
Patsa!
Het was een beetje een gekke situatie bij de F1 race van vanmiddag. Al voordat de lichten doofden en de race (verslag) van start mocht, waren er wederom vragen over vermeend vals spel van Ferrari. De FIA had voorafgaand aan de race vastgesteld dat de bolide van Charles Leclerc significant meer brandstof met zich meedroeg dan Ferrari had opgegeven bij de regelgevers. Het ging in dit geval om 4,88 Kg meer.
Dat riep natuurlijk de nodige gefronste wenkbrauwen op, zeker in het kader van de recente ontwikkelingen omtrent de motor bij de Scuderia. Na de zomerstop ging de Ferrari SF90 op de rechte stukken opeens als een kogel. Bij de Grand Prix van ‘Murica kwam naar buiten dat dit mogelijk het gevolg was van een, laten we zeggen, vrije interpretatie van de regels door team rood. Op zich niks mis mee, dit is immers de F1. Het is geen valsspelen tenzij je gepakt wordt.
Desalniettemin heeft Ferrari natuurlijk de schijn tegen. Voor de start opperde Jos Verstappen dan ook al dat het eigenlijk gek is dat Leclerc wel gewoon mocht starten. Niet alleen met het oog op deze race, maar ook met een schuin oog op volgend seizoen. Waar laat men Ferrari mee wegkomen? De FIA wilde de zaak echter eerst nog even grondig onderzoeken. Stel dat ze Leclerc en Ferrari toch uiteindelijk vrij moesten spreken, dan zou het een beetje lastig zijn geweest om hem ex post nog puntjes toe te kennen. Binotto claimde in ieder geval vast dat men het oordeel met vertrouwen tegemoet zag.
CL16 beëindigde de race zoals we weten als derde. Daarna was het wachten, wachten en nog wat langer wachten, maar inmiddels is er dan toch een verdict: LEC en Ferrari mogen de plek en de puntjes houden, alleen moet Ferrari even 50.000 Euro aftikken als boete. Volgens een man in scherp gesneden regenjas mag Ferrari het zien als een aanbetaling van Jean Todt voor zo’n splinternieuwe Ferrari Roma.
Reactie Ferrari: “hahahahaha” opent portemonnee en legt het neer. Wat een straf van Ferrari Information and Advice…
@rammillius: Welke straf hadden ze dan moeten hebben? En… die FIA ‘grap’ kan er na dit jaar wel af. Beetje achterhaald. De enige die de FIA echt in de nek hebben gehad is Team Rood. #essereImbroglioni
@technofreak: Een straf die alle teams niet willen riskeren zou beter zijn geweest. Diskwalificatie
@rammillius: Wat had diskwalificatie van LEC bij Ferrari voor pijn gedaan in Abu Dhabi?
@technofreak: het gaat niet om de race. Het gaat over het algemeen. Doe je nu niets, dan zal ieder team de regels gaan overtreden. Kan je net zo goed alle regels overboord gooien. € 50.000 is een schijntje gezien het geld wat omgaat in de formule 1.
@rammillius: FIA likt Mercedes en Hamilton
@rammillius: FIA stond toch voor Ferrari International Assistance?
Zo hé, die FIA durft… ?
Echt? Dat is alles? 4 maanden te vroeg voor dit soort grappen.
Wat een lachertje deze straf… Maar dit ziet dus alleen op de hoeveelheid brandstof deze race? Het onderzoek naar de motor loopt denk ik nog? Zo ja, dan zou daar natuurlijk wel een niet misselijke straf uit kunnen volgen.
Toto wollf naar ferrari. Waarom? Mercedes gaat stoppen. Neemt Hamilton mee. Leclarc gaat als.2.rijder.meedraaien voor 1 jaar, daarna wordt Leclarc de rijder. Vettel mag renault of dergelijke stoel halen
@elemento: neem er nog een ??
FIA is zo overduidelijk op de hand van Ferrari.
@baidu: Want? ;-)
@technofreak: zie bovenstaand!
@technofreak: Ferrari komt herhaaldelijk weg met minieme boetes, waar andere teams tijdstraffen krijgen…en podiums kwijtraken.
@baidu: En wat had de straf dan moeten zijn in dit geval? Een tijdstraf? Diskwalificatie?
@technofreak: het had een diskwalificatie moeten zijn plus een uitgebreider onderzoek naar de sjoemelpraktijken.
@baidu: En wat had Ferrari daar precies van gemerkt?
– LEC is 4e in het kampioenschap, met diskwalificatie bleef hij 4e in het kampioenschap.
– Verder onderzoek? Waarnaar? Met welk doel?
Denk je met terugwerkende kracht aan te kunnen tonen dat er vaker 5 liter benzine teveel in zat?
Heeft het nu om in de laatste race nog zaken uit te zoeken voor een niet-top-3 team waarbij volgend seizoen weer alles anders is?
Het zijn grote fraudeurs, maar als ze te pakken waren was dat al races terug gebeurd. We hebben het niet over de balkenklasse in Limburg, maar over de top-van-de-top. En wat dan nog? ALs ze de boel geflest hebben? VET heeft zichzelf het hele seizoen al gestraft, LEC is nummer 4. Ferrari heeft er 0,0 baat bij gehad dat ze de boel flessen.
Ik zou eerder naar Merc kijken, als ik iets zou willen zien wat ´nogal vreemd’ is. Al 5 seizoenen vooraan en niet een beetje ook. Dan heb je er wat aan dat je slimmer omgaat met de regeltjes.
Frauderen en alsnog verliezen is gewoon sneu.
@technofreak: Ferrari is tweede in het constructeurs kampioenschap geworden met de nodige vraagtekens over gesjoemel. Dat is slecht voor de sport.
50k voor 4.88 kg. Ik denk dat er heel wat auto’s een grotere tank gaan krijgen volgens seizoen!
Ze hebben een boete voor overtreding van het SPORTIEF regelement (administratieve fout).
Bij een overtreding van het TECHNISCH reglement was er sprake geweest van diskwalificatie.
Binotto was al relaxed toen het aan de stewards werd gemeld zei deze.. Zegt genoeg! Wat een onzin en te verwachten dat ze er weer mee weg zouden komen!
De auto is illegaal en mag niet meedoen, of hij is legaal en mag wel meedoen. Maar…in dit geval was de auto illegaal en mocht meedoen met een boete. Strange?
@dnadave:
Blijkbaar snappen veel mensen niet wat er aan de hand is.
Allereerst in de F1 staat het nodige beschreven in 3 regelboeken.
F1 International Sporting Code, F1 Sporting Regulations en de Technical Regulations.
Bij overtreden van de technical of sporting regulations ben je in principe sowieso de klos.
Aangezien auto’s voor en na de races gewogen worden kan de FIA uitrekenen hoeveel brandstof verbruikt is. Het maximale verbruik tijdens een race bedraagt 110kg. Ook mag men niet onder het minimum gewicht uitkomen.
Deze vallen onder de sport regels.
Het niet nauwkeurig opgeven van de hoeveelheid brandstof voor de race levert op zich geen voor/nadeel op aangezien het om het verbruik gaat en niet om de hoeveelheid brandstof voor de race. Deze opgave valt onder hetgeen beschreven is in de Sporting code.
Er is dus geen regel overtreden, men heeft zich als team echter niet aan de code gehouden.
@hape: ok ok, maar als je meer gewicht aan brandstof meeneemt dan dat je zegt dat je meehebt , dan kan je die extra liters potentieel ook verbruiken. Tenzij dat vooraf ontdekt wordt en dat is wat hier gebeurde.
@dnadave: Dat, en 4.88kg extra aan gewicht zorgt ook voor meer neerwaartse druk en dus meer grip. Ik weet niet of het op deze baan nuttig was, maar teams zoeken de ene keer meer snelheid en de andere keer meer grip.
Linksom of rechtsom zullen ze wel weer een geniepige reden hebben daar bij Ferrari.
@amphiby: daarom gaat een bentley ook beter de bocht om als een lotus. Meer gewicht dus meer grip. Ik ga me eigen vanaf nu helemaal vol vreten bij de bekende M.
@mrmk210: https://www.autoblog.nl/nieuws/bentley-conti-gt-pikes-peak-is-een-dik-feestnummer-133388
?
Zonder gekheid. Ik heb verder weinig verstand van hoe die dingen exact werken in de F1. Die spoilers en bodem etc leveren ook al zoveel downforce dat die 4nogwat kilo extra niet zoveel verschil gaan maken. Aan de andere kant is de F1 ook een sport van zeer kleine marges..
Ze zullen er wel een reden voor gehad hebben.. ?
Jean Todt… DE Sepp Blatter van de FIA!
@venividivici: Was Jean vandaag één van de stewards of the meeting? Heb ik zeker gemist…
En wij maar klagen over de benzineprijs. Bij Ferrari betalen ze 10K per liter…
@bugboy: 1liter benzine weegt iets minder dan 0.75kg. Dus 6.5 liter?
Maar is die extra benzine ook verbruikt? Zo niet dan waarom een straf als je aan alle regels voldoet qua gewicht,verbruik,etc?
@cocoloco: nee ze vonden het handig om wat extra gewicht mee te nemen.
@cocoloco: ze wisten voorafgaand aan de race al bij Ferrari dat de FIA er vanaf wist. Als ze toen nog die extra brandstof zouden opmaken dan wisten ze zeker dat ze een disqualificatie zouden krijgen.
Het was de laatste race, en met Leclerc achter Verstappen finishend maakte het toch niet veel uit voor het kampioenschap. Ik zou zeggen laat m maar lekker zn puntjes houden. Die boete mocht wel wat hoger.