En dat vinden we helemaal niet erg.
Als er één auto compleet onbereikbaar is, dan is het de 250 GTO. Deze auto is zelfs voor het overgrote deel van de miljonairs onbereikbaar. Ergens is het doodzonde dat het iconische design voorbehouden blijft aan zo’n extreem selecte groep. Ferrari doet er alles aan om dit zo te houden: via de rechtbank verboden ze vorig jaar alle replica’s en herinterpretaties.
Het Italiaanse bedrijf Ares Design, toevallig ook gevestigd in Modena, was niet zo blij met deze uitspraak. Zij hadden namelijk een moderne interpretatie van de 250 GTO ontworpen, zoals hieronder te zien. Nu Ferrari moeilijk ging doen, leek het erop dat al hun werk voor niets was geweest.
Ares spande daarom een rechtszaak om Ferrari de rechten van de 250 GTO uit handen te laten geven. Ze hadden daarbij een goed argument: Ferrari heeft het ontwerp van de 250 GTO de afgelopen vijf jaar niet gebruikt. Volgens de Europese wetgeving is dat wel een vereiste om de rechten te kunnen behouden.
De rechter stelde Ares gelukkig in het gelijk, wat betekent dat de deur nu openstaat voor fabrikanten om de 250 GTO na te bouwen. Ze zullen wel alvast een andere naam moeten verzinnen, want Ferrari houdt waarschijnlijk de rechten op de naam 250 GTO. De rechten van modelauto’s en speelgoedauto’s blijven ook nog bij Ferrari.
Naast hun moderne DeTomaso Panthera, kan Ares Design dus nu ook de moderne 250 GTO gaan bouwen. Het plan was om tien exemplaren te maken. Als donorauto kan zowel een F12 als een 812 Superfast gebruikt worden. Het design van de 250 GTO en de techniek van een F12/812: dat klinkt ons als muziek in de oren. We zijn in dit geval dus blij dat de uitspraak niet in het voordeel van Ferrari is uitgevallen.
Foto: een erg goed gelukte replica, gefotografeerd door @autoleven
pomoek zegt
Goed dat Ferrari een keer op de vingers wordt getikt met dit soort flauwekul. Ik begon het idee te krijgen dat er louter nog juristen werkten in Maranello en geen techneuten. Beetje off topic: de 250 GTO is toch volgens mij de ultieme hype-car. Het kan toch niet lang meer duren voordat de markt voor dit soort auto’s compleet instort?
mennok zegt
@pomoek: Waarom zou dat gebeuren? Zijn de rijken minder rijk geworden? Zijn er meer GTO’s bijgekomen?
pomoek zegt
Goed punt. Maar dat zeiden ze ooit ook over zwarte tulpen.
karaya zegt
Ik zie de van Gogh markt ook niet instorten, zou je ook een hype kunnen noemen.
In deze tijden van negatieve rente is een zeldzame auto op de lange baan een goede investering.
pomoek zegt
klopt, dat is het ook.
grasvreter zegt
Nee dit soort auto’s zijn de absolute top. Die zullen altijd veek waard blijven. Ik zie de markt voor minder bijzondere bijzondere auto’s wel een keer instorten. Een jaren 70 of 80 porsche 911 is gewoon niet zo bijzonder. Een 959 wel. Alleen de echte topauto’s zullen altijd geld waard blijven.
Ook leuk: stock japanse superauto’s van 20-30 jaar geleden worden nu veel geld waard. Omdat de mensen die daar mee opgegroeid zijn nu het geld hebben om hun jeugddroom te kopen. Straks zijn die mensen 60 of nog verder, dan zal er minder animo voor zijn, prijzen gaan dalen. (iemand geboren in 2000 geeft geen drol om een perfecte Mitsubishi 3000gt twin turbo of Nissan Skyline GTR)
pietertjep85d zegt
@grasvreter: dat laatste is niet helemaal juist. Veel autoliefhebbers van rond de 20 jaar oud die ik ken zijn juist gek op het Japanse spul (ook als het niet getuned is).
povel zegt
Dat ding van Ares design is wel heel erg mooi!
adyton zegt
@povel: tot je de voorkant ziet… Dat vind ik veel minder geslaagd en doet het hele design te niet. Hoe mooi die achterkant ook is. Ik hoop dat dit wil zeggen dat de Ferrari 412 van Ares dan ook gemaakt mag worden? Want zal wel zelfde argumentatie zijn en dat zal ook wel door Ferrari geblockt zijn. Dat is Ares hun fijnste design tot nu toe!!
povel zegt
@adyton: mwa die vind ik ook nog wel mooi, iets te druk, maar wel mooi. Doet me een beetje denken aan een jaguar met die ovale gril.
adyton zegt
@povel: ik zie er meer een Panoz in. Het oogt niet als 1 geheel in mijn ogen en het heeft niet echt italiaanse flair.
rufctr01 zegt
@adyton: smaken verschillen, maar ik vind de auto van alle kanten schitterend!
ericc zegt
Ze houden wel de rechten op miniaturen, spelletjes als GranTurismo, kledij,… zo hebben ze ook de rechten verloren op de Testarossa. Dringend hun oude namen herbruiken dus. Maar waren ze dat niet gestart met het Heritage -programma? De SP1 en 2 komen hier uit!
maferick74 zegt
Als ik vanavond…. 8,3….. dan zal ik vragen aan dat bedrijf….. joepie. (Wat een plaatje)
maferick74 zegt
@maferick74: als het op basis van een Ferrari F12, mag het dan wel de badges voeren? Dan noem ik hem wel F1-250 GTOooh wat mooi
Edge zegt
Jammer dat men Ares in het gelijk stelt… De auto-industrie is er eentje waarin originaliteit en creativiteit hoogtij moeten vieren en beloond moet worden, en niet afgestraft moet worden met een “Je bent je rechten kwijt, een stel beunhazen mag nu jouw auto nabouwen”. Ik ben geen jurist, maar ik hoop dat Ferrari genoeg aanknopingspunten heeft om in beroep te gaan en die rechten terug kan krijgen.
ukbob zegt
@Edge: heb daar ook wat moeite mee.:/
Mag je na x jaar ook zomaar Big Mac’s gaan verkopen of andere bekende producten waarbij de merk eigenaar zwaar geïnvesteerd heeft om deze op de markt te brengen..?
Edge zegt
@ukbob: Ja, exact. Mickey Mouse is daar ook zo’n mooi voorbeeld van. On de paar jaar duikt daar weer wat nieuws over op omdat men tegen het einde van de copyright-periode aanzitten..
berlinetta zegt
Intellectuele eigendomsrechten zijn niet oneindig nee. Een octrooirecht geldt bijvoorbeeld maximaal 20 jaar, een auteursrecht 70 jaar. Een modelrecht daarentegen 5 jaar, maar dat kan wel 5x verlengd worden.
Daarnaast zijn er nog wel andere mogelijkheden om na-apen te voorkomen, maar dit zijn over het algemeen wat minder sterke rechten. Een voorbeeld hiervan is slaafse nabootsing. Het aanhaken bij de populariteit van andere producten door deze na te bootsen, is in beginsel niet verboden, zelfs niet als de namaker de originele maker concurrentie aandoet en hem daardoor nadeel toebrengt. Nabootsing is zelfs niet verboden als er bij het publiek verwarring kan ontstaan tussen beide producten. Er is pas sprake van ongeoorloofde nabootsing (slaafse nabootsing) als de navolger bij het ontwerpen en maken van zijn product net zo goed andere ontwerpkeuzes had kunnen maken waardoor de producten minder gelijkenis vertonen en hij door dit na te laten onnodig verwarring sticht. Je ziet dus dat dit wel erg ver gaat.
Dutchdriftking zegt
Wauw! een 812 Superfast is een geniale Ferrari, maar deze is nóg mooier. De naam maakt mij niet uit, ik wil hem hebben. Niet dat ik hem kan betalen, maar dat is dan weer een andere discussie.
qoekje zegt
Hoe staat het er voor met de Nederlandse GTO van Van Den Brink Design ?
coachbuild zegt
Daar wordt nog steeds aan gewerkt; men is met financiering bezig. Fingers crossed…
Boomer zegt
Ik kan echt niet begrijpen wat iedereen zo wonderschoon vindt aan de 250 GTO. Ik vind de achterkant gedrongen en dik, ik vind de koelsleuven lelijk, de B-stijl is veel te lomp. De greenhouse is veel te hoog voor de body om mooi te zijn…
Nee ik zie die hype helemaal niet.
Paul58 zegt
@airc: eens! Het is gewoon een icoon maar quo looks vind ik hem ook ietswat gehyped. Ik vind bijvoorbeeld een Lamborghini Miura of een Alfa 33 Stradale vele malen mooier.
karaya zegt
Het is ook geen hype.
De GTO levert al 30 jaar krankzinnige bedragen op.
Ondanks die te lompe B-stijl… (proest)
maferick74 zegt
@airc: dat is het mooie van smaak, die kan verschillen. Ook jou mening doet ertoe echter zijn er meer mensen die hier aangeven dat ze een andere mening hebben. Waarom begrijp je dat niet?
berlinetta zegt
Daar hoef je ook niks aan te begrijpen, want smaak is voor iedereen anders. Smaak valt niet over te twisten toch? ;)
Zo vind ik bijvoorbeeld de Jag E-type echt een lelijk ding, terwijl heel veel mensen dat een schitterende auto vinden.
davelepeef zegt
@airc: je doelt nu op de type 2/’64 zoals boven het artikel? Die is minder goed dan het eerste type. Die is toch best aardig gelukt dacht ik?
berlinetta zegt
Is er een bronvermelding om wat voor soort recht dit gaat? Want als het een auteursrecht is, komt dit niet te vervallen. Dat ontstaat van rechtswege en blijft 70 jaar lang geldig vanaf het moment van openbaarmaking. Andere optie zou een modelrecht kunnen zijn, en dat kun je laten registreren waardoor jouw ontwerp beschermd is. Een modelregistratie geldt voor vijf jaar. Na deze vijf jaar, kan je weer verlengen voor vijf jaar. Gebruik van het modelrecht is naar mijn weten niet vereist in de EU. Wel kan de verlenging maar voor maximaal 25 jaar, maar die tijd is natuurlijk allang verstreken.
Gaat het hier niet toevallig om rechten in de VS? Want ik weet dat daar ‘gebruik’ wel een vereiste is voor het behouden van het recht.
mrB zegt
Linkje naar het ares 250 gto artikel: https://www.autoblog.nl/nieuws/ares-blaast-nieuw-leven-in-ferrari-250-gto-115264
Mooi dat ze in ieder geval deze herinpretatie mogen maken. De voorkant mag nog wat bijgepunt worden, maar het is veelbelovend om een 812 met MOOI plaatwerk te zien.
jorden zegt
Verzin zelf wat moois ipv een ander te kopiëren. Kopiëren is geestelijke armoede.
mustang750supersnake zegt
jmjjj…de pantera…gaaf ding!
net als dat nieuwe stratos-geval met ferrari blok achterin..geweldig!
ericd zegt
Raar en onduidelijk verhaal. Drie aspecten:
1. pure kopie maken van de 250 GTO
2. typering 250 GTO gebruiken
3. een moderne variant van de 250 GTO maken, zoals Ares wil