Ferrari eiste een torenhoge boete én een celstraf voor de eigenaar van een replica, maar gelukkig ging de rechter daar niet in mee.
Rondrijden in een Ferrari-replica, je moet het eigenlijk niet willen, maar veel kwaad kan het ook niet. Daarom is de fanatieke strijd die Ferrari tegen replica’s voert wat overdreven. Ze zouden het eigenlijk als een compliment moeten zien dat zoveel mensen hun auto’s willen nabouwen.
Dat Ferrari replica’s nog steeds niet tolereert blijkt weer uit een recente rechtszaak. Die liep echter niet zoals Ferrari had gehoopt. Hoewel de Italianen ongetwijfeld goede advocaten zullen hebben, was het een eenvoudige autohandelaar uit Spanje die aan het langste eind trok.
De rechtszaak draaide om een Ferrari 430 Scuderia-replica, gebaseerd op een Ford Cougar. De Cougar wordt vaker gebruikt voor Ferrari-replica’s, maar met een auto die de motor voorin heeft ga je de proporties natuurlijk nooit kloppend krijgen. Je hoeft dus geen expert te zijn om te zien dat het geen echte Scuderia is.
Dat heeft Ferrari er echter niet van weerhouden om een rechtszaak aan te spannen tegen de Spaanse occasionhandelaar die de replica in bezit had. Ze gingen er met gestrekt been in, want er werd een boete van €2,1 miljoen geëist en een celstraf (!) van een jaar. De auto werd alvast in beslag genomen door de politie.
Ferrari laat zich hiermee niet bepaald van zijn sympathieke kant zien. De beste man wist waarschijnlijk niet wat hem overkwam. En hij had de auto niet eens zelf omgebouwd, maar alleen gekocht. Hij wilde gewoon een opvallende auto als uithangbord voor zijn bedrijf.
Gelukkig ging de Spaanse rechtbank niet mee in de eis van Ferrari, die tamelijk absurd is. De rechter oordeelde dat de strafeis niet proportioneel is, mede omdat de handelaar de replica niet zelf had gebouwd.
De auto stond ook niet te koop, dus de eigenaar probeerde vooralsnog geen financieel gewin te halen met de nep-Ferrari. Volgens de rechter is het bovendien duidelijk dat het niet om een echte Ferrari gaat, zelfs voor degenen die geen autokenner zijn. Er zal niemand zijn die dit ding koopt in plaats van een echte Scuderia, dus Ferrari loopt ook geen inkomsten mis.
De Italianen vangen dus bot, maar intussen is de eigenaar wel al jaren zijn auto kwijt. De rechtszaak loopt namelijk al sinds 2018 en al die tijd heeft de Ford 430 Scuderia bij het politiebureau gestaan. Grappig detail: als je op Google Street View kijkt zie je de auto ook staan in 2019, en in 2021 staat ‘ie nog steeds op dezelfde plek.
Ook al heeft Ferrari de rechtszaak verloren, ze zijn er alsnog in geslaagd om de eigenaar het leven flink zuur te maken. Alleen de eis zal hem al een paar slapeloze nachten hebben bezorgd. En hij is nog steeds niet van Ferrari af, want ze gaan in hoger beroep.
Met dank aan @flyerbunch voor de tip!
Foto’s: Mario Font op X
mashell zegt
Zouden advocaten die een totaal onrealistische aanklacht indienen niet van de deken een boete moeten krijgen omdat ze de “goede reputatie” van het vak besmeuren?
ggj1987 zegt
Een schadevergoeding lijkt me wel op zijn plaats. 5 jaar lang stilstaan is niet goed.
hotze zegt
Als straf moeten ze de man een echte Scuderia cadeau doen. Wat een zevers bij Ferrari. Als ze nou moeite hebben om te overleven maar dat is het niet echt.
Richmond zegt
Emilia Hartford heeft een nieuwe Ferrari gekocht en al haar aanpassingen verteld ze op social media. Ook toen kreeg ze een brief van Ferrari om hiermee op te houden. Gaat nergens over.
flow82 zegt
Kwam onlangs bij Leonard Nico uit op YT, een Nederlander die in Ierland woont, het leuk doet en een nieuwe Ferrari 812 GTS had gekocht bij de Ferrari dealer in Dublin. Vrijwel meteen naar Novitec om er een andere uitlaat er onder te zetten. 3 maanden later tijdens een roadtrip naar Monaco, het dashboard van de Ferrari licht op als een kerstboom. Meer dan 50 storingen, de auto start niet meer, etc. En men kan het probleem niet 1-2-3 vinden. Nico krijgt een telefoontje van Ferrari North East Europe, dat ze vernomen hebben omdat de auto niet meer standaard was, dus dat de garantie daarmee op de auto ongeldig is geworden. Duur geintje, hij is al 10k verder, en een oplossing is er nog steeds niet. Alleen vanwege een andere uitlaat…
mashell zegt
50 storingen tegelijk en de oorzaak niet kunnen vinden. Dat klinkt als een massa of kortsluiting probleem. En zoiets kan natuurlijk gebeuren als een beun de haas een uitlaat monteert. Vergeet niet, bij Ferrari maar ook Novitec en de gemiddelde dealer daarvan gaat het om heel kleine aantallen, het is allemaal niet zo uitgerijpt of doorontwikkeld als een Renault Clio en de ervaring ontbreekt.
banderas zegt
Dat is niet zo gek. Als anderen aan de auto gaan rommelen vervalt logisch op bepaalde zaken garantie.
ghini zegt
Gelukkig? Ik zie dat soort droeftoeter gedrochten liever niet..
moveyourmind zegt
Vrijgesproken, zit ie alsnog achter de tralies.
Van zijn kantoortje… of zou hij een replicagevangeniscel op de kop getikt hebben…
kniesoor zegt
Er zijn momenten, dat ik de juridische aanpak van Ferrari goed begrijp. Maar dit geval stinkt als een frontbordeel naar harassment. Hebben ze hier toevallig een paar van die ranzige no cure no pay advocaten op gezet ?
Richmond zegt
Better Call Saul denk ik
Frankypanky zegt
Ferrari loopt teveel naast hun schoenen.
Dat doen ze bij Lamborghini veel beter. Ik weet nog een casus van vader en zoon die met een 3D printer oid een Avandator (dacht ik) nabouwden. Lambo kwam erachter en bood ze een echte auto aan voor een weekeinde ofzo!
Laat Ferrari dan de grens stellen bij het voeren van het merkembleem. Dus een nep F430 zonder emblemen is prima. Iedereen snapt dan dat het geen echte is, dus geen verwarring en dan ook geen misbruik van het merkrecht!
Maar bij Ferrari lopen er niet geen slimme mensjes rond, kennelijk!
mashell zegt
Misschien is het juist wel heel slim wat Ferrari doet. Door hun design te beschermen tegen zulke hobbyisten wordt niet alleen de naam Ferrari nog weer eens genoemd maar wordt ook het merk als begeerlijk neergezet. Omdat ze gewoon in hun recht staan en de meeste van die replicas gruwelijk lelijk zijn verliezen ze er ook geen sympathie punten mee, zeker niet bij de mensen die hun auto’s echt kopen.
flyerbunch zegt
@Machielvdd: thx! Het lijkt idd of Ferrari een bazooka inzet om op een mug te schieten! Als elk merk zo reageerde..
Albert zegt
Dit doen wel meer fabrikanten natuurlijk. Als het gaat om kleding, schoenen, tassen, elektronische gadgets, etc.
Dus raar is het niet In dit geval wel idiote eisen natuurlijk…
cossiekiller zegt
Nog een geluk dat AC en Shelby zo niet reageren op een Cobra replica…