Afgelopen dagen zijn er diverse geruchten over Ferrari en de A1GP. In de Formule1 heeft Ferrari wel betere tijden gekend, dus deze stap zou helemaal geen gek idee zijn.
Volgens insiders heeft Ferrari een negenjarige deal gesloten met de organisatie van de A1GP voor de levering van motoren en chassis (red: inmiddels bevestigd). En dat is een interessante stap, het kan namelijk een flinke boost geven aan de populariteit van de A1GP. Maar ik vraag me af wat voor Ferrari de exacte reden is, naast het financiële aspect natuurlijk, om zich met deze raceklasse te gaan bemoeien.
Waarschijnlijk heeft dat te maken met de groene plannen van de supercar-producent uit Maranello. De A1GP zou namelijk de ambitie hebben om in de toekomst met milieuvriendelijke brandstoffen te gaan racen (30% bio-ethanol). En het toeval wil dat Ferrari sinds kort een bovengemiddelde interesse heeft voor milieuvriendelijke alternatieven, wat uiteraard niets te maken heeft met strenger wordende emissie-eisen. Je kunt je daarom voorstellen dat de A1GP een mooie proeftuin kan zijn voor nieuwe technologie.
Ferrari onthulde laatst al een FXX Millechili Concept. Deze auto zou een stuk vriendelijker moeten zijn voor het milieu, voornamelijk dankzij gewichtsbesparing. Voeg daar wat biobrandstof en accu’s aan toe en we hebben een potentiële Prius-killer uit Italië. En dat allemaal dankzij de A1GP! Wordt het dan toch nog spannend in de autosport?
[ gepubliceerd op nu.nl, 10 oktober 2007 ]
Turbopaultje zegt
Da´s niet de hoofdreden. de Montezemolo is immers zeker geen milieufetisjist.
Waarschijnlijk wordt Scuderia´s F1 2007 chassis de basis voor de A1GP auto´s van 2008 ……………
Gewoon pure business dus.
Mr. Marteen zegt
Ik hoop dat de auto’s dan wel iets sneller gaan worden.
Pomoek zegt
Als wat Turbopaultje zegt waar is dan is dat een behoorlijke opwaardering van de A1GP raceklasse. Ferrari wordt overigens gewoon gedwongen om “groen” te worden, anders mogen ze over een paar jaar geen auto’s meer verkopen. Daar zit niets altruïstisch achter…
dekster (Union Fait La Force) zegt
Een echte collumn kan je dit niet noemen eh…
autoblogger zegt
@Turbopaultje: het milieu is tegenwoordig ook pure business ;)
Lange willy zegt
Het is gewoon pure business.
Wat voor motor komt er in?
Waarschijnlijk een aftreksel van de F1 motor, kunnen ze mooi onderdelen testen die ze niet op de F1-wagen kunnen testen ivm de gelimiteerde test dagen. Tevens kunnen ze dan de ontwikkelingskosten drukken……erg slim!
JPM zegt
@ Turbopaultje
Denk jij serieus dat ze het F2007 chassis gewoon lekker aan de A1 geven? Hahaha nee dat is veel te gevaarlijk, dat chassis is veel te nieuw en als ze dat zouden doen zou iedereen informatie in handen krijgen van het F1 team. Onzin dus.
En waar slaat jullie inleiding op? ” Ferrari heeft wel betere tijden gekend”
??? wat is je punt??? ze hebben vijf jaar op rij de titel gewonnen zijn vorig jaar tweede geworden en nu winnen ze de titel weer! hoe kan het dan in godsnaam nog beter gaan? ben je soms de jaren 90 vergeten? waar ze zelfs moeite hadden om op het podium te finishen?
autoblogger zegt
@JPM: wellicht niet helemaal duidelijk, het ging mij om de coureurs. Met Schumacher waren ze onverslaanbaar, maar dit jaar gaan ze het (wederom) niet redden om wereldkampioen te worden, denk ik…
Jeroen zegt
Ze hebben een 6-jarige deal gesloten ;)
PieterA zegt
Al dat groen gedoe en dat hypocriete idealisme dat gewoonweg marketing is, het begint me de strot uit te hangen, dat ook Ferrari zich hier noodgedwongen moet aan verhangen, vreselijk.
Geen enkele Ferrari eigenaar of fan zit te wachten op deze ontwikkelingen, ze kosten geld en het kan geen enkele eigenaar een moer schelen of hun Ferrari groener is of niet.
Turbopaultje zegt
New car to be based on 2007 Ferrari
By Andrew van de Burgt Thursday, October 11th 2007, 11:02 GMT
The first A1GP chassis to be designed by Ferrari will be loosely based on the Italian manufacturer’s current Formula One car, this week’s Autosport reports.
The deal for Ferrari to build engines and supply chassis designs was confirmed on Thursday morning, and the new cars will be ready to race in time for the 2008/09 season.
Speaking to this week’s Autosport magazine, A1GP chairman Tony Teixeira said that while the car would be based on a Formula One car, it would need to be modified sufficiently to provide good racing.
“We will always have cars that will overtake each other, that’s most important to us,” he said. “F1 cars in their current format aren’t going to do that for us.
“Obviously Ferrari has to start somewhere in designing our car, and we have agreed that it will start off looking like the F2007 Ferrari.
“But it will have to accommodate the bigger engine, so it will have a different back and some how will keep something of what A1 looks like today.
“I honestly believe that with Ferrari designers it will be an incredible looking car.”
Teixeira also feels that the six-year deal proves that the series has a long-term future.
“We are sick and tired of critics telling us we are not going to be around next year,” he added. “This shows that someone like Ferrari has actually seen the huge potential of what A1 can actually pick up.”
Q.E.D.
Sjon zegt
Lager op zou ik het niet willen noemen. Het is dan wel qua geld en kijkers veel kleiner dan F1. Maar deze klassie is vele malen spectaculairder en mooier om te zien dan F1 door de eerlijke en gelijke auto’s.
J. zegt
De geruchten gaan dat Ferrari dit naast het verhaal over biobrandstof/een groener Ferrari ook de A1GP in stapt om Teixeira te paaien.
Deze meneer is namelijk geinteresseerd om de Formule1 in te stappen, en zou zijn zinnen hebben gezet op het team van Scuderia Torro Rosso, maar omdat hij niet met zijn team in de achterhoede wil rijden wil hij gebruik gaan maken van het klantenchassis om zo in de middenmoot mee te kunnen gaan rijden.
De ruil zou simpel zijn: Ferrari helpt de A1GP/A2GP klassen, en leveren daarnaast het chassis en motor voor het Formule1 team van Teixeira in ruil voor de testdata van het F1 team. Op die manier heeft Ferrari testdata van 4 auto’s in plaats van 2. Dit moeten ze wel doen, omdat Prodrive een sattelietteam van een topteam wil worden (McLaren of Renault), en Ferrari wil natuurlijk niet achterop raken.
Daarnaast is een 2e team ideaal voor moeilijke omstandigheden, als je een regenrace hebt en je twijfelt of droogweer banden mogelijk zijn kun je opdracht geven aan je B-Team om een coureur op droogweer banden te zetten, kun je meteen het effect zien, en als het niet werkt verspeel je zelf geen punten.
@Autoblogger: Naar mijn mening vult Raikkonen het gat goed dat Schumacher heeft achtergelaten. Hij heeft even moeten wennen aan de auto, maar is in de afgelopen paar races de meest succesvolle en constante coureur van het veld. Ik denk dat de betrouwbaarheid dit jaar een groter probleem is geweest voor Ferrari, en in dat opzicht kan de A1GP ook geen kwaad doen natuurlijk. (of het helpt is een andere vraag waar ik het antwoord niet op weet :) ).
Turbopaultje zegt
Het is meer dan een gerucht……….het is business. Zoals ik al gesteld heb
http://www.autosport.com/news/report.php/id/63218
ML320 CDI zegt
”In de Formule1 heeft Ferrari wel betere tijden gekend” Inleiding had ik snel weggehaald, beetje onzin om na 1 jaar wat slechtere prestaties, want slecht zijn ze niet. Gelijk dat neer te zetten, beetje vaag maar goed. Veder vind ik het idee zeker niet slecht, ferrari is in heel veel mensen nog altijd het mooiste en gaafste merk. Dus dat zou een aardige boost zijn voor de A1GP, wat ik overigens 1 keer heb gezien:$…
victor zegt
is puur voor die brandstof
rider zegt
ja ferrari moet ergens versneld zijn technische know how in stoppen om in de wedloop om steeds schoner bij te kunnen blijven. de formule 1 gaat te langzaam. die hebben de alternatieve brandstoffen voorlopig nog niet in de planning staan. het zou ferrari heel goed doen als ze in allebei de raceseries blijven. wat ze denk ik ook wel blijven doen. zo kunnen ze heel veel output terug krijgen van verschillende series. en de A1GP is een relatief goedkope alternatief tot formule 1.
ferrari gaat ze allebei gebruiken als technisch platform.
Jan C. zegt
Ook ik vind het wat ver gezocht dat Ferrari betere tijden kende. Als het een beetje gek loopt worden ze drivers en manufacturers world champion!
autoblogger zegt
Ok, ik neem het terug, Ferrari heeft het seizoen netjes afgesloten!
All hail Raikkonen;)