Het stond al een tijdje op de radar van de autojourno’s, maar nu is het officieel: Ferrari’s extra sjieke individualiseringsprogramma heet tailor made. En je kunt het zo gek niet verzinnen, of ze maken het voor je. Een dashboard uit ivoor van de zwarte neushoorn van Borneo (2 levende exemplaren)? -Geen probleem. Stoelen bekleed met eenhoornleer? -Doen we meneer. Je ruitenwisserreservoir vol met de tranen van de paarsgetinte lemur uit Madagascar? -Gaan we cheffen.
Eigenlijk ging Fiat-erfgenaam, halfgod en koning van alles wat cool is, Lapo Elkann (gisteren uiteraard aanwezig bij de onthulling van het programma), dit programma al voor met zijn Ferrari 599 spijkerbroek-editie. Nu hij hier op is uitgekeken mag ook het gepeupel ruiken aan verregaande individualisering. Of zullen we het indivisualisering noemen?
We noemden reeds goud en Kasjmier (Led Zeppelin draait), maar dat is nog niet alles. In de gallery ontwaren we onder andere chamois leren stoelen, een 458 Spider met een glasvezel dashboard, een California met een interieur in denim- en blauw koolstofvezel, en ga zo maar door. In de woorden van Britt: ‘F*cking vet!’
Een video van het feestje der zwaar bovenmodalen te Maranello staat hier onder. Bespoke by Rolls-Royce opgepast, u heeft er een concurrent bij qua gedetailleerde prachtige afwerking! En Ferrari kan zo mooi wat extra omzet genereren, ondanks het zelf-opgelegde productieplafond.
euro95 zegt
Die op plaatje 14 wil ik hebb0n :) Staat prachtig op mijn muur.. ;)
audicoupe84 zegt
@euro95: De naam tailor made is al in gebruik bij Smart/Brabus http://www.youtube.com/watch?v=J0t6HAqWcf4
maxx1 zegt
@audicoupe84: tailer made, betekent niets anders als op maat. op maat is een normaal woord en die naam kan dus niet geclaimd worden, net zoals koek of brood ;)
masterstig zegt
Je moet wat als je vrienden al een normale Ferrari hebben…
luuktb zegt
@masterstig: een Lambo kopen
masterstig zegt
@luuktb: Alsof ze die niet zouden hebben.
kraakensmaak zegt
Die spuug lelijke pakken op de laatste foto zijn zeker ook ”tailor-made”. Deze mogelijkheden komen het uiterlijk vaak niet ten goede, smaak is tenslotte niet te koop.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@kraakensmaak: waarschijnlijk van Lapo. Check http://www.ItaliaIndependent.com. Meesterlijke kleding en accessoires!
Ferdinand1 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: waarschijnlijk?? It’s the man himself.. Daar heeft jouw pastelsite toch niks mee te maken?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Ferdinand1: Nou, hij draagt niet alleen zn eigen spul hoor. Is ook fan van Tom Ford bijvoorbeeld. Whats in a name! ;)
love4sportcars zegt
hmm, even fantaseren…autozetels bedekt met baby-olifantenleer, de versnellingspo…flippers in krokodillenhuid, de vloermatten van de binnenkant van een kangouroebuidel, dashboard in zebraleer en de dakbekleding in tijger of jaguarprint.
eigenlijk wel heel zielig als je dit doet. :S
sir_smokalot zegt
En de vloermatten zijn 100% puppy :)
560pkferrari zegt
Doe mij maar een gewonen 458 (spider) met beige leer, vind ik mooier dan wat ze hier allemaal laten zien
rotarypowah zegt
Hmm.. Een 458 met houten stuur en dat ding tussen de achterlichten smurfblauw. Goed plan.
ericc zegt
Ik denk dat je bij Westcoastcustoms of Anderson goedkoper
gesteld bent voor het zelfde. Net als alle andere merken willen ze meer poen scheppen. Het programma waar ze de carrosserie verbouwen heeft meer mijn voorkeur!!!
rotarypowah zegt
moondustfocus zegt
@rotarypowah: Die klassieke elementen hebben wel wat, maar dan wel in het rood.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@rotarypowah: mooie wielen zeg!! Zou ik direct doen, als tegengeluid van de huidige trend ‘groter is beter’ enzo.
Jesper zegt
@rotarypowah:
Uber!! Maar dan in Blu Pozzi met beige/zwart interieur! :D
ferrari94tr zegt
dit is inspelen op de markt. Ferrari weet ook dat de trend mass customisation steeds verder opkomt. dus dit is economisch onderbouwt
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ferrari94tr: mass customisation?? Paradox van de dag!
trigger565 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Dit lijkt misschien een paradox, maar is wel de juiste benaming voor de huidige trend. Een ander voorbeeld van mass customization zijn Dell Computers.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@trigger565: i know, maar blijf het een rare term vinden…
hjhj zegt
vroeger waren de ferrari’s van zichzelf nog mooi…
faalhaas zegt
Geperste motorolie van bontkraagjes!
fiets zegt
@faalhaas: +1
topless zegt
Doe mij maar zo ene.
GTA_Torino zegt
Lapo zonder transseksuelen is de Lapo toch weer niet :-)
OT: Mag’k niet veronderstellen dat zo’n bespoke al standaard dient deel uit te maken van de mogelijkheden als je zo’n stukje kunst als een Ferrari besteld?
bomf4gt zegt
Standaard op elke Wiesmann, tot elk detail precies zoals dat je het wilt en Veel goedkoper dan Ferrari ;-)
donzobar zegt
ze willen het interieur niet van verrijkt uranium maken, flauw zeg hee.
raphael zegt
Meneer Elkann is er niet op uitgekeken noch is hij enkel aanwezig omdat hij ‘cool’ is. Hij is hoofd van de nieuwe Tailor Made afdeling. Als je je werk wat beter deed wist je dit, al een maand bekend. Achja.. zolang je maar films kunt quoten he?
schuur zegt
Ik vind het colbertje van Lapo verschrikkelijk.. lekker oversized boord …zo jaren 70… of is hij weer een trendsetter en komt het terug??
tinnemans zegt
Ach, mensen die Ferrari’s kopen hebben meestal meer geld dan ze ooit nog op kunnen maken dus als Fiat daar een graantje van wil meepikken.. prima.
De kwestie ‘smaak’ en ‘geld’.. tsja.. zowel arm als rijk heeft soms smaak en vaak niet. Daar doe je niets aan.
Hirondelle zegt
Het lijkt misschien allemaal wat overdreven maar het is een super marketing strategie van Ferrari.
Die mannen uit Maranello zijn echt goed bezig de laatste tijd. Niet alleen maken ze onwaarschijnlijk goeie wagens maar “they think market” en that is wat een bedrijf moet doen. Je moet maken wat de markt vraagt ! Die schitterende FF is daar het mooiste voorbeeld van.
Ze mogen natuurlijk hun DNA niet verloochenen maar dat doen ze ook niet ! De FF is en blijft een èchte Ferrari en dat is toch wel een puike prestatie als je het mij vraagt…