Yay or nay?
Goed nieuws voor zij die graag meer pitstops en algemeen gestoei met bandendegradatie zien. De FIA mikt voor de nabije toekomst namelijk op het aanpassen van de mate waarin de banden zichzelf goed weten te houden. Hoewel de FIA zich momenteel gretig stort op het veranderen van de sport en niet alle keuzes even logisch of positief lijken, kunnen we ons hierin wel vinden.
Dit seizoen is een perfect voorbeeld van de overtuiging dat ‘we’ wellicht iets zijn doorgeslagen in het maken van Formule 1-banden. Wie de sport op de voet volgt zal ongetwijfeld hebben meegekregen dat de bandencompounds wel van héél hoog niveau zijn. Tegenwoordig kunnen de coureurs haast hele raceafstanden afleggen op de allerzachtste banden; iets dat zeker niet de bedoeling zal zijn geweest.
Toegegeven, dit alles is natuurlijk weer te wijten aan de FIA. De overkoepelende organisatie wilde jaren geleden immers banden die langer meegingen, maar komt daar nu toch op terug. Voor de periode van 2020 tot en met 2023 moeten Pirelli en potentiële bandenleveranciers een aantal doelstellingen in het achterhoofd houden. Na enkele analyses van Pirelli blijken deze doelstellingen redelijk in de buurt te komen bij de kwaliteit van de banden in 2011 en 2012. Simpel gezegd betekent dit dat de banden sneller degraderen, waardoor we meer pitstops en langzamere rondetijden kunnen verwachten.
Het komt niet als een verrassing dat de beoogde veranderingen maar een doel hebben: het verbeteren van de show. De FIA wil de bandenleverancier(s) de volgende vuistregel laten aanhouden. Het doel is om deze vuistregel in 2020 op tenminste driekwart van de circuits te verwezenlijken.
– Hard compound: 2s degradation achieved at 22% race distance. Base lap time
– Medium compound: 2s degradation achieved at 18% race distance. 1.2s/lap quicker than Hard compound
– Soft compound: 2s degradation achieved at 10% race distance. 2.2s/lap quicker than Hard compound
Met een beetje speling kijken we in dit geval tegen drie- à vierstopsraces aan. Overigens is het niet zo dat de drie bandencompounds op ieder circuit hetzelfde zijn. Verschillende circuits vereisen immers verschillende karakteristieken van de banden. Zo kan de ‘soft’ compound op Monaco bijvoorbeeld de hypersoft band zijn, in China is de zachte band misschien wel de medium band.
Nu kun je erover klagen dat het een slecht idee is om de auto’s ervan te weerhouden zo lang mogelijk op hun top te laten rijden, persoonlijk zie ik alleen maar positieven in meer pitstops. Goed, de auto’s worden misschien langzamer, het biedt de teams wel meer ruimte om te knutselen met de strategie. En dit is nu juist iets dat de race gemakkelijk spannender en interessanter kan maken. Niet alleen worden de races daarmee vele malen hectischer, tegelijkertijd kunnen strategen slimme of gedurfde plannen maken om de concurrentie te slim af te zijn. (Bron: RaceFans)
dees zegt
Zou het prettig vinden als er ook nog een max aantal mensen zou zijn wat aan de auto mag werken tijdens een pitstop.
Dit zou meer druk leggen op de pitstop en het zou er spannender door worden.
bv slechts 4 of 5 mensen aan de auto laten.
HZW zegt
@dees: Gewoon 1 man per wiel, nu zijn het er 3.
Robert zegt
@dees: zoals bijvoorbeeld bij de IndyCar dus. Ik ben vóór.
E.e.a. zou ook nog wel een (kleine) kostenbesparing met zich kunnen meebrengen.
Als er straks inderdaad 3 of 4 pitstops gemaak moeten worden, zou je de teams ook volledige keuzevrijheid moeten geven in het type band. Dan kunnen ze er voor kiezen om een zachtere, snellere compound te prefereren en dan één extra stop te maken.
2wheeler zegt
@dees: of gewoon de coureur zelf laten sleutelen aan z’n bolide. Krijg je gelijk stoere coureurs met baarden i.p.v. rappers met oorbellen.
mikje90 zegt
@2wheeler: dit is het beste idee omtrent de f1 die ik hier ooit gelezen heb. Waarom solliciteer jij niet bij de fia?.
tvr1974 zegt
@2wheeler: dat van Max kan ik nog niet echt een baard noemen.. Meer was donshaar ;)
Gulli zegt
@dees: en de wielen weer met een rubber hamer aan de naaf vastslaan op zo’n vleugelmoer :P
mashell zegt
@dees: Slecht idee. Die pitstops verstoren het raceverloop, het laatste wat we willen is dat ze nog langer gaan duren (dus niet tanken of minder mensen), voor spannender races kunnen we beter die hele pitstips afschaffen.
HZW zegt
Natuurlijk moeten de banden sneller slijten, ze zijn nu veel te voorspelbaar.
Banden moeten gewoon een afbraak punt hebben dat je ineens snel grip verliest.
Dan zijn er meer banden stops nodig en neemt de spanning toe.
E34M5Touring zegt
Ik vind het eerlijk gezegd jammer dat zo’n sport dit soort ’trucage’ nodig heeft om het weer ‘spannend’ te maken. We hebben dit seizoen ook aardig wat coureurs als een malle door een set banden zien vreten (Bottas, Raikonnen bijv.) en dan heb je ineens daardoor spanning. Ipv bewust veroorzaakte extra pitstops.
Joerek zegt
@e34m5touring: Trucage? De hele sport zit bomvol met allerlei bewuste limieten om alles te ‘sturen’. 100’en regels mbt de auto. De banden zijn nu ook al op een bepaalde manier afgestemd.
Alles is al afgestemd om veiligheid, fun-to-watch en kosten te balanceren.
Joerek zegt
@e34m5touring: Trucage? De hele sport zit bomvol met allerlei bewuste limieten om alles te ‘sturen’. 100’en regels mbt de auto. De banden zijn nu ook al op een bepaalde manier afgestemd.
Alles is al afgestemd om veiligheid, fun-to-watch en kosten te balanceren.
Nerekop zegt
Het blijft altijd wat met die banden. Dan zijn ze te goed. Dan weer te slecht.
Ik hoop dat tanken weer terug komt. Dat, samen met 3 verschillende compounds banden zorgt voor meer variatie in strategische mogelijkheden.
De F1 is zijn maatschappelijke relevantie inmiddels kwijt dus waarom nog doen alsof je iets voor de industrie wilt betekenen? Gewoon de kraan open, 18.000tpm en leuke races serveren.
Dan nog graag even veeeeel minder downforce. Als in de helft ofzo, zodat de auto’s niet meer op rails gaan en je onder de versnellingsbak van je voorligger kunt kruipen.
Ja, laat die rondetijd dan maar lekker 10sec oplopen. (Als de onderliggende klassen ook ff opschuiven) Als er maar geracet wordt. De snelheid zie je toch niet. En dan worden Blanchimont, Eau Rouge, 130R, Copse en nog vele anderen weer bochten i.p.v. ‘kromme rechte stukken’. En dan zien we ineens weer rijders die echt het verschil kunnen maken.
harrie zegt
@nerekop:
Juist, het vergroten van de vleugels/downforce was de domste zet ooit. Die paar seconden winst per ronde merk je niet achter de tv, de slaapverwekkende races als gevolg van niet meer kunnen inhalen wel.
rolov zegt
@nerekop: tanken was idd het beste . Die moeten ze terughalen . Eeuwig zonde dat dat eruit is.
beetec zegt
@nerekop: minder downforce en > 18k rpm klinkt goed. Tanken geeft leuke pitstops maar vaak ook minder close racing op de baan ivm gewichtsverschillen. Was in de jaren 90 vaak ook garantie voor saaiere races.
Edge zegt
@nerekop: Je kunt de downforce ook veel meer via de onderkant van de auto opwekken in plaats van via de bovenkant. Dan kun je de huidige downforceniveaus behouden of in ieder geval benaderen, zonder dat de auto’s erachter enorm veel vuile lucht te verwerken krijgen.
Nerekop zegt
@Edge: klopt. Maar waarom zou je dat willen? Of er nu 1:45 over een rondje Spa gedaan wordt, of 1:55. Dat zie je niet op tv en in het echt. Een auto die niet vol gas door eau rouge kan en op de top van radillon licht en nerveus wordt waar met stuur en gas de auto onder controle moet blijven, dat geeft het gevoel van snelheid en mooie actie waarbij het ook eens mis gaat en iemand er in het heetst van de strijd een fout maakt en flink tijd verliest.
nichtrijder zegt
@nerekop: Of dood gaat
olivierc zegt
@nerekop: Ja zoiets.
2wheeler zegt
Ergens vind ik dat alles in de koningsklasse zo ver mogelijk doorontwikkeld moet worden, maar ja. Daar wordt het allemaal niet persé leuker van helaas…
wilbertg zegt
En sprinklerinstallaties naast de baan, die een race lang uit kunnen blijven, maar ook spontaan helemaal los kunnen gaan. Waarbij de kijkers mogen beslissen of hij wel of niet aan gaat en zo ja, in welke ronde. Zonder dat de teams of wedatrijdleiding dit weet on het lekker onvoorspelbaar te houden. Beetje Mario Kart effect. Denk je dat het lekker gaat, krijg je zoiets ineens voor je kiezen.
rolov zegt
@wilbertg:
Schuiven ze allemaal van de baan. Wordt het een soort deadrace . De film. Maar dan zonder de wapens. Of wil je die er ook bij hebben?
wilbertg zegt
@rolov: nee, ze moeten wel heel blijven. Dat dan weer wel. Gewoon een beetje glibberen en glijden. Hooguit een gecontroleerde spin. En wapens hoeft ook niet. Staat ook niet, een bakje bananen op de sidepod.
Edge zegt
@wilbertg: Ben jij soms familie van Bernie Ecclestone?
tjongejongejonge zegt
Positief nieuws voor Max!
olivierc zegt
@tjongejongejonge: Niet alles draait rond Max.
awesome zegt
Begin met het verplicht gebruik van alle drie de compounds, dan heb je sowieso 2 pitstops per coureur.
w0o0dy zegt
@awesome: of de regel dat je de band die je gebruikt in de kwalificatie NIET mag gebruiken tijdens de race. Dan moet je kiezen… Snelle banden voor pole of de snelste bewaren voor de laatste stint vlak voor het einde..
jmeverts zegt
Zo lees je maar, zelfs de fans kunnen het niet eens worden over wat ‘zou moeten’.
notsobig zegt
Misschien ook de voetballen niet helemaal mooi rond maken, zodat deze zich onvoorspeelbaarder reageren, maar ook zomaar eens pang kunnen zeggen. Maakt die sport ook spannender, maar maakt het de sport ook beter?
Formule 1 moet gewoon de topklasse zijn van de autosport. Als alles geknepen wordt om het leuker te maken, kan en andere klassr straks zomaar sneller zijn.
Ze moeten in mijn ogen alles juist vrijer maken… Maximale afmetingen geven van de auto en verplichte veiligheids features/eisen (incl crashtests) en voor de rest mogen ze zelf bepalen hoe ze de auto’s maken met wat voor motor en wat ze doen om hem sneller/beter maakt als de concurrentie! (Uiteraard zonder mariokart/deadrace spullen)
notsobig zegt
@notsobig: Aan de spellingpipo’s, sorry voor de tiepvauten (typefouten)…
daniel1975 zegt
Belachelijk! Als banden technisch gezien één race meekunnen zou dat moeten kunnen. Ze willen wel dat het groen op brandstof is, maar een paar setjes banden, ja graag?
skinnybmw zegt
Zou graag juist weer een extra banden leverancier willen zien…beetje concurrentie.
Edge zegt
Op papier klinkt het allemaal geweldig, banden waarop je een van de compound afhankelijk aantal rondjes gewoon kunt pushen, en daarna een flinke drop-off van twee seconden per rondje hebt. Maar ik moet het nog maar zien. In 2011 en 2012 had Pirelli ook met regelmaat problemen dat de banden onredelijk snel blaasjes kregen of spontaan begonnen te delamineren.
sidelo zegt
Wat een slecht idee. Als ik Pirelly was zou ik er dan direct mee stoppen, betalen om iets slechts te maken.
De F1 moet de meest innovatieve plek zijn als je dan iets slechter moet maken kan toch niet.
In plaats hiervan moet de Fia het goedkoper maken om als bandenleverancier mee te doen.
Dan krijg je concurentie en versnel je innovatie.
sidelo zegt
Wat een slecht idee. Als ik Pirelly was zou ik er dan direct mee stoppen, betalen om iets slechts te maken.
De F1 moet de meest innovatieve plek zijn als je dan iets slechter moet maken kan toch niet.
In plaats hiervan moet de Fia het goedkoper maken om als bandenleverancier mee te doen.
Dan krijg je concurentie en versnel je innovatie.
sidelo zegt
Wat een slecht idee. Als ik Pirelly was zou ik er dan direct mee stoppen, betalen om iets slechts te maken.
De F1 moet de meest innovatieve plek zijn als je dan iets slechter moet maken kan toch niet.
In plaats hiervan moet de Fia het goedkoper maken om als bandenleverancier mee te doen.
Dan krijg je concurentie en versnel je innovatie.
sidelo zegt
Wat een slecht idee. Als ik Pirelly was zou ik er dan direct mee stoppen, betalen om iets slechts te maken.
De F1 moet de meest innovatieve plek zijn als je dan iets slechter moet maken kan toch niet.
In plaats hiervan moet de Fia het goedkoper maken om als bandenleverancier mee te doen.
Dan krijg je concurentie en versnel je innovatie.
shadowbroker zegt
@sidelo: Wat zei je?
sidelo zegt
@shadowbroker: Browser bleef hangen, het zou mooi zijn als je dan je reactie weer zou kunnen verwijderen.
Orichy zegt
Men wil de sport aan alle kanten veiligmaken, sneller en met minder risico’s. Krijg men te maken met banden die het snel(ler) kunnen gaan begeven. Ik snap die logica niet. Op één setje de hele race kunnen rijden, dat zou moeten kunnen en niet persé met twee verschillende type banden moeten rijden.
Het is allemaal zo behelpen en het wordt allemaal zo beknot en dat voor een sport, wat van het allerhoogste niveau zou moeten zijn.
Als je niet mee kan doen, dan hoor je er niet thuis.
Dan ga je maar een klasse of twee lager rijden, waar je wel aan mee kan doen.
Een hoop truttigheid.
freeze zegt
Dit gaat het racen niet helpen want inhalen op de baan wordt zo tot een minimum beperkt door alle marbles die naast de ideale lijn liggen
Waarom geen band creeëren die niet degradeert? Dan kan men het excuus van banden sparen ook niet meer gebruiken
mashell zegt
@freeze: een band die niet degradeert. Zou best kunnen, een straatband houdt het 60k km vol, een heel seizoen voor een F1 band moet dus ook gewoon kunnen. Komt het op de coureur aan om goed de banden om te gaan.
kaymommer zegt
Misschien kunnen ze weer groeven in de banden maken… Dat was pas een gouwe zet ( NOT )
??
rob5nismo zegt
Als ze de banden maar niet zo maken als seizoen 2013 of 2014 toen knalde er regelmatig bij behoorlijke snelheden een achterbandje