Helmut Marko stelt dat de snelle Ferrari’s snel zijn doordat Red Bull juist langzaam was. Ze hadden dus nog dikker kunnen winnen.
Het Formule 1-seizoen van 2022 is lekker op weg. We komen nu aan bij alweer de tiende race van het seizoen volgende wek. Dan rijden de Formule 1-helden over het circuit van Silverstone.
De grootste spanning dit seizoen zit ‘m tussen Ferrari en Red Bull. De twee lijken heel erg aan elkaar gewaagd te zijn. Natuurlijk heeft Verstappen behoorlijk wat races gewonnen, maar dat kwam ook door uitvalbeurten bij Ferrari. Met name die op Baku was wel heel erg pijnlijk (voor Ferrari dan). Afgelopen week, tijdens de GP van Canada 2022, was duidelijk dat Ferrari wel veel snelheid gewonnen had.
Ferrari was niet snel
Niet alleen in de vrije trainingen, maar vooral in de race was dat het geval. Dat moet een heerlijk gevoel zijn voor de Ferrari-fan. Echter, Red Bull-adviseur weet aan de Nederlandse tak van motorsport.com te melden dat Ferrari niet snel was, maar dat Red Bull nogal snelheid ontbeerde.
Wat dan precies de reden van de traagheid van de Red Bull is, laat Marko dan helaas in het midden. De Oostenrijker laat alleen kwijt dat lag aan ‘iets in hun technische afdeling’. Red Bull had dus een tandje harder kunnen gaan op het circuit van Gilles-Villeneuve.
Topsnelheid
We hopen dat hij gelijk heeft, want op Canada had Red Bul gezien de kwaliteiten van de auto moeten winnen. Dat stelt Helmut Marko ook. Volgens hem achtte Red Bull zich favoriet op Canada en Baku, met veel lange rechte stukken waar Red Bull optimaal gebruik kon maken van de topsnelheid.
Maar de vier circuits daarvoor – waar Red Bull ook won – zou Ferrari moeten winnen, aldus Marko. De GP van Groot-Brittannië gaat sowieso een heel spannende worden. Dat circuit heeft voor geen van de teams geheimen. Vanwege de snelle bochten en rechte stukken zijn we benieuwd hoe het gaat uitpakken. Er doet een gerucht de ronde dat Lewis Hamilton Verstappen wil terugpakken en wellicht met onderstaande Mercedes gaat deelnemen:
Via: motorsport.com.
pomoek zegt
Races winnen waar je eigenlijk 2e of 3e zou moeten worden. Zo wordt je kampioen. Dat ze bij RB de betrouwbaarheid ook nog niet onder controle hebben maakt het allemaal wel spannend.
flyerbunch zegt
RB ontbrak idd wat snelheid en daarom was het ff nagelbijten tot de finish. Mooi voor de toeschouwers, maar minder voor RB. Betrouwbaarheid blijft een issue voor RB en Ferrari (Mercedes zelf enkel last van oververhitting), maar de DNF door de versnellingsbak van Perez had blijkbaar te maken met de kwalificaties. Toen z’n neus vast zat en in z’n achteruit de muur probeerde uit te komen jaagde hij de bak teveel over z’n toeren. Hopelijk kunnen ze nog wat van het gewicht afschaven en de komende race winnen. Silverstone zal een vette kluif worden voor RB en Ferrari, want waar 2 honden vechten om 1 been gaat de 3e (Mercedes) ermee heen!?
SanderB zegt
Mercedes komt nog steeds circa 0,8 sec tekort op racepace, zou me sterkverbazen als ze dat gat met een update in een keer gedicht krijgen. Enige hoop voor Mercedes is dat FIA alle teams verplicht de rijhoogte aan te passen. Anders zijn ze dit seizoen redelijk uitgepeeld
nameless zegt
Dit soort uitspraken/suggesties zou ik achterwegen laten als ik Helmut was.
Mercedes is 8 keer op rij constructeurskampioen geworden. Dat hebben ze onder andere voor elkaar gekregen door veel van hun snelheid te verbergen uit angst dat de FIA er een stokje voor zou steken.
Veel kampioenschappen op rij winnen in een tijd dat de filosofie van jouw auto het beste aansluit op het regelement doe je door te balanceren. Aan de ene kant wil je genoeg doen om de snelste te zijn, aan de andere kant wil je dat de FIA zo min mogelijk wijzigingen in het regelement doorvoert om de spanning erin te houden.
bietje zegt
“Natuurlijk heeft Verstappen behoorlijk wat races gewonnen, maar dat kwam ook door uitvalbeurten bij Ferrari.”
Op zich niet onjuist, maar andersom is het net zo het geval natuurlijk, met 2 DNF’s voor VER aan het begin van het seizoen.
Het is wel kenmerkend dat Max van de 9 races die er zijn gereden, 2x buiten zijn schuld om DNF’t en één keer 3e wordt. Verder won hij dus alle races waarbij hij finishte. Ben geen #1-wappie hoor haha, maar het is wel een statement.
Ik hoop wel dat de Ferrari’s competitiever worden, zodat Max qua wagen de komende seizoenen niet een soort HAM v2.0 wordt natuurlijk. Hij racet geweldig, dus mooi als hij dat dan ook kan laten zien.
anthwan zegt
Hamilton wil Verstappen terug pakken? Volgens mij is juist andersom en heeft Max nog een appeltje te schillen met Hamilton op Silverstone.
chrisvis zegt
Toch frappant… Mercedes wint jaar na jaar en het ligt nooit aan Lewis, maar aan de superieure wagen. Nu het omgekeerd is en Red Bull overduidelijk de snelste wagen vh pak is ligt het nog altijd aan halfgod Verstappen…(als zelfs Perez er races mee kan winnen…) Sandbagging 2.0