Aldus de grote baas zelve.
Ferrari was recent nog bereid om het in motorcrisis verkerende Red Bull Racing te helpen met 2015-spec motoren, maar op aandringen van Scuderia werd ook die deur dichtgegooid. Aangezien Mercedes en Honda ook geen blokjes willen leveren, was RBR dus min of meer afhankelijk van naamloze Renault-motoren. De baas van Ferrari liet dit weekend weten dat er wel degelijk ruimte is om samen te werken.
Niet het nieuwste blok
In Mugello zei Marchionne namelijk dat ze wél motoren willen leveren, met daarbij de onvermijdelijke toevoeging dat ze niet de nieuwste blokjes met bemmende 2016-specs krijgen. Wat wel een optie is volgens de FCA-baas, is een technische samenwerking, waarbij het team een Ferrari-blok krijgt, en de ingenieurs van RBR een rol in de ontwikkeling van de V6 krijgen. Ook wordt er volgens Speedweek technische know-how van Ferrari en productiecapaciteit beschikbaar gesteld. Een uitkomst voor Red Bull, en satellietteam Toro Rosso met ons Max is ook meteen voorzien. Het plan zou al besproken zijn met Bernie Ecclestone.
Datzelfde Speedweek, voor 100% eigendom van de energiedrankjesboer, merkt op dat Red Bull-eigenaar Dieter Mateschitz hier waarschijnlijk niet akkoord mee wil gaan, omdat de blokken niet op hetzelfde level zijn als de 2016-motoren van Ferrari. Maar de tijd begint te dringen, dus hij zal eigenlijk wel moeten, er van uit gaande dat alle grootspraak over een vertrek uit de F1 bij geen geschikte motoren blufpoker is.
viezefreddyw zegt
Tja, het is een optie, maar het lijkt mij niet de meest ideale. Je wilt natuurlijk mee doen met de top als Red Bull zijnde. Ik denk dat er maar 1 ding op zit, en het is al vaker geroepen: lief doen tegen Renault, samen het boetekleed aantrekken wat betreft de motor van de voorgaande 2 jaren, en samen werken aan een goede en competitieve motor. Renault komt er wel weer bovenop. Dat hebben ze een aantal jaar geleden bewezen en dat gaan ze de aankomende jaren weer bewijzen.
thierryvth zegt
@viezefreddyw: LIJKT uitgesloten, Matezisch heeft in de laatste speedweek uitgave (huismagazine RB) nogmaals de vloer aangeveegd met Renault
viezefreddyw zegt
@thierryvth: Echt he?! Ik vind het maar een zielig figuur aan het worden dan. Toen Vettel 4 keer wereldkampioen werd hoorde je hem niet over Renault en nu het even niet goed gaat zit ie te zeiken. Jammer, had niet gehoeven.
dracae zegt
@thierryvth: DAT is dus het probleem, niet de motoren… de grote bek van deze meneer en ook wel enigszins bij Renault.
martinus zegt
Red Bull wil niet meedoen als ze niet competitief kunnen zijn.
Ik denk niet dat RB niet zit te wachten op de Motoren die ‘het echte’ Ferrari niet wilt.
potver7 zegt
@martinus: ’t Is eigenlijk wel een slimme zet van Ferrari om RB-techneuten een rol te geven in de ontwikkeling van de krachtbron. Mocht dat ding namelijk net zo beroerd blijken als de Renault-motoren van de afgelopen twee seizoenen, dan kan Christian Horner Ferrari niet beschuldigen van het leveren van een inferieur product, want daar hebben ze zelf ook de hand in gehad.
gregorius zegt
@martinus: Mij ook.
Komend weekend eens kijken hoe die Renault met upgrades het doet. Als dat m is, dan is die deal waar we vorige week over lazen, een goede. Al is die deal nog niet bevestigd; anders hadden we het al wel gelezen.
De Ferrari 2015 nemen en dan van Bernie eisen dat ze een hoop zelf-ontwikkel-tokens mogen gebruiken; lijkt me ook een top plan.
Van Ferrari ook handig: kunnen ze gelijk kijken of de (zeer slimme) jongens van RB nog leuke ideeen hebben die ze bij Ferrari niet hadden, die dan ook gelijk door RB worden getest. Als ze bedingen dat ze de ideeen mogen overnemen (in welke vorm dan ook), is het een win-win situatie voor RB.
Zeker omdat RB nu ook al info hebben over wat wel en wat niet werkt aan het Renault blok.
Nuance is natuurlijk: jan-2015-spec ‘of nov-2015-spec. (geen idee hoeveel tokens Ferrari nog heeft gebruikt).
De details zullen we nooit te weten krijgen, maar wel leuk dat Ferrari ook eens wat zegt!
poes zegt
Ik ben dat gedoe rondom die motoren inmiddels helemaal zat. Ik hoor het wel als ze het gefixt hebben. Of niet gefixt weten te krijgen, kan ook nog natuurlijk.
keeper1 zegt
@poes: ahw jochie toch. Misschien moet je even bij ome Bernie gaan huilen?
gtwillem zegt
@keeper1: Hij heeft een punt. Met nog twee races te rijden hebben ze niet veel tijd meer. Daarbij hebben ze hun huidige partner openlijk afgegeven: absoluut niet chique.
En nu blijven ze aanklooien met deze onzin: neem je verlies, slik je trots in en op de blote knietjes sorry zeggen tegen Renault.
awesome zegt
@keeper1: ik ben het wel met hem eens.
Wat een (red) bullshit is dit inmiddels aan het worden. Elke week minimaal 2 tegenstrijdige verhalen in de F1 media, aandachtsho*ren.
Ik snap ook niet dat alle partijen de media opzoeken, daar mag Horner ook wel eens iets over roepen.
fmgarcia zegt
@poes: komt goed poes
clarkson zegt
@poes: Rustig poes. Eind deze maand hebben we duidelijkheid. Spannend is het wel.
thierryvth zegt
en jullie wisten v/d week nog dat het renault ilmor werd ?
potver7 zegt
Ik dacht eigenlijk dat die deal met die naamloze Renault-motoren al rond was. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
thierryvth zegt
@potver7: nee 1 iemand/site zegt wat en het halve internet neemt het klakkeloos over.
scottishcarspotter2000 zegt
‘Datzelfde Speedweek, voor 100% eigendom van de energiedrankjesboer, merkt op dat Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz hier waarschijnlijk niet akkoord mee wil gaan’. Me dunkt dat de beste man niet echt in een positie verkeert waarin hij kieskeurig kan zijn, ik ben benieuwd…
Edge zegt
Ik ben die Marko zo langzamerhand wel een beetje zat. Mercedes wilde motoren leveren onder hele aardige voorwaarden, nu zijn de voorwaarden van Ferrari ook niet bepaald onaantrekkelijk, en toch moeilijk blijven doen.
Dutchdriftking zegt
En de speculaties gaan weer verder….
berlinetta zegt
Maar krijgen ze dan de 2015-spec blokken en mogen ze die met behulp van Ferrari verder ontwikkelen of hoe zit het? In dat geval lijkt het me een prima deal. Ze gaan er sowieso op vooruit. Ferrari doet het immers niet heel slecht dit jaar.
Aan de andere kant kunnen ze natuurlijk ook eens afwachten wat de updates van Renault volgende race brengen. Als die goed blijken te zijn, kunnen ze ook daarmee toch ook uit de voeten. De betrouwbaarheid van het blok heeft Renault ondertussen wel onder de knie. De pure snelheid schort het alleen nog aan.
pomoek zegt
Ik las op een andere site dat McLaren dit jaar ruim 20 miljoen verlies draait mede omdat ze Mercedes hebben afgekocht voor 45 miljoen. Dat was een goed idee van het management…
clarkson zegt
Als sergio dit nu zelf zegt zal het best eens zo kunnen zijn. Ik hoop het! Een f1 zonder rbr kan niet.
Turbo S zegt
@clarkson: tuurlijk wel. Is in het verleden toch ook al geweest. Is echt geen traditie team zoals Ferrari, McLaren of Williams. Die gasten komen eigenlijk net kijken. Een goede periode gehad die 4 jaar duurde, en nu het na die periode even wat minder gaat, meteen met uitstappen zitten te dreigen. Ze moeten zich maar erbij neerleggen dat hegemonie niet eeuwig duurt. Dat hebben alle hierboven genoemde teams allemaal al ondervonden, en ook voor Mercedes gaat de hegemonie ooit over. Dan moet je aan de bak en zorgen dat je weer beter wordt ipv zitten huilen en dreigen te stoppen.
Renault is ook geen kleine jongen, die weten wat het is om wereldkampioen te zijn. Die hebben vaak genoeg de beste motor van het veld geleverd. Nu is dat even niet zo, maar who the fuck is red bull om daarom meteen de samenwerking met Renault te bekritiseren. En als het ze niet bevalt dan rotten ze toch op.
Om Max hoeven we ons toch niet druk te maken. Die vindt wel een ander team.
clarkson zegt
@mercedesbenze350cdi: Dat zal allemaal wel. Maar redbull is op dit moment echt onmisbaar. En ze moeten gewoon een goeie motor hebben. Dus als de renault motoren dat niet meer zijn. Dan moeten ze naar een nieuwe zoeken. Maar daar zit wel een heel onderhandelings plan achter. Dus het komt wel goed. Redbull doet het juist slim zo.
pomoek zegt
@mercedesbenze350cdi: Red Bull is natuurlijk ooit begonnen als Stewart Grand Prix, en bestaat als zodanig dan ook al bijna 20 jaar….
Turbo S zegt
@pomoek: leuke feitjes dat rb en str hieruit zijn voort gevloeid maar rb is Dieter Mateschitz en dat had natuurlijk helemaal niets met Dieter Mateschitz te maken.
pomoek zegt
@mercedesbenze350cdi: En STR is in 1985 voor het eerst aan de start verschenen van een Grand Prix als een Minardi.
Het leuke, welbekende feit, is dat Jos Verstappen dus eigenlijk voor beide RB teams gereden heeft…
gtwillem zegt
Red Bull is het waanzinnig hoog aan het spelen. Dermate hoog dat ik bijna begin te denken dat deze situatie Red Bull heel erg goed uitkomt. Het zou mij niet verassen als het budget ontoereikend is, en ze ingezet hebben op veel hogere inkomsten. Ze blijven dus op Renault afgeven en ze eisen een topmotor. Niemand gaat hun topblokken leveren natuurlijk. Het lijkt erop dat dit hen goed uitkomt.
pomoek zegt
@gtwillem: Ik vraag het mij af, niets is natuurlijk wat het lijkt. Ik denk, in tegenstelling tot anderen hier, dat de formule 1 het zich niet kan veroorloven RB en STR te verliezen. Het verlies van een team is misschien nog op te vangen, maar opeens 4 top 10 auto’s eruit is echt een aderlating voor de sport. Ik denk dat RB daar op gokt.