Goed en slecht nieuws afkomstig uit Modena. We beginnen met het goede nieuws: vanaf 2008 is elke Ferrari standaard uitgerust met keramische remschijven. Ferrari introduceerde deze schijven als eerste op de Enzo en bood ze later aan als lucratieve optie voor diverse andere modellen. Lucratief inderdaad, want voor zo’n setje remschijven betaalde je voor een F430 bijvoorbeeld 20 mille. Keramische remschijven kennen vrijwel alleen maar voordelen: verbeterde remweg, duurzamer en gewichtsbesparing van zo’n 15 kg. Met name dat laatste is belangrijk als je claimt in 2012 40% minder te zullen gaan verbruiken.
En nu we toch bezig zijn met het milieu en dit is dus een beetje het jammere nieuws: daar is Ferrari dus serieus hard mee bezig. Dezelfde Amedeo Felisa, algemeen directeur Ferrari, die verkondigt dat de remschijven keramisch zullen worden, zegt nu dat Ferrari inderdaad werkt aan hybridemotoren. Daarmee zeggen we natuurlijk weinig nieuws, want dat was een half jaar geleden al zo goed als duidelijk. Vanaf nu dient elke Ferrari zuiniger te zijn dan zijn voorganger. Over wanneer de hybridemotoren geïntroduceerd worden, wil Felisa niets kwijt, maar logisch zou natuurlijk vóór 2012 zijn. Een dieselmotor wordt gelukkig uitgesloten.
Waarom ik het jammer vind dat Ferrari meedenkt aan het milieu? Omdat Ferrari wereldwijd zo’n miniminimini minimale invloed heeft op het milieu, dat ik liever zie dat ontwikkelingskosten ergens anders aan worden gespendeerd…
M Freak zegt
Evo, over het milieu heb je wel gelijk, eigenlijk…
sjaak zegt
Misschien bedoelen ze met hybride geen electromotoren maar misschien waterstof (lijkt me sterk aangezien het moeilijk te krijgen is en het opwekken ervan veel meer energie kost dan het oplevert) of biobrandstof? Electromotoren in het algemeen zijn eigenlijk helemaal niet zo milieu vriendelijk, die accu’s vervuilen als ik weet niet wat en in het geval van Ferrari voegen ze ook weer een hoop extra kilo’s toe voor iets wat waarschijnlijk nauwlijks word gebruikt want ik neem aan dat de gemiddelde Ferrari eigenaar zijn auto niet gebruikt om een beetje met 30kmph door de stad te rijden.
Jori zegt
Jaja een ferrari die even stil is als een Prius
sebastian zegt
cit.
Omdat Ferrari wereldwijd zo’n miniminimini minimale invloed heeft op het milieu,
minimaal als het gaat om aantallen auto’s… maar maximaal als het gaat om imago!
Poekie Lauda zegt
Ik denk dat het wel niet nodig is voor Ferrari om daar aan te werken. Bied gewoon de optie aan dat alle modellen op bio-ethanol kunnen lopen, dan krijgen ze een CO2 reductie van 40%-60% ten opzichte van benzinemotoren (en wat extra peekaa ;) ) het is een kleine aanpassing en dan kan Ferrari weer een tijdje vooruit.
Rovvel zegt
@sjaak:
Electromotoren in het algemeen zijn eigenlijk helemaal niet zo milieu vriendelijk, die accu’s vervuilen als ik weet niet wat (…)
Hier gaan we weer met het accuverhaal. Heb je een referentie waarop je je stelling baseert?
Juppe zegt
@Poekie Lauda,
Dat lijkt me niet. Als ze biobrandstoffen willen promoten zullen ze dat met aangepaste accijnzen doen, het zal iig niet meetellen voor de co2 uitstoot van de auto zelf (zo’n regel zou het ontwikkelen van efficientere wagens niet bevorderen).
Ik zie het probleem niet zo. Nou wordt er tenminste weer ’s iets nieuws ontwikkeld, die auto’s zijn toch al tig jaar hetzelfde met wat aanpassingen qua meer pk’s en ander kapje eroverheen. De tijd lijkt wel stil te staan. Als ik een vette ferrari wil koop ik wel een oudje, en niet zo’n saai nieuw ding (niet dat een Ferrari bij mij in de planning staat ;) ).
En zoals sebastian al zegt, het zal ook een imago kwestie zijn.
Sjon zegt
accu’s zelf vervuilen niet (totdat ze afgeschreven zijn), maar om ze te produceren is alles behalve milieuvriendelijk.
Jan C. zegt
@rovvel: Wil u beweren dat dat een fijn goedje is? Zal ik eens wat accuzuur over u gooien? kortom wel degelijk vervuilend.
wapz zegt
Ferrari gaat mee met zijn tijd. Een waarom zou een hybride geen extra performance kunnen bieden? Zuiniger en meer performance kan best prima samengaan. Dat is wat iedereen lijkt te vergeten in zijn paniekerigheid over dat dingen veranderen.
Vroeger was alles beter, toch? Echt niet, dus.
ELB zegt
Nouja Jan, beheers je… alleen maar autoliefhebbers hier.
DJD zegt
zonde, een ferrari moet een rokende v8 met een knoeihard geluid hebben, niet dat gesuis van een electrisch brommertje. zonde van het imago. venturi fetisch deel 2. kijkmaar naar de verkoopcijfers en ziehier de toekomst.
Juppe zegt
@Sjon,
Accu’s produceren is idd niet milieuvriendelijk, maar het produceren van een fietsbel ook niet. De vervuiling staat in geen verhouding tot de winst die het geeft in de gebruiksfase, en is zwaar overtrokken door leuke journalistjes en anderen die geen verstand van zaken hebben.
@Jan C.,
Accuzuur? Er bestaan ook andere types accus dan die in jou auto staat. Lekkere logica heb jij. De uitstoot van waterstof auto’s is ook zwaar vervuilend, heb je al ’s je hoofd 15 minuten onder water gehouden? Kortom wel degelijk gevaarlijk.
Ik heb ook eigenlijk helemaal geen zin meer om op die accu verhalen te reageren. Ik denk dat dit maar de laatste keer voor mij moet zijn geweest.
Danger zegt
“Keramische remschijven kennen vrijwel alleen maar voordelen”
Behalve als ze nog koud zijn want dan remt het echt kut!
Rovvel zegt
@Jan C.:
Het is uiteraard niet de bedoeling dat je een accu op het einde van zijn diensttijd in de gracht gooit, maar hem verwerkt met terugwinning van de metalen en neutralisering van de zuren.
@Sjon:
Als je door het gebruik van de batterijen op de totale levenscyclus van een auto (productie, gebruik, demontage) minder milieuimpact veroorzaakt dan met een klassieke auto, dan lijkt me dat een goeie zaak.
J. zegt
Bij een merk als Ferrari weten ze wel dat een sportauto een fatsoenlijke soundtrack moet hebben, dus daar zullen ze echt wel wat op verzinnen.
Goede ontwikkeling bij Ferrari, wanneer dit succesvol is en fatsoenlijk blijkt te werken zie ik de Formule1 ook snel overstappen op milieuvriendelijke alternatieven.
Voor het imago van Ferrari zal dit ook positief gaan werken, elke zichzelf respecterende celeb in de VS heeft dat gedrocht van een Prius voor de deur staan om maar aan te geven dat ze met het milieu bezig zijn. Straks kunnen ze dat gedrocht de deur uit stampen om een Hybride Ferrari er voor in de plek te zetten, milieuvriendelijk en stijl. Wat wil een mens nog meer?
JPM zegt
Nu we het toch over het milieu hebben, kan iemand me vertellen hoe dat zit met die nieuwe Honda? Top Gear vertelde dat door de energie die bij het remmen vrijkomt op te slaan, er genoeg energie aan het eind van de dag is om je huis van te voorzien. Klopt dit? En als Honda dat nu al heeft ontwikkeld waarom wordt dat dan niet als de sodemieter in productie gegooid?
revvji zegt
Je zegt dat Ferrari’s maar een kleine invloed hebben op het milieu, maar is het dan niet leuk en interessant voor klanten dat ze hoge prestaties kunnen combineren met minder verbruik? Als je een Ferrari bezit heb je al een vrij groot budget, maar als je niet superrijk bent betekent het verbruik van zo’n auto toch nog steeds een goede hap uit je inkomen (alleszins als je hem frequent gebruikt).
Minder geld voor onderzoek naar betere prestaties, kwaliteit, enz. is natuurlijk geen goede zaak, maar als Ferrari een beetje lobbyt(?) kunnen ze vragen voor een royale subsidie aangezien zij een voorbeeldrol hebben: mensen denken: “als zo’n fabrikant al milieuvriendelijk is moet er zeker niets mis mee zijn…”
Zoef zegt
De oplossing van POEKIE LAUDA zij geprezen!
Een Ferrari op methanol, daar kan ik nog mee leven.
DJD zegt
@revvji: het is natuurlijk wel leuk, voor klanten dat ze hoge prestaties kunnen combineren met minder verbruik, maar of ze daar een geluidloze ferrari voor over hebben? ik vind een ferrari niet passen bij electrisch autootje. zoiets past bij een golfkar
bradley zegt
dit lijkt me gewoon een maatregel omdat er in de VS(onder andere), anders geen ferraris meer mogen worden verkocht, door de strengere emissienormen binnen enkele jaren.
DJD zegt
methanol? klinkt net als menthol :P
revvji zegt
@DJD
Had ik ook wel al aan gedacht… En ik denk niet dat Ferrari dat niet zal opmerken :p Volgens mij gaat een deel van het geld dat naar het onderzoek van hybride Ferrari’s daar ook wel naartoe ;) Hoop ik toch … anders moet ik er ook niks van weten :(
Guan zegt
Dat geld voor verbeteringen op milieu gebied verkeert besteed worden is vlgns mij al jaren zo.
Euro’s die hier besteed worden om een paar grammetjes co2 uitstoot te minderen, zouden in minder ontwikkelde industrieën kilo’s co2 kunnen voorkomen…
Nick zegt
Wie ooit heeft gezegd dat er accuzuur in de accu’s van hybride auto’s zit die lult maar wat weg.
Accu’s uit de verschillende hybride Lexussen, Honda’s én Toyota’s gebruiken nikkel-metaalhydride batterijen.
De productie hiervan is vrij vervuilend. (ongv. evenveel als het produceren van een dubbele massa aluminium, dus niet aluin)
Transport uit China en Alaska houd ik er buiten.
Het recyclen is het meest vervuilend, want het moet eerst getransporteert worden naar Panasonic EV in Kosai.
Volgens word d.m.v. elektrolyse en ionenwisseling de nikkelionen onttrokken, dat word weer geraffineerd en getransporteerd naar metaalfabrieken.
De rest word deels opslagen en het kleine beetje wat overblijft hergebruikt voor nieuwe NiMH-batterijen.
AppieFlappie zegt
hybridemotoren betekent niets meer dan dat er 2 verschillende type motoren worden gecombineerd. Dus ferrari gooit gwn naast de standaard motoren een grote accu neer. Ferrari wordt dus milieuvriendelijker, zuiniger en sneller. Niks mis mee toch? En het geluid verdwijnt zeker niet, omdat er nog steeds een dikke v8 in blijft zitten.
Yo! zegt
@ AppieFlappie naar mijn weten zijn alle ferrari’s vandaag de dag al een beetje hybride, met de startmotor alleen trek je aardig een kruispuntje over ;-)
dikke richard zegt
Dit is echt het leukste wat er is op internet,alle reacties op dit soort artikelen lezen. Ik,1e automonteur,ga me er niet in mengen,want alweer heeft (gelukkig)bijna iedereen wat zinvols te melden. Beter dit dan die saaie artikelen over Audi ofzo.
Keep up the good work,brothers!
Juppe zegt
He dikke Richard! Ben je er weer? :) Leuke discussie idd, alleen jammer dat het altijd op dezelfde punten uit komt. Lijkt wel Audi ;)
Moet ff wat nieuws verzinnen, heb je nog een stok om mee te slaan? Misschien heeft Rick Dos er eentje, heb er nog een tegoed. :lol:
*opent alvast een biertje*…. oeps, studentengewoonte om deze tijd :lol:
rider zegt
als het de prestaties maar niet negatief beinvloed.
dikke richard zegt
@ Juppe
Ik ben er niet zo vaak meer,druk op ’t werk,om 5 uur op en laat thuis,maar eind volgende week ben ik er weer vaker.
Michiel_vd_Brink zegt
Ferrari past op de toekomstige motoren ook een start-stop-systeem toe net als dat VW ooit met de Golf Eco deed.
Stilstaand voor het stoplicht zal de motor dus afslaan en weer starten als je wegrijdt.
Deze motoren draaien nu 24/7/365 testruns.
IlCuoreSportivo-147 zegt
Ik vindt toch dat ze voor een merk als ferrari een uitzondering mogen maken wat die hele milieuproblematiek betreft, tegen de tijd dat ik het geld ervoor zou kunnen hebben vrees ik dat er geen echte meer zullen bestaan, hoe gaan ze het toch maar oplossen, om maar te zwijgen over de alfa’s, die verbruiken tot mijn grote spijt zo onnoemelijk veel (jtd 8-10liter) over de benzines ga ik zwijgen, volgens mij staan ze daar echt voor een probleem.
P.S.Ik lees net dat een bmw 316i maar 5,9 liter verbruikt, benzine hé.
En die milieumaatregelen zullen niet meer te lang achterwege mogen blijven of we gaan er allemaal aan.