Autorijden met een Ferrari is gewoon kut. Geen wonder. Zodra je het ding start gaat de teller onbegrensd hard lopen. En dan bedoel ik niet de kilometer- of zelfs toerenteller.
Een Ferrari ‘hebben’ is een droom van velen. Daarom verkopen ze zoveel petjes, en daarom is Maranello een soort bedevaartsoord voor petrolheads. Werkelijk een Ferrari bezitten en ermee rijden blijkt lang niet zo’n feest. De moeilijke instap, het beperkte comfort, hoge brandstofverbruik, ellenlange onderhoudsrekeningen en continue files rijden lijkt Ferrari-rijden in de praktijk goed te verpesten.
Verzekeraar AXA Group heeft in Groot-Brittanië onderzoek gedaan naar het plezier dat mensen in autorijden hebben. Van de 2000 ondervraagden had 69% lol in het rijden, 20% vond het een noodzakelijk kwaad.
Zoals de meesten wel weten behoren BMW-rijders inderdaad tot een soort sekte. Zij stappen met de grootste overtuiging ‘gelukkig’ uit de auto. Ruim 82% zegt plezier te hebben met rijden. File of geen file. Daarna volgen Aston Martin (78%), Lexus (78%), Seat (76%), Peugeot (75%), Honda (74%), Renault (74%) en Mini (73%). In de achterhoede met ruim minder plezier in rijden dan gemiddeld: Land Rover (59%), Ferrari (57%) en Volvo (46%).
Dat gezegd hebbende is een Ferrari F430 huren een van de gaafste dingen die ik ooit gedaan heb. Ermee rijden, minimaal één keer het gas vol opentrekken en trillend van adrenaline uitstappen. Ferrari doet dat met je. Rij je er iedere dag mee dan kan ik me echter voorstellen dat de lol er snel af gaat.
tt123 zegt
Ik zou het graag willen proberen , mag ik dan een ferrari van jullie
cazparov zegt
@tt123: raceplanet.nl krijg je er ook nog een Lambo, Aston en Porsche bij.
toyotafortuner zegt
Pfft.. Als ik een Ferrari had, had ik iedere dag plezier… Ik bedoel maar… Goed, nooit het volle eruit halen, trackdays en autobahnritten daargelaten maar toch.
ropbp zegt
@toyotafortuner: ach…. Alles went. Kijk maar naar je vrouw!
StijnB zegt
@ropbp:
Alles weent bedoel je?
lincoln zegt
het hebben van de zaak .. is het einde van het vermaak ..
zender zegt
@lincoln: precies..
Er een kopen is gaaf, vervolgens heb je een maand een dikke big smile en dan is de lol er een beetje af. Het wordt “gewoon”, maar het gas intrappen blijft natuurlijk wel erg leuk! Alleen even een afstand zoals de afsluitdijk op en neer en de tank is leeg als je wat gas geeft, ook het onderhoud is (te) duur en zo kunnen we even doorgaan. Ja, ik wil er ook graag een. Maar wil ik hem slechts een paar keer per maand gebruiken..
kaasboerin zegt
@lincoln: En bezit is een last, vooral luxeproducten in dit land.
maseratizzzzzzzz zegt
Zou het me niet voor kunnen stellen. als je toch een beetje hard wilt en ook nog eens een lekkere Italiaanse v8 wilt, koop dan een Granturismo S of Quattroporte Sport GTS.
lincoln zegt
@maseratizzzzzzzz:
maar .. zou jij dat willen ??
maseratizzzzzzzz zegt
@lincoln: Als ik het geld en een rijbewijs had zou ik zeker iets Italiaans gaan shoppen. tot nu toe hou ik het wel bij mijn fiets…
fant zegt
@maseratizzzzzzzz: Uit welk land komt je fiets dan? :o en heb je er een beetje rijplezier van?
maseratizzzzzzzz zegt
@fant: Uit NL, maar ben helaas nog geen 18..
Hubert zegt
@maseratizzzzzzzz:
Probeer anders eens een Vespa.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@maseratizzzzzzzz: dat zeiden die Ferrari rijders vroeger ook…
ej20g zegt
Als ik een Ferrari had zou ik me de eerste 2 weken hoogstwaarschijnlijk wel vermaken. Daarna zou ik waarschijnlijk liever een Porsche of zelfs Subaru hebben. Subaru’s zijn totaal andere auto’s natuurlijk maar zoals Alwood ook al zegt, waar voor veel mensen het bezitten van een Ferrari hun droom is is het bezitten van een Subaru dat voor mij. Gelukkig ook gelijk een stuk bereikbaarder dan een Ferrari of Porsche, dat dan weer wel.
alcantara zegt
@ej20g: Welke Subaru, Trezia?
ej20g zegt
@alcantara: wat dacht je van een GT Turbo? Natuurlijk niet elke Subaru, had wat duidelijker kunnen zijn. Maar een nieuwe STI verkies ik zonder nadenken boven elke Ferrari dan ook. Als ik de auto achteraf niet mag verkopen natuurlijk.
mightymike zegt
@ej20g: impreza bedoel je dan toch? Trezia is inderdaad wel het droom model
ej20g zegt
@mightymike: een Impreza inderdaad.
alcantara zegt
Hoe sneller de auto hoe meer frustratie het oplevert als je niet door kunt planken vanwege oponthoud door medeweggebruikers. En hoe roekelozer je gaat inhalen, maar als je veel geld betaalt voor je auto dan mag je ook best een streepje voor hebben ten opzichte van de paupers op de weg imo.
lincoln zegt
@alcantara:
opinions are like arseholes .. they all fucking stink ..
martijnh zegt
@alcantara: Ben het met je eerste gedeelte wel eens. Rij dagelijks met mijn eigen Fordje Ka, op zich helemaal niets mis mee. Niet de snelste, maar goed voor een student prima. Ik rijd meestal wel door wanneer de omstandigheden het toelaten. Stap ik echter over in mijn pa’s auto dan wil ik ook echt doorrijden en dan kan ik me dood irriteren aan mensen die de ruimte die er is op de rechterbaan niet gebruiken. En inderdaad, dan ga je toch wat meer risico’s nemen.
rufctr01 zegt
Ik zou mijzelf prima vermaken in een Ferrari, ik denk niet dat ik vrolijk word van de onderhoudsrekeningen. Maar ja, als je zo’n ding kan betalen boeit dat ook weinig.
alcantara zegt
@rufctr01: Niet helemaal waar natuurlijk. Voor 60k heb je al een nette 360 Modena met weinig km’s, het zijn echter de belachelijke onderhoudskosten die de koper afschrikken.
Hupke zegt
@alcantara:
Een modena 360 (wel een lelijk ding naar mijn mening) zou stukken goedkoper zijn dan de 355 en andere van z’n voorgangers.
Moet dus best meevallen er zo eentje te bezitten.
fiestafeest zegt
hoe duurder de auto hoe zuiniger je er op ben en des te minder plezier heb je er dan van. (is mijn ervaring dan)
smotsholle zegt
Een Italiaanse spotauto bezitten, is ook mijn droom. Maar ik zou er pas een kopen, als ik het geld had om er ook mee te rijden.
tvklarenbosch zegt
Als je een Ferrari hebt gebruik je m toch alleen als je zin hebt om een stuk te rijden? Dan zoek je toch wegen op waar je weet dat er geen files zijn?? Luxeauto voor de kilometers en de Ferrari voor zondag ochtend lijkt mij wel prettig
norge zegt
De meeste Ferrari rijders zijn poseurs, die hebben sowieso geen lol in hun leven…
zijnekoninklijkelinearalgebraischehoogheid zegt
tsja, ferraris zijn de laatste jaren nou niet bepaald mooier geworden,gaat helemaal de verkeerde kant op met het design (enkele uitzonderingen daargelaten). Aston Martin daarentegen…
toroloco zegt
Voor mij een rally karreke, ik speel liever dan dagelijks met een Ferrari te showen.
Hupke zegt
Ik ken zo’n klein jongetje van m’n vader’s leeftijd dat enkele ferrari’s heeft en die ziet er altijd enorm blij uit wanneer hij uit een van die dingen kruipt. Let op de ‘wanneer’ want meestal is het gewoon een zuurpruim met een cayenne.
Maar ik ken ook een heleboel andere mensen met leuke wagens, en ik denk dat die vaker plezier hebben van hun wagen. Ik heb nog nooit iemand 5 jaar zien worden die in een oude SL zit maar een glimlach is toch ook al een teken van plezier. En die pagode word volgens mij veel vaker gebruikt.
alcantara zegt
@Hupke: Ik kan geen touw vastknopen aan je tekst, maar ben het wel met je eens.
ej20g zegt
@Hupke: er zijn gelukkig ook mensen die met een grote glimlach een een Cayenne stappen. Maar ik snap je punt, dat soort auto’s zijn vaak eigendom van zuurpruimen.
ultimateastonfan zegt
Herkenbaar… toen ik klein was..”Als ik later groot ben ga ik eeb Ferrari kopen”…..:D zei ik met een big smile
johanw zegt
ik heb een keer in een 458 Italia gereden en ja echt een kick om daarin het gas in te trappen…
je voelt je echt king of the road. Als ik dik geld zou hebben liggen en niet wakker hoeft te liggen van schade of dikke onderhoudsrekeningen dan zou ik elke dag genieten, maar dat is nu net de pest met die dingen, het is niet te betalen…
wil je een dikke sportwagen kijk dan naar een dikke Carrera 4S, die zijn qua onderhoud betaalbaar(der) en betrouwbaar…ok, wel een stuk saaier maarja het beste van twee werelden dan maar ;D
mercedesclk350 zegt
Nou ik kan me voorstellen dat ze niet het meest leefbare zijn, vooral qua hoe praktisch ze zijn, maar ik vind het meevallen. Een beetje kleine kofferbak misschien, maar het interieur zit goed, overzichtelijk (behalve de 458 en alles wat daarna kwam, het dashboard is zo overzichtelijk omdat alle knoppen op het stuur zitten…)
Maar een kennis van me heeft zelfs een Ferrari (jazeker) een 612 Scaglietti. Ik vind hem spuuglelijk, maar toen ik met hem 3, 4 jaar geleden op vakantie naar Monaco ben geweest, rijdt echt strak en dat geluid is echt goed!
Toch kan ik het me voorstellen dat de leefbaarheid laag is als je er eentje hebt. Advies van mij is een Ferrari hebben voor leuke race evenementjes en circuits maar koop er ook een normale auto bij.
The_Gent zegt
Een engels onderzoek, en daar conclusies uit trekken over een italiaans merk? Crap, voer dit onderzoek in Italie uit en vraag dan hetzelfde aan Aston en Jag rijders. Niet echt reptesentatief dus.
linknl zegt
Dit blogje lijkt met de dag meer op het ergste roddel blad in de supermarkt.
Wat bull verhaal weer dit.
appels met peren vergelijken kunnen jullie goed.
Vanquish zegt
“Rij je er iedere dag mee dan kan ik me echter voorstellen dat de lol er snel af gaat.”
Nou, ik denk het niet!
grandmasterb zegt
Hetgeen in het stukje staat geldt misschien voor oude Ferrari’s, maar de nieuwe zijn gemakkelijk en comfortabel te rijden (als je tenminste niet meteen plankgas geeft) dankzij o.a. de automaten en ook een heel stuk zuiniger dankzij de HELE-techniek. Normaal onderhoud is zelfs GRATIS de eerste 7 jaar sinds maart 2011 bij een nieuwe Ferrari, dus in feite goedkoper dan welk ander merk ook (even speciale acties buiten beschouwing gelaten). Je kunt wel zien dat het een Engels onderzoek is want Aston Martins hebben, naar mijn ervaring, vaak veel problemen, waardoor de lol er gauw afgaat.
trigger565 zegt
@grandmasterb: welke Aston rijd je? Of werk je in de garage?
pjotr zegt
Ik scheurde met een oude Alfa Spider met brulpijp door de Provence, uitlaatgeluid weerkaatsend tegen de rotswanden en bedacht mij dat ik op dat moment op die weg met geen enkele Ferrari, Porsche of Lamborghini meer lol zou hebben…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@pjotr: heel goed! Ik ken het gevoel met mn Saab Cabrio… En daar gaat het om, het genieten zit gewoon in jezelf. En ZELF genieten van de auto, van het rijden en dus niét wat de buurman van je auto denkt, dat kunnen er weinig…
roberto zegt
Tja Engeland.. De meeste die daar een Ferrari bezitten zijn niet van Engelse afkomst en hebben al moeite om hun gedachten erbij te houden dat ze heel de tijd rechts moeten rijden, tja dan gaat de lol er ook sneller af.. Plus dat als je een Ferrari hebt, je het ook niet erg vind om op te vallen, en in London val je niet op met zoveel Italiaanse supercars! ;-)
moveyourmind zegt
Een autoverzekering die met zo’n onderzoek komt: hebben ze klanten die een schade melden gevraagd hoe gelukkig ze met hun auto zijn? Natuurlijk voel je je niet gelukkig als je net je dure Ferrari in elkaar gereden hebt. Dat werkt toch net even iets meer op je gemoed dan wanneer het een om een modale auto gaat.
ericc zegt
Wat een flauwe kul. Elke sportwagen is duur in onderhoud, dat weet je voor je hem koopt. Achteraf niet komen janken.
En er is ook nog zoiets als “Het genot van het bezit”. Je ziet hier genoeg fotoreportage’s van mensen die een hangaar of grote garage vol exotisch materiaal hebben en daarvan genieten zoals een ander persoon een hele reeks schilderijen van grote meesters heeft hangen.
Nuteloos onderzoek van AXA.
desjonnies zegt
Ferrari’s zijn net als zeiljachten, als eigenaar ken je slechts twee momenten van intens geluk.
Het eerste is als je het koopt.
Het tweede als je het verkoopt.
midasracer zegt
Dat zeg ik al jaren. Al dat gegeil hier op supercars is nogal lachwekkend. Die dingen lijken me leuk voor een dagje op het circuit of zo, maar geef mij maar een simpel autootje voor dagelijks verkeer waarmee je een grote grijns op je gezicht krijgt. Die zijn er helaas bijna niet meer. In ieder geval is een Ferrari niet zo’n auto.
jrk68 zegt
@midasracer:
Met je Midas kan ik dat heel goed begrijpen, ik ken dat gevoel ook met het Smartje.
Hier op een site met geilende pubers is dat link om te zeggen maar ik stap elke keer met plezier in en uit. En ik krijg meer duimpjes omhoog dan die lui denken.
Ik heb dat ding gekocht omdat ik hem leuk vind maar sta nog steeds te kijken van de hoeveelheid positieve reacties die hij bij mensen oproept.
midasracer zegt
@jrk68: precies. Er wordt bijv. minachtend gedaan over de MX5 op dit forum, maar als ik een leuke auto voor weinig geld zou willen waar je glimlachend uitstapt zijn dan is een MX5 zeker een overweging. Liever nog een klassieke Italiaan of Engelsman, maar dan ben je wel veel aan het sleutelen. Wat dat betreft ben ik verliefd op de site van Petrolicious. Die raken met hun filmpjes bijna elke keer het hart van echt autorijden. Maar ook daar staan supercars op en dan is het grappig de eigenaar van de Countach te horen spreken in een van hun video’s. Eigenlijk is het een kloteding, maar het is jeugdsentiment.
Melvivio zegt
@midasracer: Een 2e auto, of een auto met meer vermogen moet je leuk houden. Helaas zoals hier ook wel al veel gezegt word, wen je als mens zijnde helaas aan vermogen, de looks en het gevoel om erin te rijden en ga je meer kijken naar de negative aspectend. (onderhoudskosten, bezitkosten, minder comfort, herrie)
Met “het leuk houden” is bijvoorbeeld in de wintertijd met een slappe auto rijden. Zodat als je bij de eerste mooie lente dag weer eens buiten kan spelen je ook echt weer verbaast bent van het vermogen van het apparaat! Ook als dagelijks rijden te gewoon word, ga je orienteren op trackdays! Enorme fun, waar je eerder jezelf tegen je limitaties aan loopt dan die van de auto! Het is een hele andere wereld, en anders houd het leuk!
Esprit_de_Flandre zegt
In een 205GTI heb je minstens evenveel lol als in een Ferrari. Voor een fractie van de kost…
JaxDryke zegt
Ik rij elke dag in een Lancia Thema 8.32, ik heb elke dag plezier..
JaxDryke zegt
Voor de onwetenden, dat is een door Ferrari aangedreven supersedan.
E34M5Touring zegt
@JaxDryke: Nou nou, schitterende auto hoor daar niet van. Maar met 215pk op de voorwielen niet echt een supersedan. Een M5 uit die jaren heeft 315pk. Wel een lekkere sound, zo’n Ferrari V8. En automatic spoiler!
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Volgens een tester uit die tijd schaatste hij bij vol accelereren anders harder dan Rintje Ritsma….
E34M5Touring zegt
@jrk68: Altijd gedacht dat dat RWD was. Moet zeggen dat het een hoop appeal wegneemt. Zag mezelf nog wel is glijden in zo’n ding. Maar dan wel over de achterwielen. Het heeft mijn interesse flink bekoeld moet ik zeggen. AL blijft het wat speciaals. Een lauwe tot slechte koop je echt voor een knaak en een bos wortels. Wel ff een spoedcursus electro dr bij nemen.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
En een motorkraantje, anders kom je nog nergens bij.
Nu moet men mij niet verkeerd begrijpen want ik vind het nog steeds een gaaf ding.
Al heb je de ellende van Lancia uit die tijd en de onderhoudskosten van een Ferrari uit die tijd. Als ik me goed herinner hebben ze gewoon de aandrijflijn van de 328 voorin gehangen en het vermogen wat terug geschroeft. Daar lag het blok destijds ook dwars in.
E34M5Touring zegt
@jrk68: De motor komt inderdaad uit de 328. Enige wat ik me niet meer voor de geest kan halen is of het vermogen teruggeschroefd is van 240 naar 215pk, of dat dat door een aangepast uitlaattraject kwam ivm ruimte. Staat me iets van bij dat hij een minder ‘optimaal’ uitlaatsysteem had. Liever een Delta HF uit die jaren voor mij eerlijk gezegd. AL vind ik zo’n Thema wel een knappe auto. Mooi interieur ook.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Interieurs van Lancia waren idd mooi, Ooit heb ik nog een Ypsilon gehad en die had destijds al een alcantara interieur. Echt onwijs luxe voor een broodtrommel, zelfs de achterste klapraampjes gingen elektrisch open. Wel jammer dat je bij elke regenbui wel een keer stil viel. Na veel zoeken heb ik dat zelf opgelost en er daarna nooit meer last van gehad.
E34M5Touring zegt
@jrk68: Had ik vorige week met de Alfa. Remlichtstoring, stadslichtstoring en kentekenverlichting storing wisselden mekaar ongeveer elke 2 min af. Blijkt dus een kapot stekkertje van 3,- te zijn bij het achterlicht. Hele ding in de war :). Waren dat die Ypsilon’s met zwarte achterklep? Die hadden dat toch al vrij snel standaard? Wel kekke karretjes. Premium Uno :)
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Yep, die met dat zwarte klepje, ik noemde het altijd een capsones Panda. Alleen de voorwielophanging was van de Uno de rest was Panda. Het dash en de bovenzijde van de deurpanelen was idd standaard met alcantara bekleed. Op de stoelen was het optie.
De turbo’s waren zeker voor hun tijd best rap trouwens, al ben ik met het Fire torretje ook eens geflitst met 160 op de A13. Zelfs nu 25 jaar later zijn er maar weinig 1 liter koektrommeltjes waar je dat mee voorelkaar krijgt….
E34M5Touring zegt
@jrk68: Ahh de 45 of 60S. Ja het leek niks maar met een enorm aantal toeren kwam je nog een heel eind :) Mocht je die kick nog een keer willen, Peugeot 106 1.1i. Maatje van me heeft er een gekocht 2wkn terug. 175km/h op de teller :). Je ziet ze nooit meer met die zwarte achterklep. Terwijl die nog best verkocht geloof ik.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Dat kan ik nog steeds met de Aygo van het meisje. Daar zit een ander inlaat/uitlaatsysteem op en een ander chippie. Hoe hard hij op de teller loopt is moeilijk te zeggen, daar loopt ie uit. Op de Tomtom loopt ie 175, op de standaardmaat waarschijnlijk nog wel harder. Die staat nu op 7j16 velgjes en dat drukt de top best een beetje.
Het Smartje vorige week voorzien van Forge slangen, een engine remap en de bak wat sneller laten schakelen.
Ik heb nog geen tijd gehad om te chekken wat die nu loopt maar hij trekt nu wel als een malle. (voor een 700cctje dan)
E34M5Touring zegt
@jrk68: In Italie heb je turbokitjes voor die C1/Aygo’s. Gaan ze naar iets meer dan 100pk. Niet te best in zo’n ding. Lache spul. Heb een tijdje C1 gereden van de zaak (demo’tje) met de SenseoDrive :) Lache spul! Ik houd een Fiesta XR2i in de gaten op internet. Gewoon voor op zondag. Hopen dat ie er einde vd maand nog staat. Ga ik toch maar is ff kijken denk ik. Heb wel weer zin in een trapskelter.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Lol, in de UK kan je er ook een turbokitje oplaten zetten maar ik vond 3900 pond toch ff te gek. Dan heeft ie wel 124pk en zit ie in een sec of 7 aan de 100. Wel humor natuurlijk.
Die XR2i is zeker dat ding wat je toen aan Dennis liet zien? Dat is ook leuk speelgoed om op Lelystad wat slalom te doen, dat begint eerdaags ook weer.
Ik hou het nog wel even bij mijn trapskeltertje….
E34M5Touring zegt
@jrk68: Ja in Italie schijnt er een Cup te zijn met die dingen. En die hebben dat setje ontwikkelt. Lijkt mij wel erg dik. Dikke dumpvalve dr op :) Die XR2i inderdaad. Ding laat me niet los. Vind het een kek ding.
paulaner zegt
De meeste lol heb je in de vorige generatie Clio RS naar mijn gevoel.