De Ferrari SP-8 behoort tot de One-Off serie.
Als je Ferrari lief aankijkt en wat meer geld overmaakt voor een auto, dan willen ze gerust in Maranello wat meer moeite voor je doen. Voor minder dan een miljoen euro ga je het vast niet redden, maar dan heb je ook wat zeggen we dan.
Je kijkt naar de Ferrari SP-8. Een auto die behoort tot de One-Off serie. Dat zijn auto’s van Ferrari waarvan er maar eentje bestaat en die het Italiaanse automerk uniek voor de klant bouwt. Natuurlijk wel op basis van een bestaand platform. We hebben het immers over miljoenen, niet over miljarden hè.
F8 Spider
De basis van deze SP-8 is het platform van de Ferrari F8 Spider. Oftewel een V8 middenmotor lay-out. Zowel het chassis en de motor zijn overgenomen van de Spider. De koets en daarbijbehorende bijzondere elementen zijn allemaal uniek aan de Ferrari SP-8.
De auto is ontworpen door het het Ferrari Styling Centre onder leiding van Flavio Manzoni. De naam is niet zozeer een verwijzing naar het aantal cilinders, maar heeft te maken met het feit dat 8 een geluksgetal is in de Chinese cultuur. De Ferrari gaat dan ook naar Taiwan, waar de klant woonachtig is.
Waar de Ferrari F8 Spider een klapdak heeft, moet je in de Ferrari SP-8 dakloos voor de dag komen. De klant heeft aangegeven geen dak nodig te hebben. Ferrari moest flink wat tests ondernemen in de windtunnel, op het circuit en in simulaties om van de SP-8 een strakke auto te maken. Het is niet dat de Italianen oké zeggen en zomaar het dak weglaten.
Met 720 pk en 770 Nm koppel uit de 3.9 liter biturbo V8 komt de Ferrari SP-8 aan niets tekort. De F8 Spider accelereert in 2,9 sec naar de honderd en de topsnelheid bedraagt 340 km/u. Verwacht vergelijkbare prestaties voor deze unieke one-off.
Design
De voor- en zijkant van de auto geven de basisvorm van de F8 enigszins weg. Door het weglaten van het klapdak konden de designers wel helemaal los met de achterkant. Er hoefde geen rekening gehouden te worden met ruimte voor de klapdakconstructie. De achterzijde is dan ook echt een heel stuk anders in vergelijking met een F8 Spider. Wat het unieke kenmerk van de one-off nog eens benadrukt.
Moeten we het nog even hebben over de kleurtjes. De velgen zijn gespoten in mat Grigio NART en zijn qua design een verwijzing naar de velgen van de Ferrari F40. De stoelen zijn gemaakt van marineblauw Alcantara, de exterieur kleur is Argento Micalizzato (uniek en nieuw met de SP-8) en de tweede tint aan de buitenzijde is Blu Scuro Stellato.
Natuurlijk leuk die digitale plaatjes. We willen het echte werk zien! Dat snapt Ferrari ook. Vandaag is de onthulling van de auto tijdens de Finali Mondiali Ferrari 2023 op het Mugello Circuit. Je kunt de auto ook zelf in het echt zien. Vanaf 16 november tot en met maart 2024 staat de SP-8 in het Ferrari Museum in Maranello. De eigenaar heeft wel geduld moet ik zeggen. Ik had allang “hier met die sleutels!” geroepen..
Edge zegt
Zou de klant fan zijn van Free Willy? Want ik kan mij geen andere reden bedenken waarom je een prima ontwerp in zo’n lelijke two-tone laat uitvoeren.
bietje zegt
Helemaal eens, als je van dit design-tijdperk houdt, is het wel een bijzondere/gave bak, maar die two-one doet op deze impressies wel enorm afbreuk aan het ontwerp en lijnenspel, dat komt mijns inziens totaal niet tot zijn recht.
Tot bijna ‘cringe’ achtige gevoelens zelfs haha
Maar goed… ik heb er niet voor betaald tenslotte.
heckblende zegt
maakt niet uit. je kunt het betalen. schijt aan de rest.
daar ben je rijk voor geworden toch?
of moet ik rekening gaan houden met de mening van een werkloze puber op een autosite?
mgmbh zegt
Clean ontwerp, heeft door de two-tone en velgen wel wat retro achtigs. Kleuren muah
Dutchdriftking zegt
En nu hopen dat het design van de velgen links en rechts gespiegeld is voor dit geld.
Edge zegt
Dat zou voor mij een harde eis zijn als ik dit soort geld op een one-off Ferrari zou kunnen (en mogen, want het is natuurlijk een exclusief iets voor de trouwste klanten) stukslaan. Aangezien geld geen issue is voor dit soort klanten zou ik er ook graag tienduizenden euro’s extra voor betalen.
mynameisjeroen zegt
Ik neem aan van wel, want dat deden ze bij de 348 al.
flyerbunch zegt
Doet me denken aan de Ferrari J50. Ok, meer up to date aan de achterkant met huidig Roma design, maar toch..
robertvanheerde zegt
Mijn ouders waren gister in het museum, en de SP8 staat er nog steeds. Die man heeft dus écht veel geduld :)