
Goed nieuws! FIA president Mohammed Ben Sulayem is voor de terugkeer van de V10 in de Formule 1!
Wie weet het nog? Die heerlijk brullende V10 motoren in de Formule 1… We moeten het al een jaren doen met de V6 motoren die de huidige auto’s hebben, maar wat klonken die V10’s toch heerlijk! Komt dat ooit nog terug?
Nou wat FIA president Mohammed Ben Sulayem betreft dus wel. Dat is heel goed nieuws natuurlijk. Of het ook realistisch is, is een tweede, maar de intentie is er dus.
V10 op e-fuel
De FIA president zegt het echt op zijn eigen Instagram. Hier kijkt hij uitgebreid terug op de F1 lancering afgelopen weekeinde in Londen. Een ongeëvenaard en extreem succes uiteraard volgens de beste man zelf. Dat zal allemaal wel, maar wij slaan meer aan op wat ie nog meer zegt.
Hij geeft namelijk aan dat op het evenement in Londen veel positieve discussies over de toekomst van de sport gevoerd zijn. Naast dat hij uitkijkt naar de introductie van de 2026 regelgeving op het gebied van het chassis en de aandrijflijn, kijkt hij graag ook verder vooruit.
Daarin zijn meerdere richtingen mogelijk, inclusief de terugkeer van de brullende V10, mits die op e-fuels draait. Hulde! Hoezee! Uiteraard is het nog geen uitgemaakte zaak, het moet in overleg met de teams en de fabrikanten, iets met kosten en onderzoek en ontwikkeling… MAAR er is dus een mogelijkheid dat de V10 terugkeert in de Formule 1! En dat is lekker nieuws zo net voor het weekeinde. Hoop doet leven!
Van V6 naar V10 = twee cilinderbanken extra. Dan worden die auto’s nóg weer groter (langer), en dus wordt het nóg weer lastiger voor de coureurs om elkaar in te halen.
Het (gebrek aan) geluid zal er al stukken op vooruit kunnen gaan als men de toerentallen weer flink wat verder kan laten oplopen. In het V10 tijdperk was 16.000-19.000 tpm geen uitzondering; de huidige 13.000-15.000 tpm steekt daar natuurlijk vrij mager bij af.
Dat zou idd leuk zijn. En op een gegeven moment gaan ze toch kijkers verliezen denk ik, dus ze moeten wel.
Maar is het niet zo dat een groot deel van het geluid van die V6 vooral de Turbo de boosdoener is?
Ik weet dat niet zeker, maar ik heb wel begrepen dat de begrenzing van het toerental vooral is ingegeven door het feit dat de levensduur van zo’n motor daarmee aanzienlijk wordt verlengd.
Dat helpt wellicht mee, maar met de turbo wordt het piek vermogen vooral eerder geleverd. Verder doorhalen heeft geen zin.
Er zit een fuel flow meter in, ze mogen maar een maximum aan brandstofverbruik hebben. Ferrari probeerde dat te omzeilen wat ze een enorme straf opleverde.
Anyway, als je kijkt hoeveel benzine je in mag spuiten, dan heb je ook meteen een maximum hoeveelheid lucht die de motor in gaat. Dat geeft ook weer een maximum toerental. Regeltechnisch ligt de grens op 15.000 RPM, maar met de restrictie op benzine is dat meer 11-12.000 RPM.
Het effect daarvan is weer dat de motor daar ook op ontworpen wordt om gewicht te besparen. Als je dan in een driedubbele DRS trein over de Strip in Vegas blaft kom je daar wel achter.
Ze lopen nu max 12.000 om de motor te besparen.
“Van V6 naar V10 = twee cilinderbanken extra. Dan worden die auto’s nóg weer groter (langer), en dus wordt het nóg weer lastiger voor de coureurs om elkaar in te halen.”
@Robert Vandaar dat F1 auto’s uit de tijd van V12’s en V10’s zoveel kleiner zijn dan de huidige? ;-)
Maar zonder gekheid, dat ze vandaag de dag zo lomp groot zijn komt met name door alle veiligheidseisen en hybride systemen.
Zowel een V6 als een V10 hebben twee cilinderbanken. Sterker: elke V-motor heeft twee cilinderbanken
Je kan er wel weer een v10 of v12 ingooien maar als die dingen verplicht begrenst worden op een bepaald toerental heb je alsnog een triest geluid. Luister eens naar die v6 turbo’s uit de jaren tachtig! Minstens zo mooi als de v10’s!!
Mohammed Ben Sulayem kennende mogen de motoren vast niet te hard brullen, anders krijg je ongetwijfeld een geldboete en puntenaftrek.
Maar v10 klinkt direct als tussentijds tanken weer introduceren, of een enorm grote tankinhoud? Ik denk dat we niet te vroeg moeten juichen.
Dat zou fantastisch zijn, maar ik vermoed dat hij dit alleen roept als afleiding voor alle kritiek aan zijn adres. Ik denk dat bijna iedereen ermee instemt dat terugkeer van de V10 de sport een stuk leuker zou maken.
En dan kijk je op TV, past het V10 geluid niet in frequentiebandbreedte en praat er commentator die zichzelf net iets te graag hoort praten doorheen.
*dingdingding
Dit is inderdaad puur voor de buhne, niet meer en niets minder. Hoe jammer het voor ons liefhebbers ook is, V10’s gaan we nooit meer terugzien. Geen van de fabrikanten zit erop te wachten.
De uitstoot van de auto’s zelf is vrijwel niet meetbaar ten opzichte van de uitstoot van het gehele circus, alle auto’s en materieel de hele wereld een paar keer per seizoen rond vliegen, alle miljoenen mensen die met eigen vervoer naar de circuits komen, alle mensen die in R&D werken en daar heen gaan iedere dag. Dus om de uitstoot hoeft ie het niet te laten. Kan je beter Canada ergens anders in de kalender zetten zodat het hele circus niet Europa – Canada – Europa hoeft te doen.
De auto’s verbruiken het hele jaar minder peut dan 1 vliegtuig dat een zwik Max fans naar Australië vervoert. Dus het is sowieso een wassen neus/marketingexercitie om F1’s te elektrificeren. Nu dat weer ietsje minder belangrijk wordt in de wereld is dit wel een logisch en strak plan
Minder brandstof gebruiken wordt alleen maar belangrijker. De 1,5 graden hebben we al te pakken dus op naar de 2 graden? Ook autoliefhebbers snappen dat er werk aan de winkel is om minder co2 uit te stoten. Een F1 die daarin als proeftuin kan dienen is prima.
Kortom: slecht plan
Het zijn ook de fabrikanten zelf die het willen anders doen ze niet mee. En waarschijnlijk veel toeleveranciers en sponsors ook
LOL, de formule 1 wil on de toekomst vooral heel duurzaam zijn, maar dit is toch wel heel hard vloeken in de duurzaamheidskerk. Dat worden heewat uren schoffelen voor de sjeik…
Logisch die V10 maken zo geweldig veel herrie, dat je de coureurs niet meer hoort schelden.
Prima, hoor je al dat gevloek ook niet meer boven de klanken van de V10 uitkomen