Maar dan is het er wel een van koolstofvezel.
Is dit wat Ferrari-CEO Di Montezemolo onlangs bedoelde met ‘de marge op auto’s verbeteren‘? Ferrari haalt, net als veel fabrikanten, veel van haar omzet uit klanten die losgaan op de optielijst en in het personalisatieprogramma Tailor Made. Uiteraard niets mis mee. Maar dit is enigszins bizar. Uit een Amerikaanse bestellijst van de Ferrari F12berlinetta blijkt dat ze $3.533, omgerekend €2.670, vragen voor een ‘carbon fiber cupholder’. Het betreft overigens wel iets meer dan enkel een bekerhouder, het lijkt te gaan om een carbonfiber gedeelte dat een stuk doorloopt aan beide kanten.
Foto via Carbon McCoy
De carbonfiber bekerhouder zijn we overigens nog niet tegengekomen op de Nederlandse optielijst van de F12berlinetta hieronder. Wellicht dat ze hem hebben samengevoegd met het carbonfiber interieurpakket á €6.011.
Winst. Ferrari maakt het.
norge zegt
Net zo duur als een parkeercamera dus….Ja klinkt logisch…..
4x4wheels zegt
@norge: 2670,- euro voor een parkeercamera slaat ook nergens op.
ruudw zegt
@4x4wheels: voor dat geld kan je er net zo goed een van de aldi in prutsen
Mee zegt
@4x4wheels: Voor dat geld huur je iemand in die je parkeeraanwijzingen geeft. Wordt nog rendabeler als je hem ook je drinken laat vasthouden.
3246cm252kw zegt
@Mee: of voor dat geld neem je nog een rijles speciaal voor het parkeren ;-)
autoradio7373 zegt
Zonder bekerhouder gaat je bakkie pleur in zo’n auto gegarandeerd vliegen; zie het als een investering in de levensduur van je interieur.
Andere optie is een aftersales bekerhouder van de Halfords in carbonprint. Ik denk een euro’tje of 8 maximaal.
melkkoe zegt
@klephek: gewoon een gatenzaag bij de gamma halen. Ben je er ook
rotarypowah zegt
13k aan niet nader omschreven opties, wat zal dat inhouden? Aluminium gekleurd massief gouden deurgrepen?
berlinetta zegt
Zelfs de shields aan de zijkant betaal je 1700 euro voor. Maarja de gek betaalt er toch voor.
Lennaert zegt
Ik vindt ook de niet gespecificeerde ‘other options’ erg interessant.
fejjie zegt
@Lennaert: Dat zullen dan waarschijnlijk de pussy magnet en de penis extender zijn
desjonnies zegt
Ferrari rijders drinken GEEN koffie
Hoogstens een espresso, en die dondert zo om in die veel te grote bekerhouder.
FAIL !
vondeyck zegt
@desjonnies: Ja, want espresso is geen koffie…
r32turbo zegt
@vondeyck: LOL
spotter-4 zegt
Waarom is er zoveel ophef over de bekerhouder? who cares?!
mevipp zegt
@spotter-4: obviously they care
spotter-4 zegt
@mevipp: zouden ze niet moeten doen, men kan zich beter druk maken over hun pensioen dan dat er iemand een bekerhouder wat prijzig vind.
Vincegail zegt
In de EVO magazine van vorige maand (nr. 185) klaagt Harry Metcalfe in zijn column aan dat het gebruik van carbonfiber in auto helemaal de verkeerde kant op gaat. Oorspronkelijk bedoeld voor zijn superieure eigenschappen inzake gewicht en stijfheid, is het nu een modegadget geworden. En als je bijna 3 ruggen in euries moet neertellen voor een stukje plastic (want dat is het) in je middenconsole kan ik niets anders concluderen dan dat ie gelijk heeft.
kaasboerin zegt
@Vincegail: Gedeeltelijk waar..
Vergeet niet dat die meuk niet makkelijk te produceren is (lees: ‘goedkoop’)
Neemt niet weg dat hier veel (te veel) geld voor gevraagd wordt, maar goed, het is een bedrijf wat inspeelt op de vraag. Niks aan het handje dus! :)
reistje zegt
@Vincegail: Ja daar ben ik het sowieso wel mee eens.
Ook in al die auto’s met “Carbon strips” in het interieur is maar kansloos.
Maar dan nog 3533dollar? Daarvoor kan ik voor mijn auto een carbon, dak, achterklep, motorkap, carbon door trim en als ik zou willen ook nog Carbon Fibre Wheel Arch Spats…
reistje zegt
Kopen. moest er nog achter.
ej20g zegt
@reistje: denk dat je daar wel redelijk goed zit. Carbonfiber onderdelen van Seibon:
Motorkap: €680
Kofferklep: €740
Bumperlip: €460
Spoiler: €430
Dak: €850
Ongeveer een schatting omdat hun prijzen in Amerikaanse Dollar zijn. Dan zit je iets boven de prijs van deze bekerhouder.
vondeyck zegt
@Vincegail: Eens. Daarnaast vind ik een kaal stuk koolstofvezel ook nog eens afzichtelijk. Allemaal van die interieurstrips van dat spul moet ik niet in mijn wagen.
fejjie zegt
Miscchien is het een gyroscopische cupholder die er voor zorgt dat je drankje netjes in de tas blijft, zelfs al ben je een fastlap aan het rijden op de Nurburg ring
rotarypowah zegt
Géén bekerhouder weegt nog minder dan een van carbon. Dus weglaten is dan vast nog duurder?
schellekens006 zegt
Dashboard inserts 7000,- dollar haha… Wat een onzin allemaal.
Edge zegt
Eerlijk gezegd vind ik dat helemaal niet duur. We hebben het hier wel over een auto met een basisprijs (voor belastingen) van 275.000 euro. Dat de opties dan wat duurder zijn, vind ik niet meer dan normaal. En al helemaal als je ziet wat erbij komt kijken om iets van carbon fibre te maken. Als je die achter-de-schermen filmpjes van bijvoorbeeld Red Bull Racing hebt gezien, weet je dat carbon fibre verwerken een behoorlijk arbeidsintensief en lastig klusje is. En dan ook nog een bekerhouder (aparte vorm vanwege de uitsparing voor de beker) in naakt carbon fibre. Dat wil dus zeggen: superstrak afgewerkt, geen krasjes onder de vernislaag, geen vuiltjes onder de vernislaag, niks. Het is gewoon een heel arbeidsintensief klusje, en daarnaast is carbon fibre ook nog een duur materiaal. En dan hebben we het nog niet over de bijkomende kosten van de afschrijving van het gereedschap, de energie die de oven gebruikt etcetera. Kortom: hoge materiaalkosten + veel manuren = terechte hoge prijs
Overigens ben ik het wel eens met Harry Metcalfe en Vincegail: Laat carbon fibre lekker gebruikt worden waarvoor het bedoeld is, in plaats van er een modeaccessoire van te maken. Als ik in de markt voor een Ferrari zou zijn, zou ik veel liever mooi zacht lederen accenten op mijn dashboard hebben dan dat carbon fibre. Het is echt niet alsof je 0-100-tijd ineens met een halve seconde afneemt omdat je een paar inlegstukjes van carbon hebt.
4x4wheels zegt
@Edge: Onzin, voor dezelfde prijs krijg je ook mooi afgewerkt carbonfiber in je R8. Maar dan wel door het hele interieur. En ook daar wordt aan verdiend. Kijk maar naar de rest van de opties die Ferrari opgeeft; de prijzen zijn circa het driedubbele van wat een normale fabrikant voor deze opties vraagt, de kwaliteit niet
FelixF zegt
@Edge: Ik heb zelf al veel met CFRPs gewerkt en je hebt gelijk dat het heel veel werk is. Het grootste probleem is dat maar weinig te automatiseren valt.
Alsnog gaat het bij Ferrari wel een paar keer over de kop bij deze prijzen. Maar als de wachtrijen alleen maar langer worden.. Why not?
yerrie zegt
@Edge: Harry zijn probleem met carbon is dat het kraakt en piept al die losse kleine delen in interieur
Simpson zegt
3 en een halve rug!? Zijn ze helemaal bezopen? Voor een “carbon fiber” gat!?
That’s it, ik annuleer m’n order!
Nu maar hopen dat de babes dit gelezen hebben en mijn renaultje ook leuk vinden.
mout zegt
Dat is nou de lol aan ‘Ferrari’ heten. Mag je helemaal zelf je tarieven bepalen.
Begrijp me niet verkeerd: Dat mag de dorpsgarage ook. Zelfs jij mag het.
Het belangrijkste verschil is, dat Ferrari het er ook voor krijgt.
lemster zegt
Ik vind de opties niet zo vreselijk duur eigenlijk. De uitzonderingen daargelaten vind ik de prijzen allemaal gewoon bijna laag voor sommige dingen. Andere bekleding is een paar duizend euro. Ik was in de veronderstelling dat dat allemaal in de tien duizenden euro’s liep.
roemeen013 zegt
Als je een F12 kan kopen maak je je echt niet druk om een bekerhouder van een paar duizend euro hoor…
klaasbruinsma zegt
Kom op man, het gaat om 1,1% boven op de prijs van de kale auto. Daar ligt nog geen bijstandsmoeder van wakker!!!
ricardo zegt
Clarkson’s oplossing: http://i.imgur.com/HkJlbew.gif
AMGS zegt
You better give me some suckie suckie with that .
sir_smokalot zegt
some love me long time
ej20g zegt
Te duur, net zoals de hele auto te duur is voor wat het is. Bovendien snap ik niet wat je met een bekerhouder in de auto moet, drinken doe je buiten de auto. Tenzij het in een flesje zit met zo’n klikdop. Een beetje het risico lopen je interieur te bevlekken…
SimonMc zegt
€2.670 voor een bekerhouder…
Dat zijn bijna Audi prijzen !
Sciurida zegt
Sta je dan bij de golf-club zonder bekerhouder.. Vergeten ze nooit! “Hurrr hurrr hurrrr Heb je dat gezien hurrr? Errrik-Jan heeft geen bekerrrhouderrr hurrr”
sjon zegt
Begrijp de discussie niet, het is Ferrari’s ambitie toch niet om voordelig te zijn? Lijkt me eerder een geld speelt geen rol mentaliteit.
burninrubber zegt
Mooie fotoreeks
gieltj zegt
Bijna 1800 dollar voor een paar Scuderia plakkertjes.. damn
akifoskii zegt
Hhahahahah zei het tegen m’n vader m’n vader ging ik gewoon hoesten hahah. Abnormaal man dit! Dit is echt niet normaal veel!!
semmetjeeh zegt
Alles is te duur
grandmasterb zegt
Ik vind dat carbon fibre helemaal niet mooi, dus dat zou ik nooit bestellen. Wat betreft de optieprijzen, ga eens praten over een Mercedes of andere duitse auto boven de 70k basisprijs, dan ben je zo 20-30k kwijt om de auto fatsoenlijk aan te kleden (en die ben je ook kwijt bij inruil, enorme afschrijving derhalve, dat vergeten degenen graag die beweren dat die auto’s zo weinig afschrijven), dus deze opties zijn peanuts vergeleken bij de basisprijs van de auto.