Het probleem als je regels maakt: automatisch creëer je mensen met macht die een en ander moeten controleren. Maar wie controleert de controleurs?
Vruuuuuger was het allemaal simpel in de Formule 1. Er was ongebreidelde, Darwinistische competitie tussen de teams. Natuurlijk was er een technisch reglement. Maar alle zaken naast het bouwen van de auto waren de zaak van het team en alleen die van het team. Dus klopte je aan bij een sigarettenfabrikant om zoveel mogelijk geld binnen te slepen. Daarmee hoopte je de beste mensen aan te trekken, die dan vervolgens de beste auto moesten bouwen.
In de loop der jaren is een en ander veranderd. Sponsoring uit bepaalde hoek mag al een tijdje niet meer. Maar nog veel ingrijpender is natuurlijk de invoering van het budget cap. De ideeën hierachter zijn op het eerste oog best logisch. Door het invoeren van een maximaal bedrag dat teams mogen uitgeven, wordt de competitie versmald van een wedstrijdje geld aanboren naar een wedstrijd…euhm…racen.
Daarnaast zou je verwachten dat teams wat dichter bij elkaar komen qua performance, wat goed is voor de show voor de neutrale fan. Tenslotte maakt het de afzonderlijke teams financieel gezonder, waardoor de vele faillissementen die de sport in het verleden gekend heeft een stuk minder vaak voor zouden moeten komen. Velen zullen deze beoogde effecten niet heel vervelend vinden.
Maar er is wel een keerzijde. Big brother wordt overal steeds groter. Niet alleen voor verkeershufters, maar ook voor alle EU burgers. Hoe controleer je namelijk of deze complexe organisaties zich aan de regels houden? En hoe ver mogen zij gaan? De FIA heeft hiervoor een aantal mensen aangesteld (inmiddels tien). En kwaliteitspublicatie De Telegraaf weet te melden dat deze tien mensen feitelijk carte blanche hebben om de privacy van F1 teammedewerkers te schenden.
Lades opentrekken, mails bekijken en whatsapp checken
De controleurs gaan daarin erg ver. Kennelijk zo ver dat ze volledige toegang tot alles eisen bij de teams. Laden worden opengetrokken, emails bekeken en whatsapp berichten gecheckt. Aan de ene kant kan je zeggen dat het nodig is. Aan de andere kant is zoiets ook wel eng. De FIA is geen politie-instantie of iets dergelijks. Dus dat zij toegang eisen tot deze zaken, gaat behoorlijk ver.
Niet zelden hebben we gezien hoe zoiets kan degenereren tot tyrannie, persoonlijke verdachtmakingen op twijfelachtige gronden en andere onverkwikkelijkheden. De teams en hun medewerkers moeten er maar op vertrouwen dat de Cost Cap Administration niet vol J Edgar Hoover gaat en politieke tegenstanders onheus afschildert als communisten, of iets dergelijks. Wat als Toto stiekem pikante whatsapp berichten stuurt naar het hoofd strategie van Red Bull? Een goed bedoeld plan, kan zo snel verworden tot grenzeloze, griezelige engheid.
Gaat het te ver deze potentiële heksenjacht in wording? Of wil jij ook inzicht in Toto’s berichtjes? Laat het weten, in de comments!
Edge zegt
Mark Rutte heeft vast nog wel wat tips voor de teams om daar mee om te gaan. Iets met een Nokia 3310 of zo.
werf76 zegt
Die heeft daar toch geen actieve herinnering aan?
maarteno zegt
nee en die Nokia ook niet!
harrie zegt
Ik weet nog wel een consultant die een ster is in informatie achterhouden, hij heeft onlangs zijn 4 jaar contract opgezegd dus per direct beschikbaar.
Bereikbaar via sms op een oude Nokia.
dawwg zegt
Vraag me af of dat eigenlijk wel juridisch toelaatbaar is in Europa; een werkgever mag dat niet zomaar van z’n medewerkers eisen… en zelfs als elke medewerker 100% scheiding heeft tussen zakelijke en prive (e-mail, WhatsApp, telefoon) communicatie-middelen; dan zijn deze Stasi praktijken sowieso niet effectief; hoe simpel is het voor het team om een 2e WhatApp groepje / side-channel communicatie op te zetten die buiten beeld blijft ?
supertjeduc zegt
Maar als er dan eentje gedongen verkast komt zo’n 2e Whatsapp groep gelijk naar buiten
mashell zegt
Hoe stel je dat voor? WhatsApp is min of meer eind tot eind versleuteld (gezien criminelen houtje touwtje crypto telefoons gebruiken ga ik er vanuit dat opsporingsinstanties er wel bij kunnen). De FIA zegt dus geef tegen de medewerkers “geef even je telefoons”.
jaapiyo zegt
Ja. En doe even deze deuren en deze kastjes open in de fabriek.
smeck zegt
Ligt eraan over welke telefoon het gaat.
Als een team, en jij als werknemer een contract met de FIA hebben getekend waarin staat dat ze toegang mogen krijgen tot je telefoon, dan mogen ze die gewoon opvragen. Maar dat geldt enkel voor zakelijk telefoons/laptops etc.
Privé telefoons mag de politie zelfs niet eens opvragen zonder expliciete toestemming van een rechter dmv een bevelschrift.
Dus tja kwestie van gevoelige informatie enkel en alleen via privé apparaten delen, NDA ondertekenen en niets aan het handje. Maar dat zullen de juridische afdelingen van die teams vast wel hebben afgedicht.