Is de onthulling binnenkort?
Het is een speculatie, maar het lijkt erop dat de SUV van Ferrari binnenkort het licht gaat zien. Afgelopen vrijdag maakte de Italiaanse autofabrikant cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar bekend. Allemaal niet zo spannend, tot je de PowerPoint te zien krijgt.
Want tijdens deze bijeenkomst vertelde Ferrari CEO Louis Camilleri niet alleen over behaalde successen, maar ook over wat gaat komen. De SUV, codenaam Purosangue, is een belangrijk onderdeel van die toekomst. In september 2018 werd bekendgemaakt dat Ferrari’s toekomstplan is om 15 nieuwe modellen voor 2022 te realiseren. Op deze koers varen de Italianen nog steeds.
Een belangrijke onthulling van dit jaar was de SF90 Stradale. Dat is echter niet het enige nieuwe productiemodel dat Ferrari in 2019 gaat laten zien. Camilleri maakte bekend dat zijn Ferrari de komende maanden twee nieuwe modellen gaat presenteren. De autofabrikant is bezig met het opzetten van een event op het Fiorano Circuit dat twee weken moet gaan duren. De eerste uitnodigingen zijn naar verluidt al de deur uitgegaan.
De onthulling die in september gaat plaatsvinden is naar verwachting de Purosangue. De SUV van Ferrari is al meerdere malen in camouflagevorm in en om Maranello gespot. Bovendien is een marktlancering in 2020 prima voor de SUV. Lamborghini was er dan wel vroeg met de Urus. Aston Martin heeft de DBX ook nog niet gelanceerd, dus er is nog een marge. Daarnaast: een SUV van Ferrari, de eerste SUV van het merk. Daar loopt men ongetwijfeld warm voor, wanneer de marktintroductie ook zal zijn.
pielemuis zegt
Ben benieuwd waarmee ze komen. Tot nu toe alle sportwagenfabrikanten die SUV’s maken zijn net zoals nu verketterd, maar komen met zulke dikke producten ( Cayenne, Urus etc).
Een SUV die gilt als een 812 zou wel echt subliem zijn.
Forza zegt
@pielemuis: zou er een V12 in komen te liggen denk je? Ik vermoed nl dat ze de turbo v8 erin gaan lepelen en dat was het. Zou wel fantastisch zijn natuurlijk…
tortuga zegt
@forza: hybride V8 zou geweldig zijn voor de BPM te ontwijken
boomhauwer zegt
@tortuga: ja want heel de wereld heeft bpm.
vaakbenjetebang zegt
@boomhauwer: Dat niet, maar weet dat er in China een andere ’tax bracket’ gaat gelden vanaf 4 liter cilinderinhoud. Daarmee is een V12-versievan deze SUV niet uitgesloten, maar een V8 een zekerheidje. Het zou mij niet verbazen als het technisch gezien (oneerbiedig gezegd) een GTC4Lusso op stelten wordt.
Esprit_de_Flandre zegt
@boomhauwer: Ja hoor. Alleen heet het daar anders…
pielemuis zegt
@forza: ik denk dat ze het ontwikkelen op het GTC4Lusso. Die heeft ook een v12 én een v8. Dus wie weet. Zou ze wel zwaar onderscheiden van de rest met zo’n schreeuwer erin.
JamesBond007 zegt
@pielemuis: en vierwielaandrijving op de v12!
granlusso zegt
Prima. Kan goed aan verdiend worden waarschijnlijk en als ze het voor elkaar krijgen de Ferrari-beleving (maar vooral de ‘premiumbeleving’) erin te stoppen en zo’n sfeer eromheen te hangen, dan scoort dit absoluut.
Ben erg benieuwd hoe ie eruit gaat zien!
camber24 zegt
Als codenaam ‘purosangue’ gebruiken voor een SUV van dit ooit zo prachtige merk. Enzo draait zich om in zijn graf…
Ferrari, ooit het merk voor de snelle heer met geld.
Ferrari, nu het merk voor de voetballer met de snelle planga.
vaakbenjetebang zegt
@camber24: Nou, Enzo zag het bouwen van straatauto’s ook alleen maar als een noodzakelijk kwaad om de racerij te financieren. Waarschijnlijk zou het hem dus koud laten, zo’n SUV, als de trade-off (causaal of niet) maar zou zijn dat Ferrari in 2020 WK F1 wordt.
Gulli zegt
Purosangue, ofwel volbloed. Een volbloed muilezel zeker? Met sporthoefijzers eronder. Misschien veranderen ze de Cavallo Rampante wel in een Asino Rampante.
karaya zegt
Kan Ferrari mooi laten zien wat er structureel mis is met de Urus/Cayenne.
rikus zegt
@karaya: Ja Ferrari zal Porsche wel even de oren wassen met een SUV…
karaya zegt
@rikus: Dat is niet zo moeilijk als het een Audi met een Porsche sausje is.
rikus zegt
@karaya: De Cayenne was en is geen Audi. De Cayenne is de koning van dit segment. Die heeft de weg vrij gemaakt voor andere dure merken om een SUV uit te brengen. Lamborghini brengt idd een Audi op de markt met een Lambo logo. Maar Ferrari gaat nu echt niet even aan de wereld laten zien hoe je een SUV bouwt.
karaya zegt
@rikus: De Cayenne staat gewoon op een VAG platform.
En de koning is het zeker niet, er zijn snellere SUV’s.
rikus zegt
@karaya: Heb je überhaupt mijn comment wel gelezen?
karaya zegt
@rikus: Jazeker. Heb je de mijne gelezen?
Hoe kan Porsche de koning zijn als binnen hetzelfde concern de veel snellere Urus wordt geleverd?
Wat veel Porsche fanboys niet willen horen is dat Porsche water bij de wijn heeft gedaan met de Cayenne. Ze moeten het beste maken van een platform uit de Audi-stal met de motor op de vooras. Lijkt me niet moeilijk te overtreffen. Je hoeft alleen maar naar de 928 en de 924 te kijken om te weten dat Porsche heel goed weet hoe de ideale lay-out van een auto met de motor voorin er uit moet zien. Ferrari weet dat ook.
Dutchdriftking zegt
Leuk hoor al die investeringen in Ferrari, maar wellicht ‘vergeten’ ze hier door Alfa Romeo en Maserati. Geef deze merken toch ook een fris aanbod nieuwe modellen!
amersfoorter zegt
Ach in de jaren 70 zou Ferrari nooit overgaan op injectie. Haalde karakter uit de auto. In de jaren 80 idem voor ABS. In de vroege jaren 00 zou een dsg bak dat ook doen. Enkele jaren geleden, same story met een SUV. En straks zal geschieden….. een Ferrari SUV!
bmw2coupeeigenaar zegt
@amersfoorter: Ja en straks krijgen we ook Ferrari’s met FWD.
karaya zegt
@bmw2coupeeigenaar: Porsches met een VW Diesel hebben we alvast al voor onze kiezen gehad.
galverink zegt
Hoe relevant is dat plaatje eigenlijk? Onder die rode doek zit toch echt een model met 2 portieren en de proporties van een middenmotor. Dat zou meer iets zijn als de McLaren GT.
Esprit_de_Flandre zegt
@galverink: Wel, dacht ook al zoiets. Het ding onder het doek lijkt heel laag te zijn. Misschien maken ze wel iets wat geen heiligschennis hoeft genoemd te worden, iets als de 959 Dakar, of de Local Motors Rally Fighter. Een coupé met echte off-road capaciteiten.
Dat is dan natuurlijk geen SUV, want veel Utility is er niet aan, en ook gaan ze er vast niet zoveel van verkopen als Porsche en Lambo doen met hun toestellen, maar het zou wel een mooie middenvinger naar die twee zijn…
mashell zegt
@galverink: dat plaatje heeft niet als doel een hint te geven naar het model maar om aan te duidelijk dat het model nog niet onthuld is.
thomasthomas zegt
Plan B owww nee… Plan D
geertvn zegt
Luca di Montezemolo zal blij zijn dat hij weg is bij Ferrari!
karaya zegt
@geertvn: Daar zou Ferrari ook blij mee moeten zijn.