Zouden ze soms de videoband van seizoen 2005 erbij gepakt hebben?
Nee, niets van dat alles. Volgens de FIA zijn de motoren van Mercedes, Ferrari en Renault zeer aan elkaar gewaagd en zouden ze met een verschil van maximaal 0,3 seconden onderling een rondje kunnen rijden over het circuit van Barcelona.
Deze analyse volgt op een afspraak tussen de motorleveranciers onderling, waarbij toegewerkt zou worden naar kleinere onderlinge verschillen. Voor het seizoen werd afgesproken dat na drie races geanalyseerd zou worden of drie van de vier motoren een maximaal onderling verschil van 0,3 seconden zouden tonen bij een rondje over het circuit van Barcelona. Precies datgene waarvan de FIA nu beweert dat dit het geval is.
Aangezien op Barcelona enkel nog getest is, hebben analisten van de FIA alle mogelijke data van de afgelopen drie races verwerkt en een analyse gemaakt hoe groot onderlinge verschillen tussen de krachtbronnen zijn. Daarbij hebben ze dus geprobeerd andere variabelen, zoals chassis en coureur, uit te sluiten.
Moeilijk te geloven? Dat schijnen ze bij Red Bull ook te vinden. Volgens Charlie Whiting zijn echter rekenmethodes gebruikt die de motorleveranciers zelf hebben vastgesteld en staat de uitkomst nu eenmaal vast. Het betekent ook dat er geen verdere maatregelen getroffen zullen worden om de onderlinge verschillen kleiner te krijgen. Doordat er is afgesproken dat drie van de vier motoren aan elkaar gewaagd moeten zijn, valt ook Honda behoorlijk buiten de boot en zullen ze nog even verder moeten ploeteren in de hoop tot oplossingen te komen. Zeker omdat juist Red Bull niet wil dat Mercedes de Japanners een handje helpt met het op orde krijgen van hun techniek.
Vanmiddag om 14:00 gaan de lichten op groen voor de kwalificatie en zullen we zien hoe dicht Ferrari, Mercedes en Red Bull op elkaar zitten. Je kunt tot die tijd ook je eigen team in onze Formule 1-teammanager F1Team nog aanpassen of nog snel meedoen met deze ronde!
pomoek zegt
De conclusie zou dus zijn dat het chassis van de RB13 niet top is. Volgens de FIA.
arjontje zegt
@pomoek: dat is het ook niet, althans niet goed genoeg. Daarom komt redbull in Barcelona ook met een nieuw chassis.
w0o0dy zegt
@pomoek: dat geven ze zelfs ook toe want daarom staat er in Barcelona een “ouderwetse” b-spec auto met ingrijpend gewijzigd chassis en Aero….
Wel is het zo dat in de races de verschillen klein liggen terwijl in de kwalificatie de Ferrari’s en de Mercedes sen extra vermogen hebben (opvallend trouwens dat je dat bij de Klantenteam niet ziet).
Dutchdriftking zegt
En nu maar hopen dat de updates van RB in Barcelona nut hebben.
MARS zegt
Allemaal theorie, praktijk laat andere dingen zien..
mashell zegt
Honda heeft hun slogan “The power of dreams” inmiddels vervangen door “The dream of power”.
mark997gt3 zegt
@mashell: Haha!!!!!
toniominestrone zegt
Mercedes heeft tot nu toe hun ware potentieel nog niet laten zien, sussen iedereen in slaap om na Barcelona toe te slaan.
berlinetta zegt
@toniominestrone: Waarom zouden ze dat doen?
carmasterr zegt
@toniominestrone:
Net zoals vorig jaar bedoel je?
rijnounsdoor zegt
Vandaar dat Vettel tijdens de test in Barcelona in zijn snelste ronde nog van t gas ging op het rechte stuk…
rob5nismo zegt
Deze fp3 is 1 van de spannendste trainingen die ik gezien heb Ferrari deelt echt ff psychologische tikken uit aan Mercedes
Edge zegt
@rob5nismo: mwah, niet te vroeg juichen. We hebben in het verleden wel vaker gezien dat een ander team oppermachtig is tijdens de FP’s en Mercedes er in de kwalificatie weer overheen klapt.
rob5nismo zegt
@edge: meneer wolf en lauda waren in mijn ogen oprecht aan het balen toen vettel de 1.34 eruit toverde