Wat is er nog specialer dan een Ferrari met een atmosferische V12? Een open Ferrari met een atmosferische V12! Wouter klapt het € 50.000 kostende dak open in deze video!
Van de Ferrari Superamerica werden slechts 559 exemplaren gebouwd. Maar hij is niet alleen bijzonder omdat het een zeldzame verschijning is. Ook de dakconstructie maakt hem uniek.
De V12 Ferrari cabriolet keerde na een lange afwezigheid terug met de gelimiteerde 550 Barchetta. Smaken verschillen, maar dat was niet de mooiste auto met zijn opzichtige rolbeugels. Hij was ook niet erg praktisch. Er was alleen een nooddakje aanwezig waarmee je niet harder dan 110 km/u mocht, plus 2 Ferrari helmen. Met de open versie van de 575M pakte Ferrari het dus anders aan. Uniek moest het wederom worden, maar graag ook iets bruikbaarder voor de veeleisende klant. Zodat deze ook daadwerkelijk het potentieel van de auto kon gaan benutten!
De Superamerica heeft dan ook een innovatieve en toch simpel ogende dakconstructie gekregen: het dak draait in 7 seconden geheel 180 graden naar achter en komt op het (volledig van carbon gemaakte) kofferdeksel te liggen. Daardoor neemt het dak geen bagageruimte in beslag en is de bagageruimte nog gewoon toegankelijk. Best praktisch dus, zo’n Superamerica.
De constructie werd ontworpen door Leonardo Fioravanti, de man die de onder meer verantwoordelijk was voor het design van de F40 en de Testarossa. Wat het Revocromico-dak extra bijzonder maakt, is het gebruikte materiaal. Het dak bestaat namelijk uit een koolstofvezel frame met elektrochromisch glas. Dit geeft dus ook dicht het gevoel dat je ‘open’ rijdt.
Het mooie is, je kunt de lichtdoorlatendheid van het glas instellen. Zo kan het dak tot 99% van het zonlicht tegenhouden. Het was dan wel weer zo vooruitstrevend en complex dat het bij veel Superamericas na verloop van tijd vervangen moet worden. Een fijn gevoel dat dit bij deze Collectable vorig jaar is gedaan, met een prijskaartje van €50.000.
Maar het mooiste is wellicht toch wat er verborgen ligt onder de motorkap. Een 5,75 liter grote V12, deze kreeg een aangepast inlaat- en uitlaattraject en heeft daardoor (nog) meer vermogen dan in de dichte 575M. Dit levert een bescheiden extra 25 pk op, maar het totale vermogen van 540 pk is ruim voldoende. Het resulteert in een acceleratie van 0-100 km/u in 4,2 seconden op top loopt de Ferrari 325 km/u. Dit maakte het destijds de snelste cabrio die er te koop was.
Kijk de video om te zien hoe een dak van € 50.000 werkt!
ericd zegt
Dat is nou een Ferrari that didn’t age gracefully. Wat ook bijv. geldt voor de 360 en 430.
geen1234 zegt
360 en 430 zijn toch totaal andere auto’s. Ik vind hem best ok. Zie je maar weer dat zelfs bij 600 stuks, het gelimiteerd uiteindelijk niets meer waard is.
Estate_of_mind zegt
@ericd: idd geen klassieke schoonheid, met die frontoverhang bijvoorbeeld, maar toch, je blijft er wel naar kijken, ik vind het een interessant ontwerp, maar haalt het niet bij bijvoorbeeld de 456, nog steeds een plaatje imo.
sonnybonds zegt
vind hem anders erg mooi. De 360 en 430 trouwens ook.
MaartenD zegt
Bijzondere creatie, geen mooie creatie
rogerzz zegt
Wat ik hierboven lees vind ik opvallend. Oprecht een mooie auto. Ook de F360 en 430. Met de tijd zijn de 456, de Testarossa en vooral de Mondial flink verouderd en ben ik geen fan meer van. Maar deze is wel echt bijzonder.
Ik ben benieuwd of thecollectabels al internationaal bekend is, 150k is voor een gemiddelde Nederlander veel, voor een internationale verzamelaar met deze kilometerstand mogelijk een koopje.
beemerc zegt
Dit is iig aanzienlijk beter materiaal voor de Collectables dan bv een Levante
dailydriver zegt
Zeer fraaie Ferrari examplaar. Echter de voorkeur zou toch echt na een 550 Maranello uitgaan.