![Mercedes Viano](https://www.autoblog.nl/files/2022/11/FIA-Mercedes.jpg)
De FIA, ook wel bekend als Ferrari International Assistance, ontkent dat het Mercedes een voorkeursbehandeling geeft.
Scheids! Het is een veel gebezigde term op ’s lands sportvelden. Waar er een strijd wordt geleverd waarbij de naleving van de regels in handen is gegeven van een arbiter, ligt gebakkelei altijd op de loer. Zo ook in de Formule 1 dus, waar de FIA aangewezen is om een en ander in juiste banen te leiden. Een voorbeeld daarvan zagen we vorig jaar tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi. Het was de race die Max uiteindelijk wereldkampioen maakte en Michael Masi zijn positie als wedstrijdleider kostte.
In dat geval was er in ieder geval geen sprake van bevoordeling van Mercedes, zoveel is zeker. Toch is dit jaar wel enige malen gespeculeerd dat de FIA op hand van Mercedes is. Deze geruchten staken vooral de kop op rondomide Grand Prix van Canada. Die lijkt alweer een eeuwigheid geleden, dus wellicht is het nuttig om het geheugen op te frissen: het was de race waar Mercedes opeens met een nieuwe vloer op de proppen kwam.
Deze vloer voldeed verrassend genoeg aan de vlak daarvoor nieuw geïntroduceerde regels rondom porpoising. Boze tongen beweerden dat Mercedes dit nooit had kunnen bewerkstelligen zonder voorkennis en dat Shaila-Ann Rao hierbij betrokken was. Deze vrouw is een (voormalig) adviseur van Toto Wolff, maar momenteel interim secretaris-generaal voor Motorsport van de FIA. Uiteindelijk gebruikte Mercedes de nieuwe vloer op dat moment niet, maar de verdachtmaking was een feit.
Het tweede ‘ijkpunt’ kwam in Singapore. Opeens wisten allerlei mensen dat Red Bull het budgetcap had geschonden, ondanks dat de FIA de resultaten nog niet bekend had gemaakt. Hoe kon dat nou zo gebeuren? Door middel van roddel en achterklap, zoveel was duidelijk. Maar was het dan weer Mw. Rao? Zeker is dat vooral Mercedes (later ook Ferrari en McLaren) er nogal een dingetje van maakte…
FIA-opperbaas Ben Sulayem heeft nu, net als de technisch directeur die ontkent dat de coach onder druk staat, officieel gemeld dat de FIA níet het lek is. Tevens is er geen sprake van positieve discriminatie van Mercedes. Niet van de FIA in het algemeen, maar zeker ook niet van Mw. Rao. Sterker nog, volgens Ben Sulayem vindt die laatste de straf voor Red Bull juist erg zwaar:
Shaila-Ann has been supportive a lot to me. You see her intelligence when it comes to setting big decisions for me. I’ll be very honest with you, and I’ll defend my opinion, but when it comes to Shaila-Ann, there were accusations that she is mainly a supporter of Mercedes. But actually, when the penalties were there with both teams, she said that’s a bit harsh from me. I looked and said ‘My god, there is someone who is accusing her of being with Mercedes, and she’s saying to me that it’s harsh on Red Bull’.
Mohammed Ben Sulayem, zet de plaat recht
Waarvan akte.
Mja, dan kun je dit gelijk linken aan Lewis die enkel een tik op de vingers kreeg na een rode vlag in VT3 vandaag. Hij ontliep een grid penalty. Men zei dat hij genoeg had gedaan om te stoppen en kreeg een tik op de vingers, maar een ander had direct straf gehad volgens mij.. Achja..
Nee er was een precedent met Verstappen. Maar goed Hamilton ergens voor gestraft worden is een zeldzaamheid.
Men had het idd over het Verstappen en Vettel incident vorig jaar waar duidelijk was dat Max er alles aan deed om snelheid te minderen. Hier vloog Lewis Norris en zelfs Magnussen voorbij waarbij de redenatie was dat hij Norris voorbij ging zonder een rode vlag te hebben zien terwijl Norris direct op de radio zei dat Lewis een rode vlag negeerde als hij passeerde en eenmaal bij Magnussen pas remde terwijl dit tegelijkertijd aan de bocht was. Het is gewoon wederom allemaal dubieus en als het Max was geweest had hij er wrs niet zo gemakkelijk vanaf gekomen. Men matste Mercedes om er toch nog een leuke race te krijgen zogenaamd.
Volgens de telemetrie ging Hamilton direct van het gas en op de rem bij de rode vlag en zat er al een verschil in snelheid van 162km/u tussen hem en Magnussen. Norris werd door hem gepasseerd net op de rode vlag.
Lees gewoon de bulletins van de stewards ipv populistische onzin te verkondigen.
Ow wat een vreemde reactie, ik had wel een bevestiging van hem verwacht.
Precies dat! F1 draait om miljoenen, dat betekent automatisch dat er veel gewonnen of verloren kan worden. En daarmee kan je deze reactie, net als die van Merc én RB, met een korreltje zout nemen. Ze houden gewoon een business in stand en natuurlijk heeft een coureur er ook een rol in, maar eigenlijk is een race gewoon één grote reclameboodschap. Ik denk serieus dat er een continue lobby is van race teams richting de FIA. Deepstate! Call me a looney, maarrrr heb inmiddels zoveel zaken voorbij zien komen die niet logisch uit te leggen zijn naar de gewone race fan…. Ook niet met het FIA handboek erbij.
Ongetwijfeld, maar waarom werkt de ene lobby beter dan de andere? Waarom is de ene keer Ferrari helpen, dan weer Mercedes helpen en dan weer Red Bull helpen?
Mooie reactie maar weet je wat het meeste opvalt? Dat er totaal geen uitleg wordt gegeven hoe Mercedes wist van de td in Canada en de overschrijding van het budget door Red Bull. Als het niet van de FIA kwam dan moet er een persoon zijn die of helderziende is of die een eigen organisatie heeft waar FIA alles van kopieert.
Beter zou zijn als Ben had geroepen dat hij een onderzoek instelt. Maar nee, hij kiest er voor om met deze llverhaal te komen.
Ben wijst de F1 commission aan als mogelijke schuldige. Hij zegt dat er na de meeting in Oostenrijk al tijdens de meeting dingen uitgelekt waren. Gek genoeg kan ik nergens op de site van de FIA vinden wie er nu echt deel uitmaken van deze F1 commission. Enkele bronnen spreken echter van 30 leden, bestaande uit 10 mensen van de FIA, 10 mensen van FOM en 10 representanten van de teams. Tsja, dan is een lek vinden natuurlijk lastig…