Tja, als je je prestigieuze achterwielaangedreven racemonsters de nek omdraait moet je toch met iets anders op de proppen komen. Nou wordt er al jaren met spanning uitgekeken naar Ferrari hybrides, vooral door mensen die schrikken van meer dan 3.000 toeren en zure oprispingen krijgen van twaalfcilindermotoren. Eerder dit jaar bevestigden de Italianen dat ze daadwerkelijk een halve elektrowaggie tussen de raspaardjes gaan produceren, en inmiddels hebben ze ook bedacht hoe die ongeveer moet werken.
Ferrari’s insteek is dat er twee wielen door benzine en twee door elektriciteit worden aangedreven. Ze weten alleen nog niet hoe ze dat precies willen doen, dus hebben ze maar meteen zes verschillende layouts bij het patentbureau neergelegd. Zo zou de elektromotor de boel via een differentieel en assen kunnen aandrijven, maar een tweetal losse naaimachientjes in de wielen wordt ook overwogen.
Apart detail: de ingenieurino’s stellen dat benzinebesparing niet het hoofddoel is van deze hybride. Het zou vooral bedoeld zijn om het weggedrag verder te verbeteren en zou op elk Ferrari-model geleverd kunnen worden. Om de productiekosten en het gewicht laag te houden is gekozen voor deze simpele opzet, die bovendien het liefdesspel tussen de benzinemotor en de achterwielen niet verpest.
“The four-wheel drive that can be engaged enables the driver of the automobile to decide whether to use the rear drive or the four-wheel drive; in this way, the driver can use the rear drive in optimal conditions of adherence and can use the four-wheel drive in poor conditions of adherence.”
Waarschijnlijk zou het hybridesysteem gekoppeld zijn aan de regen- en temperatuursensoren aan boord, zodat het weet wanneer er in de bochten wat hulp gewenst is, en aan het (uitschakelbare) ESP om de n00bs op de weg te houden.
Klinkt allemaal niet als het einde ter tijden dus; ware het niet dat het geheel waarschijnlijk gepaard zou gaan met een start-stopfunctie, zodat je net als de Prius naast je lekker stil bij de stoplichten weg kunt kruipen. Bij meer dan 15 km/h zou de benzinemotor weer bijspringen. Goed plan om dit in een aparte ‘city’-modus te verwerken, zodat er buiten de stad gewoon met burnouts vertrokken kan worden. (bron: autocar)
micheloo0 zegt
Zolang het temperament en de sound van ferrari blijft is het goed voor mij.
Rick-dos zegt
Mag toch wel hopen dat Enzo met z’n diepzwarte duikersbril begraven is…
Het is zo natrappen terwijl hij al ligt..
rotorhead zegt
Och, Ferrari is de al jaren niet meer wat ’t was, dit kan er ook nog wel bij.
Jochempie zegt
Ferrari móet wel. Het klinkt als een aardige (deel)oplossing!
VivelaFRANCE zegt
Klinkt wel interessant die techniek van Ferrari. Ze weten vast zelf, dat als er een hybride komt, die geen plezier mag wegnemen van een ‘normale’ Ferrari. Er komt dus of geen hybride, of wel één, maar die is zó goed dat het een Ferrari blijft ;) !
AMGJunk zegt
Toen ik de titel las, zag ik de wereld aan me voorbij gaan.
Gelukkig was ik nog sterk genoeg (na mijn ochtend-bullit van de aldi) om het bericht te lezen en toen kwam ik weer bij kennis.
Alhoewel;
Eerst dacht ik dat het een briljante set-up zou zijn. Er zijn tenslotte veel voordelen van 4 wiel aandrijving -rij-technisch gezien-.
Maar ik bedenk mij net dat die geile kick-off van een ferrari dan wel veel minder leuk is.
De benz motor moet dan inschakelen bij 15 km/u. Dat gaat er dus zo fake uitzien. Je ziet m wegrijden en een halve seconde later hoor je een oorverdovende V8/V12 wegknallen.
Daarnaast ben ik benieuwd in hoeverre de elektro motor -die de eerste 15km/u zijn werk moet doen- invloed heeft op de 0-100 tijd.
Ik ben normaal niet zo cijfergeile kneus, want een ferrari is toch vooral passie etc (je kent het wel). Maar het zou toch zonde zijn als een ferrari je geen ’thrill’ meer kan geven omdat het wegrijden zo saai is.
Ik ben er nog niet helemaal uit, misschien valt het allemaal wel mee. Want als het goed is zijn die eerste (saaie) 15 km/u snel voorbij..
Ben benieuwd.
@Rick dos:
Ja in principe heb je wel gelijk, maargoed die man had ook verstand en weet wel dat je je hier moet aanpassen aan de tijd waarin we leven.
Al is het alleen al om in de picture te staan omdat je nieuwe modellen/technieken introduceert. En zo dus weer de mensen laat zien dat je ook nog leeft en werkt.
integralechubasco zegt
“Ferrari has made a patent application for a clever four-wheel drive hybrid system, which could be fitted to both its front- and rear-engined models.” /autocar.
“Ze weten alleen nog niet hoe ze dat precies willen doen, dus hebben ze maar meteen zes verschillende layouts bij het patentbureau neergelegd.”
grappig hoe je dit vertaald… volgens mij weten ze wel precies wat ze doen, helemaal als je in ogenschouw neemt hoe duur het is om een patent aan te vragen…
integralechubasco zegt
ik ga even verder lezen bij autocar :)
RubenBaeten zegt
@integralechubasco: Ook van Autocar:
Lijkt me niet dat ze allezes die vormen gaan produceren…
integralechubasco zegt
ik hoop trouwens niet dat ze een nissan-complex hebben opgelopen…
Timmie zegt
Ferrari is ondertussen vastgeroest in hun traditie met achterwielaangedreven wagens en hoogtoerige V8’n en V12’s. Zo erg zelfs dat een hybride daar gewoon niet op zijn plaats is. Ik zou zeggen: blijf met jullie poten van die elektromotoren. Jullie hebben zelf resoluut voor benzinesportwagens gekozen. Je kan niet zomaar het roer omgooien. Of speelt omzet alweer een rol?
minimarcos zegt
tja een hybride blijft een halfslachtige manier om groen over te komen terwijl dit eigenlijk helemaal niet waar is…
als ze met een geheel electrische ferrari zouden komen, (eventueel met een v12 generator ernaast) dat zou van durf getuigen, maar dit slaat nergens op…
gogogomagazine.com zegt
@timmie: “Of speelt omzet alweer een rol?”
Volgens mij is dat toch heel normaal bij een bedrijf??
integralechubasco zegt
@timmie
nu de opslagbatterijen steeds lichter worden, is het wel een techniek wat interessant is voor prestatiegerichte auto’s lijkt me. te tijd/innoverende tijd staat niet stil…
Roy zegt
Doe het dan goed en maak dan een soort ATTESA systeem waarbij de achterwielen ook kunnen sturen. Kunnen ze misschien de GT-R nog bijhouden, er is nu geen enkele Ferrari die dat kan.
AMGJunk zegt
@Roy:
Jij doelt zeker op de ronde tijden op de ‘Ring?
GT-R: 7:26.70
Ferrari Enzo: 7:25.3
Welliswaar appels met peren vergelijken qua specificatie’s, maar er is dus wel een Ferrari die sneller is dan de GT-R.
Citrofiel zegt
Die “ingenieurino’s” zeggen maar waar het op neer komt: Het gaat niet om besparen, het gaat om op papier besparen. Gewoon zorgen dat hij wat beter door de officiële testjes gaat komen, maar in de praktijk gaat een Ferrari-eigenaar niet milieuvriendelijk rijden…
Jigzoz zegt
Als Bentley en Koenigsegg het kunnen, waarom komt Ferrari dan niet met een op alcohol lopend model?
Rick-dos zegt
@AMGjunk
De man zou er wat turbo’s aan gehangen hebben om dan te roepen dat z’n auto’s milieuvriendelijker zijn. Om vervolgens niet één seconde meer zich druk te maken over dat groen geneuzel.
Beetje Verward zegt
Zo grappig. Tot nu toe wisten “de autoliefhebbers” niet hoe snel ze er bij moesten zijn om hybrides af te kraken als er weer een berichtje over verscheen.
Langzaam maar zeker druppelt het nu door dat het gewoon een interssant systeem is om meer uit een druppel benzine te halen. Minder verbruik, meer power.
Zoals sommigen van jullie weten (misschien tot grote ergernis): ik geniet er al elke dag van.
Gert zegt
toch een geluk voor ferrari dat Renault ze dit idee gepitcht heeft , niet? (ondelios)
BananaFlip zegt
Toen ik de kop las moest ik mezelf eventjes slaan, maar blijkbaar valt het wel een beetje mee.
Zolang er maar door benzine opgewekte energie uit een V12 naar de achterwieltjes gaat, is het nog niet zo erg.
En als het uit kan, is het alleen maar leuk.