Mattia Binotto reflecteert op het afgelopen seizoen.
Met het einde van de race van zojuist is er ook een einde gekomen aan wederom een teleurstellend seizoen voor Ferrari. In 2018 leek Ferrari lange tijd eindelijk een vuist te kunnen maken tegen Mercedes, in ieder geval qua motorvermogen. Na de wintertests waren sommige idioten het er dan ook over eens dat Ferrari dit jaar de favoriet voor de titel was. Natuurlijk lopen we lang genoeg mee om te weten dat wintertests lang niet alles zeggen, maar Ferrari was véél sneller dan Mercedes. Bovendien was de gedachte dat Ferrari met name met hun voorvleugel het juiste aerodynamische concept gevonden had, terwijl Mercedes met hun traditionelere concept de boot juist gemist leek te hebben.
We hadden beter moeten weten. Zoals wel vaker zat Mercedes weer ontzettend te zandzakken. Stiekem was de W10 gewoon weer ouderwets goed, qua chassis misschien zelfs beter dan ooit. Tevens speelde het Mercedes ontzettend in de kaart dat de Pirelli-banden dit jaar weer wat harder waren dan voorheen. Dit op aandringen van Mercedes zelf trouwens, omwille van ‘de veiligheid’. Zo was het eerste stuk van het seizoen uiteindelijk extreem eenzijdig. Ferrari kon alleen in Canada weerstand bieden, maar de overwinning werd hen daar afgenomen door een harde beslissing van de FIA en een voutje van Vettel.
Het was zeker niet de enige fout die er gemaakt werd binnen het team dit jaar. Beide coureurs gingen meermaals ongeforceerd in de rondte, bij pitstops halen monteurs banden van de auto met hun blote klauwen en aan de pitmuur gaat het vaak mis met de strategie. Sommigen zullen zeggen dat het zelfs voor het seizoen al misging met de strategie, want binnen Ferrari werd besloten om Vettel de status van eerste rijder toe te bedelen. Ferrari dacht dat de viervoudig kampioen een beter paard vormde om op te wedden voor het binnenhalen van de titel dan rookie Leclerc.
Al snel bleek dat dit de nodige problemen opleverde. In de eerste races van het jaar kreeg Leclerc vaak de call om Vettel voorbij te laten, hoewel de Monegask al snel toonde dat hij het de Duitser een stuk moeilijker zou maken dan Raikkonen. Nu we aan het eind van het seizoen kunnen concluderen dat LEC het kwalificatieduel (nipt) gewonnen heeft en meer punten gescoord heeft dan VET, is het lastig deze strategische keuze niet als contraproductief te betitelen. Als Sky Sports Mattia Binotto dan ook vraagt of Vettel volgend jaar weer het seizoen begint als de numero uno, antwoordt de teambaas met negatory:
Dit jaar gingen we in met Sebastian als viervoudig kampioen en Leclerc als rookie. Maar Charles heeft laten zien dat hij snel is, dat hij goed is in vechten en daarbij is hij voor Sebastian geëindigd in het kampioenschap. Dus nu hebben we een heel andere situatie. De laatste races waren de twee vrij om het onderling uit te vechten en het lijkt me logisch dat we die lijn volgend seizoen in eerste instantie voortzetten.
Sebbie kan zijn voorkeursbehandeling dus vergeten volgend jaar. Wat denk jij, kan de Duitser volgend jaar desalniettemin ‘terugslaan‘, of gaat Leclerc hem alleen maar harder en harder de oren wassen?
maferick74 zegt
Ik weet het niet, we zullen het zien in maart (om maar wat open deuren in te trappen)
blackmilo zegt
Leclerc zal zichzelf de hemel in prijzen. Gok dat ze vettel weg willen hebben met een zet als dit.
Edge zegt
We hebben dit jaar vaak genoeg gezien dat het stuivertje wisselen is tussen wie de betere is van de twee Ferrari’s, en we hebben in Brazilië ook gezien dat ze het niet bijzonder clean houden wanneer ze vrij met elkaar mogen racen.
Met andere woorden: Dit is koren op de molen van Hamilton, Bottas en Verstappen. Laat die Ferrari’s maar elkaar het leven zuur maken, dan zijn zij de lachende derde.
Maar als ik heel eerlijk ben hoop ik dat Vettel zijn mojo in de winter vindt en Leclerc zonder moeite aan de kant zet. Ik weet dat het ijdele hoop is, maar ik gun hem dat wel nadat Ferrari dit jaar wel heel erg snel “Team Leclerc” is geworden. Vettel heeft na zijn periode bij Red Bull altijd vertrouwen gehouden in Ferrari en enorm hard gewerkt, en het zou jammer zijn als hij daar nu niet de vruchten van kan plukken.
berlinetta zegt
@Edge: In mijn ogen heeft Vettel veel te veel fouten gemaakt en is het tijd voor iemand anders. De 2e helft van het seizoen heeft hij zich enigszins herpakt, maar dat is niet meer genoeg in mijn ogen. Laat hem maar vertrekken.
flutterby zegt
@berlinetta: Het lijkt erop dat Vettel over zijn hoogtepunt heen is en “last” krijgt van het ouder worden. In de eSport is het al vrij uitzonderlijk om in de top mee te doen boven de 25. In F1 speelt ervaring natuurlijk ook een grote rol, maar het sneller reactievermogen compenseert de ervaring. Met LeClerc, Verstappen en ook Albon zie je dat het stokje overgedragen wordt, echter als deze trend doorzet verwacht ik dat zij ook na hun 30ste weer plaats moeten maken voor nieuwe aanwas.
Dutchcarwizard zegt
Vettel is grootverdiener, maar niet qua punten..
rovadepo zegt
Als ze Lec zometeen diskwalificeren dan is Vettel alsnog boven Lec geëindigd. Echter kunnen we wel stellen dat Lec sneller was dit seizoen en wsslk 2020 ook.
Edge zegt
@rovadepo: Nope, Leclerc is en blijft vierde in het kampioenschap ongeacht de uitkomst van dat onderzoek. Als hij gediskwalificeerd wordt, zakt hij van 264 naar 249 punten, terwijl Vettel in dat geval een plekje in de uitslag stijgt en op 242 punten komt.
VeniVidiVici zegt
@Edge: Kan de FIA zelfzelf wel weer een leuk boetebedrag toe-eigenen.
Joost zegt
@rovadepo: heb ik iets gemist? Waarom zou het een dsq achter zijn naam krijgen??
Thomas20vt zegt
Een voutje…
Crosscabouter zegt
@thomas20vt: mooi taalkundig grapje toch?
Thomas20vt zegt
@crosscabouter: daarom :)
flyerbunch zegt
Benieuwd of Leclerc straks een straf gaat krijgen?
Dutchcarwizard zegt
@flyerbunch: Dat moet bijna wel. Ferrari en fuel flow, het wordt een fuelgate.
Edge zegt
@flyerbunch: Nou, het hoge woord is eruit. Er zat een verschil van 4,88kg tussen de brandstofhoeveelheid die Ferrari had doorgegeven en de hoeveelheid die de FIA heeft gemeten. De straf? Een boete van € 50.000,-
flyerbunch zegt
@Edge: toch knap dat Ferrari er weeral vanaf komt met een boete! Zo waren er nog wel enkele dingen afgelopen seizoen waar ze het voordeel van de twijfel kregen. Geeft een verkeerd signaal, maar goed.. PS: weet er iemand trouwens de uitslag ivm de brandstofleiding die in beslag was genomen?
kevin1400 zegt
@flyerbunch: 27 pk vermogenswinst hadden ze gemeten
subzero079 zegt
Ik vind Lerclerc een zeer arrogant menneke. Daarentegen is Vettel obviously een sympathieke versie van een Duitser.
Dus ze zoeken het maar lekker uit, zolang ze hun battle maar achter de RB van Max uitvechten.
Robert zegt
@subzero079: eigenlijk is elke kampioen in de Formule 1 een royal pain in the ass. Senna en Prost haalden bij elkaar het bloed onder de nagels vandaan, Schumacher liet de sportiviteit meermaals varen ten faveure van het eigen gewin, Alonso en ook Vettel gedragen zich vaak als onuitstaanbaar drammende kleuters en ook het diva gedrag van Hamilton hangt velen de keel uit. De enige kampioen die die hier eigenlijk niet aan meedeed, was Rosberg. En die pakte z’n biezen toen -ie de titel eenmaal binnen had (en daarbij een langdurige vriendschap kwijtraakte).
Kortom: alleen klootzakken worden kampioen. Dat verklaart de mindset van Leclerc en zeker ook die van Verstappen.
flutterby zegt
@RRRobert: Zoals vaak in de wielrennerij wordt gezegd; als je er niet alles aan doet om te winnen, dan is er geen plaats voor jou in de top sport.
emping zegt
@flutterby: wijze woorden
pomoek zegt
Ik denk dat Vettel nog steeds een van de 10 snelste coureurs is in de F1. Hij maakt echter gewoon teveel foutjes. Hij stond dit jaar toch wel erg vaak met zijn Ferrari in de verkeerde richting op het circuit. Het probleem is natuurlijk dat met die twee alfa mannetjes Ferrari volgend jaar geen kampioen wordt.
azuli zegt
Wederom teleurstellend seizoen? Niemand kan Mercedes verslaan dus dan is 2e worden het hoogst haalbare. Wat maar niet wil lukken bij Redbull. Van de drie topteams wint Ferrari tenminste van één van de topteams. Net zoals voorgaande seizoenen. Redbull verliest alleen maar van Ferrari en Mercedes.
vaakbenjetebang zegt
Toch knap. Het huidige seizoen is nauwelijks ten einde, of Ferari begint zichzelf alweer te saboteren voor het volgende.
kempenaer zegt
Ik vind het prachtig, die competitie binnen het Ferrari team.
Ferrari durft het gewoon aan om twee snelle rijders naast elkaar te zetten.
Niet zo klinisch en zo lafjes als bij Mercedes.
Dat het soms contraproductief is, het zij zo.
De passie, de emotie en de strijd maken het ruimschoots goed.
Dan maar geen wereldkampioen.
Ferrari geeft de F1 sjeu.
Verstappen trouwens ook.
Verstappen in een RB is mooi.
Verstappen in een Ferrari lijkt me ook schitterend.
mark997gt3 zegt
Komend seizoen wordt het laatste seizoen van Vettel bijFerrari. Daarna gaat ie terug naar Red Bull.
Max naar Mercedes en Hamilton na Ferrari zou een mooie spectaculaire wissel zijn. Als Hamilton Ferrari WK maakt dan is ie de GOAT. Dat zal dan ook nooit meer overtroffen kunnen worden.