Ferrari verkocht afgelopen jaar meer auto’s dan ooit.
Slecht nieuws voor Ferrari-eigenaars: hun auto is namelijk minder exclusief dan ooit tevoren. Voor het eerst in de geschiedenis verkochten de Italianen meer dan 10.000 auto’s. Voor de mannen van Ferrari is dit uiteraard wél goed nieuws. Zij zagen hun omzet stijgen naar €3,7 miljard.
De meest auto’s gingen naar de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (ja, dat rekenen ze als een regio). Daar vond bijna de helft van alle Ferrari’s een baasje, namelijk 4.895 exemplaren. Noord- en Zuid-Amerika volgde met 2.900 verkochte exemplaren. De Chinezen wisten Ferrari ook wel te vinden in 2019. China was samen met Hongkong en Taiwan namelijk goed voor 836 Ferrari’s. Deze regio was de grootste stijger qua verkopen met 20%.
Vooral de V8-modellen deden het goed in 2019. Van de 488 werden er echter al wel iets minder verkocht, mede omdat de opvolger al zijn opwachting maakte. De eerste F8 Tributo’s werden ook al geleverd. De V8-modellen stegen bij elkaar met ruim 11%, waar de V12-modellen goed waren voor een stijging van 4,6%.
2019 was een jaar boordevol Ferrari-nieuws. Naast de genoemde F8 Tributo maakten we ook kennis met de krachtigste Ferrari ooit: de SF90 Stradale. Ook zetten de Italianen een nieuwe koers in qua design met de fraaie Roma. Over fraaie auto’s gesproken: de Monza SP1 en SP2 mochten er ook zijn. Ook werd zowel de 812 als de F8 Tributo in 2019 van zijn dak ontdaan.
We zijn benieuwd waar Ferrari dit jaar allemaal mee op de proppen komt. We kunnen wel alvast verklappen dat er minder modellen zullen komen dan vorig jaar. Als het meezit kunnen we eind dit jaar voor het eerst een blik werpen op de SUV. Met welke naam is nog even afwachten. Hoewel de SUV dit jaar nog niet geleverd wordt, verwacht Ferrari ook zonder dit belangrijke model al een verdere stijging van de omzet.
Voor de geïnteresseerden: op de site van Ferrari kun je een blik werpen op alle verkoopcijfers van 2019.
Foto: harmengerritsen op AutoJunk
str8six zegt
Volgens mij stijgen de verkopen van Ferrari elk jaar en met de nieuwe natural beauty genaamd Roma zullen de verkoopcijfers helemaal uit de pan lopen. Hoop ik.
ukbob zegt
Onder de vorige topman lag er een maximum op het aantal te produceren auto’s per jaar.. dat hield de boel een beetje exclusief. Nu gaat men blijkbaar voor winst maximalisatie, kijkend naar het verleden is dat niet altijd even goed voor een merk (kijk naar de Mercedes kwaliteit aan het begin van de eeuw bijvoorbeeld)
brammetjedeb zegt
@ukbob: 10.000 auto’s op een aardbol waar bijna 8 miljard mensen wonen en waar alle autoverkopen stijgen, blijft best exclusief toch? En ik denk dat Ferrari de onbetrouwbare periode achter zich heeft gelaten.
bobje zegt
@brammetjedeb: voOR minder wordt er gesproken over een wereldgezondheidsprobleem……
sollie1984 zegt
@ukbob: de tijden dat Ferrari’s onbetrouwbaar waren ligt wel ver achter ons. Sinds de 360 Modena/Enzo/550 en 575 Maranello is het alleen maar bergopwaarts gegaan met betrouwbaarheid en kwaliteit.
iphonistvongates zegt
Het helpt zeker als je als één van de weinige automakers de V12 blijft maken/verkopen. Een (moderne) Ferrari V8 kent vrijwel geen gelijke of Porsche moet morgen besluiten om hun V8 in een 911 te gaan lepelen.
karaya zegt
@iphonistvongates
Zal eerder een tweecilinder boxer worden met een extra batterij.
cazzo046 zegt
Waarom moet er dan een SUV komen?
Zou Ferrari sieren als ze de tractoren aan Lambo zouden laten.
drdre1 zegt
@cazzo046: exact ook mijn gedachte. Maar ’t zal vast met geld te maken hebben… Al komt Ferrari wel ’n beetje als mosterd na de maaltijd met z’n SUV. Als ze niet opschieten wil de markt weer iets anders.
MaartenD zegt
Ik begrijp dat na Porsche (de Volkswagen onder de sportauto’s) Ferrari de Fiat onder de Italiaanse sportwagens wordt? ;-)
nissanfairladyz zegt
Straks verkopen ze nog meer als de Tesla Model 3… dat zou toch echt niet goed wezen voor de restwaarde :(
emping zegt
@nissanfairladyz: meer dan..
chills zegt
@emping: nee beter hè https://youtu.be/3glLjmRnpCc
Esprit_de_Flandre zegt
@machielvdd: “… naar de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (ja, dat rekenen ze als een regio). ”
Je lijkt dat vreemd te vinden. Dat is het niet. In veel industrieën is de zogeheten EMEA (Europe-MiddleEast-Africa) een gebruikelijke regio…
phaeton zegt
@Esprit_de_Flandre: Mensen die nog nooit van EMEA hebben gehoord zitten nog op de middelbare school of lezen nooit de krant.
barry355gtb zegt
@phaeton: of ze hebben geen baan die te maken heeft met EMEA. Hele volkstammen hebben echt geen enkele idee wat dat is. Als je voor een Internationale werkgever werkt, dan wel ?
coupedriver zegt
In België zijn er 127 verkocht! Prachtig…
Dutchdriftking zegt
Meer Ferrari’s naar Afrika dan naar Europa. De Dictators zijn lekker bezig!
mwti zegt
Ik heb er vandaag een besteld voor mijn vrouw. Leuk wagentje toch?!