Hadden ze net zo’n leuke naam bedacht…
We leven in een tijd waarin zo’n beetje alle sportwagenfabrikanten hun merkwaarden overboord gooien. Ferrari heeft er nog even mee gewacht, maar ook zij gaan nu aan de SUV. Ook aan de elektrische auto, maar daar gaat het deze keer niet over. Ferrari heeft op dit moment namelijk een klein probleempje met hun SUV.
Wat is er aan de hand? Ferrari had alvast een leuke naam bedacht voor de SUV: Purosangue. Dit is onvervalst Italiaans voor ‘volbloed’. Het is een beetje eigenaardig dat ze deze naam juist voor een SUV moeten gebruiken, maar er is nog een ander probleem. De naam is namelijk al in gebruik.
Ferrari heeft daarom aan de stok gekregen met de Purosangue Foundation. Zij hadden deze naam geregistreerd om kleding en andere producten te verkopen. De Italiaanse stichting heeft als doel doping in de sport tegen te gaan. Dat verklaart ook meteen de naam ‘puur bloed’.
De liefdadigheidsinstelling wil voorkomen dat Ferrari er met hun naam vandoor gaat. Misschien niet in de eerste plaats omdat ze zo gehecht zijn aan hun naam, maar omdat hier een slaatje uit de slaan valt. Dat is echter hun goed recht, want: wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
Ferrari stribbelt tegen door te zeggen dat de stichting de naam te weinig gebruikt heeft de laatste jaren. De Purosangue Foundation spreekt dat weer tegen door te zeggen dat ze meer dan genoeg bewijs hebben van hun bezigheden.
Wie er gelijk krijgt in de rechtszaak zullen we over ruim een maand te horen krijgen. In het ergste geval moet Ferrari een andere naam bedenken voor hun SUV. De onthulling staat op z’n vroegst gepland voor eind dit jaar dus ze hebben nog even de tijd. Misschien hebben jullie nog wat leuke suggesties?
Met dank aan Niels voor de tip!
Via: The Financial Times
Robert zegt
Gokje: degene met de diepste zakken zal straks met de naam aan de haal gaan. En de verliezer krijgt voldoende financiële compensatie om de pijn te verzachten…
vincente30 zegt
Wat is Ferarri toch een walgelijk merk. Eerst jaren zeggen dat ze nooit een suv gaan bouwen, vervolgens noemen ze het “volbloed” en nu aangeklaagd worden en zeggen dat de andere partij de naam niet genoeg gebruikt. Dat terwijl ze je al aanklagen wanneer je een sticker van het merk op je Octavia zal plakken.
Eerlijk is eerlijk, ze bouwen parels van auto’s en vooral motoren, maar het merk brengt bij mij weinig sympathie op.
MaartenD zegt
@vincente30: rustaaagh
drdre1 zegt
@vincente30: om de F1 MOG maar buiten beschouwing te laten. Ik ben ook fan van ’t steigerend paardje, maar geld voert de boventoon daar waar (naar verhalen) vroegah emotie de boventoon voerde.
drdre1 zegt
@drdre1: mog = nog
vroaaaaaaaaaar zegt
@vincente30: laat me raden, jij bent geen Ferrari rijder.
Elk bedrijf doet er goed aan om te luisteren naar wat haar klanten willen. Dus als steeds meer klanten een SUV willen dan ga je dat op een gegeven moment overwegen, ook al heb je ooit gezegd dat niet te doen. Terugkomen op een eerder besluit is gewoon geoorloofd, zeker als de omstandigheden veranderen. Aan mensen die zelf niks kopen bij een bedrijf maar daar dan heel principieel over gaan doen, kun je beter negeren.
En voor wat betreft de naamgeving van de auto, daar mag Ferrari best wat tegengas geven (pun intended). Volgens de wet moet een merkhouder namelijk wel actief het merk gebruiken in de categorie waar het voor ingeschreven is. “Een merk kan door de rechter vervallen worden verklaard, wanneer het gedurende vijf jaar niet normaal is gebruikt door de merkhouder. Onder normaal gebruik moet worden verstaan een daadwerkelijk gebruik van het merk voor de waren waarvoor het is ingeschreven.” Dus als de Purosangue Foundation beweert dat ze het merk gebruiken voor kleding, dan moeten ze dat wel aantonen. Snelle check op hun website leert dat ze slechts wat atletiek trainingen geven in Afrika en scholen bezoeken in Italie on kids te wijzen op het belang van schone sport.
vincente30 zegt
@vroaaaaaaaaaar: laat me raden, jij bent een Ferarri dan.
Maar nee, heb geen Ferarri want dat kan ik simpelweg niet betalen. Mocht ik het kunnen betalen dan had ik er alsnog geen want er zijn zat merken die ik wel mooi vind.
Ik snap gerust dat ze een suv maken maar dat neemt niet weg dat ik het beleid van Ferarri zielig vind. Dit is een voorbeeld maar er zijn nog zat andere. Een kleine opsomming,
– F40 en F50 mochten niet tegen elkaar getest worden. Deed je dat toch mocht je nooit meer een special kopen.
– Ferarri wil alleen in games mee doen als er een Ferarri op de cover staat en deze vóór alle andere auto’s staat.
– De Laferarri mocht niet mee doen met trio testen. Zelfde regel als bij de f40 en f50.
– Zo’n beetje elke Ferarri die te koop staat heeft eenzelfde onlogische km stand.
– Als iets ze niet zint in de F1 dreigen ze eruit te stappen waardoor ze 9 van de 10 keer hun zin krijgen.
– Het hele verhaal met Lamborghini en de geschiedenis van de Ford GT40 zijn ook mooie voorbeelden.
Dit soort gedrag verwacht ik van een kind van 5 en niet van zo’n groot concern, dus ik blijf het een walgelijk merk vinden.
snorrie zegt
@vincente30: stel je je verwachtingen toch bij, zeiksnor. Zet maar zo’n volbloed voor de deur hoor. Als ik het geld zou hebben dan hè..;)
vroaaaaaaaaaar zegt
@vincente30: al je “argumenten” tonen alleen maar aan dat het een heel sterk merk is. Dan wil je ook een stokje steken voor initiatieven die het merk zouden kunnen schaden en profiteurs die “goedkoop” mee willen liften op je merkbekendheid. Dat is gewoon gedegen zaken doen.
Maak ook uit je reactie op dat je Ferrari’s sowieso niet mooi vindt, dus waar mask jij je druk om als ze dan met een SUV komen? Meeste sportautomerken van enige betekenis dien dat al… Succes met het vinden van je droomauto, zal alleen altijd een droom voor je blijven.
vincente30 zegt
@vroaaaaaaaaaar: wouw, ik heb letterlijk gezegd dat ze pareltjes van auto’s maken en dat ik snap dat ze een suv maken. Ik heb nergens gezegd dat ik daar een probleem mee heb. Ik zeg alleen dat ik het het merk zelf walgelijk vind. Snap verder ook niet wat het ermee te maken heeft dat ik mijn “stoomauto” nooit zou krijgen. Je kent me überhaupt niet eens dus hoe kan je dat voor mij bepalen? Misschien ben ik wel een directeur van een groot bedrijf, misschien win ik een keer de loterij of misschien is mijn droomauto wel een Toyota Yaris uit 2003.
Vind het altijd wel mooi als mensen random dingen roepen en persoonlijk gaan aanvallen. Is voor mij toch een beetje een teken dat ze de discussie alleen maar kunnen winnen door het naar een lager niveau te tillen.
Ik wens je een fijn weekend verder. Als je graag het laatste woord wilt hebben dan staat het je vrij want ik ga er verder niet op in.
vroaaaaaaaaaar zegt
@vincente30: ik citeer even je eigen woorden: “Mocht ik het kunnen betalen dan had ik er alsnog geen want er zijn zat merken die ik wel mooi vind.”
En je hebt blijkbaar heeeeeele lange tenen, want een kritische vraag stellen is geenszins een “persoonlijke aanval”.
Turbo S zegt
@vincente30: leer eerst eens Ferrari schrijven voordat je over ze begint te zeuren.
vetnek zegt
@vincente30: bekkie denk
kobus1967 zegt
Eh Mustang.
bsxc2 zegt
En zo te zien kunnen ze de auto´s ook niet (netjes) polijsten.
stationcar zegt
Ferrari geef gewoon toe dat je je huiswerk niet gedaan hebt, beetje kinderachtig dit.
phaeton zegt
@stationcar: Huiswerk wel gedaan. Maar vervolgens ingeschat als: eitje in de rechtszaal met een zak geld ter compensatie.
stationcar zegt
Het is bovendien een domme naam, dusja.
lithiumion zegt
Dan ben je een bedrijf met zo,n beetje het sterkste merk ter wereld, dan heb je zo’n ongelofelijk rijke historie… En dan ga je vervolgens tegen de organisatie zeggen die die naam heeft, “jullie gebruiken hem niet veel, dus wij vinden dat jullie recht vervalt…” Dat klinkt al net zo puberaal als te zeggen als “Aerodynamica is voor mensen die geen motoren kunnen bouwen”. Oh wacht…
vroaaaaaaaaaar zegt
@lithiumion: dat is gewoon de wet. Dit voorkomt dat namen alleen maar worden geclaimd om ze vervolgens voor veel geld te verhandelen. Een beetje vergelijkbaar met patenttrollen. Dus is bij wet bepaald dat als je een merknaam registreert voor een bepaalde product- of servicecategorie, dat je die producten of services ook daadwerkelijk binnen vijf jaar moet gaan verkopen onder die naam. Het is zelfs zo dat als Purosangue een t-shirt met hun naam erop weggeeft aan bijvoorbeeld deelnemers die inschrijfgeld betalen voor een hardloopwedstrijd die Purosangue organiseert, dat dat niet telt als verkoop van een t-shirt. Mensen betalen namelijk inschrijfgeld voor de wedstrijd en “kopen” niet specifiek het t-shirt.
nikk zegt
Sowieso niet een lekker bekkende naam. Laat lekker varen en verzin wat anders
hhitalia zegt
De jongens en meisjes die tijdens het F1 seizoen in de Ferrari pit werken (en daar in 2019 hier en daar wat steken lieten vallen), mogen in de winter de marketing en de modelnamen doen…
jan97nl zegt
Ferrari doe nou niet…
tjorque zegt
Fangiosangue!
(Vrije vertaling van mud blood, en niet meer dan terecht voor een fucking suv Ferrari naar mijn mening)
competition102 zegt
Suggestie: Ferrari Napoletano. Cavalino Napoletano is een Italiaans werkpaard. Past dus goed bij een SUV.
boksbeugel zegt
@competition102: zou een goede optie zijn behalve dat werkpaard nou niet echt positief klinkt.
karhengst zegt
@boksbeugel: En wat klinkt er positief aan een Ferrari SUV?
Daar waar andere merken het als noodzakelijk kwaad inzetten om leuke auto’s te kunnen blijven bouwen heb ik niet de indruk dat Ferrari dit nodig heeft.
ukbob zegt
@competition102: goed idee! En nu meteen die naam overal gaan registeren zodat Ferrari alle autobloggers moet betalen om de naam te mogen gebruiken :)
Hebben we toch nog 1 pluspuntje aan het hele verhaal van een Ferrari SUV
jules713 zegt
@competition102: Ferrari Calzone
potjak zegt
Ferrari gaat het sowieso winnen aangezien beide niet in elkaars vaarwater zitten (bedrijfsmatig). Dat de stichting dit doet is puur voor het vergroten van hun eigen naamsbekendheid en dat doen ze goed. Dus aan het einde van het verhaal zijn er twee winnaars.
vroaaaaaaaaaar zegt
@potjak: even beter lezen. Purosangue heeft naam geregistreerd voor kleding en andere producten wat het dan onmogelijk maakt voor Ferrari om merchandise te verkopen met de naam Purosangue erop. Want ook dat is een behoorlijke inkomstenbron voor Ferrari…
bernoulli zegt
http://www.transcamion.com/content-transcamion/img/htOper-SUPF-2.jpg
En die naam was geen probleem?
fastforward zegt
Volbloed. Dank Ferrari, nu krijg ik het beeld van een zak bloed niet van m’n nervlies
pindakoning zegt
Zou ‘bastaard’ niet iets zijn voor zo’n suv
moveyourmind zegt
Ferrari Poelifinario…
Dat past wel bij zo’n vreemde vogel in het Ferrari-assortiment.
mpgc zegt
Ik vind Tradimento wel een mooie naam voor de SUV ?
autopetje zegt
Ferrari pakke di ezela zou toepasselijker zijn voor zo’n lomp hok.
notsobig zegt
Ferrari Sacco Grasso (oftewel Ferrari Vetzak als ik google translate mag geloven)
svekken zegt
Ferrari Capodoglio is een naam dat genoeg swingt en de lading dekt ?
ericd zegt
SUF hoor van Ferrari.
maferick74 zegt
Ferrari Roccia (rots)
joosstra zegt
First Blood.
naturalpower zegt
Ferrari Trattore Montenapoleone of Ferrari LaTrattore lijkt me wel wat.
jometdebanjo zegt
Arrogantie tot en met bij Ferrari. Ik hoop dat ze verliezen, echt. Gewoon te laat sukkels
ericd zegt
Enzo voort?