De Italiaanse autobouwer is achter de schermen druk met een opvolger van de LaFerrari.
Tussen de legendarische Ferrari Enzo en de LaFerrari zat zo’n 11 jaar. Het verschil tussen de LaFer en de opvolger hiervan zal kleiner zijn, als we Ferrari-topman Michael Leiters volgens Autocar mogen geloven.
Een gloednieuwe hypercar zal over drie a vijf jaar onthuld worden. Wat we kunnen verwachten van dit monster is nog niet geheel duidelijk. Leiters licht een tipje van de sluier op door te zeggen dat we in elk geval geen F1-blok hoeven te verwachten in het nieuwe apparaat. “We willen iets anders doen. De F50 had een F1-blok, maar de motor moest flinke wijzigingen ondergaan.”
De opvolger zal qua aandrijflijn naar verwachting een vergelijkbare constructie krijgen met de LaFerrari. Een atmosferische V12 in combinatie met hybride technologie. De hypercar krijgt volgens Leiters wel een nieuwe eis mee. “De technologie die we gaan gebruiken in de nieuwe hypercar moet ook toepasbaar zijn in onze andere modellen.”
De 812 Superfast was vermoedelijk de allerlaatste V12-Ferrari die het zonder hulp moest stellen. De verwachting is dat alle toekomstige V12-modellen van het Italiaanse merk een hybride constructie gaan krijgen. Daar slaat de uitspraak van Leiters dan ook op.
Fotocredit: @meijer via Autojunk
eetvlagetmoney zegt
“Een gloednieuwe hypercar zal over drie a vijf jaar onthuld worden.”
Hold your horses AB, het zijn Italianen he, dus maak er gerust 6 tot 10 jaar van ;)
Dutchdriftking zegt
@eetvlagetmoney: Alfa is het zelfde concern, we zijn wat gewend….
Edge zegt
Dat is dus zo’n 7 tot 9 jaar na de introductie van de LaFerrari. Daar zit ongeveer evenveel tijd tussen als de stap van F40 naar F50 en F50 naar Enzo. Deze stap voelt echter wel een stuk korter door de recente introductie van de LaFerrari Aperta
rufctr01 zegt
Wat is zo’n Ferrari klein naast een Audi RS6? of RS4?
viezefreddyw zegt
@rufctr01: RS6, duidelijk. De Audi lijkt inderdaad erg groot. Maar zo valt ook goed te zien hoe breed een LaFerrari is.
jack_abarth zegt
@rufctr01:
Vind je? De Audi is maar 23cm langer, dat vind ik persoonlijk niet zo heel veel als je een station vergelijkt met een 2-zitter.
banaan7 zegt
@jack_abarth: kan je dat zien op de foto? :0
jack_abarth zegt
@banaan7:
Timmermansoog jongen :P
viezefreddyw zegt
Wel gaaf dat Ferrari zoals het er nu naar uitziet, vast blijft houden aan atmosferische blokken. De V12 van Ferrari klinkt altijd hemels. Kan geen turboblok tegenop. De 488 klinkt voor geen meter. Ik ben benieuwd waar dit gaat eindigen.
easygoingmartin zegt
Ben ik de enige die de hypercars eerder hypedcars vind? Oké ze zijn gaaf en seller dan supercars.. maar McPoFe kunnen dit gewoon uit gaan melken..
Geef mij maar een Koenigsegg, dát vind ik pas gaaf.
Edge zegt
@easygoingmartin: En Koenigsegg melkt de boel niet uit wil je zeggen? Bijna elke autoshow staat er weer een Agera (voorheen CCX/CCR/CCXR) met nieuwe letters achter de naam.
easygoingmartin zegt
@Edge: is zeker wel waar, maar zeker niet zo overhyped als de, inderdaad, McPoFe.?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind ze erg gaaf maar ze zijn niet heel erg exclusief meer. Komt een Aperta naar supercar sunday, samen met 5(!!) 918’s..
Koenigseggs zijn denk ik toch iets minder op meetings en middelgrote evenementen te zien. Net als Pagani’s overigens.
viezefreddyw zegt
@easygoingmartin: Kan je me uitleggen wat McPoFe is?
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@viezefreddyw: McLaren Porsche Ferrari
viezefreddyw zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Thanks. Nooit van deze term gehoord.
dieselkameel zegt
@viezefreddyw: McLaren, Porsche, Ferrari
dieselkameel zegt
@dieselkameel: NVM, de app liep achter
viezefreddyw zegt
@dieselkameel: Geen probleem!
lekbak zegt
@viezefreddyw: laren rsche ffari
lekbak zegt
@lekbak: dat dus. Langzame app.
breakingpoint zegt
Is het omwille van emissienormen dat ze met hybride verder willen? Of vanwege prestaties?
rrk147 zegt
@breakingpoint: Waarschijnlijk om ook Toyota Prius rijders te kunnen bereiken ;-)
Nee, denk een combinatie van beide. Een elelectro motor levert bij nul toeren al zijn maximale koppel, waar een atmosferische V12 vaak meer hoogtoerig is. Dus de combi levert meer vermogen op. Daarnaast zal een hybride onder deellast zuiniger zijn, wat weer aantrekkelijk is, voor de vanuit de EU opgelegde normen qua uitstoot.
TimoBac zegt
Je zal maar werken aan de opvolger van de LaFerrari. Waar begin je in godsnaam?
JamesBond007 zegt
@timobac: in Italië
breakingpoint zegt
@timobac: dat ze godverdomme maar eens bij die naam beginnen!!
jpoers zegt
@timobac: naam? Maar ook het design. Sorry maar mooi is die niet echt.
breakingpoint zegt
Ik zou wel eens een vergelijkingstest willen zien van een “hypercar” met hybridetechnologie, tegen dezelfde auto zonder. Gewoon om te zien of dat extra gewicht de moeite waard is.
lekbak zegt
Ik betwijfel of ze met een atmosferische motor de geblazen jongens bij kunnen houden. Want ook die krijgen steeds meer hulp van elektromeuk natuurlijk. Maar voor het geluid en dus de beleving is het alleen maar goed natuurlijk.
breakingpoint zegt
@lekbak: Idee: elektrische turbo’s
lekbak zegt
@breakingpoint: ik zie het nut daar niet zo van, behalve turbogat oplossen.
Net als bij een mechanische compressor moet je eerst de benodigde energie opwekken. Een reguliere turbo maakt gebruik van “gratis” energie van de uitlaatgassen.
breakingpoint zegt
@lekbak: Weet ik wel. Maar met een reguliere turbo doe je weer af aan de geluidsbeleving. En die elektrische variant kan voor extra koppel zorgen in de lage toerentallen. Al heb ik geen idee over hoeveel koppel we dan spreken.
lekbak zegt
@breakingpoint: het lijkt mij dat je die elektrische turbo zo sterk kunt maken als je zelf wilt. Maar dat heeft natuurlijk ook weer allemaal nadelen. Dan kan je beter een compressor pakken, die zit ook niet in het uitlaatsysteem.
breakingpoint zegt
@lekbak: ik zie er voordeel in. Een roots compressor heeft een brede riemaandrijving, die in de lijn van de krukas moet liggen, en neemt veel plaats in onder de motorkap. Die elektrische turbo kan met wat stroomkabels en luchtbuizen eigenlijk om het even waar geplaatst worden.
sjeppie156 zegt
@lekbak: en turbo’s blijven voor mietjes…. n/a en als je persee drukvulling wil neem je maar een supercharger
viezefreddyw zegt
@sjeppie156: Met alle respect hoor, maar wat een gel*l.
nopetrolnofun zegt
@sjeppie156: Turbo’s zijn niet voor mietjes, ben zelf ook meer fan van een N/A of een supercharger omdat die het geluid niet zo beïnvloeden
sezz zegt
Het design is dmv de layout, geometrie en aerodynamica natuurlijk bedacht op deze techniek en hoger gewicht lijkt mij dus niet echt mogelijk om dit objectief vast te stellen in een identiek model zonder al die extra systemen, motoren en accu’s dus. Maar ik vermoed dat wanneer pk/kg hetzelfde blijft de lichtere een snellere tijd zal realiseren.
jeroenwz zegt
Ik ben benieuwd naar de naam. We hebben al de Enzo gehad en de LaFerrari. Wat wordt de nieuwe? Ik gok op de ‘Il Enzo Ferrari’