De FIA opent de jacht op bochtensnijders.
Daar waar iets te wijd gaan in een bocht vroeger keihard werd afgestraft met een tocht door de grindbak, ligt er tegenwoordig meer asfalt naast de baan dan erop. Even een stukkie extra tarmac meepakken om de bocht rapper te kunnen nemen is dan ook wel erg aantrekkelijk geworden.
Je kunt de coureurs moeilijk kwalijk nemen dat ze alles proberen om zo snel mogelijk hun rondjes te rijden en daarbij letterlijk de grenzen van de baan opzoeken. De enige oplossing is het weer onaantrekkelijk te maken bochten ruimer of krapper te nemen dan de bedoeling is. Grindbakken neerleggen zou te makkelijk zijn en dus wordt er naarstig gezocht naar andere oplossingen.
Extreem hoge kerbstones, zoals de ‘broodjes’ in Oostenrijk, bleken geen ideale oplossing. In plaats daarvan is de FIA zwaarder gaan straffen op het overschrijden van de track limits. Zo mocht Lewis Hamilton in Silverstone zijn snelste tijd tijdens de kwalificatie doorstrepen wegens het wijd gaan in een bocht. Daarbij waren ze vooralsnog afhankelijk van camerabeelden om de overtreding vast te stellen, maar die methode is niet waterdicht.
Daarom heeft de FIA op de Hungaroring in bocht 4 en 11 detectielussen naast de baan gelegd. Deze liggen 1,6 meter buiten de baan. Aangezien een F1-wagen maximaal 1.8 meter breed mag zijn, komt het er in de praktijk op neer dat je zo goed als volledig naast de baan moet rijden om een belletje af te laten gaan in de kamer van de raceleiding.
robert110 zegt
Leg gewoon spijkermatten neer. Dan zijn ze meteen gestraft. Twee vliegen in een klap dus.
rickvanbuuren zegt
@robert110: Wááát! Spijkermatten! Jij denkt echt niet na, weet je hoe gevaarlijk dat is met 400 km/h++ over een spijker heen, en wat nou als er dan net een kind overst.. oh wacht, een grapje..
't Peugje zegt
@rickvanbuuren: Dat is misschien wel een goede oplossing. Rijen met schoolkinderen langs de baan.
gregorius zegt
@straatzakelijk: ‘Elke keer dat je buiten de baan komt, slaan we een zeehondje dood met een knuppel!’
't Peugje zegt
@gregorius: That’s even better….
nicktexel zegt
@rickvanbuuren: gebeurt er tenminste wat spectaculairs in de F1
tborre zegt
@rickvanbuuren: 400 km ? Echt ? Jij kijkt in fastforward of wat? Die snelheden zijn onzin.. al helemaal in een bocht waar men gaat afsnijden. ..
jeppie zegt
@rickvanbuuren: dan ga je wel heel hard door de bocht
olivierc zegt
De F1 begint echt belachelijk te worden, vroeger lag je uit de race of verloor je heel veel tijd bij een fout. Tegenwoordig draait alles om de “veiligheid”, die rijders worden rijkelijk betaald om risico’s te nemen. Als ze het niet veilig genoeg vinden dan staan er honderden te trappelen om hun plaats in te nemen.
spykerboy zegt
@olivierc: goed gezegd, als de kans is dat ik overlijd tijdens een race 1 op 10 is zou ik alsnog meteen tekenen, lekker boeiend? je gaat toch dood, maar dan heb je wel in de koningsklasse van de F1 gereden. Beter weer wat onveiliger en meer sensatie dan de kant waar het nu helaas op gaat..
ericc zegt
Díe witte lijnen links en rechts van de baan liggen daar voor iets. In het reglement staat namelijk dat je tussen de lijnen moet racen. Komen ze buiten de lijnen, 10 seconden extra. Zet een FIA-verantwoordelijke in elke bocht en klaar is kees.
bassx zegt
@ericc: in het reglement staat dat minstens 1 wiel op de baan moet blijven.
marinepower zegt
Misschien een betonnen wandje plaatsen? Is bij een stratencircuit ook vaak van toepassing.
gregorius zegt
Prima idee; op 1 punt na. Het is lastig te zien voor de kijker.
Maar ook dat is op te lossen: rijder door zo’n lus heen, en direct komt zijn naam in beeld.
En bij elk circuit dan een ruime-buitenbocht ergens op het circuit aanleggen, zoals bij Rally Cross / Biathlon. Je naam in beeld = ruime bocht nemen. Prachtige beelden. Ik geniet nu al van de bekende slechte verliezers die over de radio schreeuwen dat het niet waar is.
pomoek zegt
@gregorius: blijft natuurlijk een halve maatregel. Niet jouw schuld. Dus grindbakken terug. Weet Max ook waar zijn vader het altijd over had. Muhaha!
trustmeiamanengineer zegt
Wat is er mis met de ouderwetse grindbak?
pinut187 zegt
@trustmeiamanengineer: dan is het meteen over en uit.
reistje zegt
Nein nein nein!
Ik begrijp dat kerbstones altijd een lastig punt blijven. Maar het is ook niet wenselijk dat er straks iedere race mensen tijdstraffen krijgen en/of door de pits moeten. En dat de coureurs enorm moeten gaan uitkijken dat ze niet per ongeluk een keertje de bocht snijden.
john4545 zegt
Ricciardo zegt dat het gat naar Mercedes van ongeveer 0.6/sec genuine is. Das balen zeg. Mercedes heeft echt grote stap gemaakt na Monaco, & de verbeteringen die ze al lang op de plank hadden liggen nu ingezet. Gatverdamme daar gaat 2016! Bah bah driewerf bah! Dank je wel, Sergio Marchionne!
aramae zegt
@john4545: verkeerde artikel?
john4545 zegt
@aramae: Ja, ik dacht dat autoblog wel verslag zou doen van vrije training – zelfs in 1994 stond dat nu al op Veronica teletekst, maar dit is geen goed nieuws uit Hongarije.
kaeser zegt
Een soort van doellijn technologie voor de F1 afgekeken van voetbal dus? Leuke synergie en eerlijker kan het niet.
janmetdelangeachternaam zegt
Waarom zijn die grindbakken op zoveel circuits eigenlijk weg? Lijkt me een veiligere manier om tot stilstand te komen dan asfalt als een coureur de baan af shiet
edftw zegt
@janmetdelangeachternaam: als het alleen een stuurfout is en je auto niet oncontroleerbaar een richting uit schiet is asfalt denk ik veiliger omdat de coureur dan zelf nog flink kan remmen, in de grindbak heeft zon wagen weinig grip. Remt natuurlijk ook keihard af daar niet van maar misschien is de bedoeling dat ze ook weer ongeschonden verder kunnen, ik weet het niet
sanki zegt
Ze moeten gewoon meteen na de rood-witte kurbs gras leggen ipv al dat astroturf (of hoe ze het ook noemen) of asfalt. Dan blijven ze er vanzelf vanaf… Zo moeilijk is dat toch niet.
E34M5Touring zegt
Gewoon van die pop up rails die ze ook bij de bowlingbaan hebben. Als je te ver buiten de baan komt schieten ze razend snel omhoog.
john4545 zegt
Renault update: geen update meer dit jaar voor Max. Nieuwe motor pas in 2017. Waar is de fp1 en fp2-report, Autoblog?
autokenner zegt
Ze willen de f1 altijd eerlijker en veiliger maken maar niemand vraagt zich af wat goed is voor de sport want in 2017 komen halo’s ,vroeger kwamen de mensen voor het spektakel nu omdat het f1 heet
hoonigan247 zegt
@autokenner: halo komt nog niet in 2017… denk zelfs dat het er helemaal niet komt
db14 zegt
@autokenner: Jij weer, nog niks staat vast over de halo’s.
hoonigan247 zegt
Gewoon zoals vroeger, een paar meter gras en daarna grind !
pinut187 zegt
Goed idee..