De FIA ligt flink onder vuur na het tumultueuze einde van de race in Amerika gisteren. Tijd voor Charlie om zichzelf te verantwoorden.
Opschudding en onbegrip onder racefans gisteren. Max Verstappen plaatste wat op het eerste gezicht een briljante inhaalactie leek op Kimi Raikkonen in de laatste ronde van de race. Daarmee verzekerde de Nederlander zich alsnog van een podium, nadat hij achterin het veld moest starten door een gridstraf. Tenminste, zo leek het een aantal minuten.
Maar toen opeens kwam onder in beeld de mededeling te staan dat Max een straf van vijf seconden gekregen had. Het was net voldoende voor Raikkonen om Max achter de groene tafel weer voorbij te gaan. Max was, laten we zeggen, niet te spreken over de gang van zaken. Hij kreeg veel bijval van andere prominenten in de F1 en de internationale media.
Van de ‘boosdoeners’ hoorden we aanvankelijk niks, maar Charlie Whiting heeft zich inmiddels toch verantwoord voor zijn daden, evenals Mika Salo. Van Garry Connolly, de man met ontiegelijk veel medeklinkers in zijn naam die Max haat, hebben we nog niks gehoord. De lafaard…
Enfin, Whiting komt tegenover Auto-Motor-und-Sport met het excuus dat hoewel veel rijders buiten de lijntjes kleurden reden in Austin, alleen Max dat deed aan de binnenkant van de bocht. Max ging daar kortstondig met vier banden het circuit af en verschafte zich daarmee een voordeel.
Leuk en aardig, maar volgens ons staat nergens in de regels dat aan de binnenkant van de baan het circuit afgaan niet mag en aan de buitenkant wel. Plus, zoals ook Hamilton al aangaf, kan je wel degelijk ook een voordeel hebben als je aan de buitenkant van de baan het circuit verlaat. Je kan dan bijvoorbeeld eerder op je gas gaan en meer snelheid de bocht door dragen.
Salo houdt het simpeler. Hij zegt dat Max duidelijk voordeel haalde uit zijn actie (hij ging Raikkonen voorbij), terwijl bij andere coureurs het voordeel minder duidelijk was. Wacht, pakte Hamilton niet de pole in een rondje waarin hij de baan compleet verliet?
desjonnies zegt
Ik dacht ff Rowan Atkinson te zien met die ballaclava
Bovenstaand om de discussie luchtig te houden.
Bijzonder jammer dat zijn meer dan fabelhafte inhaalrace hierdoor geheel naar de achtergrond is verdwenen.
sracert zegt
Olie …. is hier absoluut van toepassing. Ze zijn jaloers en op fikkie getrapt dat iemand van net 20 jaar iedereen naar huis rijdt. Zo veel ex wereld kampioenen die dit afkeuren behalve de mindere goden zoals looser Herbert en Brundle, totale losers in de F1, altijd geweest.
ArnoldH zegt
Ze proberen dus recht te lullen wat krom is…
p993 zegt
@arnoldh: maar wat is er dan niet waar aan wat ze zeggen?
kle500 zegt
@p993: dat wel, maar het gaat ondertussen noet meer om het feit dat verstappen de baan verlaten heeft. Het balangrijskte punt is dat VER wel.wordt bestraft en anderen niet. Of dat nu aan de binnenkant of buitenkant vam de baan is geweest of niet. Dat wordt in de regel niet gespecificeerd. Het gaat kortom dus om de inconsequentie vam het toepassen vam deze regel.
juniorclk zegt
@p993: dat hij niet de enige is die buite de de baan om voordeel behaalde, seb deed het toen hij hammilton inhaalde, hammilton deed het tijdens de kwalificatie.
peterpann3nkoek zegt
@p993: verstappen was voorbij aan bottas, bottas ging buiten de baan max voorbij, bottas had toen duidelijk ook voordeel
woudloper zegt
@peterpann3nkoek: je kan niet iedereen altijd een penalty geven of ze racen niet meer… en als je het niet bestraft, rijden ze in de volgende race allemaal meer uit de baan.
Moeilijk om de kerk in het midden te houden, als je met twee kerken op stap bent.
goodolddays zegt
@p993: ten eerste het feit dat max de enige zou zijn die aan de binnenkant van de baan ging terwijl overduidelijk is dat bijv. sainz dat ook deed op precies dezelfde plek toen hij perez wou inhalen. En los daarvan heeft lewis een pole position geclaimed met een ronde waarbij zijn “ideale” lijn ook buiten de baan te vinden was.
trustmeiamanengineer zegt
Maar hopen dat die laffe Australiër zich aankomende zondag koest houdt. Hij moet wel denk ik anders moeten ze hem er echt uitgooien.
harrie zegt
@trustmeiamanengineer:
Heb je zijn bijbaantjes wel eens gezien, die zit vuistdik in de FIA. Vandaar dat ie ook nog niet weggetrapt is na die protest zeur actie bij Mercedes waarmee hij zijn geloofwaardigheid als objectief scheidsrechter volledig de prullenbak in stampte.
juniorclk zegt
@harrie: als zelfs blatter weg kan bij de fifa, dan kan deze meneer ook met veel geld toegestopt uitzwaaien
mashell zegt
@juniorclk: ze hebben zelfs Ecclestone uit de F1 weten te wippen en die heeft het ooit samen met Fangio opgericht.
carmasterr zegt
@mashell:
Ecclestone greep de macht pas tegen het eind van de ’70s. Fangio reed toen al lang niet meer. In 1950 was Bernie overigens 20, dus als hij de F1 had opgericht was dat erg knap geweest van ‘m.
VeniVidiVici zegt
@trustmeiamanengineer: Ratten die een van hun rat uit de rattenclub gooit… Gaat helaas niet gebeuren.
tarquesh zegt
Nog een hoop onduidelijkheid omtrent die beroerde tijdsstraf die onterecht is.
Verbaast ben ik over de reactie van N Lauda, dit zegt iets.
En nu is het weer die icoon die het is.
shibby zegt
Slap gelul dit, wees een vent en geef toe dat je mogelijk fout zat.
jiltjes zegt
Volgens mij is ook niet een discussie punt of Max fout was. Het gaat erom dat de beslissing inconsistent was.
rollingstoned zegt
@jiltjes: Ach ja. Het enige wat hier consistent is, is de inconsistentie van de FIA…
Jochempie zegt
@jiltjes: Als de beslissing inconsistent is, betekent dat niet dat je er automatisch bezwaar over moet maken. Je kunt ook bedenken dat het gevolg van inconsistent oordelen “dikke pech” is.
mashell zegt
@jiltjes: maar is het inconsistent? De afspraak is dat dit soort overtredingen niet bestraft worden als het voor het resultaat niet uitmaakt en geen gevaar veroorzaakt. En dat is precies wat er gebeurt is, de andere overtredingen hadden geen invloed op de uitkomst van de race, maar de inhaalactie van Verstappen had dat duidelijk wel.
Ik snap ook niet helemaal waarom we hier zo moeilijk over doen. Verstappen heeft ook met een 4e plaats briljant gereden. De FIA heeft, als we de oranje bril afzetten, misschien wel gewoon gelijk en correct gehandeld.
w0o0dy zegt
@mashell: wat een klets.. een lijn buiten de baan levert pole op.. starten vanaf de eerste plek lijkt me toch een behoorlijk voordeel.
Één van de Renaults ramde ook binnendoor over de kerbs (4 wielen) aan iemand voorbij. Lijkt me ook een voordeel…
mashell zegt
@w0o0dy: zo werkt het nou net niet. Je noemt losstaande incidenten en zelfs iets uit de kwalificatie. Maar het gaat erom dat als jij zo inhaalt en de ander heeft de kans jou weer in te halen (bijvoorbeeld omdat jij de pits in gaat) dat een straf dan niet nodig is, een gedoogbeleid dus. In de laatste ronden ligt dat anders daar maakt het wel uit en moet je als coureur binnen de lijntjes blijven. Het is gewoon een logisch gevolg van het verzoek om niet voor elk wissewasje op te treden. Maar dat betekent niet dat er geen regels zijn.
w0o0dy zegt
@mashell: zoals jij het beschrijft wordt het probleem heel duidelijk.. iets mag wel tenzij het niet mag.. inconsistent dus.
dracae zegt
@mashell: Tip: bekijk Hamilton’s lap die tot de pol leidde nog even…
rhellema zegt
@mashell: waar kunnen we die afspraak over “resultaat en gevaar” terug vinden? Dat zou dan echt onzin zijn want dat zou betekenen dat als je iemand aan het begin van de race “onrechtmatig” inhaalt dat er dan gedurende de gehele race nog een mogelijkheid is om er dmv een pitstop weer voor te komen en de inhaalactie dus niet bestraft hoeft te worden want geen invloed op het resultaat van de race.
VeniVidiVici zegt
@jiltjes: Ik las even incontinent haha. Ach, misschien is Connolly dat ook wel…
rob5nismo zegt
Ik vond de reactie van kimi wel mooi hij zei ook dat hij zelf vond dat max niks verkeerd deed dus verdiend 3de werd.
Maar het is nu eenmaal zo en redbull tekent geen protest aan omdat er in mijn ogen voor het kampioenschap niks meer uitmaakt
p993 zegt
@rob5nismo: waartegen zouden ze moeten protesteren? Hij reed buiten de baan en dat verschafte hem een voordeel, toch?
Jochempie zegt
@p993: Dat het hem voordeel gaf is waar. Dat het hem voordeel gaf dat voor de eindstand uit zou maken, lijkt me sterk. Kimi ging wijd en licht van z’n gas af. Als Max de auto binnen de lijntjes had gehouden, was hij er ook voorbij geweest. Ik zie het als een veiligheidsmarge. Zeker als je met zo’n bloedvaart door die dubbele rechterbocht knalt.
rob5nismo zegt
@p993: ja schijnbaar wel maar de afspraken die in Mexico die vorig jaar gemaakt zijn worden op deze manier niet na gekomen.
Maar goed het is wat het is op naar Mexico dit weekend
rollingstoned zegt
@rob5nismo: Al zouden ze willen, ze kunnen niet eens een protest indienen.
LaLancia zegt
Grappig dat men gelijk een complot ziet, of boos wordt op Ferrari.
Feit is wel, rondom Max is er altijd wel iets. Het houdt de journalisten iig aan het werk.
Dreke zegt
@lalancia: ik denk dat dat laatste het vooral is, ook niet zo vreemd want VER zoekt gewoon continu de grens op. Gelukkig maar, if you are ask me.
Turbo S zegt
@dreke: net zoals Schumacher dat destijds altijd deed. Inderdaad gelukkig maar dat er zo’n coureurs zijn.
kempenaer zegt
Max Verstappen is een bijzonder goede en dynamische racer. Hij was niet de enige die aan de binnenkant met 4 wielen buiten de baan zat. Hij is wel de enige die bestraft is.
Met twee maten meten. Een ondeugd.
Max ftw!!!
harrie zegt
Horen jullie dat, F1 coureurs? De kortste weg rond het circuit is altijd de snelste.
Dus nooit meer zo moeilijk doen met ideale lijnen enzo om momentum te houden.
Ik verwacht dat het baanrecord in Mexico er nu met 20 seconden aan flarden gaat na dit heldere inzicht van Charlie.
Ff serieus, wie houdt ie voor de gek? You’re making it worse, Charlie.
gino79 zegt
Max was zeker niet de enige die binnenkant bocht buiten de lijnen ging. Gister was in de nabeschouwing duidelijk te zien dat ook Sainz aan de binnenkant van de bocht buiten de lijnen ging
jaso013 zegt
Het is maar sport.
Rick-dos zegt
Hoe stelde Vettel het vorig na de GP van Mexico ook alweer? O ja. “Here’s a message for Charlie: FUCK OFF! honestly. Fuck off.”
In die woorden kan ik mij nu wel vinden….
tarquesh zegt
De loep is gericht op de beste rijders in de F1.
Daarmee doel ik dat Hammilton onder het vergroot glas ligd, Vettel, en ook Max.
Ik kan mij de glorietijd van Micheal Schumacher herinneren dat door zijn successen er ook veel tegenstand was op zijn succes.
Je moet als de beste dus ook mentaal sterk zijn tegenover de kritiek. Daarom het hoofd koel houden en focussen op volgende wedstreiden. Het commentaar van Christian Horner is koel en proffesioneel, zo laat je zien dat je niet van je stuk laat brengen, ook als je onrecht word aangedaan.
Ik ben onder de indruk van RedBull F1. Magnefiek team!
yipikaye zegt
Door de oersaaie optochten van de laatste jaren was de Formule 1een sport die jarenlang met teruglopende interessen en kijkcijfers te maken had.
Uit het niets komt er een 17 jarige manneke die de ballen heeft om de sport te veranderen en de oude glorie van weleer te herstellen.
En wat doe je….. ?
Gulli zegt
Als je als coureur elke ronde 0,3 sec wint omdat je aan de buitenkant van de bocht wat lekkerder uitkomt heeft dat op heel veel rondjes toch best wat voordelen. Kom je net ff wat makkelijker in het DRS-venster en kun je uiteindelijk iemand inhalen die anders te snel was geweest. Dan win je feitelijk toch ook een positie?
Dan zouden ze iedereen die dat gisteren heeft gedaan en uiteindelijk iemand heeft ingehaald ook 5 seconden straf moeten geven. Gaan ze vast niet doen. Moeten ze dat bij Max ook niet doen.
krantenbak zegt
Op de PS4 krijg ik altijd 2 seconden straf van Charlie… waarom Max nu 5?
wouterg zegt
3e of 4e, wat maakt het uit, met VER is het altijd een feest om naar de F1 te kijken.
dracae zegt
Als Eddie Jordan, Nikki Lauda en nota bene Kimi Raikkonen aangeven dat dit in hun ogen niet bestraft had moeten worden…. tja….
scalemaster zegt
Max was zeker niet de enige die in die bo….ow wacht ,dat is al 36 keer benoemd…..
viezefreddyw zegt
Aan de andere kant jongens, hoe heerlijk is het dat een snotaap van net 20 jaar de hele boel gewoon bezig weet te houden? De hele Formule 1 wereld is in zijn ban vanwege dit ventje. Hij heeft zeer veel talent. Rijdt met de juiste auto iedereen helemaal zoek en nog verder. Iedereen vind wel wat van hem. Elke coureur op de baan houdt rekening met zijn aanwezigheid. Hij wordt volop geanalyseerd.
Daar kan ik intens van genieten, oprecht. Ook heb ik meer van deze race genoten dan bijvoorbeeld Maleisië. Hoe hij van achteraan gewoon naar P3/4 weet te rijden. Binnen de top 10 kwam binnen een rondje of 10 ofzo? Is toch fantastisch man.
SpiderIV zegt
@viezefreddyw: helemaal eens! Over en uit deze geweldige race en de (te lange) nasleep en op naar Mexico.
tanopc zegt
Volgens mij zag ik bij de nabeschouwing van Ziggo dat Carlos Sainz in dezelfde bocht ook iemand had ingehaald. Op precies dezelfde manier als Max had gedaan, met alle vier de wielen buiten de witte lijn.
Joost zegt
Sainz deed hetzelfde.
Maar ze willen gewoon geen 20 jarige op het podium in het land (de staat) waar je dan nog geen alcohol mag drinken. Als het om een lagere positie gegaan zou zijn bij Max, was het geen probleem geweest. Tenzij de steward echt heel erg de pik op Max heeft