Hoe de absolute automobiele droom kan eindigen in een automobiele nachtmerrie.
Nog altijd is de Ferrari Enzo een van de meest legendarische supercars. Het was de eerste Ferrari met meer vermogen en prestatiepotentieel dan de McLaren F1 (die gehakt maakte van de Ferrari F50). Ferrari bouwde er enorm weinig van, in tegenstelling tot concurrenten Porsche (Carrera GT) en Mercedes-Benz (SLR McLaren).
Dus je kan maar beter zuinig zijn op je Ferrari Enzo, als je in de fortuinlijke positie bevindt om er eentje te bezitten. Helaas is voorzichtig zijn met een supercar met 650 pk en enkel achterwielaandrijving nog best lastig. Dat blijkt wel uit het ongeluk dat vandaag plaatsvond op de A99 richting Lindau.
Ferrari Enzo crash Autobahn
Om een nog onbekende reden spinde de Ferrari Enzo. Daarbij kwam hij tot stilstand tegen de vangrail. Tijdens de crash raakte een andere auto betrokken. Niet zozeer omdat de Enzo ertegenaan botste, maar de rondvliegende onderdelen van de Enzo kwamen tegen de andere auto aan. In totaal raakten er drie personen gewond. Twee daarvan raakten lichtgewond, de derde persoon moest met spoed naar een ziekenhuis in München gebracht worden.
Toevallig reed Autoblog lezer Nick voorbij die de foto’s van het ongeval maakte. We zien de Enzo op zo’n gele bergingswagen (die ook geweldig stond op de 159 van de ondergetekende, maar dat terzijde).
De politie is nu bezig om alle troep op te ruimen. Volgens de politie liggen de brokstukken verspreid over 200 meter Autobahn. Dit moet allemaal opgeruimd worden. Ook is alle gelekte brandstof verwijderd. De politie gaat nog onderzoeken hoe dit ongeluk heeft kunnen gebeuren.
Door het ongeval raakten beide auto’s zwaar beschadigd. We weten even niet het merk en type van de andere auto, maar in het geval van de Ferrari Enzo zou het maar zo kunnen zijn dat deze toch weer opgelapt wordt. Een Ferrari Enzo doet tegenwoordig minimaal 4 miljoen euro.
Foto’s header: Berufsfeuerwehr München.
erazor zegt
Bijzonder om foto’s van een ongeluk te gaan maken, maar goed.
Jammer van de auto, maar vooral naar voor de gewonden.
mashell zegt
Dat heet in het goed Duits “gaffen” en is duur, kan zomaar €1000 kosten maar eventueel zelfs met een gevangenisstraf van twee jaar beloond worden. https://www.bussgeldkatalog.org/gaffer/
jaapiyo zegt
Ze vragen dan ook fors geld voor deze picas. Denk dat het er wel uit kan.
petroldrinker zegt
Zonde vd auto, hopelijk word ie weer herbouwd!
kniesoor zegt
Heel veel van de oto, waaronder de complete aandrijflijn, lijkt de klap zonder schade overleefd te hebben. Dus dat gaat wel goedkomen.
petroldrinker zegt
@kniesoor Klopt wat je zegt, maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe erg de carbon monocoque eraan toe is, dat kunnen we niet oordelen natuurlijk en denk dat dat belangrijker is
Allison Burgers zegt
“Peperduur”
drdre1 zegt
Beter dit dan met 4km op de teller als investering aan de druppellader.
baardmijt zegt
Liever drie gewonden dan deze auto niet op straat tegenkomen. Ja, eenvoudige keuze.
vetnek zegt
Enzo gaat ‘ie stuk
jaso013 zegt
Brokstukken over 200 meter verspreid. Reed Rik Stipt in de Enzo? Dan reed hij vast netjes de maximaal toegestane snelheid…
Poulusma zegt
‘We zien de Enzo op zo’n gele bergingswagen (die ook geweldig stond op de 159 van de ondergetekende, maar dat terzijde).’
Stond de Enzo op de 159 of de gele bergingswagen?
‘Volgens de politie liggen de brokstukken verspreid over 200 meter Autobahn.’
Was het Rick van Stippent die weer 100 km/u reed?
pivavar zegt
Begin maart met z’n auto op pad in Duitsland. Zonde.
sportevo zegt
Rijdt er eens iemand met zo’n auto, is het weer niet goed..
mashell zegt
Nee, je Enzo tegen de vangrail zetten is echt niet goed.
mark383 zegt
Schade Deutschland, alles ist vorbei
ponnie zegt
Zo te zien zitten de originele banden er nog op, dat is wel vaker de oorzaak van dit soort crashes.
hotze zegt
Wat dacht je van (veel te) hard rijden en denken dat iedereen je wel laat doorracen in je Ferrari? Is er een onverlaat die ‘m er bijvoorbeeld voor knalt (al dan niet terecht), dan is er geen houden meer aan. Ook niet met nieuwe banden. Racen in Duitsland is niet een soort recht waarbij iedereen maar aan de kant moet gaan.
ponnie zegt
Het valt me gewoon op als je nieuwsberichten van gecrashte klassieke supercars ziet.
Meestal is het in matig weer en op oude banden, in het geval van deze enzo dus minimaal 20 jaar.
Een semi recent voorbeeld is de xjr15 die tijdens een hillclimb event op een bizarre manier crashte.
Ook daar lagen de originele toendertijd 30 jaar oude banden op.
De meeste banden veranderen bij +-10 jaar in hard plastic, daar kan de beste bestuurder niet tegenop.
petroldrinker zegt
@ponnie Precies de reden dat ik nooit banden ouder dan 4 a 5 jaar onder onze F430 wil hebben, precies omdat dit veelal voorkomt uit verouderde banden op supercars
erazor zegt
Wow, jij kan op deze foto’s de DOT code op de banden ontcijferen? Nice!
ponnie zegt
Nee, maar ik kan wel zien dat het bridgestones met de Scuderia opdruk zijn.
Die zijn maar tot ergens begin 201x gemaakt, dus die banden zijn minimaal 10 jaar oud.
erazor zegt
Nee hoor, die kan je gewoon nog nieuw bestellen:
https://www.topbanden.com/goedkope-banden/banden-bridgestone-potenza-re050-asymmetric-scuderia-285-35-r19-banden-personenauto-p46291.html
ponnie zegt
Dat is niet de maat van de enzo, die heeft 345/35/19.
meganized zegt
Zal wel de A96 zijn geweest zeker?
E34M5Touring zegt
Klote vd schade. Voordeel van zo’n dure auto, is bijna niet total loss te rijden.