De FIA is het niet eens met de kritiek van Max Verstappen op de safety car. De Aston Martin Vantage is geen schildpad.
Max Verstappen kijkt niet echt terug op een succesvol weekeinde in Australië, maar naast een kritische blik op de eigen prestaties uitte hij ook kritiek op de ingezette safety car van Aston Martin. Die noemde hij namelijk een schildpad. Als er een incident tijdens de race is komt de safety car op de baan en in Australië was dat de Aston Martin Vantage, die afwisselt met door Mercedes geleverde AMG GT Black Series. Tussen neus en lippen door benadrukte hij ook nog even dat die Britse safety car gewoon een stuk langzamer is dan de Duitse.
Safety car is er voor de veiligheid
De FIA heeft inmiddels gereageerd op de kritiek van onder andere Max Verstappen op de safety car. “In het licht van het recente commentaar op de snelheid van de FIA Formule 1 Safety Car, wil de FIA graag benadrukken dat de primaire functie van de safety car uiteraard niet snelheid is, maar het waarborgen van de veiligheid van de coureurs, marshals en officials”.
Daar voegt de FIA nog aan toe dat de snelheid ook aangepast wordt naar gelang de situatie op de baan en het incident waar de safety car voor wordt ingezet. Het effect dat de safety car heeft op de snelheid van de rijders erachter is van secundair belang. Die impact is namelijk voor iedereen hetzelfde.
De volgende wedstrijd is op 24 april de Emilia Romagna Grand Prix in Imola. Nu maar duimen voor Max dat dan Mercedes dienst heeft en alle 730 pk van de AMG op de baan legt in het geval van een safety car situatie.
harrie zegt
‘Sponsor Aston Martin dwingt FIA met een knullig statement te komen na uitspraken van Max die er pijnlijk op wijst dat hun SC niet voldoet’
mashell zegt
of “Max Verstappen is wereldkampioen en vertoont meteen bijpassend diva gedrag”.
harrie zegt
Mwah, Leclerc gaf ook aan hem te traag te vinden maar zag dat ie al op de limiet zat.
Dutchdriftking zegt
Als de F1 auto’s problemen met banden en remmen oplopen door te lage snelheden kan dat anders knap gevaarlijk worden…
sportevo zegt
@dutchdriftking: dan moet de rijder zich daarop aanpassen. Als de banden/remmen niet op temperatuur zijn dan kun je gewoon de eerste paar bochten niet vol er doorheen gaan.
Ze hebben er ook geen probleem mee als ze over de baan achter elkaar aan kruipen op weg naar een snelle ronde in de kwalificatie (Monza paar jaar terug).
naturalpower zegt
Zolang het verschijnsel safetycar in de F1 bestaat, klagen coureurs dat ‘ie te langzaam is. Maar het is een straatauto en die zijn altijd veel langzamer. Als je een Koenigsegg zou gebruiken, zou die ook niet snel genoeg zijn. Als ik de FIA was, zou ik zeggen: leer er maar mee leven.
rogerzz zegt
Was het niet Russel die achter de Safety Car zijn banden niet kon warmhouden er er vanaf gleed en Kimi hem doodleuk inhaalde met “YES I KNOW HE WAS RIGHT IN FRONT OF ME WHEN IT HAPPENED” toen hij op de radio de briljante opmerking kreeg dat hij +1 omhoog ging. En nu zijn de banden nog lastiger warm te houden toch?
Maar die gleed er dus vanaf door koude bandjes, en als je 3 rondjes koude bandjes hebt en dan met zijn allen weer moet gaan, lijkt dat mij dat nog best spannend. Leer er maar mee leven is wat onterecht imho.
naturalpower zegt
Met 300+ over een circuit jakkeren is in principe ook spannend. En potentieel gevaarlijk. Van mannen die menen dat ze tot de 20 beste coureurs ter wereld behoren, mag je verwachten dat ze daarmee kunnen omgaan.
Pixed zegt
Dus dit jaar gaan we gejank van Verstappen uitvergroten. Dan kan de Autoboog redactie best in ploegsysteem gaan werken…
deepep zegt
Ze moeten dat engelse hok gewoon op z’n minst upgraden naar een Vantage S en dat blok kan makkelijk getuned worden want AMG en turbo = makkelijk 600+ pk… Die AMG GT is ook een Black series….
Edge zegt
@deepep: Er is toch geen Vantage S van deze generatie? Wel een onlangs aangekondigde V12 Vantage met dik 700pk, die zouden ze natuurlijk ook kunnen nemen.
deepep zegt
Ja volgens mij is hij al gespot op de ring als test mule, maar goed de S qua power is niet zo moeilijk… Onderstel sowieso iets van kw, ohlins, reiger of intrax oid…
VeniVidiVici zegt
Zou Max dat ook gezegd hebben als Aston Martin nog sponsor van Red Bull was geweest… 🤔
jmeverts zegt
@venividivici: nope, max zegt alleen dingen waar de kassa van gaat rinkelen
flyerbunch zegt
Het leek me meer een opmerking uit pure frustratie helaas.. een storm in een glas water. Uiteindelijk wilt de nieuwe FIA leiding zich laten gelden!
joki zegt
Nog een geluk dat niet iedereen die één maal wereldkampioen is direct zoveel praatjes heeft…
Ik zie hem wel graag racen maar dat hij eens stopt met jammeren…
grandmasterb zegt
Ik zie tijdens de kwalificatie heel F1-auto’s veel langzamer rijden dan de safety-car en in de pits ook, echt zinloos gezeur dus.