Jongeren en burn-outs: het is een buitengewoon actueel probleem.
Max Verstappen is eindelijk waar hij wezen wil. Hij won niet alleen de Grand Prix van Stiermarken, hij won ook nog eens met een ruime marge. In tegenstelling tot de week daarvoor, waar het nog kantje boord was. Die race was wel veel spannender en leuker om naar te kijken, maar Max racet niet voor entertainment. Hij wil winnen, en het liefst met een zo groot mogelijke voorsprong.
Max was dus vanzelfsprekend heel blij toen hij gisteren over de finish kwam. En hij had een ruime voorsprong. Wat deed hij dus? Hij vierde zijn glansrijke zege met een bescheiden burn-out. Prima, niks mis mee, laat die jongen blij zijn, zou je denken.
De FIA kijkt er toch iets anders tegenaan. Zij konden de burn-out van Max Verstappen niet waarderen. Raceleider Michael Masi trok de mannen van Red Bull namelijk meteen aan hun donkerblauwe jasje. Masi gaf het team te kennen dat zo’n burn-out in het vervolg niet getolereerd wordt.
Het vieren van een overwinning is overigens toegestaan volgens het grote wetboek van de Formule 1, mits er aan drie voorwaarden wordt voldaan. Ten eerste mag de veiligheid van de andere rijders of officials niet in gevaar gebracht worden. Ten tweede mag er geen twijfel ontstaan of de auto wel aan de regels voldoet en ten derde mag de podiumceremonie niet vertraagd worden.
Het probleem zat ‘m nu vooral in het eerste punt. De rest van het veld was nog op volle snelheid onderweg naar de finish en dan is het niet gewenst dat iemand daar burn-outs gaat staan doen. Nu was het niet alsof Max donuts aan het draaien was en een enorm rookgordijn neerlegde. Hij stopte aan de rechterkant van de baan bij de pitsmuur en reed vervolgens weg met een beetje wielspin. Dat was alles. Burn-out is eigenlijk nog een groot woord.
Burn-out of niet, deze actie van Max Verstappen werd dus niet op prijs gesteld door de hoge heren. Bij zijn volgende overwinning (we gaan er even vanuit dat dit komende zondag is), zal Max dus op een iets andere manier zijn vreugde moeten uiten.
antoonniels zegt
Funpolice International Agency? Helemaal terecht natuurlijk. Volgens mij zie je Latifi aankomen in het filmpje en dat hert kan er lelijk van schrikken met alle gevolgen van dien. Daarbij, Williams had al genoeg te repareren deze week. Ik begrijp die Masi wel. Zo’n burnout is ook verschrikkelijk milieu onvriendelijk en we weten ook niet of de Pirelli banden het wel aankunnen.
dirkjeeeee zegt
@antoonniels: 😂
brammetjedeb zegt
@antoonniels: enige juiste reactie!!🤣
osmo zegt
Bij de FIA zijn ze toch een beetje door aan het draaien met hun veiligheidsgeneuzel. Eerst die langzamere pitstops, nu weer zeuren over een burnout aan de kant van de baan.
Wat gaat het volgende zijn? Airbags invoeren? ‘objects are closer than they appear’ opschrift verplichten in de spiegels? Een kreukelzone voor als er iemand van de pitcrew aangereden wordt?
Richmond zegt
Iedere keer als iemand een burnout doet wordt die op de vingers getikt dat is al heel lang zo.
osmo zegt
Ik zal wel oud aan het worden zijn maar ik herinner mij de donuts nog die de winnaars vroeger op het circuit maakten na een overwinning :)
Richmond zegt
Vroegah mocht dat idd, ik heb niet terug kunnen vinden wanneer het verboden werd. in 2014 werd het gelegaliseerd nadat Vettel en Webber het uitgebreid deden in 2013. Maar blijkbaar is het daarna weer verboden.
erics zegt
werkelijk…? wat een betutteling….
VeniVidiVici zegt
@erics: Tja, de FIA lijkt net de NL overheid
petroldrinker zegt
De FIA begint net de nederlandse overheid te worden met al die betutteling die ze aant invoeren, nog ff en de hele paddock word opnieuw gestraat met rubbere tegels, want stel je voor dat je te hard met je voet op de grond komt voor een volgende stap, word wel erg gevaarlijk….
bernoulli zegt
Snap het wel van de FIA. Stel je voor dat Bottas ooit weer eens wint. Staat ie zo weer achterstevoren.
ericd zegt
Meer mensen die gisteren dachten aan een triplet? Max F1 overwinning, Mathieu vd Poel in de Tour en… NL dat van Tsjechië wint.
VeniVidiVici zegt
@ericd: Nee, ik zag bij de aftrap al dat die k(n)udde koeien in de wei niet gingen winnen!
Truus zegt
Paar jaar geleden ging het inderdaad behoorlijk mis op (toevallig) ook dit circuit:
https://youtu.be/p3rIOgsP3Qg
ghini zegt
@hondainsider: precies dit, suf is het wel, je moet toch wel iets kunnen doen om te vieren, ook voor de fans, ceremonie niet ophouden manmanman, kijker wil liever wat burnouts dan 1min eerder die ceremonie, maargoed ondanks dat snap ik het ergens wel, zeker als zoiets eerder is gebeurd dan weet je dat men eerder aan gaat bij zon actie.
Erik zegt
Aha, vandaar dat Latifi nu wél goed oppaste en strak aan de andere kant bleef toen VER dit ‘grapje’ uithaalde. Door ervaring leert men, een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen….
(Roberto Merhi & Nicholas Latifi crash | Red Bull Ring | Formula Renault, 2015)
E34M5Touring zegt
Die staat midden op de baan stil, vind ik toch wat anders als tegen de pitmuur aan snel ff een smoker doen.
dakarbemo zegt
nu zijn de omstandigheden (veiligheids context rondom de actie) hier wel anders, auto zat daar vlak achter voor t stoppen en nog best ver op de baan. Verstappen wist dat dr 20 seconden gat tussen zat en dat Hamilton niet in een groep reed en hij deed t echt op de rand van de baan. Als t zo door blijft gaan krijg je nog gridstraf als je scheld over de boordradio na een spannend moment of crash
Gulli zegt
Ik dacht serieus even dat het beelden uit 1994 waren ofzo, en dat de vader van Latifi ook Nicolas heette :D
brammetjedeb zegt
@hondainsider: haha, nog latifi ook…
ericc zegt
In the US of A is een burn-out bijna verplicht!!!! Bij Nascar toch…
sportevo zegt
@ericc: niet direct op de finishlijn maar pas na de uitloopronde als alle auto’s gefinished zijn.
sportevo zegt
Het is al jaren verboden om dit soort zaken na de finish te doen.
Vettel deed het in zijn Red Bull tijd en daarna werd er een stokje voor gestoken en logisch omdat andere rijders in andere klassen dit ook gingen overnemen waarbij het soms zelf verkeerd afliep.
https://youtu.be/3OUsl6FLICk
Als de FIA dit gaat toestaan, dan is de vraag waar de grens ligt qua veiligheid dus terecht dat ze Verstappen op de vingers tikken ook al ziet het er nog zo onschuldig uit.
Alleen tijdens de laatste race in Abu Dhabi knijpt de FIA een oogje toe op aangewezen plekken.
HZW zegt
Toen ik Max dat zag doen dacht ik, “weet niet of de raceleiding dat onbehandeld laat”, daar zullen ze niet blij mee zijn dat hij daar stil gaat staan.
Nu was het gat met Hamilton ruim genoeg dus waarschijnlijk daarom alleen een waarschuwing.
Anders had het wel een grid straf bij de volgende race en strafpunten op zijn licentie opgeleverd.
roadster1976 zegt
De volgende stap is een maximum snelheid invoeren. Stel je voor dat iemand crasht
VeniVidiVici zegt
@roadster1976: Nee is dan voor stikstofreductie
hondafiel zegt
Vanuit oogpunt van veiligheid snap ik deze wel. Als ze dit toestaan dan kun je wachten op een volgende stunt waar wel een klapper uit volgt.
iphonistvongates zegt
Gepaste straf;
5 Race weekenden ALLE FIA support cars (incl. Safety Cars) op de circuits wassen. Inclusief het schoonmaken van de asbakken, bekerhouders, binnenramen en stofzuigen.
4x Hail Mary’s en 2x Onze Vader en gedurende 1 Race Dag ieder teamlid trakteren op een Coca Cola Zero+1 of Freddie H. of Ola Raketijsje…MV33 betaald dit uit eigen zak.
Doet hij het nog een keer dan moet hij een maand lang ALLE pinguïns op Antartica in een rechte lijn leren lopen.
Instyle zegt
Haha met millitaire precisie lopen😂
buzz zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
escort77 zegt
Die tweede regel snap ik wel. Je mag bijv niet met een nieuwe experimentele voorvleugel rijden en die vervolgens na afloop van de race slopen.
okdoei zegt
“Ten tweede mag er geen twijfel ontstaan of de auto wel aan de regels voldoet (wat dat ook moge betekenen)”
Dat je niet zo hard viert dat je de auto via de muur compleet total loss rijdt? Kapotte is moeilijker te controleren
volt zegt
Langzaam rijden vlak na de finish kan gevaarlijk zijn dus een terechte waarschuwing. Die burn out gewoon een stuk verder na de finish doen. Hamilton lag wel ver achter maar je hebt ook nog andere rijders op een ronde achterstand die nog op volle snelheid om positie kunnen vechten.
MarcoM zegt
Regeltjes regeltjes en nog eens regeltjes, laat hem toch eens blij zijn.