Goed nieuws, daar houden we van.
Ferrari is tijdens het Autosalon van Genève veelvuldig in gesprek gegaan met de automedia. Gisteren konden we nog het een een ander vertellen over het aankomende model met een hybride V6. Daarnaast wil het merk binnenkort ook nog een auto op de markt brengen met een gedeeltelijk elektrische V8. Zodoende lijkt het alsof de Italianen krachtige atmosferische motoren compleet vergeten zijn, maar dit is allebehalve de waarheid.
Integendeel, Ferrari wil dergelijke krachtbronnen wat graag in het gamma houden. Voor het sportwagenmerk is het echter belangrijk dat het een effectieve overstap maakt naar het produceren van hybride auto’s. En hoewel het dit kan doen met de blokken die de meeste cilinders hebben, begrijpt het dat een dergelijk plan alleen zal werken wanneer het zonder tegenstribbelen meedoet aan de trend van ‘downsizing‘.
Het is dus vanzelfsprekend dat Ferrari zijn kleinere motoren wil gebruiken voor toekomstige hybride modellen. De V12, die Ferrari als de kern van het merk wil aanhouden, zal elektrificering als gevolg weten te ontwijken. De aandrijflijn van de LaFerrari was een uitzondering, aldus Michael Leiters, technisch hoofd van het automerk.
In een gesprek met Top Gear laat Leiters tegelijkertijd weten hoe hij denkt dat de toekomst van de V12 eruit zal zien.
“If you want to maximise the benefits of an electrified powertrain, you need to do it with downsizing otherwise it doesn’t make sense. A naturally aspirated V12 engine is not a downsized engine, and for me it doesn’t make sense as a hybrid. We will fight for the V12, of course. We will do everything we can to keep it as it is core to our brand. But a real hybridisation of the V12? I don’t see it. […] In the future, we’re being forced to look at emissions [the F8 is the first Ferrari to go through the WLTP cycle] and if you want to really utilise the CO2 benefit, you have to downsize.”
Zoals het beeld nu voor ons geschetst wordt, zal Ferrari zijn hybride aandrijflijnen dus plaatsen in zijn kleinere, goedkopere modellen. De grotere, meer speciale modellen kunnen eventueel een V12 verwachten. Hoeveel dit er zullen zijn van de vijftien nieuwe auto’s die het merk van plan is te introduceren, dat durven we nog niet te zeggen.
str8six zegt
Hoezo vechten? Tegen wie? Dat bepalen ze zelf toch?
fortunato zegt
@str8six: Nee dat bepalen ze zelf helaas niet, uitstoot eisen worden steeds zwaarder.
stewie zegt
@str8six: Ferrari stelt dat het behoud van de V12 ingaat tegen de huidige trend rondom downsizing, wat ook wat gereguleerd door wet en regelgeving. Om wel te voldoen aan de gestelde norm met een V12 wordt een steeds grotere uitdaging – aka #vechten voor de V12.
str8six zegt
@stewie: zolang hun afzetmarkten het grootst zijn in regio’s waar ze de schouders ophalen over downsizing en milieu etc. zie ik het allemaal niet zo somber in met dat “vechten”.
vtie zegt
@str8six: het probleem zit hem in het land van vestiging en de regels die de EU heeft gesteld. Ferrari zit vanwege zijn merkwaarde aardig vast aan Italië.
str8six zegt
@vtie: aha, duidelijk.
mrbooz zegt
@vtie: Sterker nog, op papier is Ferrari een Nederlandse NV. Al sinds ze naar de beurs zijn gegaan. Dit vanwege gunstigere belastingregeltjes.
Jochen zegt
@stewie: een van de eerste motoren van Ferrari was een V12, met slechts 1,5 liter inhoud. Er is nog hoop, zelfs met downsizing ;-)
woudloper zegt
@str8six: er komt ook een moment dat een nieuwe v12 zonder hybride of duurzaam component gewoon als niet-innovatief zal aanzien worden.
Dat hoor je nu al bij veel auto’s zoals aventador. Het is oude tech.
Cool, maar oud.
wimof zegt
Alsof die kleine schare van V12 ’s het klimaat zo nadelig zullen beïnvloeden.
unknown32 zegt
@wimof: Volgens de hippies wel. Maar over cruise schepen etc lees je nauwelijks wat
wimof zegt
@unknown32: Stel je voor, je ligt in een transat op het dek, en snuiven maar.
cloverleaf zegt
Laten registreren als Cultureel Erfgoed?
imaginenl zegt
@cloverleaf: of gewoon als luxe grillplaat?
cloverleaf zegt
@imaginenl: Mixed Grill?
ericc zegt
Of de V12 enkel verkopen in die landen die niet onderhevig zijn aan de milieu-maffia…..
Ik dacht dat Europa uitzondering had voor fabrikanten met een kleine productie. Een doorsnee Ferrari met V12 legt jaarlijks 2000km af. Dus veel verontreiniging zal deze niet veroorzaken!
ramshoek zegt
Waarom toch geen hybridisatie (is dat Nederlands?)
Dus 6½ liter terug naar 5,x liter. Geef de V12 eventueel cilinder de-activatie mee. Maak het ding nog wat piekeriger (extra toeren) zodat vermogen op niveau blijft en smeer het koppelverlies van de kleinere motor weg met elektrokracht.
ghost zegt
Je kan het toch zo maken dat het verkapt is als een malle maar met behoud van de V12?!
Als voorbeeld, je bouwt een V12, knalt er cilinderuitschakeling op, start/stop-systeem..druk het aantal pk’s softwarematig naar een dieptepunt, waardoor de uitstoot enorm laag uitvalt, chip die bakken achteraf, et voila!
tonniejj zegt
Waarom niet gewoon LaFerrari afgeleide aandrijflijn gebruiken en softwarematig de optie hebben om de Hybride componenten uit te schakelen in e.g. RACE modus? Schoner in de stad, pure V12 ervaring op afroep. Of zie ik iets over het hoofd?
HzR zegt
@tonniejj: ja, gewicht
Dutchdriftking zegt
Tja, wel logisch, de V12 van de Superfast klinkt zo geniaal, dan maar wat minder snel, het gaat in een supercar tenslotte om te beleving!
jasbelle zegt
Net zoals ze gingen vechten om nooit een SUV te maken?
Ik geloof er niks van
cortinaracing zegt
Gewoon een SUV gamma met V8 verzinnen en moet je die C02 eisen prima kunnen halen