De tijden van gouden bergen zijn ook bij Ferrari voorbij, aldus de cijfers over het derde kwartaal.
Jaar na jaar na jaar ging het voor de wind bij Ferrari. Ieder jaar weer verkocht de Italiaanse autofabrikant meer auto’s. Het ging zelfs zo goed dat je de exclusiviteit van het merk in twijfel kon trekken. Het gaat te ver om Ferrari een volumemerk te noemen, maar de extra omzet met al die modellen vonden ze toch wel lekker in Maranello.
Aan al dat moois komt een einde. Vrijwel alle grote automerken voelen dat de economie is afgekoeld als het gaat om de verkopen. Ook Ferrari voelt die pijn. De grootste pijn in de kont komt van China. Net als andere luxemerken is de verkoop in het Aziatische land flink teruggevallen.
Ferrari in het derde kwartaal
In het derde kwartaal van 2024 daalden de verkopen van Ferrari in China met maar liefst 29 procent. Dat heeft de Italiaanse autobouwer vandaag bekendgemaakt. In totaal verkocht Ferrari 3.383 auto’s in de eerste drie kwartalen van het jaar. Dat was 3.459 auto’s in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden. En dat met een uitgebreider modellengamma. Van de 296 tot de SF90 en van de Roma tot de Purosangue.
Wel zag Ferrari de omzet stijgen met 6,5 procent tot 1,64 miljard euro. De winst kwam uit op 375 miljoen euro. Een stijging van 13 procent. In een toelichting zegt de Italiaanse autofabrikant dat bijvoorbeeld het Tailor Made programma bijdraagt aan de toenemende omzet. Mensen willen een nog persoonlijkere Ferrari vinden het niet erg om daar flink extra voor te betalen.
Het derde kwartaal van 2024 stond voor Ferrari in het teken van leveringen van de SF90 XX, de Roma Spider en de 296 GTS. De 812 Competizione A nadert het einde van de cyclus. De opvolger staat met de 12Cilindri al klaar. Bovendien kan Ferrari een dikke omzet gaan draaien met de peperdure F80 in 2025.
Kortom, genoeg moois in het vooruitzicht voor het wereldberoemde automerk. Ondanks economische tegenslagen hoeft Ferrari weinig te vrezen.
audirs3 zegt
China wil EV’s, en dat heeft Ferrari niet…
ericc zegt
Mensen die een Ferrari of Lamborghini kunnen betalen, hebben geen interesse in EV’s. Rimac verkocht nog niet de helft van hun hyper-EV en klanten van Pagani willen geen elektrische motor of batterijen in hun sportwagen. Leve de ICE!
audirs3 zegt
@ericc alsof Rimac wel veel ICE modellen had verkocht… Nee joh, het is een lelijk model van een onbekend merk. Pagani is ook geen goed voorbeeld, een hele kleine niche. En daarnaast vind ik dat soort markt onderzoeken onder hun eigen klanten waardeloos: natuurlijk staat iemand die net een V12 heeft gekocht niet te springen om een EV. Soms moet je gewoon een nieuwe markt aanboren. Net zo min als Porsche niet de Cayenne verkoopt aan hun oude 911 cliëntele.
Joris24 zegt
Exclusiviteit en status zijn in China onvoorstelbaar veel belangrijker dan in Nederland. Met een ferrari of andersoortig amper te krijgen luxevoertuig ben je daar echt het mannetje. Dat het geen EV is maakt daar in dat specifieke stukje van de markt niet meer uit.
dees zegt
Klopt niet helemaal. dat merken minder autos in China verkopen omdat men daar alleen EVs wil is een verhaal dat ergens vandaan komt maar niet klopt.
Alle merken hebben het zwaar in China op het moment, ook de Chinese merken en ook de EVs.
de economie daar zit volledig in te zakken en mensen willen geen dure aankopen doen.
En dan merk je het als autofabrikant direct.
V8Vantage zegt
Klopt geen een pure EV bouwer maakt daar winst. Ze gaan bijna allemaal ook i(plugin) hybride auto’s bouwen om toch wat te kunnen verdienen.
Zie bloomberg van een paar weken geleden.
audirs3 zegt
@dees Sorry maar de EV verkopen over 2024 zijn naar verwachting bijna 50% meer dan die van 2023. Dat EV makers geen winst maken is puur gedreven door elkaar wegconcurreren, net zoals vliegmaatschappijen soms doen op bepaalde router, of maaltijdbezorgers.
De gehele Chinese automarkt is overigens ook nog wel groei, een schamele 2%. Bij de ICE vallen de klappen.
bustertje zegt
Ik begrijp dat wel. Die auto’s zijn voor de normale man bijna niet meer te betalen…
DAT zegt
😂 – lekker droog
mashell zegt
Omzet stijging van 6%, winststijging van 13% en dat met ietsjes minder geleverde producten. Waar zit de dan precies die pijn? Want eigenlijk is dit de droom van elke onderneming en zeker voor ééntje waar exclusiviteit telt.
Dutchdriftking zegt
Exact dit dus. Dat ‘Tailor made’ programma levert meer op dan het ‘Ferrari approved’ tweedehandsjes programma, zoveel is zeker.
JelmerS zegt
Pijn zit blijkbaar in de teruglopende aantallen watdoor beleggers wordt doorvertaald tot een toekomst perspectief, het aandeel gaat vandaag door het putje.
V8Vantage zegt
Teruglopende aantallen komt volgens mij doordat de autos te veel digitale tech krijgen. Althans als ik het relaas van Harry’s garage zo hoor. Ben het wel met hem eens ergens. Heb zelf, in een andere prijsklasse, bewust gekozen voor een 2e hands auto van een paar jaar oud. Plus dat je veel waar voor je geld krijgt natuurlijk 🙂
lpgbarrel zegt
Ik zeg, gooi de geld pers maar weer aan! Crisis! Hahaha man 13% meer winst op minder eenheden. Goed bezig
flow82 zegt
Ik begrijp het wel. Ferrari stond altijd synoniem aan prestaties, herrie en emotie. Uiteraard begrijp ik dat onder druk van milieu en regelgeving het een en ander gaat veranderen. Alleen de markt wil niet enkel de prestaties, men wil ook de beleving. En die beleving is over de hele lijn anders door meer op de V6 en electrificatie in te zetten, ten koste van de V8 en V12.
Hoewel de pedigree van Ferrari natuurlijk ongeevenaard is, verwacht ik wel dat de lineup van Lamborghini om die reden het beter zal doen. Die bieden de emotie nog wel met hun nieuwe modellen. Een supersportauto koop je namelijk niet enkel met je hoofd, maar vooral met je hart.
V8Vantage zegt
Één van de redenen waarom nieuwere modellen sneller dan ooit afschrijven dan ooit en oudere redelijk langzaam afschrijven/hun waarde behouden.
flow82 zegt
Harry Metcalfe had er op zijn kanaal Harry’s Garage een aardige video over:
https://youtu.be/bs0-G2vIWiU?si=Vzk4UPqiww7uTg9R
Tegenwoordig is alles electronisch en vol snufjes, en weinig komt meer puur door mechanische inventies.