Als zich tijdens een Formule 1-race gevaarlijke situaties op het circuit voordoen, wil de FIA de verantwoordelijkheid niet meer bij de coureur zelf leggen, maar van buitenaf in de snelheid in kunnen grijpen.
Met deze gedachte speelt de internationale autosportfederatie, zo laat raceleider Charlie Whiting weten. In de nasleep van Jules Bianchi’s crash vorig weekend zijn, hangende een of meerdere onderzoeken, de ogen van de wereld op de FIA gericht om ‘iets’ te doen aan de veiligheidssituatie tijdens bijzondere omstandigheden.
Het begrenzen van de snelheid, een soort van pit-limiter die ingeschakeld moet zijn in de gevarenzone, is technisch zeker mogelijk, en zou misschien wel het verschil gemaakt kunnen hebben voor Bianchi, die onder dubbel geel met flinke snelheid van de baan schoof. Zijn situatie is al dagen onveranderd: ‘ernstig, maar stabiel’.
De vraag is alleen in hoeverre je nog meer verantwoordelijkheid bij de coureurs weg wilt halen. Schiet te ver door, en je eindigt met een deelnemersveld vol duur betaalde marionetten. Tijdens de vorige 24 uur van Le Mans werden deze ‘slow zones’ met een Vmax van 60 km/u ingevoerd en superstreng gehandhaafd bij dubbel geel. En als het levens kan redden, is het misschien een kleine prijs om te betalen.
Update 13-10: De Fia gaat tijdens het raceweekend in Austin, begin november, testen met een van buitenaf op te leggen snelheidslimiet onder bijzondere omstandigheden.
camber24 zegt
Het is niet alleen betuttelend. Je voorkomt er ook mee dat men het kat en muis spel speelt als de SC naar binnen gaat, waarbij de leider het tempo bepaald. Vind het wel een goed idee. Nadeel is wel dat achterblijvers hun ronde achterstand niet meer kunnen goedmaken.
motoragent zegt
@camber24: Voor zo ver ik weet is dit geen vervanger van de safety car, die zal in extreme situaties nog altijd in gezet worden. Dit systeem is puur bedoeld voor (dubbel) gele vlag situaties.
Klinkt in ieder geval beter als vaker de safety car inzetten, dat duurt tegenwoordig zo ongelofelijk lang. Zeker als daar vanaf volgend jaar en staande herstart bij komt haalt dat het complete tempo uit de race.
gregorius zegt
@motoragent: was die staande start grap niet afgekeurd omdat het echt te veel onzin was?
jrk68 zegt
@motoragent:
Juist, dit systeem zet men in op het baanvak waar de gevaarsetting is, de rest van het circuit kan men dan gewoon vollebak door.
sudsprint zegt
Zet er dan gelijk een grote antenne achterop. En ga op het dak van de pits staan, de auto’s besturen.
Ze kunnen van afstand al zoveel met de f1 auto’s.
Beter schaffen ze alle vorm van communicatie tussen het team en de rijder af. En gebruiken ze alleen de pitsborden.
Probeer het racen niet te veilig te maken. Elke sport heeft zo zijn risico’s.
Elke coureur weet dat van te voren. En toch gaan ze er vol voor.
Beter stel je een max snelheid bij geel in, en als je dan toch te hard rijdt. Krijg je een drive thru. Klaar…. Laat de coureur het zelf in de hand houden a.u.b.
desjonnies zegt
@sudsprint:
Amen. Ik heb nog een WRC Impreza van Tamiya staan, ik zal de batterijen opladen en dan kan Kimi hem ‘rijden’
De quote’s van Lord Hesketh en die van Flavio Briatore gonzen in mijn oren als ik deze sulligheid lees.
Maar, heren ga zo door en over vijf jaar hebben wij. het publiek van wie de sport is, wel iets anders gekozen. Deze twee eerder genoemde heren, begrepen en begrijpen dat maar al te goed.
Om Lord Hesketh op zijn deSjonnies te quoten : Deze sport is van een slag mensen dat als zigeuners, bohemiens leven, die van circuit naar circuit trekken om daar hun ding te doen, onder het toeziend oog van het publiek dat achter de coulissen de geur van rubber en olie kan opsnuiven.
Haal je dit contact weg dan lever je de sport af als een klinisch pakketje zonder enige emotie of betrokkenheid en vergeet je waar het allemaal om draait : het publiek.
Arnoud zegt
@sudsprint:
Ook helemaal mee eens.
Niet dat het weer eens tijd werd, maar het is ondertussen meer dan 20 jaar geleden dat er een coureur omkwam tijdens een F1 race (Ayrton Senna en Roland Ratzenberger waren de laatsten).
Het publiek komt voor het spektakel dat de overwinning op de altijd loerende dood oplevert. En dat spektakel zien we al bijna 15 jaar niet meer in de F1. Daarom is de F1 op sterven na dood.
Ik wil weer wild driftende auto’s zien, onderstuur door keihard remmen, bandenstrepen op het wegdek EN de sidepods van de auto’s, opgeblazen motoren, rondvliegend carbonfiber en coureurs die totaal gebroken uit hun auto’s geholpen moeten worden.
De rondetijden gedurende de races zijn een goede indicatie. Vroeger liep die aan het eind van de race langzaam een beetje op omdat de coureurs moegestreden waren en foutjes begonnen te maken. Tegenwoordig nemen de rondetijden juist af. Komt natuurlijk omdat de auto’s door hun brandstof heen raken en dus steeds lichter worden. Maar ook omdat er fysiek minder van de coureurs gevraagd wordt.
lambo4all zegt
@Original_Arnoud: zal ik je even uit je nutteloze droom helpen? Zelden mensen zo veel onzin in zo’n klein stukje gezien.
Sinds jaar en dag worden de rondetijden sneller naarmate het einde van de race, als 50 jaar lang. Dat ayrton dit in brazilie niet kon kwam door krampen, waar hij vaker last van had en een bijna kapotte bak. Een uitzondering, meer niet.
Er is veel en veel meer close racing dan 20 jaar geleden, dit is een FEIT. Die paar tegenargumenten waar je nu aan denkt zijn hoogtepunten die eens in het jaar voorkwamen, zoniet nog minder. Het was normaal als 4/5 auto’s in dezelfde ronde finishte als de winnaar, niks gevechten tot het eind. Het was wachten tot er eentje kapot ging, dat was de spanning.
Onderstuur, overstuur, bandenstrepen. Dit alles gebeurt nogsteeds, je kijkt gewoon niet goed. In mindere mate, natuurlijk! Dat is omdat de rijders simpelweg veel beter (getraind) zijn en allemaal er alles aan doen om zo hard mogelijk te rijden (hakinnen, jones, mansell hebben dit allemaal aangegeven. Het rijders nivo is nu hoger dan ooit). Paydrivers? Altijd al gehad, niks bijzonders.
carmasterr zegt
@lambo4all:
99% van de ronderecords is 10 jaar geleden gezet, tijdens het 3.0 V10 tijdperk.
De auto’s zijn sinds die tijd dus alleen maar langzamer geworden, met de V6’en van dit jaar als dieptepunt…
lambo4all zegt
@carmasterr: die poletijden liggen ongeveer een seconde in de plus op de 4 jaar lang uitontwikkelde wagens van vorig jaar. Niet slecht na een half seizoen als je het mij vraagt. Ook lopen de wagens harder op het rechte stuk, 362 door ricciardo en 360.5 door Bottas. Dat haalden de v8’s niet hoor! De v10’s waren sneller ja, maar als het alleen om rondetijden draait zullen we dan maar zeggen dat alles pre 2002 onzin en saai was? Die rondetijden waren namelijk langzaam vergeleken met de 2003/4 tijden…
carmasterr zegt
@lambo4all:
Een seconde in de plus is dus flink langzamer.
Ik zeg daarbij niet dat het puur en alleen om snelheid gaat, maar het feit dat we een flinke stap terug hebben gezet over de laatste tien jaar doet niet veel goeds voor de sport.
Het ging altijd om de uiterste grens opzoeken, en deze vervolgens proberen te verleggen. Te doen wat niemand mogelijk achtte.
Nu gaat het om…milieu? Zuinigheid? Goede PR? Boooring.
lambo4all zegt
@Original_Arnoud: weetje wat de grootste verandering is? Dat zeiksnorren die er geen verstand van hebben nu hun onzin typen op het internet. Dát is jammer, niet het racen van nu.
jrk68 zegt
@lambo4all:
Amen to that.
Ik bezoek de F1 sinds het eind van de jaren ’70 en in die tijd was het redelijk normaal dat er tegen het einde van de race eens in de 10/15 seconde een auto voorbij kwam.
Ook was het een zeldzaamheid als meer dan de helft van het veld de race uitreed.
Maar ach, mensen die het spelletje niet snappen kijken alleen naar de uitslagen en niet naar de strijd die er geleverd wordt. Al is het dit jaar niet vaak om P1, strijd is er genoeg te vinden als je verder wenst te kijken dan je neus lang is….
janfr1908 zegt
Ik denk dat teams denken om hun veiligheid en om zichzelf en het daardoor wel eens zijn met deze eventuele limit
gertjan2012 zegt
Wat ook een optie zou kunnen zijn , is dr paarse vlag, de code 60 vlag. Bedacht door DE nederlandse autosport held Huub Vermeulen.
Daar waar de vlag gezwaaid word mag men niet harder dan 60 en elkaar niet inhalen, tenzij het een voertuig is dat betrokken is bij een ongeluk of motorische pech heeft.
Uiteraard zou je van 60 een wat hogere snelheid kunnen maken, anders slaat een F1 auto vast af en wordt het er niet veiliger op.
Op deze manier maak je het en veiliger, en ligt de verantwoording nog steeds bij de coureur.
jrk68 zegt
@gertjan2012:
Chapeau, toch nog iemand die door heeft waar dit plan vandaan komt.
Mijn zegen heeft zo’n systeem ook.
easygoingmartin zegt
Persoonlijk vind ik dat het eigen verantwoording is. Al helemaal als de weersomstandigheden dermate slecht zijn dat er nieteens fatsoenlijk gereden kan worden.. Ze hadden “moeten” luisteren naar coureurs en de race stil leggen, of achter de safety car blijven rijden.
siemi zegt
Huh? F1? Ik dacht dat degenen die niet rijden dat al lang hadden stuk gemaakt met ridicule regels.
supersim200 zegt
Best goed idee als dit ongelukken stopt
clarkson zegt
We zijn nog één ongeluk verwijderd van een race met scootmobiels. Wat een blamage. Te gevaarlijk? Blijf dan maar thuis.
mbkevin zegt
Gewoon stoppen met die hele F1
norge zegt
Stofzuigers met snelheidsbegrenzers .
En dit is niet grappig bedoelt.
jrk68 zegt
@norge:
Die snelheidsbegrenzer hebben ze al jaren in de vorm van een pitlimiter.
De grap is dat ze die ook kunnen gebruiken om de wedstrijd bij gevaarlijke situaties te neutraliseren.
Helaas is dat soms nodig, dat is een les die we uit het ongeluk van Biachi kunnen leren.
Mij is het al langer een doorn in het oog dat rijders kennelijk niet willen snappen dat ze bij geel en al zeker bij dubbel geel met hun poot van het gas moeten.
F1Tim zegt
@jrk68: Lessen worden idd vaak geleerd. Helaas moeten er vaak eerst ongelukken gebeuren
baasbas zegt
Zo.. Dus voordat het onafhankelijke onderzoek begonnen is trekken we vast de conclusie dat hij te hard heeft gereden. Ik denk dat ik weet waar het “onderzoek”op uit gaat draaien
lambo4all zegt
@baasbas: er is al bekend dat er geen technisch defect was aan de wagen. “Te hard gereden” is dus de enige optie die overblijft.!
jrk68 zegt
@baasbas:
Om te concluderen dat Bianchi harder reed dan op dat moment en op die plaats verantwoord was hoef je niet het IQ van een raketgeleerde te hebben….
Hupke zegt
“Maar goed, als het levens kan redden, is het misschien een kleine prijs om te betalen.”
Nee dat is het niet waard. Iedereen heeft uiteindelijk nog altijd de eindverantwoordelijkheid voor z’n eigen leven.
borrelnoot zegt
Ze zijn bezig die hele sport te vergallen, bah. Als je het te gevaarlijk vind dan ga je dammen of schaken.
gregorius zegt
De helft van de stoeltjes kosten 10 mio per jaar, de andere helft krijgen de rijders 10 of meer mio per jaar voor…
..maar je moet de rijders wel electronisch begrenzen tijden en gevaarlijke situatie, anders rijden ze misschien te hard.
Da’s toch prachtig!!
lambo4all zegt
@sir_smokealot: en @iedereen: whiting heeft het NIET over een elektronische limiter gehad! Met “van buiten af ingrijpen” bedoelt hij ,net zoals met le mans, een maximum snelheid die gereden mag worden. Dit is wel de verantwoordelijkheid van de rijder zelf. Ze laten dus van buitenaf weten tot welke snelheid de rijders moeten afremmen.
lambo4all zegt
@lambo4all: @sir_smokalot:
sir_smokalot zegt
@lambo4all: ok, het stond er misschien wat onduidelijk, dus heb het wat aangepast…
In principe is dit gewoon een idee om coureurs bij dubbel geel of andere gevaarsituaties hun pitlimiter in te laten schakelen.
Maar je kunt het ook doen op GPS-afgestemde zones, net zoals met DRS gebeurt bijv.
siemi zegt
Kunnen ze niet gewoon de F1 auto’s altijd begrenzen op 60? Dat is veel veiliger.
lambo4all zegt
Mensen moeten is gaan nadenken voordat ze onzin roepen, maar he dit isnederland.. Dus de beroepszeikers vieren hoogtij (lees alle comments boven mij). dit is de beste verandering in de formule 1 in de afgelopen10 jaar! Dit betekent dat de safety car veel minder vaak de baan op hoeft te komen, en we dus geen 6ronde lange pauze hebben omdat iemand op een gevaarlijke plek is stilgevallen. Mensen kunnen gewoon blijven racen, op een klein stukje na. En in tegenstelling tot wat smoke beweerd gaat het niet om een automatische limiet, maar om een “slow zone” waar de rijders ZELF aan moeten houden.
carmasterr zegt
@lambo4all:
De hogere topsnelheden van de V6’en liggen hoger dankzij gereduceerde downforce (en dus drag). Dat betekent dus ook dat de bochtensnelheden lager zijn.
Dat is handig op Monza, maar de pole tijd op een bochtig circuit als de Hungaroring is meer dan 3 seconden langzamer.
2013 1:19.388 (Lewis Hamilton)
2014 1:22.715 (Nico Rosberg)