Mohammed Ben Sulayem, FIA-president, stelt dat het gewicht van de F1-auto in 2026 naar beneden moet om de races aantrekkelijker te maken.
Regels, ze zijn overal. Van kleins af aan worden we ermee geconfronteerd. Ook in de Formule 1 komen er steeds meer regels, soms ergeren de coureurs zich er kapot aan. Oh ja, wij als fans ook. Denk maar aan de regels omtrent de motoren (lees: het geluid). In 2022 kwam er een nieuw reglement, daardoor werden de auto’s een stuk zwaarder. In 2026 lijkt het erop dat de auto’s nog zwaarder worden door allerlei nieuwe regeltjes. En dat is tegen het zere been van Mohammed Ben Sulayem, laat hij optekenen bij Motorsport-total.
FIA-president is meent dat het gewicht F1-auto minder moet worden
De beste man was vroeger ook coureur en wat hem altijd dwars zat was een zware auto. Hij zegt:
Lichtere auto’s zijn beter, en ik weet waar ik het over heb. Als de auto zwaarder is, is de ophanging aangetast, werken de remmen minder goed, slijten de banden sneller. En meer gewicht is gevaarlijker bij een botsing.
Wie zijn wij om hier commentaar op te hebben? Hij heeft natuurlijk gewoon gelijk. Maar hij is de baas, de CEO, de eindkoning van de FIA. Doe er dan ook iets aan!
Beslissing
Dat gaan ze doen. Maar het blijft een bureaucratisch gebeuren, zoals altijd. Ze gaan eerst eens rustig kijken en praten over hoe dit kan en welke mogelijkheden er zijn. Hopelijk in samenspraak met de teams.
De teams hadden dan ook afgelopen tijd veel kritiek op de zware auto’s. De afgelopen 15 jaar zijn de auto’s 213 kilo zwaarder geworden. Dat lijkt niet veel, maar is het wel. Op dit moment moet een F1-auto op elk moment tijdens het raceweekend minimaal 798 kilo wegen.
Enfin, de president heeft al met zijn team gesproken en ze zijn eruit. Ze willen lichtere auto’s, maar ook een beter geluid. Hulde hiervoor. Met welke regels (of welke schrappen ze juist) ze dit willen doen, dat is nog niet duidelijk. Maar de eerste stap is gezet en daar moeten we het voor nu maar mee doen.
Koenigsegg-fan zegt
Maak de auto’s vooral kleiner. Woden ze vanzelf lichter en dan komen er ook meer mogelijkheden om in te halen.
Edge zegt
Ik denk dat dat vies gaat tegenvallen, want vanaf 2026 krijgen we dat nieuwe motorreglement. Daar hoort een groter, en dus waarschijnlijk ook zwaarder batterijpakket bij. Daarnaast willen ze actieve aerodynamica introduceren, waardoor je dus ook weer extra kabels, actuatoren en dergelijke nodig gaat hebben. Ik denk dat je met het kleiner maken van de auto’s dan eerder moet denken aan een beperking de gewichtstoename dan een serieuze besparing.
Robert zegt
Toch zijn de motoren door de jaren heen steeds kleiner geworden; een V8, V10 of V12 neemt nou eenmaal meer ruimte in dan een V6.
Het zijn vooral de extreem aangescherpte veiligheidseisen die de auto zo veel groter en zwaarder hebben gemaakt. Alleen al de eisen omtrent de kreukelzones (m.n. in de neus) hebben de auto’s een goeie meter(!) langer gemaakt. Kijk maar eens naar de auto’s van 20, 25 jaar geleden, toen zaten de coureurs bij wijze van spreken met de voeten boven de tandheugel die de besturing verzorgde.
Daarnaast is ook het verbod op tanken een belangrijke reden waarom die auto’s groter en zwaarder zijn geworden; voor een hele raceafstand van 300+ km nemen ze nu 105 kg (ca. 150 liter) brandstof mee. Voorheen was de tank half zo groot.
Driver61 heeft er ooit een leuke video aan gewijd: https://www.youtube.com/watch?v=P7gxsqT85GU
drtim zegt
Je gaat wel voorbij aan alle hybride componenten die aan de V6 hangen.
Richmond zegt
Toen ze kleiner en lichter waren , hadden we ook al de problemen met inhalen. Omdat elke auto ontwikkeld wordt om optimaal in zijn eentje te rijden en niet optimaal in de vuile lucht. Toen kregen we de ground effect regels, waar een hele werkgroep jaren aan heeft gewerkt.
Dutchdriftking zegt
maximale lengte, breedte, en gewicht omlaag, hoeveelheid benzine per race gelijk, motorconfiguratie zelf te bepalen, als je de (bio)brandstofdoelen maar haalt. Zal wel bij dromen blijven gok ik?
Richmond zegt
Moeilijk. Zou wel mooi zijn. Maar hoe voorkom je dat het veld extreem uit elkaar valt, in de zin van vermogensverschillen en kosten. Plus dat het dan heel veel meer regelgeving nodig heeft, zodat ze er geen onveilige rijdende atoombommen ontwikkelen.
supertjeduc zegt
Er is weinig zo duur als gewicht omlaag brengen , beetje meer power is goedkoper
En om er nu een kart van de te maken is ook wat
Ze gaan toch meer op stroom rijden , dan gaat de benzine voorraad toch omlaag
rwdftw zegt
Als je het vergelijk maakt voor Spa:
2023 Max Verstappen Q3 in 1’46.168
2012 Jenson Button Q3 in 1’47.537
Het minimum gewicht in 2012 was 620 kg. Het zou zomaar kunnen dat als je de electromotor, MGU-H en K en het accupakket uit de huidige F1 auto zou slopen, je dicht in de buurt van die 620 kg zou komen en ook nog sneller zou kunnen zijn.
gregorius zegt
Zou zeker kunnen! Ook als je de zelfde fuel-flow toe staat as in 2012.
Maar Bin Sulayam maakt hier eigenlijk de fout, als CEO, om voor zijn beurt te spreken…
… ten minste als we in een tijd zouden leven waar consequenties aan domme dingen zeggen voor iedereen gelijk is.
F1 goeroes hebben bepaald dat die dingen hybride moeten zijn voor ontwikkeling en image.
Maar ik kan me voorstellen als je die hele bende er gewoon uitsloopt en de fuel-flow 1.5x zo hoog gooit, dat alles beter wordt:
– lichtere auto’s
– ‘goedkoper’ te runnen; cost cap kan ook weer omlaag.
– geen fan die het een snars uitmaakt dat dat hybrides zijn: zolang de auto’s de snelste van alle klassen zijn en ze weer geluid maken, zijn de fans blij.
Frankypanky zegt
Mag die domme fuel-flow meter ook helemaal weg?!
Dank!
Richmond zegt
Fabrikanten hebben zelf gezegd niet mee te doen als het niet hybride is
jensoffbutton zegt
Het staat haaks op het vergroenen van de F1 en de veiligheid, de 2 meest belangrijke oorzaken van het hogere gewicht.
De auto’s kleiner maken zorgt ook voor minder buffer voor de coureurs.
Ik denk als je de motor en elektrische componenten al eruit gaat halen en de rijder, je vooral met koolstof en titanium zit. Veel er aan knabbelen kan je niet doen.
Er moeten meer variabelen in gestoken worden om de sport spannender te maken. Je moet het mogelijk maken dat een Alpine, Williams of een Haas een “All or nothing” gokje doet met banden, brandstof of tijdelijke motorkracht-gerelateerd iets dat ze in de top 3 kunnen rijden door een gok en met wat geluk door strategie hoog kunnen eindigen als ze goed kunnen verdedigen ondanks dat hun ’tokens’ opgebruikt zijn.
Richmond zegt
Gerucht gaat dat men drs in de kwalificatie wil verbieden. Dit zou het snelheidsvoordeel van red bull in de kwalificatie moeten verminderen en het zo spannender maken.
sanderkomnogeensergens zegt
Gelukkig staat in de eerste zin die hij zegt het woordje IK.
De man schijnt zichzelf nogal belangrijk te vinden.
Hoe is het eigenlijk afgelopen met dat relletje rondom zijn persoon?
vindik zegt
Voor alle dromers (inc. mijzelf): gaat niet gebeuren. De auto’s zijn zo zwaar vanwege batterijtechniek en die is helaas een blijvertje met de milieudoelen van F1.
Ook geen gillende v12 in een kartje van 600kg..
Fernando zegt
zou beter wat doen aan zijn eigen gewicht
p993 zegt
Waarom geen maximaal gewicht invoeren?
Paar veiligheids- en milieueisen erbij en laat ze het verder uitzoeken!
Zat gisteravond filmpje te kijken van gp uit 1934. Wat een diversiteit aan wagens en een spektakel op de baan.