
Betalen baasje.
Later vandaag blikken we vooruit naar het F1 seizoen van 2020, maar eerst hebben we nog even een korte terugblik met wat guitige feitjes over vorig seizoen voor je in petto. Je zal je namelijk altijd weleens afgevraagd hebben hoeveel pegels zo’n FIA nou jaarlijks binnentikt door het opleggen van boetes. Wel, in sommige gevallen zoals toen McLaren die boete van 100 miljoen kreeg best veel, maar meestal een stukje minder. Vorig jaar bleef de teller slechts steken op een magere 124.400 Euro. Dat doet een zichzelf respecterende bermkassa langs de A2 ongeveer elke dag (denk ik).
De grootste betaler is Ferrari, dat tekent voor 80.000 Euro. Het grootste deel daarvan bestaat uit de 50.000 Euro die het team in Abu Dhabi moest dokken nadat bleek dat Charles Leclerc flink wat meer brandstof in zijn auto had zitten dan Ferrari de stewards verteld had. De rest is klein bier. Af en toe eens een unsafe release, iets te hard door de pitstraat karren, dan kan je natuurlijk een brief van het CJIB de FIA op de deurmat verwachten.
Maar geldboetes zijn natuurlijk één ding, doch wat voor straffen deelde de FIA verder nog uit? De drive-through en de stop-and-go werden slechts vijf respectievelijk twee keer opgelegd. Dat wil niet zeggen dat de coureurs zich ontzettend netjes gedragen hebben, want daarnaast werden er ook nog 27 tijdstraffen opgelegd van vijf dan wel tien seconden. Foei toch.
Tenslotte zijn er nog de straffen voor het gebruik van ’teveel’ onderdelen. Je kan je afvragen of die regel er wel moet zijn in de F1, maar goed, dat is een andere discussie. Wel is het gevoelsmatig een beetje gek dat slechts twee coureurs uit het hele veld géén onrechtmatige greep in het onderdelenmagazijn moesten doen, te weten Lewis Hamilton en Romain Grosjean. Grootverbruiker was Daniil Kvyat, die maar liefst zeven motoren, zeven turbo’s, zeven MGU-H’s, zes MGU-K’s en drie accu’s gebruikt heeft. Trappen met dat hok, черт побери!
@autoblog: wanneer zie ik weer de foto bij de topics in het start scherm? Allemaal witte vierkante vakjes kijkt niet zo leuk ?
@mp014: Kun je nagaan hoe visueel de mens is ingesteld haha…
@venividivici: ja en dat geldt vooral bij mensen met een pornografisch geheugen ;)
@pcooper# op groene forum(begint D) als er een foto van een dame plaatsem weten sommige reaguurders welk site dame te plukken valt. Verbaasd mij idd
@autoblog, ja dat de problemen met de foto’s maar snel verholpen worden graag, want dit is echt waardeloos.
https://www.autoblog.nl
Moet er op iedere blogpost een comment verschijnen over het niet/slecht functioneren van de app? T is al 20.000x gezegd! Autoblog is er van op de hoogte en ze zijn t aan t fixen. Dat gaat niet binnen een paar dagen. Geef t gewoon tijd E N H E B G E D U L D!
@toyotafortuner: gewoon malden in een bericht richting alle of blog post; je gaat er.vsn uit dat iedereen het weet; assumption is the mother of all fuck-up’s
@autodrome: ja een blogpost over de problemen van de app zou wel zo netjes zijn aangezien het echt huilen met de pet op is atm.
@autodrome: Yep, gewoon 1 duidelijke post waarin wat uitleg wordt gegeven over de vermoedelijke duur etc en dit zal stoppen. Had iedereen ook tijd bespaard qua app herinstalleren, telefoon herstarten, …
@gumz: garandeert niet dat iedereen die post leest. Tenzij die altijd bovenaan blijft.
@benja01: en dat gaat niet over auto’s en dat levert dus weer gezeur op.
@gumz: waarom zou je een niet werkende app herinstaleren en dan ook nog je telefoon herstarten? Zeker bij een App als Autoblog, wat gewoon een alternatief frontend voor een website is (het soort apps dat helemaal niet zou hoeven bestaan als bedrijven goede websites zouden bouwen) zie ik daar de logica niet van in, als er data ontbreekt ligt dat aan de site.
@mashell: Omdat dat op 1 januari was, dus toen nog onbekend. Begin altijd bij mezelf met enkele stappen, ga toch niet zo maar roepen dat de Autoblog app stuk is als mijn telefoon zich misschien vreemd gedraagt?
@autodrome: Ach schei uit, gewoon opschieten! Zijn zeker weer met wat speciaals bezig, want andere websites/apps hebben dit slordige geneuzel ook niet.
Dan vergeet Autoblog even te vermelden dat Ferrari tevens 205 miljoen aan prijzen geld heeft ontvangen van FIA, hoogste bedrag van alle teams. Overigens krijgen ze het meest al sinds 2013, zonder het winnen van een titel.
@slickrick: Alleen krijgen de teams dat geld niet van de FIA, maar van Formula One Management (wat van Liberty Media is).
@slickrick: de pot met geld wordt echter wel verdeeld o.b.v. behaalde punten. Dus straffen die er toe leiden dat een team minder punten krijgt hebben wel effect op de som die ze eind van het jaar vangen.
Als je die hilarische boetebedragen afzet tegenover de budgetten en salarissen die de teams jaarlijks te besteden hebben, dan zullen de teams die waarschijnlijk begroten onder het kopje ‘misc./unspecified <1%'.
Voor iedereen die nu nog zeikt over de thumbnails: gewoon op je telefoon naar de website gaan en daarvan een shortcut plaatsen (in een mapje) op je (eerste, tweede, derde) homescreen. Dat moet toch lukken voor twee of drie weken.
@phaeton: of gewoon niet janken want de artikelen werken gewoon
@phaeton: “Ach meneer, draait het stuur van uw auto niet naar links? Dan maakt u toch gewoon even 3 bochten naar rechts.” Wat een lulkoek!
@vroaaaaaaaaaar: en toch, als je jezelf met een compromis tevreden kunt stellen heb je minder teleurstellingen en een leuker leven.