Alweer 2,5 jaar geleden schreven we dat Ferrari hybride technologie niet uitsluit en begin dit jaar gaf Ferrari baas Luca Cordero di Montezemolo in Genève openlijk toe dat men actief met hybride technologie bezig is. Halverwege dit jaar schreven we hier nog een berichtje over. Genève 2010 komt in zicht en Ferrari zal daar een hybride 599 concept presenteren.
Denk daarbij niet direct aan een full-hybrid sportwagen, maar aan milde toepassing van hybride technologie. In de Formule 1 is ervaring opgedaan met KERS (Kinetic Energy Recovery System) dat de remenergie opslaat en weer vrijgeeft bij het accelereren. Deze technologie zal worden gebruikt in het hybride 599 concept. Naast het opvangen van de remenergie, krijgt de sportwagen ook een start-stop systeem om het verbruik verder terug te dringen.
Bij het rijden in stedelijke gebieden moeten de aanpassingen een besparing van zo’n 30 procent opleveren. De huidige 599 heeft in de stad een opgegeven verbruik van 32,7 liter per 100 km. Dat zou dan teruggebracht kunnen worden tot ongeveer 22,9 liter per 100 km/u, oftewel van 1 op 3 naar 1 op 4,3. (bron: quattroruote.it)
seeq zegt
Van 1 op 3 naar 1 op 4,3: Ik zie de ijskappen weer spontaan dichtvriezen
Peter zegt
@seeq: Van 1 op 3 naar 1 op 4,3: Ik zie ijsberen hun verhuizing nog een weekje uitstellen.
Trobken zegt
Ga hier nu niet moord en brand schreeuwen.
Ook Ferrari moet met z’n tijd mee…
Wees maar blij dat ze (nog) geen monovolume of SUF (geen typfout) gebouwd hebben…
JohanCelica zegt
Ferrari is ook al gek geworden, waarom een hybride? het is toch een sportwagen.
Peter zegt
@JohanCelica: Het is gebaseerd op het kers-systeem en zou in principe voor een betere acceleratie kunnen zorgen, dat lijkt me toch nuttig voor een sportwagen.
Bart_V zegt
alle kleine beetjes helpen.
maar bijna 50% zuiniger is natuurlijk altijd leuk meegenomen.
nu denk ik niet dat de gemiddelde Ferrari bezetter zich druk maakt over het verbruik
Peter zegt
@Bart_V: Nu nog niet maar als straks brandstof gerantsoeneerd wordt en benzine 25 € kost op de zwarte markt misschien wel.
Bart_V zegt
@Peter: de wereld vergaat toch in 2012 ;) dus gewoon door gassen met de CO2
Peter zegt
@Bart_V: Weet je toevallig welke dag? Ik moet er op tijd aan denken om het vuilnis buiten te zetten.
Robert zegt
Dat is een winst van ca 40% :)
Rutger zegt
Ik koop een ferrari met een stationair draaiend toyota pruis geluid wauw
Gay!
vla zegt
Een startstop systeem in een Italiaanse V12. :lol:
HDM zegt
LOL @ besparing 1:3 naar 1:4,3 XD
Heerlijk. Mijn werkmoreel ligt wat laag vandaag en tis al vrij stil hier, maar dit berichtje maakt me dag weer goed xD.
Bart_V zegt
@Peter: ze hadden het over 12 december 2012
@HDM: op mijn stage ook, vanmorgen weer een complete witte parkeerplaats voor me zelf. en had mijn auto met wat behendigheid (dmv de handrem) mooi achterstevoren in een parkeervak geholpen
lambolover zegt
zo wat een verbetering van 1 op 3 naar 1 op 4,3 :D echt geweldig, een superhybride!!!
HDM zegt
Dit klinkt ook aardig btw:
”22,9 liter per 100 km/u,” :P ;)
HDM zegt
Ow en Bart, beter de berichtgeving in de gaten houden, tis inmiddels iets van 2203 of zo dat de wereld vergaat. Foutje in de vertaling zeiden ze toen…
Bart_V zegt
@HDM: F5 …..
ow wel?
hoe kun je een getal verkeerd vertalen ?
NLBUURMAN zegt
@Bart_V: hoe kun je een getal verkeerd vertalen?
ooit gehoord van een rekenfout? de jaartelling van de maya’s was anders dan die van ons, en dus is er een fout gemaakt. beetje lullig voor Steven Spielberg, die de film 2012 maakte xD, een week voor de premiere werd bekend dat er een fout gemaakt was :)
OT:als er naast de gebruikelijke V12 een klein elektromotortje in ligt, prima!
Bart_V zegt
@NLBUURMAN: die film heb ik net binnen :P
ik ga hem morgen met familie kijken
maar goed tnx voor de info ;)
EJS zegt
@Bart_V:
Het is eigenlijk nog veel dubieuzer dan dat er een vertaalfout gemaakt is.. Wat ze gevonden hebben is namelijk een kalender van de Maya’s, die eindigt op een bepaald punt..
Uit het feit dat hij daar stopt hebben mensen geconcludeerd dat op die datum de aarde vergaat..
denk je eens even in, mijn HTC geeft data tot 31 december 2099, dat er dan in 2050 één of andere wetenschapper komt, dat ding opgraaft, en om die reden denkt dat de aarde vergaat…
Ben ik nou gek of klopt er iets niet aan die beredenering? Want wat voor nut zou het ooit voor die Maya’s gehad hebben hun agenda meer dan 2000 jaar vooruit te laten lopen? Niks toch?
OT: Dit kan natuurlijk nooit kwaad, met een beetje mazzel levert het je ook nog extra prestaties op.. Nu nog iets van 30% van het gewicht eraf!
Laurens zegt
Minder dan 5000 km per jaar, nauwelijks in de stad, dit zet zoden aan de dijk.
Verplicht de koper van zo’n ding om de kosten van het hybride systeem te stoppen in een fonds voor het verhogen van de dijken, dan is het geld wel goed besteed!
KaCh1ng zegt
Hahahaha
Kokotje zegt
Haha lol @ Seeg
jemoeder zegt
mn zoontje van 5 heeft ook een elecrische Ferrari, beter kunnen ze hun jaren 50 dna op zoeken…2liter v12 of zoiets met 800kg wagengewicht incl bestuurder en volle tank
Neluz zegt
Dus als dat uitkomt gaan alle geiten wollen sokken dragers ineens een Ferrari rijden omdat het hybride is! :D
Bart_V zegt
@Neluz: Wat dacht je van subsidies.
Ik neem aan dat het hier ook op komt op deze “milde” hybride.
Ferrari word ineens betaalbaar ;) *kuch*.
freude am fahren zegt
Goed zo Ferrari!
Ferrari’s verbruiken enorm veel, dus een start/stop systeem en zo een kers-toestand zijn echt geen overdreven moeite.
Hij verbruikt nog altijd veel, maar ja, het is een sportwagen hé… En hij mag dan “hybride” zijn, er zit nog altijd een v12 in!
Het is niet deze hybride die de planeet gaat redden, maar ik vind het een goed initiatief! Ferrari moet meegaan met zijn tijd.
Bart_G zegt
In de praktijk zal het allemaal wel niet zoveel uitmaken, maar daar gaat het ook niet om. Het gaat om het officiële CO2-getal, en dat gaat er enorm op vooruit. En dat scheelt in meerdere landen al gauw een bedrag met 5 cijfers. Ferrari voelt de recessie ook.
De 599 was natuurlijk nog niet snel genoeg, extra koppel bij inhalen is wel heel gewenst.
Maar om dat nou KERS te noemen? Dat doen BMW en Toyota toch ook niet?
Drift Idiot zegt
Oke het is nu officieel ik ben nu ANTI Ferrari. Ik had al zoiets na die afschuwlijke 458 Italia maar nu helemaal. Maak weer is een echte ferrari zoals de F430 Scuderia, F355 Berlinetta, F40, 328 GTB, 288 GTO, 308 GTB, 250 GTO, Dat zijn de goeie
Megakix zegt
Hahahaha, voor wie dan ? Voor die politiek correcte amerikanen die immers ook massaal in een Prius zijn gaan rijden…grin…
Pomoek zegt
Ferrari gaat met zijn tijd mee? Een beetje een overstatement. In 2010 gaan ze morrend een conceptcar presenteren. Dat duurt dus nog een paar jaar voor de productieversie. en dat nu er langzaam elektrische sportwagens in productie gaan. Ferrari is geen voorloper meer in de autoindustrie. Het is een volger geworden.
w0o0dy zegt
@Pomoek: op milieu gebied misschien wel ja, maar op andere vlakken laten ze zien dat ze wel degelijk voorop lopen. Ferrari is dus geen volger, maar is ook niet het milieuvriendelijkste groentje in de klas.
HDM zegt
@EJS: idd. Maar wat iedereen bovendien lijkt te vergeten is de bewering dat in dat jaar niet per se alles zal eindigen. Velen gaan ervan uit dat de Maya’s bedoelden dat de tijd zoals we die kennen in dat jaar zal ophouden. Wie weet krijgen we dan eindelijk contact met aliëns* :O
*: exclusief de mensen die dat kasteeltje in den haag levend houden. :P
EJS zegt
@HDM:
Naja, je weet niet wat de Maya’s dachten..
Maar ik vind het feit dat hun kalender ophoudt toch wel iets te weinig bewijs voor het vergaan van de wereld of voor wat dan ook om er in te geloven;)
Herbie zegt
2,5 jaar gelezen = 2,5 jaar geleden (?)
–edit: dank u, is inmiddels aangepast–
Kevski-Style zegt
@Dennis/Autoblog:
Allemaal leuk en aardig die gallery, maar het enige plaatje dat ik groot wil hebben i de header. de rest zal me eerlijk gezegd aan mijn reet roesten….
autoblogger zegt
@Kevski-Style: fijn om te weten?!?
http://static.autoblog.nl/images/autoblog.nl.header.1000.28.jpg
Kevski-Style zegt
@autoblogger:
hahaha, niet de autoblog header :P De Header van het artikel ;)
Wollie zegt
Wat loopt iedereen nu te zeuren over verlies van DNA enz. ? De auto wordt nog steeds door een vette V12 aangedreven en niet door een elektrische motor. Er wordt enkel wat kinetische energie gerecupereerd.
Middenin de stad zou ik het overigens niet erg vinden – zelfs niet in een Ferrari – om over te schakelen op elektriciteit. Het is tenslotte pas op de hoofdwegen dat je zo’n motor echt kan laten brullen.
EJS zegt
@Wollie:
en zelfs daar kan je in Nederland bijna nooit de volle potentie van het motorblok aanspreken..
Vincenzo zegt
ach laat die kleuter lekker ratelen met z’n volger.
Ferrari heeft geen concurrentie, sommigen moeten dat nog leren.
Nick zegt
Eigenlijk vind ik dit best wel slim van Ferrari. Je gaat natuurlijk geen full-hybrid auto maken als supersportwagenmerk.. Dat ze KERS en en start/stop-systeem toepassen in de 599 vind ik alleen maar goed. Zo ben je én beter voor het milieu én je imago van supersportwagenproducten schaadt je niet met allerlei milieuvriendelijke fratsen! ;)
Nick zegt
Toevoeging @ mezelf.
Zou er dan ook zo’n ‘boost-knopje’ op het stuur van je 599 komen zodat je even 80pk extra krijgt? :D
Bas zegt
Van 1op3 naar 1 op4,3 …. stap in de goede richting…ook al vind ik het eerder een belediging voor het concept hybride en een belediging voor de echte Ferrarist…die zijn huidige Ferrari ook niet heeft uit milieu oogpunt.
Laten we wel wezen….iedere Ferrari rijder wist op het moment van aanschaf van de huidige Ferrari ook al dat 1 op 3 of 1op4,3 gewoon niet heel erg lief is voor het milieu.
Beetje…beetje heel erg hyprocriet vind ik het.
meneersander zegt
nou als dat een hybride is:P
bram zegt
waar gaan we naartoe in godsnaam?!! een hybride ferrari.. WTF menn
EJS zegt
@bram:
miss moet je eerst gaan lezen voordat je reageert, dan zie je dat het allemaal hoogstens meevalt en dat deze reactie zwaar overdone is..
jorden zegt
Waarom dit systeem niet in de 458???
Die V12 is nog een ras echte itiliaanse benzine slurper afkomstig uit de enzo…
Wat voor systeem je ook verzind het wordt nooit een A-labeltje
Guust Flater zegt
De SP vindt dat hybrides belastingvrij moeten worden, riepen ze onlangs.
kevinw zegt
wa maakt het uit of het hybride is of niet? ferrari blijft ferrari en zal er veel zoniet alles aan doen om het wat weg te steken. prestaties blijven, geluid blijft, verbruikt daalt. iedereen blij! en jullie moeten er toch niet mee rijden? het enige wat jullie kunnnen doen is er op geilen.
TimZ zegt
what’s next a ferrari van?
Eric zegt
Europa zou constructeurs van dergelijke wagens moeten vrijstellen van CO2 uitstoot beperkingen…
Yeelen zegt
Als hij maar sneller gaat (A) :D
brazza zegt
14% bijtelling?
Citrofiel zegt
In stadsverkeer. Lijkt me ook heel bepalend voor het leefgebied van een 599… :roll: Voor de Arabieren in Londen is het handig, maar ik mag (vergeefs) hopen dat dit soort sportwagens over het algemeen minder in de stad te vinden zijn.
bahri110 zegt
Een v12 zonder geluid…:P
molto zegt
Door hun beperkte aantal (er worden er hooguit een paar honderd per jaar gebouwd) is de milieu impact van deze wagens totaal verwaarloosbaar. Als we echt iets aan het milieu willen doen (en dan gaat het niet alleen om brandstofverbruik, maar ook om grondstoffen en andere natuurlijke reserves) dan zal jan modaal gewoon zijn wagen moeten inleveren en met de fiets of bus naar een werkplek in eigen streek moeten. Een jaarlijkse vakantie in het buitenland moeten we eigenlijk ook gewoon gelijk afschaffen. Terwijl wij daarmee bezig zijn worden de topkaders en ondernemers in China en India de nieuwe klanten van de Ferrari’s van deze wereld. En of die zich veel zorgen gaan maken om co2, verbruik, etc valt zeer te betwijfelen. Men kan zich dan ook vragen stellen naar de motieven van Ferrari om hibride technologie in te bouwen. Wie het zich kan veroorloven schaft zich ondertussen nog een echte V12 sportkar aan.