De FIA stelt eisen. De organisatie heeft een extra eisenlijstje voor nieuwe teams.
Een tijdje geleden leek de Formule 1 wel op sterven na dood. De races werden matig bezocht, de kijkers verloren interesse en autofabrikanten bleven bij de sport vandaan. De enorm hoge kosten en de beperkte kans op sportieve successen waren redenen voor fabrikanten om weg te blijven. Maar nu is alles anders. Mede dankzij de ommezwaai die Liberty Media gemaakt heeft, is de sport erg populair. En ondanks dat we dit met een oranje bril schrijven: coureurs als Verstappen maken de sport ook veel interessanter.
Zeker met de budgetcap zijn er meer en meer partijen die interesse hebben om mee te doen aan het circus. Als de kosten onder die 500 miljoen blijven, kun je F1-deelname zien als een soort grote wereldwijde reclamecampagne. Mochten er successen geboekt worden, dan is de ROI vele malen groter dan gewone reclames. Kortom, meer merken en teams staan te trappelen om mee te doen. De FIA heeft voor hen de regels aangescherpt.
FIA stelt eisen
Dat is een fijne manier om de nieuwe gegadigden welkom te heten! De FIA doet het om te zorgen dat de bedrijven die mee willen gaan doen aan de sport de neuzen op de zelfde kant hebben staan. Dat niet alleen, de FIA wil ook dat er enkel serieuze partijen mee gaan doen. Hoe serieuzer de partij, hoe groter de kans op spektakel op de baan en hoe beter dat is voor de sport.
De FIA stelt eisen voor de teams. Ze moeten voldoen aan allerlei voorschriften. Zo moeten ze voldoende financiële reserves hebben, zodat ze niet meteen failliet zijn na twee crashes en een DNF. Ook moeten ze kunnen aantonen voldoende technische knowhow in huis te hebben. De bouwers van de Rizovari DX11 zullen wellicht net niet mee mogen doen. Er moet een fabriek staan met voldoende faciliteiten die de FIA helemaal zal uitschrijven.
Kortom, een hele waslijst om de jaren ’70 en ’80 te vergeten. Toen was het vrij normaal om je niet te kunnen kwalificeren. Voordeel: je had op die manier vrij goedkope pitbox-plaatsen voor jou en je sponsoren…
MVO-plannetje
Naast al die bovenstaande eisen zijn er nu nog een paar bijgekomen. Het gaat om zogenaamde ESG-eisen. ESG staat voor Environmental, Social en Governance. Het is in principe een soort verklaring voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Dat betekent dat je ook protocollen, procedures en andere maatregelen moet treffen om te zorgen dat je zo goed mogelijk bent voor het milieu, de mensen om je heen en dat je een beetje gezonde bestuurscultuur hebt.
Nu is dit helemaal niet zo vreemd in het bedrijfsleven. Er zijn al diverse ISO-richtlenen waar bedrijven zich aan moeten houden om interessant te blijven voor hun afnemers.
Tikkie opmerkelijk
Het is alleen opmerkelijk dat de F1 ermee aan komt zetten en de FIA deze eisen stelt. Natuurlijk, het zou uiteindelijk toch wel gaan gebeuren. Maar vergeet niet dat de F1 juist behoorlijk belegen is qua opvattingen.
De sport vindt het tof om oorden als Saudi-Arabië, Bahrein, Abu Dhabi aan te doen. Ook zijn er veel grote sponsoren waarbij hun milieuintenties op zijn minst discutabel zijn. Dat het dus wel van de teams verlangd wordt, is een opmerkelijke eis.
Zo wil de FIA dat de teams gebruik gaan maken van synthetische brandstoffen. Daarnaast mogen de teams nadenken over plannen om de sport CO2-neutraal te maken voor 2030 (tip: mega veel bomen planten, vindt Arjen Lubach leuk).
Ook moeten de teams aangeven hoe ze een positieve maatschappelijke impact kunnen bereiken. Wellicht door clowns in te zetten in de pitstraat? Het werkte voor Ferrari vorig jaar.
Via: Motor Authority
berlinetta zegt
Mooi dat de FIA dit wil. Een betere wereld voor iedereen kun je alleen maar toejuichen. Maar laten ze dan vooral eens bij zichzelf beginnen. Dit is net zoiets als Hamilton die roept dat de wereld veel te veel vervuild wordt terwijl hij in privejets over de wereld vliegt om nutteloze rondjes in een vervuilende auto te rijden.
dijan zegt
Berlinetta,Net of Lewis de enige is die veel vliegt ? En wat heeft dat met het artikel te maken ?
Dutchdriftking zegt
Geen heel gekke ideeën, sommige dan tenminste. Maar ik vind persoonlijk meer diversiteit in de circuits die men aandoet veel belangrijker. Ik zou graag Zuid Afrika, Maleisië, en Duitsland terug zie op de kalender. En daar kunnen dan best een aantal zandbakraces voor verdwijnen. Kappen met de budgetcap, de F1 is de Koningsklasse, als je het niet kunt betalen dan doe je niet mee. En Meer teams graag. Teams met dublieuze sponsoren welke halverwege een seizoen in elkaar storten. En dan kan iemand anders met de brokstukken weer een nieuw team opbouwen. Dat levert veel spektakel om de baan en buiten het seizoen op. Laten we eerlijk zijn, we hebben toch allemaal enorm genoten van Rich Energy? Kortom, ik heb een ander prioriteitenlijstje, maar ik ben slechts een fan. Wel een betalende fan.
mashell zegt
Spreken “als je het niet kunt betalen dan doe je niet mee” en “Meer teams graag” elkaar niet helemaal tegen?
Als iemand die graag niet voorspelbare races ziet en weet dat cupraces veel spannender zijn dan F1 races (drie teams doen mee voor de prijzen de rest voor de spek en bonen) vind ik daarom een strikte budgetcap juist iets goeds, dan komt het dichter bij elkaar en het is ook een manier om meer teams binnen te halen.
Richmond zegt
Naar fans wordt niet geluisterd dat weet je. En het feit dat er zoveel zandbak races zijn is omdat de Europese races het niet kunnen betalen/ break even kunnen draaien. Budget cap is noodzakelijk, niemand gaat de brokstukken oprapen als het een feestje wordt van red bull, mercedes, Ferrari en Alpha Tauri. Omdat zij de enigen zijn met genoeg geld. Net als kappen met de hybride, dan haken ook de fabrikanten af en blijf jr zitten met alleen Ferrari. Natuurlijk hebben we genoten van rich Energy, maar je gaat dat niet aanmoedigen.
schuimbekje3 zegt
Niet failliet na 2 crashes en een dnf?
Dan had haas eruit gemoeten, die overleven alleen dankzij gejat geld
waterisnat zegt
ESG is een stuk gereedschap voor collectivistische bureaucraten. Niks meer, niks minder. Er gaat een marketing saus van goede intenties overheen, maar laten we een koe gewoon een koe noemen, ook al verven ze haar paars en roepen ze dat er chocola uit komt.
Robert zegt
Laat de FIA eerst zelf maar eens het goede voorbeeld geven, zoals ik twee weken geleden ook al postte, als je dan toch als organisatie ‘verduurzaming nastreeft’, dan zouden ze om te beginnen eens de kalender moeten omgooien. In 2023 reist men achtereenvolgens naar:
– Midden-Oosten (2 races)
– Australië
– Centraal Azië (Azerbeidzjan)
– Noord-Amerika (Miami)
– Europa (3 races)
– Noord-Amerika (Canada)
– Europa (6 races)
– Centraal Azië (Singapore)
– Oost-Azië (Japan)
– Midden-Oosten (Qatar)
– Noord-Amerika (Texas)
– Midden-Amerika (Mexico)
– Zuid-Amerika (Brazilië)
– Noord-Amerika (Las Vegas)
– Midden-Oosten (Abu Dhabi)
Dit is alleen leuk voor de frequent flyer miles spaarders.