Om de Formule 1 een beetje spannend te houden, schreef de FIA een tender uit om nieuwe teams aan te trekken. De inschrijftermijn is verlopen; de eindstand: één extra team ten opzichte van het lopende seizoen.
Nu de inschrijvingsperiode gesloten is, wordt duidelijk welke teams volgend jaar aan de start staan. Dat zijn:
Haas F1
Nieuw is dus Haas F1, een Amerikaans team dat is opgericht door Gene Haas, een grote man in de CNC-machines. Sinds april 2014 werken zij aan een entree in de Formule 1 en de Grand Prix van Australië op 3 april 2016 wordt de vuurdoop. Haas F1 lijkt overigens het enige team dat nog geen enkele coureur aan zich heeft weten te binden, al schijnen ze in ieder geval te jagen op Nico Hulkenberg van Force India. Wie weet hebben we volgend jaar ook een Belg in de F1, aangezien McLaren enkel Alonso heeft bevestigt voor volgend jaar.
Niet alleen moeten een aantal teams nog een tweede coureur bevestigen -zo is het nog niet zeker honderd procent zeker dat Sainz volgend jaar weer de teamgenoot is van Max Verstappen bij Toro Rosso- ook zijn er nog een aantal teams die geen definitief motorcontract hebben voor 2016. Force India, Lotus en Williams rijden dit jaar met Mercedes-krachtbronnen, maar deze zijn voor volgend jaar niet zeker. Sauber rijdt dit jaar met een Ferrari-motor en ook zij hebben nog niet bevestigt dat komend seizoen weer te doen. Haas F1 gaat overigens wel Ferrari-motoren gebruiken.
Oorspronkelijk was het helemaal niet de bedoeling om nog nieuwe teams toe te voegen aan de startgrid. Met het wegvallen van Caterham eind vorig jaar, zag de FIA echter wat ruimte in de pitbox. Officieel was de tender voor zowel het seizoen van 2016 en 2017, maar naar het schijnt staat de FIA nog steeds welwillend tegenover de eventuele toetreding van bijvoorbeeld Renault of Audi als fabrieksteams.
Robbert89 zegt
Wat is er met Manor gebeurd?
mfacey zegt
Geen Manor/marussia?
Dizono zegt
@robbert89 @mfacey: scherp, die doen -als alles financieel een beetje goed blijft gaan- gewoon weer mee volgend jaar.
clarkson zegt
@dizono: ik hoop het! Ze zijn ook de goede weg.
agera zegt
Veel succes voor de haasjes!
jordip zegt
@agera: hopen dat ze niet elke keer het haasje zijn ;)
jaapiyo zegt
@jordip: Je weet nooit hoe een koe een haas vangt.
jordip zegt
@jaapiyo: hij vangt hem op het hazenpad toch?
woot zegt
@jaapiyo: Jawel, dan gaat ‘ie achter een boom staan en doet ‘ie een bloemkool na.
wilbertg zegt
@jaapiyo simpel: hij gaat voor het hol zitten en doet het geluid van een wortel na…
VeniVidiVici zegt
@jordip: Turtle F1 team komt misschien ook nog. 1 keer raden wie sneller is…
Robbert89 zegt
@dizono Dat dacht ik dus ook. En ik zou dat van harte toejuichen. Teams als Manor, Williams en vroeger ook Minardi (met Paul Stoddart) zijn leuke teams en ik vind het enorm leuk als dat soort gasten stunten. En ook Jordan niet vergeten
https://www.youtube.com/watch?v=bY7IdWpqYXI
Foramen zegt
Haas F1, ben benieuwd, kan hun machines altijd wel waarderen en hoop dat er enig reflectie van het bedrijf te zien zal zijn in de formule 1.
Edge zegt
Ik ben benieuwd hoe Haas F1 voor de dag komt. Los van het feit dat Haas vrij intensief met Ferrari samenwerkt, heb ik het idee dat deze mensen een duidelijkere strategie hebben en meer middelen tot hun beschikking hebben dan Lotus Racing (Caterham) en Virgin Racing (Manor) in 2010.
Wat de coureurs van Haas betreft: Haas heeft een shortlist van drie coureurs, waarvan Jean-Eric Vergne er één is. Dit liet JEV onlangs ontglippen toen er werd doorgevraagd nadat hij zei dat hij in een ideale wereld twee Formule E-races mist. Hij zei echter niet welke twee coureurs ook op die shortlist staan, al zou het volgens de meeste geruchten gaan om Hulkenberg en Gutierrez.
Ik ben ook erg benieuwd naar hoe Manor zich in 2016 staande weet te houden. Het is duidelijk dat ze dit jaar als overgangsjaar gebruiken en met zo min mogelijk middelen racen om het startbewijs voor volgend jaar en het prijzengeld van 2014 veilig te stellen. Ik verwacht ook niet dat ze dit jaar nog met 2015-wagen komen die ze in aan het begin van het seizoen hebben beloofd. Met een nieuwe motor en een chassis met aerodynamica die toegespitst is op de regels van 2016 denk ik dat ze een flinke stap kunnen maken. Ik verwacht absoluut niet dat ze ineens met de Lotussen en Force India’s gaan strijden, maar ze zullen in ieder geval niet meer zo tergend langzaam zijn als dat ze dit seizoen zijn. Oh, en ik hoop ook dat ze eindelijk eens een fatsoenlijke sponsor vinden, zodat ze niet meer afhankelijk zijn van paydrivers en goede (jonge) coureurs een kans kunnen geven.
cedio911 zegt
*Bevestigd (!)
jaapiyo zegt
Voor de bestaande teams is zo’n inschrijving een kostbaar recht dus uiteraard schrijven ze zich allemaal in. Of ze ook in de huidige vorm in 2016 op de grid staan wil dat echter nog lang niet zeggen.
Ik denk dat Lotus de grootste kans maakt op een wissel van eigenaars, maar ook Vijay Mallya heeft al eens aangegeven dat de financiële last om het team te runnen ook voor hem zwaar weegt. Bij Manor zijn nu een paar mensen die tientallen miljoenen op de bank hebben staan ingestapt. Klinkt leuk maar is lang niet voldoende om een paar jaar de F1 te overleven, daar moet je miljardair voor zijn. Als daar een rijke rus/arabier/aziaat voor komt is het team ook verkocht. Sauber lijkt zich voorlopig te redden door goed gesponsorde coureurs een F1 experience aan te bieden dus die zullen er volgend jaar ook wel weer staan…
Voor wat betreft het laatste stukje over toe tredende fabrikanten…no shit sherlock. Als morgen een serieuze fabrikant zegt we staan in België aan de start staan ze dat ook toe. Zo oppertunistisch is de F1 nou eenmaal…en in de F1 heurt dat ook zo te zijn.
Edge zegt
@jaapiyo: Alleen jammer dat fabrikanten tegenwoordig niet zo happig meer zijn op de F1. En dat Honda het zo lastig heeft zal de meeste fabrikanten ook wel afschrikken.
faalhaas zegt
Mijn voornamelijk doel is grindbakken uitzoeken, zie jullie volgend seizoen!
bengelke zegt
hopelijk kunnen we snel vandoorne bevestigen. De vraag is alleen waar ie gaat rijden…… Zou hij beginne bij het grote mc-laren, of komt der eerst een tussenstap? Williams heeft massa niet bevestigt, dus zou het kunne dat vandoorne “da oudje” (massa) gaat vervange
poes zegt
Er had wel bij mogen staan dat Gene Haas nou niet bepaald een groentje is in de racerij. Hij heeft een dikke vinger in de pap in NASCAR, met een team dat bestaat uit 4 auto’s waar hij mede eigenaar van is.
Overigens heeft Gene Haas niets te maken met Carl Haas, die al decennia lang een succesvol Indycar team heeft.