Donderslag bij een donkerblauwe hemel.
Het zijn een paar rare seizoenen geweest voor de Scuderia Ferrari. Natuurlijk, de Mercedes van (met name) Lewis Hamilton was veelal sneller, maar bij de aanvang van een nieuw seizoen leek het erop dat Ferrari het gat gedicht had. Die hooggespannen verwachtingen kon Ferrari niet waarmaken.
Daar zullen verschillende redenen voor zijn. Misschien heeft Ferrari te lang vast gehouden aan de stokoude, zeer sympathieke en vaak licht beschonken fin Kimi Raikkonen. Misschien is Vettel een geweldige coureur, maar heeft hij niet de mentaliteit van Schumacher om een compleet team ‘te dragen’. Misschien was de Ferrari soms erg goed, soms wat minder. Uiteraard is het een samenloop van omstandigheden.
Als dat het geval is, kan er maar één iemand worden aangewezen: de teambaas. In dit geval is dat Maurizio Arrivibene. Het doorgaans betrouwbare Gazetta Dello Sport weet te melden dat de tijd van Arrivabene er op zit. De nieuwe Ferrari CEO John Elkann heeft Arrivabene ontslagen en een nieuwe teambaas aangesteld: Mattia Binotto.
Arrivabene kwam over van sponsor Marlboro en werd aangesteld in 2015 als teambaas. Hij moest Ferrari naar een wereldtitel loodsen. Daarvoor kreeg hij een van de meest gewilde coureurs op de startgrid: Sebastian Vettel. In al die jaren waren de prestaties van Ferrari ondermaats voor de hoge bazen van Ferrari. Sergio Marchionne heeft hem lang een hand boven het hoofd gehouden, maar toen de beste man overleed, werd de toekomst van Arrivabene erg onzeker. Binotto werd in 2016 technisch directeur bij de Scuderia.
UPDATE: het is nu ook officieel.
tvklarenbosch zegt
Je kan niet zeggen dat Arrivabene het erg slecht gedaan heeft. Ferrari is weer terug aan de top, en heeft zeker de kans om volgens jaar wereldkampioen te worden. Zeker nu Leclerc Raikkonen vervangt. Moet haast wel iets van onenigheid aan vooraf zijn gegaan.
rhellema zegt
@tvklarenbosch: Arrivabene heeft het ook niet slecht gedaan, verre van dat zelfs, maar op kritieke momenten kan hij het team niet leiden op een manier zoals Todd dat toen deed. Hij heeft net niet dat beetje extra en daar wordt je op dit soort posities op afgerekend als het team een wk binnen wil gaan halen.
fiscaal zegt
@rhellema: todd zal vast een goede manager zijn, maar ik had altijd het gevoel dat hij het grootste deel van zijn succes aan Schumacher te danken heeft.
rhellema zegt
@fiscaal: en ik denk dat ze het succes aan elkaar hebben te danken. Todd aan de stuurmanskunsten van Schumacher en Schumacher van de leidinggevende capaciteiten Todd. Todd zette de juiste personen op de juiste positie neer en leidde het geheel als een ware maarschalk waardoor Schumacher weer gebruik kon maken van deze personen en hun wilskracht om te winnen.
kunstomdathetmoet zegt
@rhellema: hell, je bent een man van de details en het scherpe geheugen, maar klopt het wel wat je hier zegt? Ferrari’s succes was toch in de eerste plaats aan Schumacher te danken (daar weliswaar met een bijna blanco cheque naartoe gehaald door Todt), en in de tweede plaats aan Byrne en Brown. Die kwamen allebei met Schumi over vanuit Benetton. Vast niet omdat ze zo onder de indruk waren van Todt. Waarschijnlijk omdat Schumacher ze meevroeg. Schumacher bepaalde wie er op sleutelposities benoemd werd. Todts verdienste voor Ferrari is dat hij Schumacher aantrok en hem daarna zijn gang liet gaan.
rhellema zegt
@kunstomdathetmoet: dus de juiste personen op de juiste plekken weten te zetten. En ik zeg er ook bij dat ik “denk” dat het zo is???
kunstomdathetmoet zegt
@rhellema: wat dus door Schumacher gedaan werd en niet door Todt. Je kunt natuurlijk zeggen dat Schumacher dan weer door Todt aangenomen was, maar of dat nu getuigt van het grote menselijk inzicht van laatstgenoemde? Iedereen kon zien hoe buitenaards Schumacher was. Als die niet naar Ferrari was gegaan, was Ferrari nooit teruggekeerd aan de top. Schumacher binnenhalen was Todts enige optie.
Laat onverlet dat Todt een uitstekende teambaas was.
kunstomdathetmoet zegt
@kunstomdathetmoet: een goede teambaas. Helaas geen editknop op AB.
rhellema zegt
@kunstomdathetmoet: het is natuurlijk niet altijd gezegd dat een vedette als Schumacher naar binnen halen ook garant staat voor succes, kijk maar hoe het avontuur van Schumacher bij Mercedes is verlopen. Op het moment dat Schumacher naar Ferrari kwam begonnen alle stukjes op hun plek te vallen dus vandaar ook dat ik zeg dat Schumacher en Todt (inderdaad met dt waarvoor dank, was dit al vergeten) elkaars succes hebben gebracht. Eigenlijk zou je dan ook nog kunnen zeggen dat ze het te danken hebben aan Ross Brawn vanwege de zeer succesvolle strategieën welke hij bedacht had. Daarop op doorgaand, het is het gehele team geweest die het succes heeft gemaakt.
kunstomdathetmoet zegt
@rhellema: Schumacher was 41 toen hij naar Mercedes ging, voor een F1-coureur stokoud. Hij had drie jaar daarvoor zijn laatste GP verreden. Hij kwam dus terug van zijn pensioen. Onvergelijkbaar met zijn overstap naar Ferrari veertien jaar eerder. Ik blijf erbij dat je Schumachers rol in het teammanagement onderschat, maar om dat weer uiteen te zetten, wordt een herhaling van zetten. We gaan het er niet over eens worden.
rhellema zegt
@kunstomdathetmoet: en ik denk dat jij de invloed van Todt op het management onderschat. Waar we het wel over eens zijn dat het de meest succesvolle jaren van Ferrari waren en dat ze die nog niet zo snel zullen evenaren.
kareljansen zegt
@rhellema: jongetjes en meisjes, letten jullie even op? Zie hierboven een inhoudelijke discussie zonder elkaar daarbij persoonlijk te hoeven beledigen ?
kunstomdathetmoet zegt
@rhellema: Olav Mol bevestigt mijn lezing in de nieuwste podcast van Grand Prix radio:
https://www.grandprixradio.nl/2019/01/09/podcast-wat-heeft-schumacher-betekend-voor-de-formule-1/
Laat de player recht onder de ‘u’ van formule 1 starten, dan hoor je het fragment.
metalmike zegt
@rhellema: Toch knap dat 3 man achter elkaar de naam Todt verkeerd kunnen spellen. Arme Jean.
Robert zegt
@tvklarenbosch: niet slecht gedaan, maar ook zeker niet geweldig of zo. Hij heeft toch een aantal opvallende strategische missers laten zien, met name t.a.v. bandenwissels en -management, wat doodzonde was, want Ferrari leek zeker de eerste seizoenshelft de bovenliggende partij te zijn.
mrrallycross zegt
@RRRobert: heeft hij daar zelf invloed op, die bandenwissels plannen?
mashell zegt
@mrrallycross: maakt niet uit of een manager/CEO/minister er direct invloed op heeft niet. Hij is er verantwoordelijk voor en dient er voor te zorgen dat de onderdanen het goed doen.
Robert zegt
@mrrallycross: hij heeft de eindverantwoordelijkheid over het hele team dus ja, onder de streep is hij verantwoordelijk.
silverscope zegt
Zou op zich niet heel onlogisch zijn. Wel een markant figuur volgens mij, dat gaat de f1 dan weer missen.
krizus zegt
Arrivederci Arrivabene!
damrakker zegt
@krizus: als Arriva zelfs
de benen neemt zal ik morgen toch echt met de auto naar werk.
cloverleaf zegt
@krizus: Cazzo.. ik wilde de zoniet nog slechterderderderdere woordgrap “Maurizio Arrivederci” maken
krizus zegt
@cloverleaf: die is hieronder al een paar uur eerder gemaakt ?
polar zegt
Maurizio arrivederci
cloverleaf zegt
@polar: deze dus?
cloverleaf zegt
@cloverleaf: @krizus ??
polar zegt
@cloverleaf: geeft niets hoor. #party mode
gertjan2012 zegt
Ik ken geen ander team dat zo vaak van teambaas is geswitched in pak weg de laatste 12 jaar als Ferrari…
Wouter24 zegt
@gertjan2012: McLaren
gertjan2012 zegt
@wouter24: Dennis, Whitmarsh, Boulier, Brawn ?
Edge zegt
@gertjan2012: ik denk dat je nu twee mensen door elkaar haalt. Brawn was de technische man van o.a. Benetton, Ferrari, Honda, Brawn GP, Mercedes en is nu werkzaam voor Liberty Media. Zak Brown is de marketinggoeroe en autosportliefhebber die bij McLaren de scepter zwaait
gertjan2012 zegt
@edge: Ik twijfelde of het Brawn of Brown was ( maar bedoelde wel die schatrijke Amerikaan :-) )
gertjan2012 zegt
@wouter24: Ok, dus bijna net zoveel als Ferrari : Todt, Domenicalli , Mattiaci, Arrivabene, Binotto
thebest07111 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
87sandyd zegt
Het begint alweer dramatisch bij Ferrari. Wat een hopeloos team is dat toch. Lijkt wel een voetbalclub
jje003 zegt
Typisch Ferrari.. Daarom kan ik dus geen waardering voor dit team opbrengen. In dat hele bedrijf heerst een angstcultuur en vallen ieder jaar talloze ontslagen indien men geen kampioen word. Het lijkt of iedereen voor z’n eigen belang werkt ipv een stabiel ’team’ te bouwen. Onmogelijke druk van bovenaf zal er altijd voor zorgen dat Ferrari achter de feiten aan blijft lopen.
jaapiyo zegt
@jje003: het gekke is dat ze naar coureurs vaak wel ontiegelijk loyaal zijn. Massa zat er veel te lang. Daarna de uiterst sympathieke Raikkonen eigenlijk ook. Nu hebben ze dan Leclerc aangesteld maar zouden ze eigenlijk moeten denken aan Vettel ontslaan (of er een bewezen coureur naastzetten zoals Ric, ondanks dat ik Lec hoog heb zitten).
ghost zegt
Maar het lag toch allemaal aan Vettel?
joostie zegt
@ghost: Nee, de Rabobank!
JSleutel zegt
Ik mis de Italiaanse uitroep aan het begin. Iets als Calzone!
mashell zegt
@jsleutel: dat doet Jaapiyo en had hier inderdaad passend geweest.
Dutchdriftking zegt
Ik kan geen oordeel over het presteren van de beste man vellen, maar hij kwam altijd wel over als een gepassioneerde italiaan, en dat is toch wat je wilt zien bij Ferrari!
technofreak zegt
Lasciarebene!
VeniVidiVici zegt
Zo hè hè… eindelijk is die zuurpruimenbek met z’n boze uitstraling opgedonderd aan de pitwall!
eefie zegt
@venividivici: wat maakt het uit hoe iemand kijkt? Word jij daar wel op beoordeeld op je werk? Het gaat uiteindelijk om hoe je je werk doet, en daar kan je andere discussie over voeren.
VeniVidiVici zegt
@eefie: Ja ik word daar door m’n klanten zeker op beoordeeld. Of doe jij wel graag en prettig zaken met een chagrijnig kijkende persoon?
eefie zegt
@venividivici: vriendelijk gezicht is altijd beter sowieso. Of het gewoon zijn eigen gezicht is weet ik niet. Het scheelt ook dat we geen zaken met hem hoeven te doen.
jack_abarth zegt
Tja, blijkbaar was niet alleen UPS maar ook DOWNS sponsor….
beast95 zegt
Arrivabene heeft misschien de titels gebracht die werden verwacht, maar ‘we’ staan weer waar we op zijn minst willen staan: op de drempel van een kampioenschap. De laatste zet zal wellicht nu met Binotto gerealiseerd worden, maar bij een kampioenschap vind ik wel dat Arrivabene deel van de credits verdient. Hij heeft de diamant gevormd, het moet alleen nog een beetje fijngeslepen worden. Grazie Arrivabene e forza Ferrari!
verplicht zegt
De nieuwe leiding van Ferrari is schoon schip aan het maken en alles wat zijn positie te danken had aan wijlen Marchionne mag vertrekken.
Raikonen had prima nog een paar jaar bij Ferrari zijn rondjes kunnen doen. Ik weet het, niet de populaire mening, maar hij pakte zijn puntjes en deed niet moeilijk over Vettel (laten winnen). Echter, zodra Vettel zijn dag even niet had zat Raikonen er bovenop of overheen. Precies goed voor een 2de rijder dus.
Arrivabene heeft naar mijn mening Ferrari teruggebracht waar het hoort te zijn. Ze doen in principe elke race mee om een overwinning.
Dit in tegenstelling tot zijn voorgangers Mattiacci en, in mindere mate, Domenicali.
Benieuwd waar de grote leiders van Ferrari nu mee op de proppen komen.
E34M5Touring zegt
Dus vanaf volgende week is’t gewoon weer Arie van Benen. Uit Zierikzee.
jack_abarth zegt
@e34m5touring:
Dat is netzoiets als dat Clint Eastwood eigenlijk gewoon Cees van Oosterhout heet. ?
henk_he zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gandini zegt
Lang geleden, toen ik nog een kleine Gandini was en Alesi en Berger de V12’s mochten besturen, was ik echt helemaal fan van het team. Het kon me niet schelen dat de Italianen er een zooitje van maakten of dat ze werkelijk geen kans hadden omdat de V12 te veel benzine zoop. Maar inmiddels begin ik wel echt moe te worden van dat eeuwige paniekvoetbal. Als Vettel ooit nog kampioen wordt, dan ben ik van mening dat dit “ondanks” en niet “dankzij” het team van Ferrari zal zijn. Ja ook hij maakt fouten, maar ik zou ook problemen met mijn concentratie hebben in dat Italiaanse kippenhok.
hape zegt
Citaat “Sergio Marchionne heeft hem lang een hand boven het hoofd gehouden…..”
Waarschijnlijk omdat Marlboro man hem elke week een nieuwe slof sigaretten meebracht.
r5alpine zegt
Arrivabene heeft het team er flink bovenop geholpen. Jammer genoeg hebben mensen van zijn team fouten gemaakt met b.v. verkeerde banden calls, maar uiteindelijk is vooral Vettel de man die de meeste fouten heeft gemaakt. Net als Verstappen, die veel fouten heeft gemaakt en steeds Renault de schuld geeft. Hamilton maakt gewoon minder fouten.
Vettel staat qua niveau onder Ricciardo.
Het is zelfs simpel. Als Alonso bij Ferrari was gebleven was ie nu al twee keer extra wereldkampioen geworden en had Arrivabene gewoon mogen blijven.