In de nieuwe Ferrari SF90 Spider kunnen mensen je tenminste zien.
Supercars koop je niet alleen voor je zelf. Sterker nog, een supercar koop je JUIST niet alleen voor jezelf. Het is een auto waarmee je je buren blij kunt maken elke ochtend. Of alle bezoekers van een boulevard in Rotterdam.
Maar ook als je niet als Max Verstappen poepstarts maakt bij verkeerslichten, kunnen mensen genieten van een supercar. Alleen al de dimensies van zo’n lage en brede auto maken veel indruk. Als je echt indruk wil maken: pak een Ferrari SF90. Met deze hybride sportwagen kun je nu extra goed opvallen. Er is namelijk een nieuwe versie, de SF90 Spider.
Ferrari SF90 Spider
Het grootste verschil is natuurlijk: het dak! Het spaceframe van de SF90 is iets aangepast, zodat de rijeigenschappen min of mee hetzelfde zijn. Bij het ontwikkelen van de reguliere SF90 Stradale hield men al rekening mee, dat er op termijn ook een open Spider-versie zou verschijnen.
Het lichtgewicht klapdak laat zich in 14 seconden elektrisch openen en sluiten. Er is een windschotje om te zorgen dat er te veel turbulentie in de cabine is. Zo kunnen mensen zien zitten dat je in een supercar voorbij komt rijden, maar je haar zit nog wel goed. De uitlaat is iets aangepast zodat deze lekker klinkt voor de inzittenden.
Wel is de Ferrari SF90 Spider ietsje langzamer. Maar maak je je maar geen zorgen, want deze auto is dermate snel dat het niet uitmaakt. Onder de kap liggen twee motoren. Een V8 met twee turbo’s, goed voor 780 pk.
Voorin ligt een elektrische motor die de voorwielen aandrijft. In totaal heb je zo’n 1.000 pk to je beschikking. Van 0-100 km/u sprinten neemt slechts 2,5 seconden in beslag. Van 0-200 km/u duurt 7 seconden. De topsnelheid is 345 km/u. Ook nieuw voor de Ferrari SF90 Spider is deze gele kleur: Giallo Monte Carlo. Deze is speciaal samengesteld voor de nieuwe open versie van de SF90.
Ferrari SF90 Spider Assetto Fiorano
Ja, een bijna 1.000 pk sterke supercar heeft natuurlijk een sportpakket nodig. Dat moet gewoon. Dat wordt ook niet standaard geleverd tegenwoordig. Nee, je moet het Assetto Fiorano pakket bestellen.
Het ziet er bijzonder gaaf uit met de titanium uitlaten, donkergrijze velgen en in dit geval de bijzondere striping. Over die velgen gesproken, die zijn omhuld met rubber van Michelin, namelijk Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. De striping kun je alleen als optie bestellen op de Asetto Fiorano. De kleur die ziet is Blu Electrico.
Prijs indicatie
We hebben ook al een prijsindicatie voor je. In Italië gaat de auto precies 473.000 euro kosten. Dat is 10% meer dan de coupé. De SF90 Spider valt net als de SF-90 in het gat tussen de ‘reguliere’ Ferrari’s (zoals de F8 Tributo) en de hypercars (zoals de LaFerrari) in. Ook qua prijs is dat dus het geval.
Levering Ferrari SF90 Spider
De eerste exemplaren gaan in het tweede kwartaal van 2021 geleverd geworden. Exacte prijzen verwachten we ook tegen die tijd. Dan weten we ook meteen hoeveel bijtelling je in de maand moet betalen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik zou persoonlijk een andere kleur kiezen, maar wat een prachtige auto (nu nog de loterij winnen).
royaledeluxe zegt
Pfffft… dacht die nieuwe Corvette te zien… er is niet een echte wouw factor aan deze wagen. Ze zeggen iets over het design van BMW maar Ferrari is toch ook de weg aan het kwijt raken
reactief zegt
Dit is toch gewoon in de basis een 458 / 488 / F8? Of zie ik dat verkeerd? Logisch dus dat er een Spider zou volgen…
Ben benieuwd of dit model een beetje gaat verkopen. Ik mis toch een beetje het speciale gevoel. Liever de Roma.
rovadepo zegt
@reactief: valt ertussen , net geen Laferrari zeg maar
maferick74 zegt
@rovadepo: dan is de basis dus niet van de 458-488 etc?
basman147 zegt
Nope, dit is een nieuw platform, voornamelijk om het elektrische gedeelte onder te kunnen brengen. Naar verwachting wordt de opvolger van de F8 Tributo wel op deze basis gebouwd, alleen is nog niet bekend of dat een V8 zonder elektrospul wordt of een V6 met.
reactief zegt
Weet je dat zeker? Het wordt vaker gezegd door fabrikanten terwijl het toch wel degelijk grotendeels hergebruik is…
Als je naar de verhoudingen lijkt en de voorruit dan lijkt mij toch wel erg sterk dat dit een(geheel) nieuw platform is. Ik kan me voorstellen dat er aanpassingen gedaan zijn voor het EV deel, maar niet veel meer…
basman147 zegt
Toegegeven, de info komt voornamelijk van Ferrari zelf maar in tegenstelling tot de F8 en voorgangers is er bijvoorbeeld ook carbonfiber in de structuur verwerkt. De accu’s liggen ook in het midden van de auto, wat moeilijk te integreren is in een bestaande structuur. Daarom geef ik ze maar het voordeel van de twijfel.
Het is het duidelijkste te zien in het interieur overigens, wat qua opbouw totaal niet meer lijkt op de voorgangers.
sonnybonds zegt
snap dit model ook niet helemaal. het is geen supercar met gelimiteerde oplage maar ook geen opvolger van een bestaand model. Wat is het dan wel?
basman147 zegt
Voor Ferrari is het idd een nieuw segment.
Zoals je al zegt zijn de LaFerrari en een eventuele opvolger maar gelimiteerd beschikbaar. De F12 is bedoeld voor de traditionele Ferrari klant die een V12 wil hebben, maar die groep veroudert, want veel nieuwe klanten vinden een auto pas een sportwagen als de motor in het midden ligt (daarom stappen Aston Martin en Corvette ook over naar een middenmotor).
De SF90 is er om die nieuwe groep te bedienen.
berlinetta zegt
Ziet er niet verkeerd uit. Ook dat goud gele kleurtje staat hem goed.
arielatom35sc zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
davido89 zegt
Prachtige auto van de voorkant! De achterkant vind ik net iets te druk.
Desalniettemin vind ik dit toch een van de mooiere auto’s van vandaag de dag.
scrmeagle zegt
Elke Ferrari mag bij mij voor de deur.
RiKe zegt
Wat een verschrikkelijk chaotisch design! Heeft deze auto aan alle kanten al een ongeluk gehad dat er al zoveel vreemde vouwen in zitten?
vbarchetta zegt
Hier zijn toch gewoon maar 2 woorden voor…
Dikke bak…!!!
Gewoon in klassiek Ferrari rood met beige leder interieur. Nu alleen nog de Lotto winnen…. ?
MaartenD zegt
Wat een misbaksel..dacht eerst dat het een McLaren was…overdreven design..pininfarina wist tenminste nog mooie Ferraris te ontwerpen
VeniVidiVici zegt
Van de zijkant gezien is het net een Bmw i8 roadster.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn. Maar toch liever een 812.
sr20det zegt
Dat zinnetje over dat windschot moet ff aangepast worden.
Neem aan dat dat ding er voor zorgt dat er zich juist NIET teveel turbulentie in de cabine plaatsvind..