Tijdens de F1 race in Bahrein afgelopen zondag zou Ferrari wel heel geheimzinnig bezig zijn geweest.
Je kan als F1 team dingen vragen van je coureur, maar sommige zaken zijn ongeoorloofd en staan een eerlijke race in de weg. We kunnen allemaal wel een aantal dingen bedenken die je als team beter niet aan je coureur kan vragen, maar wat Ferrari bedoelde met: ‘3.2-LFS6-P1‘ blijft nog even onduidelijk. Zou het iets met de eerste positie te maken hebben?
Dat was namelijk wat er volgens ‘een concurrent’ op het pitbord gestaan heeft en de FIA is inmiddels in het bezit van foto’s hiervan. Dit schrijft Auto Motor Und Sport. De FIA is een onderzoek gestart naar de boodschap, vinden ze leuk. Er wordt onderzocht of het hier om een simpele mededeling gaat, of dat er daadwerkelijk een verboden opdracht werd gecommuniceerd.
Dat de klacht van ‘een concurrent’ kwam maakt het verhaal natuurlijk nog iets sappiger. Zou het een wanhopige concurrent zijn (welke dan?) die spoken ziet, of werd hier daadwerkelijk een coureur geïnstrueerd om de rijder op P1 van de baan te vegen? We zullen moeten wachten op de uitkomsten van het onderzoek. Ontcijfert u het in de tussentijd vast even?
Update: Het zou gaan om een bericht van het Ferrari F1 team aan Vettel in Melbourne en op het stuur van Vettel staat inderdaad FS6. Dit heeft de FIA in Bahrein te horen gekregen. De FIA gaat geen actie ondernemen omdat de regels door meerdere teams zijn verbroken in Australië.
brave zegt
Lijkt me een beetje vreemd om een geheime boodschap op een flink bord te kalken. Dan kun je toch beter afspreken “als we in de rondetijd de 1 op z’n kop in het bordje zetten, moet je P1 eraf rijden” (alleen dan niet elke race gebruiken anders valt het op).
patrick zegt
http://Www.rdw.nl —> kenteken check 32-LFS-6 , ze dachten even dat Renault op P1 stond.
Niks aan de hand en doorrrr…
arii zegt
Miaschien hebben ze weer een loophole gevonden. Alle radio ban is bedoeld voor de radio verkeer, maar ik heb niks over de pit borden gehoord?
arii zegt
@arii: ik vraag me trouwens af hoeveel ze van die bord zien als ze met een gangetje of 300/330 voorbij komen knallen
sjeppie156 zegt
@arii: best veel van wat ik gehoord heb
ahs1979 zegt
@arii: als het goed is heeft de FIA camera’s op alle pitborden gericht staan dus dat een concurrent hier melding van maakt is een beetje overbodig.
FIA heeft dit zelf al kunnen zien.
fmgarcia zegt
Als je de oude busso 3.2 v6 had gebruikt was je met gemak naar P1. Gereden. Duh welkom in 2016 FIA#ntb#bff
motoragent zegt
Zal wel iets zijn in de trant van:
Afstand tot P1: 3.2 sec
Laps For Stop: 6
In gevecht voor: P1
bmw507coupe zegt
@motoragent: slimme jongen
w0o0dy zegt
@motoragent: Goed bedacht!
ukbob zegt
@motoragent: stuur deze maar f door naar de FIA, is deze storm in glas water ook weer voorbij!
(Al vind ik de suggestie van de restaurant tip hieronder leuker, maar toch wat minder plausibel)
fmgarcia zegt
@motoragent: Zo heb je ineens een baan bij Scuderia Ferrari!
motoragent zegt
@fmgarcia: Om meteen weer ontslagen te worden. Zo’n informatie doorgeven aan de coureur is verboden dit seizoen (op de bandenstrategie na tenminste), de FIA gaat zelfs camera’s installeren gericht op de pitborden om dit soort boodschappen te voorkomen.
superdrifter zegt
@motoragent: Goed vertaald! Geef tenminste credit aan de persoon van wie je het hebt.
motoragent zegt
@superdrifter: Gewoon zelf nadenken is mij ook niet vreemd.
superdrifter zegt
@motoragent: http://imgur.com/3aDda91
motoragent zegt
@superdrifter: Kijk, meer mensen die even logisch kunnen nadenken. Alsjeblieft zeg, het is niet alsof we de Enigma-code gekraakt hebben…
drdrift zegt
@motoragent: je neemt iemand die zichzelf superdrifter noemt toch niet serieus?
bartteeuwen zegt
Lijkt me uberhaupt n gevaarlijke strategie om iemand anders eraf te rijden en vervolgens je eigen auto heel houden met een “open-wheel-racer”
Edge zegt
@bartteeuwen: Nou, als je het goed doet kan het best. Herinner je je de actie van Pastor Maldonado op Esteban Gutierrez nog? Hij komt er ongeschonden vanaf, en Gutierrez kan zijn race niet meer vervolgen.
lincoln zegt
Makkelijker dan een LP achterstevoren afspelen ..
Rick-dos zegt
Italiaans restaurantje op 3,2 km van het circuit.
Lasagne, Fettuccine of Spaghetti voor €6.
Nog één parkeerplaats beschikbaar.
ukbob zegt
@Rick-dos: en Vettel besloot daar in de opwarm-ronde al gelijk heen te gaan :)
lowlow zegt
@Rick-dos: ben ik de enigste die dit niet grappig vind…. woordspelletjes niveau 3de leerjaar
str8six zegt
@lowlow: *enige, over woordspelletjes van niveau 3e leerjaar gesproken.
str8six zegt
@lowlow: *vindt, ook trouwens.
Rick-dos zegt
@lowlow: In ieder geval niet de enigste wellicht wel de enige….
ocda zegt
Gewoon de vraag aan Kimi of hij na de race even naar Mario wil doorrijden voor 3 of 2 porties Lasagne Florintine Speciale en 6 pizza margheritas
pomoek zegt
Maar moet je hier als FIA iets mee willen? Pitborden worden aleeuwen gebruikt in de F1 en kunnen niet heel veel informatie overbrengen. Is toch geen probleem lijkt mij?
martijn11 zegt
Je moet toch wat bedenken om eerste te worden
Gulli zegt
Volgens mij wordt hem een LaFerrari Speciale beloofd op het moment dat hij eerste zou worden.
MDA zegt
Dingen die verboden zijn zijn bijvoorbeeld teamorders (?), opdracht geven iemand er af te rijden om de plek van je andere auto te beschermen, etc etc… maar voor al deze dingen heb je twee auto’s in de race nodig. En dat was in Bahrein… euh.. niet het geval. Dus waar maakt de FIA zich druk om?? Wat in hemelsnaam kun je aan verboden opdracht aan 1 auto geven waar je daadwerkelijk voordeel van zou hebben?
MDA zegt
@MDA: ok… dit bericht was voor Vettel, dus dit was tijdens de qualificatie? Wat voor communicatie zou verboden kunnen zijn tijdens qualificatie??
Dutchdriftking zegt
Niet echt heel boeiend lijkt me. Zal vast iets in de achterstand op P1 zijn.
harrie zegt
Ik zag een spandoek op de tribune waarin Hamilton instructies kreeg om Rosberg voor te laten. Was op de tribune aan het eind van het rechte stuk, net boven die gast met dat aluminium hoedje.
Erik zegt
@autoblog
In Bahrain wurde FIA-Rennleiter Charlie Whiting mit einem Foto von ersten Rennen in Melbourne konfrontiert, dass eine Ferrari-Boxentafel an Vettel zeigt. Darauf stand: “3.2 – LFS6 – P1”.
Bron: http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/radio-fahrerlager-gp-bahrain-2016-769573.html
Als jullie dan een artikel citeren/vertalen, doe het dan goed. Het betreft namelijk niet een foto van de race in Bahrein maar een bericht aan Vettel in Melbourne die in Bahrein overhandigd is aan Charlie Whiting!
Erik zegt
@erik2907: Overigens, het artikel is aangepast, er staat op het stuur van Vettel inderdaad FS6. De FIA neemt geen actie bij de zaken in Melbourne omdat er meerdere teams de regels hebben overtreden met het radioverkeer en de pitborden.
shjdejee zegt
@erik2907: Bedankt! Er is een update geplaatst.
lekkerlinksrijden zegt
Ja hoor het is geboren: F1-gate
nlsm zegt
als het een verkapte opdracht is dan zou het toch moeten zijn: “3 (try) 2 (to) …. P1 (position 1)” alleen nog even proberen LFS6 om te zetten in een engels woord voor elimineren en hoppa… opgelost! ;)