Zou de Italiaanse renstal toch vals hebben gespeeld?
Wie een beetje in de Formule 1 zit, weet dat Mercedes al jaren oppermachtig is. Dat komt voor een deel door de sterke motor die ze hebben ontwikkeld. Nou zou je als raceteam zelf ook een betere motor kunnen ontwikkelen, maar dat kost (heel) veel geld. En wat nou als je met goedkopere ingrepen voor een snellere motor kan zorgen?
Vermoedelijk is dit laatste wat Ferrari heeft gedaan. In oktober klaagde Red Bull namelijk tegen FIA over het Italiaanse team , de claim was dat Ferrari een elektrische kabel had lopen naast de kabel voor de fuel flow meter. Deze kabel zou het signaal van de fuel flow meter verstoren, waardoor Ferrari meer brandstof kon verbranden. Meer brandstof betekent meer vermogen en dus een snellere auto.
Ferrari heeft zelf nooit toegegeven dat het een beetje had gespeeld met de regels, al zijn de auto’s wel merkbaar langzamer sinds de klacht van Red Bull in behandeling is genomen. Na de claim van het Verstappen-team is FIA ook een onderzoek gestart, zo blijkt nu. Volgens het Duitse Auto Motor und Sport heeft de organisatie onderdelen van de benzinesystemen van drie F1-auto’s in beslag genomen. Van een Ferrari-wagen, maar ook van een wagen van een Ferrari-motorklant én een niet-Ferrari-team. Zodat FIA de drie systemen kan vergelijken.
Het gaat specifiek om de benzineslangen tussen de flow rate sensor en de motor, daar waar Red Bull eerder over klaagde. De site schrijft dat de onderdelen zijn meegenomen naar een laboratorium en dat het onderzoek enkele dagen in beslag zal nemen. Het lijkt er dan ook op dat in het geval er echt iets mis was, we dat voor de race in Abu Dhabi eind volgende week zullen horen. Wordt vervolgd…
Dutchcarwizard zegt
FIA moet uiteindelijk wel controlren, ondanks dat ze de grootste Ferrari sponsor zijn.
vroaaaaaaaaaar zegt
@baidu: juist daarom! Ferrari vangt al jaren meer uit de pot dan andere teams omdat ze dreigen om er anders mee te stoppen. Het merk is wellicht goed voor het aanzien van de sport maar geeft ze ook een oneerlijk financieel voordeel (zonder de budget cap). Als ze dan ook nog vals spelen om te proberen te winnen, dan is dát natuurlijk niet goed voor de sport.
Calimero zegt
Die van het niet Ferrari team is van Renault die claimen (meer dan) 1000 pk te hebben nu? ;-)
Zit er een limiet op het maximale vermogen van een Formule 1 auto en zijn die dingen een soort vanuit regelgeving begrenst of wat snap ik niet in het verhaal?
ko4n zegt
@milan0: vermogen is niet begrenst. De flowrate van de brandstof, dus hoeveel benzine ze per tijdseenheid mogen verbranden. Daar is een sensor voor die via een kabel elektrische pulsjes naar de computer stuurt. Die slimmerikken bij ferrari hebben daar een hoogspanningskabel van het hybride systeem langs gelegd en zo dat pulsjes signaal verstoord. Daardoor konden ze meer brandstof de motor in pompen dan volgens de regels mag en hadden ze meer vermogen. Dus het hebben van meer vermogen mag wel maar daarvoor meer brandstof verbruiken niet.
rrk147 zegt
@ko4n: maar stomme vraag misschien, maar hoe kun je als Red Bull hier echter komen? Red Bull zal neem ik aan zo even de pitbox van Ferrari binnen kunnen lopen. Of dat het kabeltje in het zicht gemonteerd was?!
tom_hanekamp zegt
@rrk147: Door enerzijds als team zelf ook constant opzoek te zijn naar mogelijkheden om de auto/motor sneller te maken en daarnaast ook een bak data te hebben over Ferrari op basis van analyses. Als je dan vervolgens een truc vind en met tests kan bepalen dat de resultaten hiervan verdacht veel overeenkomsten hebben met de data die je van Ferrari hebt, dan is het aannemelijk dat ze dit trucje toepassen. Daarmee kun je niet direct bewijzen dat men het gebruikt, maar wel de FIA vragen of dit trucje toegepast mag worden wat Red Bull dus gedaan heeft, waardoor ze het niet meer kunnen gebruiken.
kareljansen zegt
@tom_hanekamp: Je kan natuurlijk ook iemand van het concurrerende team een mooie baan aanbieden..
okdoei zegt
@milan0: er zit een limiet op hoeveel brandstof men mag verbranden. Als je het als team voor mekaar krijgt om met deze gelimiteerde hoeveelheid brandstof >1000 pk te generen, mag dit.
Lastige taak, maar het mag wel.
berlinetta zegt
@milan0: Simpel gezegd: de motoren moeten voldoen aan bepaalde eisen vanuit de FIA. Het is aan hen om daar zo slim mogelijk omheen te werken en zoveel mogelijk pk uit die motoren te toveren.
MDA zegt
@milan0: het vermogen van een motor is gelijk aan de hoeveelheid brandstof die je per seconde er doorheen kunt jagen maal de thermische efficiëntie. Merc is recordhouder thermische efficiëntie, dus die kunnen meer vermogen uit een motor peuteren dan de anderen, bij gelijke brandstof toevoer. Oplossing voor de anderen is dus meer brandstof. Maar omdat daar een limiet aan zit, moet je valsspelen om meer te krijgen. Er zit dus geen limiet op PK’s, maar door de limiet op brandstof, zit je ergens beperkt in hoeveel je uit een motor kunt halen.
tvklarenbosch zegt
@mda: het is helemaal niet zeker dat Mercedes nog steeds de hoogste thermische efficiëntie haalt. Zijn al ruim een jaar geen cijfers meer over naar buiten gekomen naar mijn weten.
MDA zegt
@tvklarenbosch: da’s waar. Tot vorig jaar was het wel zo, en voorlopig komt alleen RB (honda) in de buurt van hun snelheid, en Ferrari alleen maar er langs met vals spelen. Dus ik gok dat het nog redelijk waar is. Maar de marge is zeker kleiner geworden.
sollie1984 zegt
@mda: vals spelen? Hmm er is nog niks gevonden en men doet alsof ze al schuldig zijn. Zolang er geen bewijs is heeft Ferrari het uitstekend gedaan. Ze hadden vorig jaar al 1 van de krachtigste motoren en dit jaar stonden ze vanaf het begin van het seizoen op 1 qua vermogen. Dus Ferrari is onschuldig tot het tegendeel bewezen is!
tvklarenbosch zegt
@sollie1984: is absoluut waar, maar de FIA heeft wel het brandstofsysteem in beslag genomen
sollie1984 zegt
@tvklarenbosch: schijnt dat die van Red Bull ook in beslag zijn genomen…
mennok zegt
De tijd van onbezorgdheid is voorbiiijjjjjj.. vandaag begint de lange weg naar morgeeeeeeeeeen..
jorden zegt
die lagen voor het oprapen ?
flatsix010 zegt
Ik vraag me vooral af hoe RedBull lucht heeft gekregen van een vrij essentieel technisch aspect van de Ferrari auto.
barendbotje zegt
@flatsix010: Door Mercedes, welke de ballen niet had om het zelf te doen. Mogelijk om zo zelf ook niet betrapt te worden (?) https://racingnews365.nl/red-bull-gebruikte-research-van-mercedes-om-ferrari-te-betrappen/amp
Dutchcarwizard zegt
@barendbotje: Vettel heeft dat verklapt tijdens zijn sollicitatie bij RBR.
hans75 zegt
@barendbotje: inderdaad wel verdacht dat ze bij Mercedes afgelopen weekend geen power hadden…
sjonniedeluxe zegt
@hans75: misschien een fractie minder power gegeven om honda te laten denken dat ze goed bezig zijn. En begin volgend seizoen rijden ze Honda weer het snot voor de ogen.
mc96 zegt
Ik denk dat het in een laboratorium opstelling nog moeilijk genoeg is de situatie tijdens de kwalificatie na te bootsen. Ze kunnen hoogstens vast stellen dat de fuelflow regelunit in een laboratorium situatie te beïnvloeden is door een electrische leiding die er naast loopt. Als het al lukt om dat vast te stellen, heb je nog hoogstens de mogelijkheid tot bedrog aangetoond ?. Lang leven de wereld can F1 waar niets simpel is ?
Calimero zegt
Top, dank voor de uitleg in jullie reacties!
lluq zegt
Wat boeit het eigenlijk, rijd er een keer iets niet zilvers vooraan op het rechte stuk. Begrijp het probleem niet, doordat de meer brandstof meenemen zijn ze zwaarder slijten de banden eerder. Beter halveren ze dat wetboek eens.
mashell zegt
@lluq: minder regels betekent dat geld om te ontwikkelen meer invloed krijgt en de rijkste teams Ferrari en Mercedes meer afstand nemen van de rest.
lluq zegt
@mashell: als die regels nou gewoon eens een paar jaar het zelfde blijven kan de rest ook aanhaken
Design_Driven zegt
Nog een beetje vroeg om conclusies te trekken. Ik heb al zeker 4 totaal verschillende technische redenen gehoord hoe Ferrari eventueel zou vlasspelen.
Goed dat ze het uitzoeken, ik ben benieuwd.
Dutchdriftking zegt
Tja, het zou wel heel dom zijn als ze de gesjoemelde onderdelen nog op de auto hadden zitten als ze deze niet meer gebruiken… De FIA heeft eerst de verdenking groot in het nieuws gebracht, hierna Ferrari een aantal weken gegeven om de fout te verdoezelen, en nu gaan ze nog even voor de show de boel controleren….
tvklarenbosch zegt
Een andere uitleg die ik gezien heb is dat Ferrari gebruik maakt van de olie in de intercooler, die ze d.m.v. een bewust aangebrachte lekkage in de inlaat brengen om zo meer te kunnen verbranden. Ben erg benieuwd of er ooit een echte uitleg komt waarom die dingen zo hard liepen na de zomerstop.
alfalfa zegt
Is het eigenlijk wel een goede regel voor de sport dat de hoeveelheid brandstof die naar de motor mag beperkt is? ?
raceface zegt
@alfalfa: niet voor de sport, wel voor het milieu… en daardoor ook voor de sport als deze wil blijven bestaan in z’n huidige vorm.
alfalfa zegt
@raceface: het einde van de F1 is dus al begonnen?
Onehp zegt
@alfalfa: ja, want het blijft relevant voor ontwikkelingen in de echte wereld met verbeterde efficiëntie. Voorheen was de hoeveelheid lucht beperkt, dan was het omgekeerd en konden ze naar believen brandstof inspuiten. Leuk voor een race maar totaal irrelevant.
PS: efficiëntie is mooi, meer uit minder.
406_v6 zegt
Dit doet me denken aan de -briljante- restrictor chart van Toyota in de Celica rallywagens.
406_v6 zegt
@406_v6: Edit: chart = cheat
lluq zegt
@406_v6: maar zij hadden de beste ooit . Die verdienen een pluim ipv een straf haha
thomasthomas zegt
Team kan goed 100 euro boete krijgen en dan…
dijan zegt
Italianen met hun gesjoemel altijd.
bozothenutter zegt
eeehhhmmm, Ferrari draait eea terug, is voordeel kwijt en DAN gaan we pas de boel in beslagnemen……….
VeniVidiVici zegt
@bozothenutter: Ja, dat voelde ze bij Ferrari al aankomen. En Jean Todt is de Ferrari mol bij de FIA. En nu gaan die FIA koekenbakkers dus ook niks meer vinden. Case closed!
technofreak zegt
@bozothenutter: en omdat de FIA niks heeft gevonden, gaat ’t trucje er gewoon weer op, ook in 2020. “kwam door pech en meer downforce dat we langzamer liepen. FIA heeft ’t onderzocht…”
VeniVidiVici zegt
Zal ik jullie allemaal eens wat zeggen… het antwoord van de FIA gaat zijn “we hebben niks verdachts kunnen vinden. But we keep an eye on it in the future!”.
technofreak zegt
Wat een farçe… Dit is om Ferrari schoon te praten door de FIA, niet om ze te bestraffen.
3 weken na de directive pas bewijs halen. Laat me niet lachen.
Als Max z’n muil had gehouden, was de pusbult vanzelf geknapt. Nu moet Fezza z’n paadje schoon (laten) vegen door de FIA. “Zeg Jean, dat pensioenpotje dat hier nog staat, moet daar nog een paar centjes bij aan ‘extra dividend’? Of blijven we in de media lezen dat we valsspelen?”
gregorius zegt
Heerlijk dat geroddel.
Uiteindelijk maakt het geen ruk uit. Ferrari wordt geen kampioen.
Stel je schrapt de uitslagen van Ferrari na de zomerstop.
Goed, RB staat nu 2e in het kampioenschap. Aan het coureurskampioenschap verandert niks. Enige is dat Albon dan toch zijn eerst podium krijgt; van Japan. Heeft ie daar wat aan? Zo wil je m toch niet? Zelf Hulk zou niet zijn enige podium krijgen, want Ricc was 4e in Italie en Vettel had niet helemaal zijn dag toen.
sportevo zegt
@gregorius: Er zal nooit met terugwerkende kracht een diskwalificatie volgen. Al zou de FIA nu kunnen aantonen dat er een mogelijkheid is geweest om te rommelen, al dan niet in grijs gebied, dan nog staat niet vast dat er ook daadwerkelijk gerommeld is. Dan moet men je op ‘heterdaad betrappen’. Daarom is er ook een parc fermé na afloop van een kwalificatie en race. Die periode is er voor andere teams om een protest in te dienen of voor de FIA om auto’s te controleren op gewicht, afmetingen etc. zonder dat er door de teams (stiekem) veranderingen aan auto’s kunnen maken om ze zo legaal te maken.
Het enige wat de FIA nu kan doen is dus kijken hoe de regels creatief omzeild zouden kunnen worden en daar op het reglement een toevoeging op te maken dat een dergelijk systeem niet past binnen de reglementen zoals deze bedoeld zijn. Stel dat, in dit geval, Ferrari een dergelijk systeem gebruikt heeft, en er in de reglementen heel strikt staat dat het niet is toegestaan, dan zouden ze Ferrari uit de uitslagen kunnen halen door hen alle punten af te pakken en ze dan zo geen aanspraak kunnen maken op de vergoeding.
martijn_vangammeren zegt
Beetje vals spelen hoort erbij in de F1. Williams met hun extra pedaal en ophanging. Altijd is er wel iets en net dat maakt het leuk. Ooit was het in de Renault 5 cup voorafgaande aan de F1 races dat iedereen zulke kabels had lopen en in na de finish dat eruit sloopte en uit het raam gooide. Testen voorbij? Prima, plakken erop en dan maar op de openbare weg verder gaan. Dat kan nu ook echt niet meer maar maken wel leuke verhalen.
sportevo zegt
@martijn_vangammeren: ik weet er nog eentje uit de oude doos: Eind jaren 80 had Ford de Sierra Cosworth voor de toerwagenraces. Dat waren turbomotoren waar de druk van turbo reglementair was afgesteld. Sommige auto’s hadden echter een systeem waarbij ze aan het hendeltje van de ruitenwissersproeier konden trekken en zo de turbo meer druk konden laten leveren. Niemand die dat zag.
Maar er zit een verschil tussen echt ‘vals spelen’ en creatief met de regels omgaan door de mazen in de reglementen op te zoeken en/of de regels die voor meerdere vormen van interpretatie vatbaar zijn.
schreute01 zegt
Snel op de markt brengen deze modificatie!
vaakbenjetebang zegt
Weet je wat echt fantastisch zou zijn? Als Ferrari iets heel anders heeft om die motor zo hard te laten lopen, maar dat ze dat nu niet gebruiken. Immers, in het constructeurskampioenschap (de inkomsten…) zijn de kaarten al geschud. Dus wat zou er dan mooier zijn dan de suggestie die gewekt is te voeden door nu 30 (of zo) pk terug te schroeven en iedereen te laten geloven dat ze nu hun voordeel kwijt zijn. En dan volgend jaar op Albert Park… BAM! P1 en P2. Sandbagging 2.0.
nikk zegt
Voorlopig is het enkel BAM! tussen de beide coureurs.
ghini zegt
Hopelijk leest iemand dit nog: wat ik niet snap, als Ferrari dit trucje zou hebben toegepast, waar het nu toch wel echt op lijkt gezien de 2e sensor die verplicht wordt, dan zouden ze dus meer brandstof hebben gebruikt maar zou de auto dan na de race niet ook aanzienlijk lichter moeten zijn? In ieder geval opvallend lichter?