Ten tijde van een crisis zie je dat goud voor beleggers vaak een veilige haven is, maar of een gouden Ferrari daaronder valt durf ik niet te zeggen. Hiermee heb ik wel meteen een bruggetje gemaakt naar het Ferrari persbericht dat vandaag in onze mailbox gedropt werd. Het merk laat ons weten dat de verkoop van Ferrari’s tot nu toe slechts beperkt last heeft gehad van de crisis.
Gisteren waren de hoogste Ferrari bobo’s bijeen om onder voorzitterschap van topman Luca di Montezemolo de jaarcijfers van 2009 te evalueren. Het marktsegment van luxueuze sportwagens liet in 2009 een achteruitgang zien van 35 procent. Ferrari wist de terugval te beperken tot 5 procent vergeleken met 2008, wat het meest succesvolle financiële jaar was uit de geschiedenis van het steigerende zwarte paard op een gele achtergrond.
In totaal werden er 6.250 auto’s afgeleverd, waarbij een kleine stijging kon worden genoteerd in enkele groeimarkten, terwijl de verkoopdaling in sommige bestaande markten vooralsnog geen aanleiding tot zorg was. Ferrari heeft 2009 afgesloten met een operationele winst van 245 miljoen euro en dat was 341 miljoen in 2008. De operationele winst is dus wel flink afgenomen, maar dat komt volgens Ferrari door de iets lagere verkoop, door onvoordelige koersverschillen en een zwakke dollar. Veel Ferrari’s worden afgerekend in dollars.
Noord Amerika is voor Ferrari de grootste markt met 1.467 afgeleverde auto’s, ongeveer 200 minder dan het jaar daarvoor. In heel Europa werden 2.752 auto’s afgeleverd, met een kleine teruggang van 6%. Italië en Duitsland blijven de belangrijkste markten in Europa, met respectievelijk 655 en 644 verkochte auto’s. Ook positieve resultaten voor Ferrari’s nieuwe markten. Met name het Midden Oosten blijft succesvol met een verkoopstijging van 29% dankzij de verkoop van 471 auto’s. In de regio Asia Pacific werden in totaal 1.117 auto’s (+3%) afgeleverd. China heeft haar potentieel aangetoond met de verkoop van 206 auto’s, terwijl Japan bij de top vijf wereldwijd behoort met een verkoop van 8% van het totaal aantal verkopen.
Hoe directe concurrent Lamborghini het jaar afgesloten heeft, heb ik zo snel niet voor je kunnen achterhalen. Feit is wel dat medio vorig jaar al bleek dat de levertijden van een Lambo waren teruggelopen van een jaar tot nog maar een half jaar. Door de crisis en dus niet niet doordat de auto’s twee keer zo snel gebouwd werden.
Henk zegt
heus niet arrogant
jonahim zegt
geef mij maar liever lambo dan ferrari
Cardesigner zegt
Wat is het toch ook een arrogant merk.
FeRaRi zegt
Waarom arrogant??
Aad zegt
Een Ferrari spreekt voor zich dus meer prestige, bij een Lamborghini moet je toch vaak uitleggen wat je gekocht hebt. Voor mij toch maar een Lamborghini.
fiestafeest zegt
ze spreken hier over wagens die afgeleverd zijn maar is het niet zo dat als je een jaar levertijd heb dat je de klap dan pas volgend jaar krijgt???
spykerboy zegt
haha beter voor ferrari :D zo hoort het, nu maar hopen dat lambo achteruit is gegaan met de crisis :D
ferry832 zegt
@Cardesigner ; Arrogant omdat ze de jaarcijfers bekend maken ? Kan je het niet hebben dat ze redelijk stabiel presteren in deze barre tijden ?
xilver zegt
LOL @ ‘Marketinggezeik en gebakken pr’
@ferry832 Ik vind er zelf ook helemaal niets arrogant aan. En zelfs al zouden ze arrogant doen, dan zou dit nog wel ergens te begrijpen zijn, keer op keer levert Ferrari een kwaliteitsproduct af. Niet veel automerken kunnen hen dit nadoen. Blijf zo gaan!
Dimglor zegt
Is fijn voor Ferrari natuurlijk, ze hadden dit jaar ook ongewoon veel offerte-aanvragen bij het autosalon in Brussel…
Ralph zegt
Tsja, logisch toch. De mensen die dergelijke auto’s kunnen aanschaffen hebben vaak dusdanig veel geld dat het eventuele verlies wat ze lijden, niet de koopkracht zover drukt, dat men opeens geen Ferrari kan of wilt kopen.
Gio zegt
Nog maar goed dat het goed gaat met Ferrari. Ik houd mijn hart al vast mocht het heel slecht gaan. Stel u voor dat ze zouden praten over overnames door een ander merk of zo. Zou niet te geloven zijn.. Nee nee, laat dit maar bestaan. Zolang er luxe bestaat, maar Ferrari ook blijven bestaan.
Ruben00 zegt
De meeste mensen die een Ferrari kopen hebben ook ‘Oud’ geld.
Dat verliezen ze dus niet zo snel.
Something zegt
Wat een ondoordachte reacties hier van sommigen zeg :S arrogant? nee de mensen die dat roepen zijn simpelweg jaloerse losers
Sportiva-Italia zegt
Hoe Lamborghini het jaar heeft afgesloten weet ik wel..
Kwestie van verder kijken dan andere zgn. gespecialiseerde sites ;) Ik zie ook wel eens iets later omdat ik n gewone baan heb en de site is hobby, maar veel Nederlandse sites/blogs en weet ik veel lopen achter..
Het is op mijn site wel te lezen: http://www.sportiva-italia.nl/viewtopic.php?t=1184
At the opening of a new boutique in Los Angeles yesterday Lamborghini President Stephan Winkelmann said the sports car brand’s sales will be down by more than a third this year as customers continue to hold back on luxury purchases in the wake of the global recession.
However, while Winkelmann sees little change in the sales picture in 2010 either, he does forecast that Lamborghini will break even this year despite sales being down 37 percent during the first 10 months of this year. In the first six months of this year Lamborghini posted a 5.4 million euro profit after declaring revenues of 223.7 million euros, which equated to a year-on-year drop of 43 percent. “It was tough, it’s still tough,” Winkelmann commented in an interview with Reuters at the opening a new boutique in Los Angeles. The Sant’Agata Bolognese based brand is rapidly following the pathway beaten by it perennial rival Ferrari in opening retail stores at key locations around the world. “2011 will be a recovery, but we first have to see, if 2010 will be another very tough year for the industry,” Winkelmann told Reuters.
A bright point however is China, this year Lamborghini expects to sell 80 cars there, up from 70 last year, and within the next three to five years it is likely to grow to become the second most important market after the U.S., putting it ahead of Italy. Last year China was the brand’s ninth biggest market. “If it’s going to go on like this, it’s going to happen sooner than expected,” Winkelmann added, however cautioning: “I don’t want to be too optimistic.”
Alstublieft :p Voor veel fabrikanten moet je n perskaartnummer invullen om persnieuws te lezen en die heb ik niet. Toch is dit wel wat informatie. Heb zelf ook nog niks kunnen lezen over exacte cijfers, die zouden ze in Detroit vrijgeven. Heb daar nog niets van gehoord.
Rare jongens, die Romeinen…
Vincenzo zegt
kijk NL-ers…..zo bouw en verkoop je dus auto’s.
En arrogant haha, ze zetten dan ook altijd de standaard neer.
Even zwaaien naar de California haters…verkoopt toch wel goed he?
Merry zegt
Over heel de Ferrari vs Lambo
Lambo heeft op dit moment gewoon weinig nieuws, de 2 modellen zijn nagenoeg 10 jaar oud.
Wat je dus kan stellen is dat iedereen die een Lambo wil en hem kan betalen er al 1 heeft.
Als Lambo de nieuwe modellen heeft zullen de verkoop cijfers wel omhoog gaan.
En Ferrari levert ook wel andere auto’s dan Lambo, Ferrari heeft ook coupe’s en de nieuwe California zal ook wel wat extra verkopen hebben verzorgt.
Maar mooie voor Ferrari.
Nou kan ik er helemaal naast zitten, maar is het niet zo dat het 1,5 tot 2 jaar duurt voordat Ferrari echt de auto na aankoop afleverd?
Dus dan kan je lekker je “verlies” uitsmeren over 2 jaar en hopen dat het gaat aantrekken.
integralechubasco zegt
@merry,
als je auto wilt die geheel is naar eigen wensen, bij ferrari kunnen ze heel ver gaan, dan kan het lang duren voor een auto die net uitgebracht is, zoals de 458, 2 jaar lijkt me overdreven.
Je kunt ook nog altijd een showmodel bestellen bij de dealert, dan rij je dezelfde middag nog met een nieuwe ferrari. Kortom er is heus wel voorraad.
Merry zegt
@integralechubasco:
Ik weet het ook niet zeker hoor, ik ken alleen een verhaal van iemand die een F430 had besteld toen hij net nieuw was en tegen de tijd dat hij hem kreeg kwma de Scuderia versie uit en was hij dood ongelukkig.
Maar ik ben niet zo heel erg bekend met Ferrari maar een showmodel klinkt wel logisch, maar dat heeft de dealert weer geen auto staan, hoe los je dat op?
En de voorraad voor Ferrari is heel makkelijk, iedereen koopt toch een rode!
integralechubasco zegt
@Merry
Dealers hebben onderling contact met elkaar. Dus er wordt zo weer een ferrari ergens anders vandaan getrokken. overigens is dat best wel normale gang van zaken voor dealers en niet typisch iets voor ferrari.
Cantago zegt
Dus een Ferrari wordt minder exclusief? En een Lambo meer? Nu moet ik zeggen, de 458 Italia is wel echt een klap tegen het stierenhoofd van Lamborghini! Ben benieuwd of ze kunnen komen met iets wat sneller, beter en vernieuwender is…