En dat heeft niet met de bredere auto’s te maken!
Alhoewel? Zoals bekend gaan de F1-auto’s er komend seizoen anders uitzien dan we gewend zijn. Banden worden breder, de achtervleugel wordt lager en breder, de voorvleugel wordt puntiger en groter en de vloer mag een stuk groter worden gemaakt. Dat laatste onderdeel zal niet direct in het oog springen, maar de vlakke vloer is belangrijk bij het creëren van downforce.
Lang verhaal kort: de auto’s worden sneller, met name de bochtensnelheden gaan fors omhoog. Zo verwacht de FIA dat de auto’s in sommige bochten maar liefst 40 km/u sneller worden dan dit jaar het geval was. Geen kattenpis, maar zo’n grote verbetering van het prestatiepotentieel en dan hebben we het niet alleen over de fysieke belasting voor de coureurs.
De teams hebben data uit de simulator opgestuurd naar de organisatie achter de Formule 1 zodat laatstgenoemde kon onderzoeken hoe het zit met de veiligheidsvoorzieningen op en rond de circuits. Op basis van simulaties heeft elk circuit op de kalender een lijstje met punten gekregen die moeten worden aangepast.
Je zou verwachten dat het daarbij enkel gaat om het vergroten van de uitloopstroken naast de baan. Langs de rechte stukken wil de organisatie juist dat de barrières dichterbij het asfalt komen, zodat auto’s die van de weg af schieten zo snel mogelijk door een muur worden “opgevangen” zonder dat ze de kans te krijgen om te draaien en frontaal de muur te raken. Al met al genoeg om naar uit te kijken in 2017!
Boomer zegt
Ja goed idee de auto’s sneller terug de baan op te laten kaatsen. Meer kans om ze door andere te laten torpederen…. /sarcasme
87sandyd zegt
@airc: Hoe gek het ook klinkt, dat is denk ik veiliger ja
swid zegt
@87sandyd: krachten van 2 auto’s in dezelfde richting vallen wel mee. F haaks in de vangrail is waarschijnlijk gelijk aan F Massa.
lekkerlinksrijden zegt
Elk circuit? Wordt lastig voor Monaco. Maar daar staan de barrières al dicht genoeg op de baan, toch?
vroemvroem0987 zegt
@lekkerlinksrijden: laten we ineens een circuit bouwen dat uitsluitend bestaat uit tunnel, lol
olivierc zegt
@vroemvroem0987: Goed idee dan horen we de auto’s misschien eens
flatsix010 zegt
Geld moet rollen
peug206 zegt
Zet de muren maar gelijk naast de baan. Zorgt voor wat meer spanning… en als je als circuit dit budget niet hebt? Omdat je al x miljoen aan een opa moet betalen zodat het circus langs komt? Zal denk ik niet meegenomen zijn in de vorige vergadering…
Edge zegt
@peug206: Liever niet. Fouten moeten wat mij betreft zeker afgestraft worden, en wel wat strenger dan met een 5-seconden tijdstraf, maar met muurtjes dicht op de baan is het risico op wagens die terug de baan op klappen ook erg groot. Het levert vast spectaculaire crashes op, maar ik zit er niet op te wachten dat coureur A zijn auto in de muur parkeert en coureur B er vol op klapt. Ik ben daarom ook een groot voorstander van grof asfalt naast de baan, zoals men dat ook op Paul Ricard heeft. Grof genoeg om je bandensetje te verpesten en een losgeslagen auto af te remmen, zonder dat de coureur meteen voor ernstig letsel moet vrezen of het risico loopt met z’n auto terug de baan op te tollen.
gregorius zegt
@edge: Prima idee, die kende ik nog niet.
viezefreddyw zegt
Ik ben benieuwd hoe het zal gaan in dat krappe bochtje in Baku. Daar konden ze in 2016 al amper doorheen.. Maar ach, wat mij betreft mag dat circuit linea recta van de kalender verdwijnen.
lekkerlinksrijden zegt
@viezefreddyw: daar is iedereen het met je eens. Vreselijk “baantje”
rob5nismo zegt
@viezefreddyw: is dat bochtje niet 2meter breed?
Edge zegt
@rob5nismo: Volgens de beschikbare informatie is het circuit zelf op dat punt 7,6m breed, maar het zou mij niks verbazen als ze dat stuk gemeten hebben voordat er kerbs en barrières geplaatst zijn.
rob5nismo zegt
@Edge: want de entree van die bocht 8 is best krap
Edge zegt
@viezefreddyw: Helemaal mee eens. Ik vind het een leuke baan om te rijden in F1 2016, maar voor toeschouwers en televisiekijkers is er niet veel aan. Het enige stukje wat echt de moeite waard is, is dat krappe stukje waar je het over hebt. En dan ook alleen vanuit de on-board camera die aan de zijkant langs de helm zit, zodat je als kijker ook goed doorhebt hoe snel het gaat en hoe krap het is.
viezefreddyw zegt
@Edge: Ik had juist veel meer verwacht van het circuit van Baku toen ik voor het eerst de lay-outs ervan zag. En dan met name die bocht, lekker krap. Maar uiteindelijk viel alles vies tegen op dat circuit. Vond er geen zak aan.
gregorius zegt
@viezefreddyw: Ik heb juist wel genoten van Bakoe:
Mooie plaatjes.
Bandenstrategien die niet goed gingen.
Opgeblazen remmen.
Mooie fullspeed plaatjes op het rechte stuk.
Daarnaast kan je op elk circuit een saaie race krijgen en op elk circuit kan t ook maar zo interessant worden.
Ik vraag me dus af wat ze dit jaar gaan doen. Vorig jaar kwamen ze al met een aardige slinger het rechte stuk op. Als ze dit jaar met 40kmh sneller het rechte stuk opkomen; kan je nog meer verschil maken.
rob5nismo zegt
Krijgt die gekke bernie toch nog zn zin met zijn uitspraak over de lage muurtjes
pinut187 zegt
@rob5nismo: Bernie is niet gek, wel superdepuper rijk..
Dutchdriftking zegt
En betalen maar weer.
audiisthebest zegt
Is dat nou Gutiérrez in een Ferrari op die foto?
pinut187 zegt
Veiligheid is een begrip waar een hoop geld onterecht verspild wordt..
mrrallycross zegt
Komen ze lekker op tijd mee