De sprintrace in de Formule 1 is natuurlijk helemaal nieuw. Daarom heeft de FIA de regels nog niet in beton gegoten en kunnen ze na Groot-Brittannië gewoon worden aangepast.
Nog 1 weekend wachten en daarna is het zover. Dan maakt de Formule 1-liefhebber kennis met een nieuw verschijnsel, de sprintrace. Die wordt op de zaterdag gereden en uitgezocht wordt of er hierdoor meer spektakel is in het raceweekend. Niet dat de kwalificaties zo saai waren, maar toch.
Maar aangezien het principe dus gloednieuw is, weet de FIA niet of de regels die ze daarvoor hebben opgesteld wel de juiste zijn.
Hoe zat het ook alweer met de sprintrace?
De naam zegt het al, het is een korte race. Een normale Grand Prix moet over een afstand gaan van minimaal 305 kilometer, de afstand van sprintrace zal ongeveer een derde zijn, dus zo’n 100 kilometer.
De startvolgorde van de sprintrace wordt op vrijdag bepaald. Na de eerste vrije training, wordt de kwalificatie voor de sprintrace tussen 19:00 en 20:00 uur afgewerkt. De sprintrace zelf wordt gehouden op zaterdag, deze keer tussen 17:30 en 18:00 uur.
Drie punten voor de winnaar
De sprintrace zal naast een beetje meer spektakel ook belangrijk kunnen zijn voor het kampioenschap. Want anders dan eerder vermeld was, zullen er voor de rijders die op plek 1, 2 en 3 eindigen ook punten worden uitgedeeld. Nummer 1 krijgt 3 punten, nummer 2 krijgt er 2 en nummer 3 krijgt 1 punt.
Bovendien krijgt de winnaar van de sprintrace officieel de pole position toegewezen. Al heb je niet heel veel aan die officiële vermelding in het kampioenschap, het staat wel lekker op je palmares, toch?
De regels kunnen dus veranderen
Zoals FIA’s racedirecteur Michael Masi al zei, het is voor iedereen compleet nieuw. Daarom worden er ook experimenten mee gehouden, als eerste dus volgend weekend op Silverstone.
Mocht nu blijken dat de huidige opzet van geen kanten deugt, dan is de FIA dus niet te beroerd om samen met de teams te kijken naar hoe het dan wel moet.
Om precies te zijn zegt Masi het volgende:
“Everyone, to be fair, has a completely open mind that there may be things crop up that no one has thought of, any of us. But also an open mind that after the first event, let’s happily review internally and see what did work, what didn’t work, other areas that need to be refined.”
Wat denk jij van de sprintrace?
Persoonlijk vind ik het een heel goed idee. Want er wordt meer geracet in een weekend en dat is wat mij betreft altijd prima. Ook is er meer spanning dan in een gewone kwalificatie.
Maar we zijn hier vooral benieuwd naar wat jij er nou van vindt. Waarom het wel of juist geen goed idee is. Dus, laat je mening achter in de comments, we zijn benieuwd!
negennegenzest zegt
F1 is aan het sterven… dit zijn laatste stuiptrekkingen om het nog interessant te maken. Berney heeft het op een slim moment verkocht. Nu moet de FIA eerst kunstmatig RB van de kroon afstoten, en toen dat gelukt was en Mercedes ging winnen moesten ze dat weer om gaan draaien.
Maar springraces zijn nooit echt een goed idee geweest in elke klasse, het doet afbreuk aan het hoofd evenement.
wildbeest zegt
@negennegenzest: eens, laat ze eerst maar eens een race op vol vermogen rijden zonder ‘banden te sparen’. Zo fokking armoedig eigenlijk. Ook het beperkte benzine verbruik, niet meer tanken, turbo blokken, hybride motor die je kan opladen
metalmike zegt
@negennegenzest: Wat een totale onzin. Het aantal fans – en dus kijkers – is de laatste jaren gigantisch toegenomen. Dan heb ik het niet alleen over Nederland door Verstappen, maar wereldwijd door de succesvolle serie op Netflix en social media acceptatie door Liberty (Bernie had daar een hekel aan).
autogeak zegt
@negennegenzest: waar heb jij het nou over? F1 is op het moment de snelst groeiende sport ter wereld (qua fans)
av_diver zegt
[EDIT] Je hebt helemaal gelijk. Na lang zoeken hebben we dat ook gevonden. Dank voor je oplettendheid en het is vanzelfsprekend gefixt!
outlook zegt
[EDIT] Jij had ook gelijk!
Edge zegt
[EDIT] Dank voor je input, het is gefixt!
okdoei zegt
Krijgen teams hiervoor extra sets banden? Zijn er pitstops? Hoe lang duurt de sprintrace?
Joost zegt
Ben ik ook wel benieuwd naar.
Maar ff rekenen: 100 km, gemiddeld 200 km/u dus een half uur?
Silverstone is bijna 6 km lang, dus rondje of 17? Dat zou met softs te doen moeten zijn (afhankelijk van welke compound de soft dan ineens is) dus dan geen pitstop. Of de organisatie dwingt er een af.
Overigens, liever weer verschillende namen voor de compounds dan dat de kleur hetzelfde is en de gebruikte compound iedere keer wisselt.
sportevo zegt
@Joost: als een race ongeveer tussen de 80 en 90 minuten duurt, dan zal een sprintrace dus rond de 25-30 minuten duren.
Of pak een 3e van het aantal rondes, dan zit je op ongeveer 17/18 rondes op Silverstone.
harrie zegt
Dus we krijgen op zondag een startopstelling die al op reespees is gesorteerd.
Spannend.
supertjeduc zegt
@harrie: zijn wel heel lichte auto’s
Denk vol met benzine het toch anders is
AbdelJabbar zegt
Amerikanen zullen langzaam maar zeker het spectaculair maken. Alles om de kijker aan zich te binden. Voorheen was het een elitaire sport met zoiets als golf. Mooie ontwikkeling.
Henkie zegt
Helaas gaat dat door ingegrepen te doen die niet natuurlijk zijn. Het is echt te veel Amerikaans gemaakt. Die data van Amazon die om de zoveel tijd in beeld komt bijvoorbeeld. Waar echt werkelijk waar niks van klopt.
gregorius zegt
Weer eens wat anders: leuk.
Maar ik verwacht dat het in principe geen winnaar gaat zijn. Waarom niet?
1: in die sprintrace gaat niemand echt risico nemen: 1 plaatsje winnen terwijl als het misschien fout gaat je er 5 of 10 verliest omdat je vieze banden hebt etc etc. Dus ga je genoeg actie krijgen?
2: aan het einde van die sprintrace staat in principe iedereen waar hij hoort. Dan finish je dus waar je hoort op race-pace en start je waar je hoort; waardoor er nog minder coureurs op een verkeerde startplaats staan in de hoofdrace.
ar156sw zegt
Goeie punten. Dan zijn het natuurlijk ook nog eens allemaal 1 stops races die sprintraces, met iedereen waarschijnlijk op dezelfde band…
En inderdaad: wel goed dat ze wat anders proberen af en toe! (hoewel ik geloof ik minder negatief over de huidige staat van F1 ben dan velen hier…)
ar156sw zegt
Ik ben heel benieuwd. Mijn eerste gevoel is niet positief: het voelt gekunsteld en ik ben bang dat het de race “devalueert”. Daarnaast is het nu vaak al lastig om de tijd te vinden om de race live te kijken en de kwalificatie al helemaal, nu komen er dus eigenlijk drie momenten die je toch eigenlijk altijd wel live wil zien…
Maar: ik ga het proberen en misschien is het wel heel gaaf.
sportevo zegt
@ar156sw: zo te zien is de sprintrace aan het einde van de middag en de kwalificatie aan het begin van de avond. Dat scheelt al wel, althans in mijn geval.
rob5nismo zegt
Als ze er voor gaan net als op zondag geen bezwaar op tegen
Henkie zegt
Helaas is de formule1 al 20 jaar aan het proberen de kwalificaties leuker te maken met catastrofale ingrepen. In mijn ogen is het format wat nu is goed genoeg er is namelijk een redelijke tijd actie op de baan.
pomoek zegt
Wat ik niet helemaal begrijp en ook niet weet: Heeft de Fia dit hele gebeuren al gesimuleerd? Als in: 20 simracers het hele seizoen laten uitracen inclusief de sprintraces? Dat geeft in ieder geval een beeld van wat er allemaal gaat gebeuren. Een beetje raar om in een miljoenen bedrijf hier zo laconiek mee om te gaan.
560pk zegt
Niet doen
tborre zegt
Heeft die extra sprint race nu ook een invloed op het aantal beschikbare motorcomponenten ? Of zie ze dit als vervanger van de quali ? Want iets zegt me dat de belasting in een sprint anders is dan die tijdens een quali