Red Bull heeft een bom gelegd onder het motorencontract met Renault en wil volgend jaar iets anders achterin haar wagen lepelen. Als dat gebeurt, dan lijkt het nu vrij duidelijk wat voor blok dat wordt. Krijgt Max volgend jaar al een Ferrari?
Dat gaat in ieder geval geen Mercedes-motor worden, want niemand minder dan Benz-eindbaas Dieter ‘de snor’ Zetsche heeft zich naar het schijnt laten ontvallen helemaal niets te zien in zo’n motorendeal. Waarschijnlijk omdat Mercedes bang is dat Red Bull een te grote concurrent wordt. Momenteel rijden Williams, Lotus en Force India al met Mercedes-motoren, maar deze teams hebben niet de budgetten om met de absolute top mee te doen. Red Bull heeft dat wel.
Ferrari staat een stuk minder negatief tegenover een deal met Red Bull, zo laat topman Maurizio Arrivabene weten. Hij heeft het volste vertrouwen in zijn eigen engineers om zich niet meteen door Red Bull onder de voet te laten lopen wanneer ook zij Ferrari-motoren gaan gebruiken. Hij heeft er, uit sportief oogpunt, geen enkel probleem mee om welk team dan ook van motoren te voorzien, dus ook Red Bull en Toro Rosso.
Toro Rosso
Kan onze Max, die ‘een beetje klaar is met Renault‘ wellicht ook volgend jaar al met een Ferrari-blok rijden, voordat hij in 2017 overstapt naar de Scuderia zelf?* Dat valt nog te bezien. Hoewel Toro Rosso goede ervaringen heeft met Ferrari-motoren -ze reden er van 2007 tot 2013 mee- laat teambaas Franz Tost weten ook volgend jaar nog gewoon een contract te hebben met Renault. Of dit slechts diplomatie is of dat alleen Red Bull het motorencontract gaat openbreken blijft dus even de vraag. We hebben het vermoeden dat Red Bull en Toro Rosso volgend jaar gewoon weer dezelfde motoren hebben, dan wel van Renault, dan wel van Ferrari.
*de wens is de vader van de gedachte
Edge zegt
Renault heeft al aangegeven geen klantenteams meer van motoren te willen voorzien als ze eenmaal zelf de F1 instappen met een fabrieksteam, dus dat ook Toro Rosso met een andere motor gaat rijden lijkt mij wel logisch.
pesu zegt
@Edge: Ja, maar dat zal niet binnen nu en een jaar zijn, wat de discussie nog steeds relevant maakt.
thierryvth zegt
@pesu: precies, bovendien heeft Renault dat niet gezegd (logisch, ligt contractueel vast) en worden geruchten als fijten opgevoerd
roppp zegt
@thierryvth: fijten???
Edge zegt
@pesu: Jawel. Renault is al in gesprek met de huidige eigenaren van Lotus en willen de deal het liefst zo snel mogelijk afronden zodat ze volgend jaar al als Renault aan de start kunnen staan. Volgens de geruchten neemt Renault 65% van het team in handen en Alain Prost (ambassadeur van Renault) 10%.
bimmerfanatic97 zegt
Ik denk dat de angst van mercedes voor red bull gegrond is, zeker als je ziet dat die red bulls en torro rosso’s een enorm goede racepace hebben en met een aantal extra paardjes best eens ver kunnen komen!
viezefreddyw zegt
Het zal een goede zaak zijn voor ‘onze’ Max. Hij is ook met een Renault motor ontzettend snel, hij kan met zijn talent een minder snelle auto sneller laten rijden.
MrSkyline zegt
Als ze nu gewoon eens 2 blokken in de wagens bouwen, dan hebben die dingen eindelijk weer een keer een fatsoenlijk aantal cylinders.
Rick-dos zegt
Natuurlijk wil Arrivabene dat. En natuurlijk heeft hij alle vertrouwen in z’n engineers dat ze klantmotoren 50 pk minder kunnen geven. En als je vervelende vragen er over gaat stellen dan word je wakker met een paardekop (nee, niet jouw vrouw of vriendin…) naast je in bed.
mrB zegt
@Rick-dos: Sarah Jessica Parker? Valt op te lossen met een papieren zak.
Ot: natuurlijk gaan de beste motoren in de Ferrari’s zelf. Maar is het bij Mercedes ook niet het geval dat klanten de ‘mindere’ exemplaren krijgen?
kvdw zegt
Vind persoonlijk dat een Ferrari motor een stuk beter bij de Red Bulls past dan een Mercedes motor, vraag me niet waarom maar Red Bull Mercedes is t gewoon niet helemaal.
VeniVidiVici zegt
@kvdw: Een Lamborghini motor zou helemaal goed passen bij Red Bull… Two Bulls, maar dat bestaat niet haha dus dan maar de andere Italiaan er in lepelen inderdaad.
Dizono zegt
@VeniVidiVici: http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s–ko7CJVtN–/c_fit,fl_progressive,q_80,w_636/194no71s02hg8jpg.jpg
;)
twist zegt
@kvdw:
Waarschijnlijk omdat Toro Rosso vroeger ook met Ferrari powerplants reed. En verder ben ik het met je eens!
sjeppie156 zegt
@twist: red bull ook in 2006
roppp zegt
@kvdw: redbull is Oostenrijks. Dat past historisch gezien prima met Mercedes…….
w0o0dy zegt
Als het waar Is dat de Honda motor 25pk meer levert dan die van Renault dan Is Honda zeker ook nog een optie. Die motor is erg compact en heel radicaal en vernieuwend. Alleen is vanwege de betrouwbaarheid de boel op heel houden gericht geweest. De tweede helft van het seizoen wil Honda de aansluiting bij Ferrari realiseren qua performance zonder uit te vallen vanwege mankementen. Als ze dat lukt dan is de Honda Motor icm het chassis van Toro Rosso ook wel een interessante package. En ik denk dat Honda toch graag meer dan 1 of twee teams met hun motor wil gaan laten meedoen om de punten. Het chassis van McLaren schijnt geen schim te zijn van dat van Toro Rosso… En de combi Is helemaal drama. Dus voor Honda valt er ook veel te winnen.
Nerekop zegt
@w0o0dy: het belangrijke woord is: schijnen. Honda roept zelf dat hun blokken inmiddels sterker zijn dan die van Renault maar dat is natuurlijk makkelijk roepen. Ik geloof er persoonlijk geen snars van. Natuurlijk ook maar een aanname, maar op Spa klonken die honda’s nergens naar en op elk circuit worden ze om de oren gereden.
Hun piekvermogen dat ze zouden kunnen opwekken is misschien best hoog maar het effectieve vermogen dat ze in kunnen zetten in de race zonder dat de zaak ploft, is denk ik nog steeds veel lager dan Ferrari en Mercedes en een stukje minder dan Renault.
Ik vrees dat Honda binnen 2 jaar exit is en geen goede keuze zou zijn voor Red Bull/STR.
motoragent zegt
@w0o0dy: Het ligt er maar net aan naar wie je luistert, Honda zegt dat hun blok 25pk meer levert dan de Renault en de rest aan het chassis ligt, McLaren zegt dat het chassis maar 0.2 sec per rondetijd langzamer is en de rest door het blok wordt veroorzaakt.
In mijn ogen klopt het totale pakket gewoon niet. Feit is dat de Mclarens in Monza maar met moeite de Renaults bij konden houden op het rechte stuk.
w0o0dy zegt
@motoragent: voor zover ik weet rijdt McLarens met meer downforce omdat ze moeite hebben/hadden genoeg temperatuur in de banden te krijgen. Daarnaast speelt dan ook de Power unit een rol want met minder koppel onderin moet je de set-up aanpassen zodat je vloeiend kunt uit accelereren (voorwaarde voor kunnen rijden op de limiet).
Het lijkt erop dat de combinatie slechter presteert dan de afzonderlijke delen….
thierryvth zegt
@motoragent: Honda schijnt problemen te hebben met het hybrid elektrische gedeelte.
Mijn beste bron is Peter windsor, presentator van sky heeft super interessante vlog’s op YouTube, buiten dat hij echt veel weet ( hoepel op Olaf met je gezwets) gaat hij ook nog eens diep in op rijders qualiteiten
Edge zegt
@w0o0dy: Daarbij moet je wel zeggen dat Honda dan de verbrandingsmotor bedoelt. Die is gewoon op het niveau van de rest van de motorleveranciers. Het is het hele hybridesysteem dat ze niet fatsoenlijk aan de praat krijgen, vertelde teambaas Boullier aan Olav Mol onlangs.
pomoek zegt
Ik snap inmiddels niets meer van de strategie van Renault. Motor leverancier voor benneton, maken er een fabrieksteam van, gaan weer klant motoren verkopen en kopen nu weer lotus op om weer een fabrieksteam te worden en willen nu niet meer aan andere teams leveren? En dat allemaal in een jaar of 15. Echt om de paar jaar waait er weer een nieuwe wind in dat bedrijf. Stuurloos zouden sommigen zeggen…
w0o0dy zegt
@pomoek: ze stopten omdat er weinig rendement uitkwam. De kosten waren enorm en het ging financieel erg slecht met Renault. Als resultaat (in het imago en in de showroom) uitblijft dan kun je dit soort projecten niet meer recht praten.
jorden zegt
@w0o0dy: ik begrijp toch al niet, waarom er niet wat meer F1 marketing naar showroom modellen doorsijpelt. Doe iets met een sportpakket, speciale uitvoeringen etc. Het nut ontgaat mij als imago builder in de F1 zitten tegenwoordig.
pomoek zegt
@w0o0dy: dat begrip ik, maar wat is er in die paar jaar sinds de verkoop aan lotus nu precies veranderd? Het besluit zich terug te trekken uit de f1 als fabrikant was denk ik weloverwogen, de terugkeer lijkt wat overhaast.
jaapiyo zegt
“We hebben het vermoeden dat Red Bull en Toro Rosso volgend jaar gewoon weer dezelfde motoren hebben, dan wel van Renault, dan wel van Ferrari.”
Dat weet ik zo net niet…In het verleden is al een aantal keer gebleken dat Mateschitz niet zomaar ongelimiteerd de knip opentrekt voor STR. Wel voor RBR maar niet voor STR. Als we er van uit gaan dat er effectief twee deals zijn respectievelijk tussen RBR en Renault en tussen STR en Renault en er een flinke afkoopsom betaald moet worden zie ik het best gebeuren dat STR een jaartje door moet met Renault. Dat heeft namelijk ook weer zijn voordelen; je kan bijvoorbeeld checken of je van Ferrari daadwerkelijk meer power krijgt bij zo’n klantenmotor want al dan niet stiekem kunnen STR en RBR natuurlijk alle data delen.
arii zegt
@jaapiyo: volgensmij hebben ze nu 1 deal voor beide teams met renault. Hoe dan ook, zullen we maar anders even wachten totdat RBR zelf iets aankondigt ipv al die geruchten publiceren??
rolov zegt
@jaapiyo: plus hij zou wel gek zijn als hij zon diamant als max laat aankloten met een slechte motor. Of hij moet hem naar rbr halen.
thierryvth zegt
Er is geen nieuws, gewoon een opsomming van de geruchten stroom van de afgelopen maanden.
Wat we wel weten “officieel” is dat Horner gezegd heeft niet met een (minder ok) klanten motor te willen rijden waardoor simpelweg gewoon Renault over blijft
zeevink zegt
Dit alles moet je tegen het licht houden met de situatie van Lotus F1 nu. Er is daar Geen geld meer, en een rechtzaak die faillissement kan inleiden door de Engelse belasting dienst. En dan is het ineens erg logisch dat RB en TR stoppen omdat Renault Lotus per direct zal (moeten) overnemen. En Ferrari lijkt me een zeer goede optie. Bedenk wat een klantmotor van Ferrari kan doen icm met de RB en TR chassis.
boynoon zegt
met al die veranderingen ieder jaar op motorisch vlak is het altijd een muntje opgooien of je de juiste keuze maakt
thierryvth zegt
@boynoon: precies, geen enkele garantie voor 2016, ook niet voor/met Mercedes, alles kan weer anders zijn volgend jaar.
boynoon zegt
@thierryvth: mercedes heeft de laatste jaren wel aangetoond dat ze het verst voorop lopen maar wat veel hier ook zeggen ze zouden je nooit een gelijkwaardige motor geven
thierryvth zegt
@boynoon: behaalde resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst ( ;
iedere dominantie in de F1 is van het ene op het andere jaar tot een einde gekomen. In het voor Olaf ik lul maar wat Mol tijdperk was dat al met Mclaren en Williams (jaren lang optochten van gezien, 2 auto’s meer dan een ronde voor op de rest) en later Ferrari en Renault en dat gaat ook met mercedes gebeuren en misschien in wel in 2016.
Anyway de crux zit hem in de hybride techniek (hier heeft Honda helemaal een bijzonder concept) en daar word nu en de winter maanden aan gewerkt door alle motoren leveranciers en we zullen zien in 2016 of het gat gedicht is.
KEV9 zegt
Er zit veel meer achter met die renault motoren.. Hoe dan ook, RB is de grote verliezer.
http://www.wijwillenhetweten.nl/renault-geeft-red-bull-expres-geen-goede-motoren/
thierryvth zegt
@Soulmaster: Kijk net als Olaf Mol zijn de mensen niet goed op de hoogte, 1 het prijzen geld weegt niet op tegen het negatieve imago van ploffende motoren. 2 de kans dat het Renault om het prijzengeld te doen is is 0, om het prijzen geld te krijgen moet je de naam van het team behouden, daarom hebben we Manor Marussia, zonder Marussia achter Manor had Manor het prijzen geld niet gehad. De kans dat het team volgend jaar Renault Lotus gaat heten is 0.
baasbas zegt
@Soulmaster: … mooie bron
(?)
clarkson zegt
Ik hoop dat het echt gaat gebeuren ook! Dat weet je natuurlijk nooit zeker..
Dutchdriftking zegt
Klinkt leuk, maar de motoren in de Ferrari’s zullen altijd beter zijn als de motoren die ze aan andere partijen aanbieden. Dus of Max hier daadwerkelijk sneller van gaat worden betwijfel ik.