Net als de Dacia Sandero: Good News!
Voorheen werden de pitstops door Formule 1 teams gebruikt om banden te wisselen en om te tanken. Dat zorgde voor een extra spannend en tactisch element. Je kon met een lichte auto starten en sneller zijn dan iedereen, maar dan moest je eerder naar binnen voor brandstof. Denk aan de Arrows A21 van Jos Verstappen, die relatief kleine tanks had, waardoor hij relatief snel was, maar ook vaak moest stoppen. Aan de andere kant had je in die periode de McLarens met gigantische brandstoftanks, die veel verder kwamen op een volle tank benzine.
Omwille van de veiligheid is het niet meer toegestaan om te tanken. Van start tot finish moet je het dus doen met één tank benzine. Daar gaat wellicht verandering in komen, meldt het doorgaans uitstekend geïnformeerde Motorsport. In een interview met Motorsport laat Jean Todt weten dat de tankstops weer overwogen worden. De reglementen worden binnenkort herzien.
Als het aan Todt ligt, wordt de mogelijkheid op zijn minst overwogen. Volgens de FIA-president moet het vooral betere auto’s opleveren. De huidige generatie Formule 1 auto’s zijn heel erg groot, mede dankzij de enorme brandstoftanks. Destijds was niet alleen de veiligheid de reden om van het tanken af te stappen, maar ook vanwege de kosten. Wanneer men tanken weer zou gaan invoeren, dan zullen de kosten gaan stijgen, was een veel gehoorde reactie. Er zal namelijk geïnvesteerd moeten worden in nieuw materiaal. Volgens Todt valt dat allemaal heel erg mee. Hij noemt als voorbeeld de enorme motorhomes van de teams. Als daarin geïnvesteerd kan worden, is een tankinstallatie geen probleem, aldus de Fransman.
Het tankverbod heeft trouwens niet alleen maar nadelen. Naast de veiligheid moest het verbod zorgen dat auto’s elkaar meer op de baan gingen inhalen. Jean Todt is trouwens geen onbekende als het gaat om inventief zijn met tankstops. Zo won Michael Schumacher de Grand Prix van Frankrijk op Magny-Cours in 2004 van Fernando Alonso door vier keer naar binnen te gaan voor een korte pitstop.
retetikker zegt
Heeft tanken nog wel voordeel met de huidige auto’s? “Vroeger” werd er ongeveer 100kg brandstof bijgetankt per pitstop, terwijl ze nu een hele race met 100kg kunnen rijden.
mrrallycross zegt
@retetikker: je kan dan toch ook 4x 25 liter tanken?
retetikker zegt
@mrrallycross: je kan toch ook 4x banden wisselen?
vroaaar zegt
@retetikker: daar wordt de auto niet lichter van…
Rick-dos zegt
Ik heb de verschillende periode met zowel tanken als zonder tanken pitstops meegemaakt, maar kan nou niet zeggen dat het de sport er spannender op maakt. Teams passen zich gewoon aan, kijken hier en daar af wat sneller is en weg is de veronderstelde extra spanning.
Het is mij om het even of ze het tanken weer introduceren tijdens pitstops.
bassx zegt
@rick-dos: Er is één aspect dat mist in dit artikel. De hoeveelheid brandstof bij de start werd bepaald door de hoeveelheid brandstof een auto had tijdens kwalificatie. F1 was toen geen rijtje naar de finish, de eerste 10 – 15 ronden was op z’n minst spannend. Waar iedereen tijdens tanken over klaagde was dat er veel werd ingehaald in de pitstraat en niet op het circuit. Maar daar zou wel iets aan gedaan kunnen worden,
@willeme: Tankverbod kwam er niet (alleen) vanwege veiligheid maar (vooral) vanwege de krediet crisis. Tankverbod bespaarde de teams ongeveer 5 miljoen dollar per seizoen (±25.000 per race). Grote teams hadden F1 al verlaten (Toyota, BMW, Honda) en kleine teams dreigden F1 ook te verlaten.
hitmius zegt
Tanken tijdens het racen dat zou pas spannend zijn ?
fmgarcia zegt
@hitmius: Heb je minstens een F15 extra voor nodig.
Foramen zegt
Vind het qua strategie wel interessant, met weinig gewicht starten en snel pitten of juist andersom.
Mag er nog steeds een maximale hoeveelheid brandstof zijn maar laat de teams het maar verdelen.
Ik ben voor!
hamerhaai zegt
https://www.redbull.com/int-en/tv/video/AP-1P5DU67BD1W11/the-history-of-the-pit-stop
Hier een erg leuke 45 minuut durende docu over de geschiedenis van het tanken tijdens pitstops, met leuke beelden, oud materiaal (letterlijk) en uitleg van pionier Gordon Murray.
stfm zegt
Tanken is sowieso duur… ?
flutterby zegt
Hoe meer opties voor strategie hoe leuker de race wordt!
iphonistvongates zegt
Dan krijgen we meer sprintraces te zien maar ik vrees tevens ook weer Christiaan Albers tankstops incidenten.
maferick74 zegt
Lieten ze niet laatst zien dat de auto’s in de afgelopen 20 jaren een meter zijn gegroeid? En daardoor stabieler zijn geworden? Hup 80cm korter maken, budgetcap van maximaal 70 miljoen in totaal, nummer 1 van race 1 op zaterdag laten starten op plek nr 10 de dag erna. Rob kamphues en van Garmeren wisselen voor euh maakt niet uit voor wie.
flutterby zegt
@maferick74: wat?
maferick74 zegt
@flutterby: they took our jobs
marinepower zegt
@maferick74: wisselen voor Jack P.?
peug206 zegt
Een tankstop prima, maar dat heeft nog weinig effect als ze de helft van de race op een zuinigere modus moeten rijden om de finish überhaupt te halen met 105kg… limiet eraf en dan moeten de teams zelf uitzoeken wat ze willen is imho de enige goeie keuze
Design_Driven zegt
Aan de stekker misschien? Kunnen ze gelijk een broodje doen.
vaakbenjetebang zegt
@sketcher: Ja! Met een extra punt voor de coureur die het snelste het reglementair verplichte harde stokbroodje gezond naar binnen weet te werken.
marinepower zegt
@vaakbenjetebang: geen beschuit met pindakaas en daarna als eerste kunnen fluiten?
vaakbenjetebang zegt
@marinepower: Dat wordt dan de Zandvoort-variant, tenzij koekhappen meer stemmen krijgt.
rickthestig zegt
De pitstop tijd wordt dan bepaalt door de hoeveelheid brandstof die mee moet. Stops duren dan ineens 8 a 10 seconden. Een snelle bandenwissel is dan niet meer belangrijk. Fout van Ferrari in Oostenrijk had ze dan geen of weinig tijd gekost. Een pitstop strijd zoals vanmiddag tussen Ferrari en Red Bull was ook ineens minder spannend voor de monteurs en dus de kijkers. Aan de andere kant heb je dan wel weer meerde mogelijkheden qua strategie. Toch vind ik de races na het afschaffen van het tanken leuker. Inhaalacties gebeuren op de baan ipv in de pits. Misschien een combi? 1 tankstop en 1 extra bandenstop verplichten?
mashell zegt
Nee. Niet doen. Tankstops zijn een garantie voor saaie races. De pitstops duren dan te lang, de leiders in het veld vallen terug tot in het middenveld en moeten daar een beetje met het verkeer mee cruisen tot het middenveld de pits in gaat.