Na een periode van slecht nieuws voor Le Mans, is er eindelijk positief nieuws te melden.
De magie van Le Mans werd een stuk minder met het kappen van Porsche en Audi in de LMP1-klasse. Vandaag komt de autosportfederatie met goed nieuws voor de 24-uur race in Frankrijk. Nieuwe regelgeving moet het mogelijk maken om hypercars te laten deelnemen aan Le Mans.
De nieuwe regels moeten vanaf 2020 ingaan. De WEC-klasse zou voortaan meer vrijheid krijgen om designs van auto’s op hypercar concepts te laten lijken. Dit zou kunnen beteken dat WEC-racers niet langer futuristische ontwerpen krijgen, maar een design van een auto ‘die je ook op straat kan tegenkomen’. Het mogen niet dezelfde auto’s zijn die ook een kenteken gaan krijgen, maar het gaat hier om hypercar prototypes. Qua uiterlijk zullen ze echter veel overeenkomsten kunnen krijgen met de straatauto.
Er bestaat dus een kans dat prototypes op basis van de Aston Martin Valkyrie, de McLaren Senna en de Mercedes-AMG Project One gaan strijden om de titel in de LMP1-klasse. Het ligt er natuurlijk net aan welke merken uiteindelijk gaan meedoen. De beslissing van de FIA doet denken aan de tijd van de Porsche 911 GT1 en de Mercedes CLK GTR. We kunnen de nieuwe regels alleen maar toejuichen, want dan worden die hypercars eindelijk eens écht gebruikt waar ze voor ontwikkeld zijn.
lincoln zegt
hyperdepyp ..
hoera ..
tjongejongejonge zegt
@lincoln: ik ben blij dat je blij bent…..
mrbasa zegt
@lincoln: als Lincoln zelfs niets negatiefs te zeggen heeft dan weet je dat het écht goed nieuws is!
jules713 zegt
@lincoln: Je hebt het druipende sarcasme tot een ware kunstvorm verheven.
desjonnies zegt
Zo is het allemaal ooit, ooit eens begonnen.
Maar 1995, het jaar waarin de Mc Laren F1’s domineerden omdat Le Mans de regels veranderd had leek wel een Trabbi race zo langzaam.
lekkaah zegt
@desjonnies: Maar dat wordt dus dan de LMP1 klasse? Dan kun je er idd verdomd op zeggen dat de snelheid flink omlaag zal gaan
Edge zegt
@lekkaah: De FIA wil de budgetten ook terugbrengen naar ongeveer een kwart van wat de fabrieksteams de afgelopen jaren uitgaven, dus ja, een stap terug in prestaties is haast onvermijdelijk met dit voorstel.
lekkaah zegt
@edge: Tsja het is helaas niet zo populair als de F1, dan kost zo’n LMP1 toch teveel geld. Zonde, prachtige machines.
peug206 zegt
@lekkaah: prachtige techniek bedoel je hoop ik… al kan ik niet zeggen dat de huidige F1 veel mooier is, het blijven voornamelijk oerlelijke designs. Aërodynamische misschien een wonder maar lelijk…
lekkaah zegt
@peug206: ik vind techniek mooi, ook op het oog.. Net als die doordachte, door afgestuurde engineers ontworpen aerodynamica op jouw gouden voorbumper
peug206 zegt
@lekkaah: gelukkig is die er allang weer af, anders had ik nooit fatsoenlijk thuis kunnen parkeren ?
dees zegt
@edge: Zal wel meevallen. Tijdens LeMans vertelde men ooit dat Audi een budget had dat 3x zo hoog lag als dat van Toyota terwijl Audi minder races reed.
Dus voor Toyota zou dit geen giga besparing betekenen.
Edge zegt
@dees: Ja, goed punt, al is natuurlijk wel de vraag welk budget de FIA als maatstaf neemt. Dat van Audi, dat van Toyota of het gemiddelde van de fabrieksteams van een bepaalde periode
goodolddays zegt
@desjonnies: dit is inderdaad, en dat zeg ik dan wel even voorzichtig, heel goed nieuws. Eerst zien en dan geloven want de FIA vertrouw ik zover ik ze kan gooien. Want meestal vinden ze wel een manier op het te verprutsen.
Het zou niet verkeerd zijn als de wereld van de racerij is wakker zou worden en een onderscheid maakt tussen het geen wat milieu verantwoord is en hetgeen wat mooi racen maakt. Het ene hoort thuis op de openbare weg en het ander hoort op de baan.
GTP is een goed idee aangezien fabrikanten als Ferrari, Aston Martin, Porsche, McLaren, meer baat hebben bij het testen van techniek van auto’s die toch altijd meer met trackdays/racen te maken hebben dan een fabrikant als toyota die nagenoeg lauter enkel forensenbakken bouwt. Ik zeg niet dat Toyota een slechte racestal is, zeker niet. Maar het is beter voor de sport in het algemeen als er minder focus komt op hybride en meer op traditionelere techniek die racen beter dient en het toegankelijker houdt.
Het feit dat een GTP klasse aanstaande is betekend ook dat qua vorm auto’s sterk van elkaar kunnen afwijken en dat is voor zowel het toeschouwers als ook de technische vrijheid altijd positief. Persoonlijk vond ik de eindjaren negentig 1 van de beste periodes voor de lange afstandsraces. Laten we hopen dat de FIA met haar overdreven en onnodige linkse agenda het weer verprutst…
Edge zegt
Volgens Motorsport.com waren oyota, McLaren, Aston Martin, Ferrari en Ford bij het formeren van de regels betrokken. Stel je eens voor dat al die merken in de GTP (da’s de werktitel van de nieuwe LMP1) gaan meestrijden, dat zou echt prachtig zijn.
Overigens hoop ik wel dat de FIA in de nieuwe regelementen weer dwingt tot het maken van homologatiespecials. Een auto die lijkt op een hypercar is gaaf, maar een Le Mans wagen waarmee je op straat kunt rijden à la 911 GT1 Straßenversion en CLK GTR zijn nog net even iets gaver.
janmetdelangeachternaam zegt
Gruwelijk! Dat zal een mooi gezicht zijn
VeniVidiVici zegt
Dan kan de Pagani Zonda R en de Ferrari Enzo FXX ook wel weer afgestoft worden.
torsen zegt
@venividivici: Neem dan de FXX-K en neem de P1 GTR ook gelijk mee.
Stylez zegt
Heerlijk nieuws, hier gaan weer beestachtige creaties uit voortvloeien.
vinox zegt
Holy shitsnacks. HYPE.
gregorius zegt
Blijft toch een lastige baan: een leuke raceklasse verzinnen.
Auto’s moeten uniek zijn, zoveel mogelijk van elkaar verschillend lijken, maar toch zo dicht mogelijk bij elkaar zitten om een leuke race te krijgen.
Maar uiteindelijk moet je toch ergens een concessie doen.
LMP1: werd te duur, dus was het maar voor max 3 merken (over de afgelopen 15 jaar) binnen de zelfde race interessant om mee te doen.
LMP2: erg gereguleerd en bijna te goedkoop: helft van het veld waren auto’s waar ook een rijke baas een stoeltje in kocht. Waar kijk je dan naar? Niet naar een team dat er alles aan doet om de auto zo snel mogelijk te laten rijden.
GT1: die autos zijn eigenlijk de protoypes van de huidige GT klasse: want alles is zo aangepast dat ze eigenlijk allemaal even snel moeten zijn.
DTM: zijn geeneens BMWs en Audi’s en Mercedesen.
BTCC: blijkt er in de meeste auto’s gewoon dezelfde racemotor van een 3e bedrijf voorin te liggen.
Waar kijk ik nou naar?
lekkaah zegt
@gregorius: je hebt zat instapklasses waar je dicht-bij-huis auto’s hebt racen.. maar daar kijkt niemand naar
davelepeef zegt
@lekkaah: nog een eis: het moet wel een beetje sexy zijn!
hoofd zegt
@gregorius: “waar kijk ik nou naar” ik vrees dat je daar nooit achter gaat komen aangezien je alleen punt 1 onderbouwd je overige punten zijn slechts halve waarheden.
Rick-dos zegt
Le Mans is racen met prototypes voor mij. Al het andere hoeft van mij niet. Vond de periode met de Merc CLK GTR niets. Kun je net zo goed met de Blancpain GT auto’s gaan racen.
Le Mans racen is feitelijk dood. Het is een leuk lang weekend waar toevallig geracet wordt.
lekkaah zegt
@Rick-dos: +1. RIP
goodolddays zegt
@Rick-dos: dan snap je er echt niks van, de 330p4 en ford gt’s waren in zekere zin ook gtp auto’s ipv volwaardige prototypes. Maar daar heb je waarschijnlijk niks tegen, de clk gtr, toyota one, mclaren gtr’s waren volwaardige hardcore racers die velen malen sneller en extremer waren dan hun GT- counterparts. Dit is voor het eerst goed nieuws, in jarenlange zwarte periode voor de autosport. Wat met de halo, geen open auto’s op le mans, hybride techniek (die niet op het circuit hoort) is dit voor het eerst goed nieuws. De hoofdklasse moet goedkoper zodat er weer meer fabrikanten zullen meedoen, en met minder focus op hybride techniek zullen fabrikanten als aston martin en ferrari weer benzine motoren gaan ontwikkelen voor de hoofdklasse. Alleen maar positief als je het mij vraagt. En de technische diversiteit was allang ver te zoeken bij het huidige regelement. De auto’s leken al veel te sterk op elkaar, dat zegt ook iets over de klasse zelf. Met name dat het tijd is voor verandering.
Jochempie zegt
Eerlijk gezegd klinkt dat voor mij als een regel die aanmoedigt alle “Gran Turismo Concepts” in te gaan zetten.
bassx zegt
Zowel met de E30 EVO (2) Motorsport, Sierra 500 maar ook de GT1 zoals de Mercedes CLK GTR die op de McLaren F1 was gebaseerd, hebben allemaal één probleem met elkaar gemeen. Fabrikanten hebben een groot budget en willen dit spenderen om LeMans en WEC kampioenschap te winnen. Het Duitse Toyota raceteam heeft een budget van 250 miljoen, net zoveel als een gemiddeld F1 team (Audi en Porsche 320 miljoen). Door het reglement te veranderen verander je niet het budget wat een raceteam gaat spenderen. Als Hypercars mee mogen doen en het is voor een team als Toyota rendabel om een hypercar te maken en met verlies te verkopen om WEC kampioenschap en LeMans te winnen zullen ze dat zeker gaan doen en heb je eigenlijk hetzelfde probleem als in ’98 en ’99.
niekie1999 zegt
Hoor ik daar de geweldige homologatie one-offs terugkomen? Ik vermoed dat het wel ten koste gaat van privé-teams in de snelste catagorie. Gelukkig hebben we lmp2 daar nog voor.
iphonistvongates zegt
Dat wordt een makkie voor de Zonda R. De Ferrari FXX-K moet elke 8 ronden tanken en de crew heeft dan weer 47 minuten nodig om alles te checken dus met een 72 uurs LeMans heb je daar wel succes mee maar niet de 24uurs versie. De P1 GTR zou hoge ogen gooien maar deze supercar moet te vaak banden wisselen. De Saleen S7 doet het alleen goed op de rechte stukken.
jules713 zegt
@iphonistvongates: Hoewel een soort hypercar-shootout in die trent erg gaaf zou zijn, is dat niet echt wat hier bedoeld wordt, geloof ik. Het is natuurlijk een natte droom dat er tussen dit soort wagens écht hard op hard geraced wordt, maar tegen de tijd dat deze regel ingaat is het meeste spul dat je opnoemt verouderd.
rob5nismo zegt
Mooi man
michavdk zegt
Bugatti Vision Gran Turismo erbij zou ook leuk zijn.