Ferrari denkt dat Verstappen de titel van 2021 afpakken verkeerd zou zijn.
De FIA is op dit moment een soort Sinterklaas geworden voor alle teams die geen Red Bull heten op de grid. Het is een beetje een cynische opmerking, maar de straf die het beste team van dit jaar boven het hoofd hangt, is een cadeautje voor de rest. De een zijn dood is immers de ander zijn brood. Een waarheid die zeker ook geldt in de dog eat dog wereld van de Formule 1.
Net als bij de zak van Sinterklaas, weten degenen die in spanning afwachten op de cadeau’s, nooit precies/zeker wat er nu gegeven zal worden. Gisteren schreven we al over Mercedes, dat op allerlei manieren aandringt op een zware straf. Bij Das Haus dreigen ze zelfs om als er een lichte straf komt zelf ook maar het budgetcap te breken.
Ook Ferrari heeft aangedrongen op een zware straf. Echter bij de Scuderia, is men er niet voor om Max Verstappen zijn titel af te pakken. Teambaas Mattia Binotto geeft namelijk toe dat dat een beetje lastig zou zijn qua PR en dergelijke:
Ongeacht het team en de situatie die moet worden geanalyseerd, denk ik dat het moeilijk is om het resultaat van een wereldkampioenschap terug te draaien, nadat het gevecht op de baan en alle ceremonies en vieringen al gehouden zijn.
Mattia Binotto, vindt Max de echte kampioen van 2021
Wat hierbij ongetwijfeld helpt is dat Ferrari zelf niet zoveel te winnen heeft bij het afpakken van Max’ titel. Die zou dan namelijk logischerwijs naar Hamilton en Mercedes gaan en niet naar Ferrari. Wat Ferrari echter wel zou helpen, is als Red Bull wat afgeremd wordt in de ontwikkeling van de auto door de auto. Laat dat nu toevallig ook net zijn waar Binotto ook voor pleit:
Naar mijn mening zal er een straf moeten komen die het vermogen om de auto te ontwikkelen, verhindert. Anders blijft het voordeel ook in de komende jaren bestaan en racen we niet met dezelfde middelen.
Mattia Binotto, wil de veugels van Red Bull bijknippen
Waarvan akte…
nicolasr zegt
Als ieder ander team nou óók 7,5 miljoen extra krijgt (desnoods van RB), staan ze allemaal weer quite en kunnen we weer door. Ideetje?
marinepower zegt
Gaat het daadwerkelijk om 7,5 miljoen? Of is dat gebaseerd op maximaal 5% overschrijding van het budget?
En laat de FIA eerst maar eens verduidelijken om welke bedragen en op welke gronden ze de overschrijding is begaan. Voorlopig is het voor de meeste giswerk.
bbjorn zegt
Het gaat om een bedrag tussen de 1,5 en 2 Miljoen, dus nieteens in de buurt van 7,5. Die gooit iedereen er maar in omdat de Fia het elke keer heeft over die max 5%
sportevo zegt
En waar komt jouw 1,5 – 2 miljoen vandaan?
pomoek zegt
Wat ik er inmiddels van begrijp is dat de oorzaak in het probleem zit in het feit dat Newey is betaald voor zijn diensten als zijnde een externe consultant, van een andere Red Bull dochter, en niet als een werknemer. Hierdoor had Red Bull de ruimte om een van de andere medewerkers aan te merken als een van de drie hoogst verdienende werknemers. Dat salaris werd dus buiten de costcap gehouden. Het gaat om een bedrag van minder dan 2 miljoen euro dollar of pond. Zo op het eerste gezicht een nogal doorzichtige manier om de costcap te omzeilen. Maar goed. Hij werkt blijkbaar ook aaneen zeilboot en aan een hypercar, dus helemaal onzin is het ook niet. In het voordeel van Red Bull spreekt verder nog dat het nieuwe regelgeving betreft. Daarnaast zijn de argumenten van Ferrari (2 miljoen levert een halve seconde op) en van MB ( een nieuwe vloer van 3 ton had een kampioenschap opgeleverd) wat uit de lucht gegrepen.
Daarbij komt dat zowel Ferrari en MB boter op het hoofd heeft als het gaat om sportiviteit. Vlak voor het einde van het seizoen een 5e motor van 10 miljoen in de auto lepelen levert gewoon meer op dan een vloer van 3 ton. Ik weet dat ze hiervoor een straf hebben ontvangen en dat het verder gewoon is geoorloofd, maar het is niets meer of minder dan een maas in de regelgeving die inmiddels is gedicht. En dan heb ik het ook niet over het Ferrari “enginegate” van een aantal jaar geleden.
Hoe dan ook heeft de overschrijding van het budget RB voordeel opgeleverd. De vraag is of dat een toekomstig voordeel is geweest of een voordeel waar ze in 2021 van hebben genoten. De straf zal daarop moeten worden gericht denk ik. Daarin ben ik het wel met Binoto eens.
chrisvis zegt
Ferrari is wel bestraft geweest en mocht met onmiddellijke ingang die “supermotor” niet meer gebruiken, hetgeen Mercedes deed was idd niet fair maar was wel geheel volgens de regels. Hetgeen red bull nu klaarspeelt heeft een weerslag op zowel het verleden, het heden als de toekomst. Ongeacht hoe groot de overschrijding van de budgetcap ook niet is. Red bull zou reeds een lichtgewicht chassis hebben voor 2023 welke reeds is goedgekeurd door de FIA om er maar eentje te noemen. McLaren werdt in 2007 door spygate op het randje van het failliet geduwd door de boete van 100 miljoen, Renault met crashgate heeft een (voorwaardelijke) schorsing ontvangen en zag symonds en briatore genoodzaakt vertrekken. Tevens is/was Newey betrokken bij verschillende projecten binnen Aston Martin en in de zeilboten maar die zijn al lang afgehandeld volgens mij…
flow82 zegt
De kosten die zijn veroorzaakt door crashes, even los van het feit of deze wel of niet door eigen schuld zijn veroorzaakt, vallen deze binnen of buiten de budget cap?
Overigens vind ik de eerder genoemde oplossing om de overige teams voor komend seizoen te compenseren met de overschreiding wel een mooie en eerlijke. Dat zou de eventuele voorsprong die behaald zou kunnen zijn dmv de overschreiding weer te niet kunnen doen. Komt het veld ook weer dichterbij elkaar te liggen. In theorie dan.
jaapiyo zegt
Binnen.
Richmond zegt
Kosten van crashes is een marge die je binnen het budget moet hebben gereserveerd.. dus daar kan het niet aan liggen.
martinus.tussengas zegt
Goed kapsel
sportabgasanlage zegt
Waar blijft jouw foto?
kniesoor zegt
Binotto heeft overduidelijk de bokkenpruik op ! 🐐
flow82 zegt
Zwarte piet uiteraard…
PunicaOase zegt
Ben het hierin wel eens met Ferrari. Lijkt me een gepaste straf die je eenvoudig proportioneel kan laten zijn. En MB moet die Toto echt wegsturen, wat een ongelofelijk slechte verliezer en zeurpiet is dat zeg.. echt ontiegelijk slecht voor het merk MB..
bobje zegt
Toto is onafhankelijk. Wel gaaf van Mercedes dat ze dat toelaten. En…. winnaars zijn nooit de leukste mensen als ze niet winnen 😉
Turbo S zegt
Binotto heeft hierin gelijk. Dus ik stel voor om iedere toekomstige overschrijding van de budgetcap te bestraffen met een vermindering van de budgetcap van het eerstvolgende seizoen en wel met een 5 voud van het eerder overschreden bedrag. Zo haalt niemand het meer in zijn hoofd om de budgetcap te overschrijden.
boriske zegt
Zoiets zal het beste zijn. Ze moeten dit bestraffen of het hek is van de dam en ze kunnen de cost cap begraven. Audi zal daar niet mee kunnen lachen. Mercedes heeft trouwens al plannen om de cost cap volgend jaar te overschrijden als er geen deftige bestraffing komt. En gelijk hebben ze. De FIA gaat geen andere keuze hebben in deze.