Het merk is opnieuw in verlegenheid gebracht.
Precies een jaar geleden kwam naar buiten dat dealers tellerstanden van Ferrari occasions terugdraaiden, om zo meer te verdienen aan de tweedehands auto. Dit ging met een DEIS Tester diagnostic tool en de autorisatie van Ferrari zelf. Dat laatste is echter nooit naar boven gekomen, tot nu.
Wederom is het de Daily Mail die naar buiten brengt dat Ferrari officieel op de hoogte was van de tellerpraktijken. Op zich niet raar, het blijven Italianen, maar het blijkt tevens uit een ingevulde memo uit april 2017. De memo was al die tijd geheim, maar werd deze maand openbaar gemaakt vanwege een rechtszaak die momenteel gaande is in Florida. In de memo geeft Ferrari aan sinds april 2017 geen autorisatie meer te geven voor de DEIS Tester. Ferrari occasions met veel kilometers vallen overigens buiten de boot. De DEIS Tester kon alleen standen resetten van auto’s met minder dan 500 kilometer ervaring. Voor het apparaat werd tevens vorig jaar een software update uitgebracht. Met deze update werd de reset-optie van het apparaat gehaald.
Het zal vermoedelijk altijd vaag blijven welke dealers deze praktijken toepasten. Voor nu is alleen duidelijk dat de fraude speelde in de Verenigde Staten. De zaak ligt bij de rechter. In Florida, waar de zaak speelt, is het illegaal om tellers terug te draaien. Er staat minimaal een jaar gevangenisstraf op.
Jochempie zegt
Onzin, alle eigenaren worden gewoon plotseling zuining bij 43.000 km, en laten hun auto lekker jaren staan.
gove zegt
”kon alleen standen resetten van auto’s met minder dan 500 kilometer ervaring”
dan zijn ze toch nog nieuw? dit is iets anders dan terugdraaien van tellerstanden dit is het resetten van transportkilometers voordat de auto de dealer verlaat
petrolhead95 zegt
@gove: ik zou toch pissig zijn als mijn nieuwe Ferrari 500km lang voor proefritjes gebruikt is en ik denk een nieuwe auto te kopen.
zegheteens zegt
@petrolhead95:
Natuurlijk is dat niet leuk. Maar als het inderdaad is gebruikt voor het terugdraaien van transportkilometers, is het natuurlijk niet zo’n drama als: FERRARI DRAAIT KILOMETERS TERUG OM OCCASSIONS MEER WAARD TE MAKEN!! met een plaatje van een F355 er bij.
dirkv zegt
@zegheteens: Alle kilometers die terug gedraaid worden is een slechte zaak, ook de transport kilometers. Waarom zou je dat willen verbergen?
Bovendien wekt het achterdocht want als nieuwe eigenaar weet je dan nooit of er 1 km of 1000 km is terug gedraaid, niet doen dus!
Stefje zegt
@dirkv: sommige klanten staan er op dat ze hun auto met 0 of 1 km krijgen. Dan is het een handige tool. Verder is terugdraaien een kwalijk iets. Iedere Bugatti die nieuw afgeleverd wordt heeft ongeveer 400-500km op de teller staan. De fabriek rijdt de auto namelijk in. Kunnen ze terugdraaien, doen ze niet. Leveren zelfs een uitdraai aan waar en hoe en hoe hard er mee gereden is. Doen overigens alle fabrikanten van naam als je er om vraagt.
jorden zegt
@petrolhead95: iedere Ferrari wordt in Maranello al even aan de tand gevoeld nadat deze in elkaar geschroefd is… dus die 0km op de teller is onmogelijk. Het resetten gebeurde dus voor de maagden-fetisjisten.
boris9397 zegt
@petrolhead95: Wie heeft er ooit gezegd dat het over tellers terugdraaien gaat om de auto weer als nieuw te verkopen. Het gaat over occasies.
RubenPriest zegt
@gove: en wat als ze elke keer die machine erin pluggen en blijven resetten? Bijv als een Ferrari veel proefritjes gemaakt heeft, een ex-demo is of als een medewerker de auto gebruikte. Zo blijft een auto eeuwig ‘nieuw’.
berlinetta zegt
@rubenpriest: “Nu bij Jetcars: Ferrari 360 Modena full-options (velgen uitgezonderd). HAGELNIEUW!!!1!! Slechts 40 km gereden!!!”
kennone zegt
@berlinetta: als er nu staal onder licht met winterbanden er omheen is dat echt niet verkeerd hoor.
chimaera zegt
@kennone: Staal is helemaal niet licht. *ligt
kennone zegt
@chimaera: hehe disleksie he ?
Jochempie zegt
@kennone: Leave and get in a taxi, kiss een chick met dyslexie
Tell the driver make the radio play, and I’m singing like..
dennisvingen97 zegt
@berlinetta: dan weet je iedergeval dat je auto uit de onderwereld komt. Daarnaast is het noodzaak om te controleren of er een motor aanwezig bij dat gruwelijke naaibedrijf. Echt criminelen daar!
slickrick zegt
@gove: tja, dit gebeurt ook massaal in NL, de autohandelaren en sommige merkdealers weten de KM correctie specialist heel goed te vinden…….Een dikke demo auto met 4000km voor 20k minder verkopen zit geen enkele handelaar op te wachten……
Het zijn allemaal boefjes
justsomebody zegt
@gove: en wat als die “transportkilometers” 5 of 10 keer worden terug gedraaid?
sportevo zegt
@justsomebody: ik heb wel eens begrepen dat je dat maar 1 keer kunt doen.
rolov zegt
@sportevo: ik heb gehoord dat het een keer of 2 3 kon. Maar dat moet iemand met verstand ervan maar bevestigen.
koekwaus zegt
En wij maar roepen dat het zonde is dat er nooit met die auto’s gereden wordt.
trustmeiamanengineer zegt
Storm in een glas water….
misterdrogba zegt
Wel opvallend dat het altijd Amerikanen zijn die zulke dingen ontdekken bij Europese merken.
ikleesookoverautos zegt
@misterdrogba: het is in principe 1 Amerikaanse verkoper die ontslagen werd toen hij deze illegale praktijken aan zijn bazen rapporteerde en toen dus een rechtzaak aanspande. 1 klokkenluider dus en helemaal terecht.
misterdrogba zegt
@ikleesookoverautos: absoluut. Maar ik bedoelde meer in het algemeen, dat de wanpraktijken van Europese merken opvallend genoeg altijd in Amerika ontdekt worden. Nu die ene verkoper en -misschien niet vergelijkbaar- de dieselschandaal van VAG-groep, die ook in Amerika aan het licht kwam en die dierenproeven kwamen ook daar aan het licht als ik me niet vergis.
Het is gewoon opvallend..
wimof zegt
@misterdrogba: Terwijl zwijgen ze over de hunne.
theblazerunner zegt
@wimof: Ja of het gebeurt daar gewoon niet. USA is het land van de moraalridders en snobistici
rob5nismo zegt
Een Ferrari wordt toch nieuw geleverd met test circuit kilometers?
peidur zegt
Bij VW was er een auto”flat” gemaakt, zoals we die kennen van Smart. Hierdoor kon je je auto ophalen bij de fabriek met minimale kilometers.
http://www.vancouversun.com/Photos+Volkswagen+futuristic+storage+tower+Germany/4417214/story.html
Vooral bij een supercar zou ik het een fijne gedachte vinden als een testrijder de auto eventjes aan de tand had gevoeld, voordat ik ‘m op zn staart trap. Net als dat ik niet in de eerste trip naar Mars zou willen zitten…
theblazerunner zegt
@peidur: je kan een supercar beter eerst goed inrijden anders gaat alles kapot
LaLancia zegt
“Het blijven Italianen”. Wat is dit voor ongein?
stefanvts16v zegt
VW doet niet anders hoor…
M’n vader kreeg jaren geleden een Transporter T5 mee voor een proefrit, met daarbij het dringende verzoek de auto met minder dan 100 km op de teller weer in te leveren, zodat ze de teller weer konden resetten naar 0 km…
rufctr01 zegt
Ik vermoed dat niet alleen Ferrari dit doet…
Gulli zegt
Wat blijft zo’n 599 toch mooi in verhouding he ?
bmwfreak038 zegt
Je kan het niet meer terugdraaien.
koeckenbacker zegt
Alfa had dit jaaaaaren terug al. Je kon testkilometer resetten tot 100 of 200 kilometer. Weleenswaar maar een keer. Next.