Dat de Ferrari Purosangue een succes is blijkt wel, de auto is uitverkocht.
In Nederland viste een ondernemer al eerder achter het net. Dat was al een indicatie dat de nieuwe SUV van Ferrari gretig aftrek vindt. Nu blijkt dat het Italiaanse merk geen bestellingen meer aanneemt van klanten.
Ferrari Purosangue is uitverkocht
Het duurde even voordat Ferrari met een SUV kwam, concurrenten zoals de Lamborghini Urus waren er veel eerder. En die worden goed verkocht, Ferrari kon dan ook niet achterblijven. Daarom deelde het merk een paar jaar geleden mee dat het met een grote auto zou komen. Elke autoliefhebber wachtte in spanning af. Een SUV van Ferrari, dat is wel wat! Of niet.
En daar was hij dan: de Purosangue. Moeilijke naam, maar een prachtige auto. En ondanks dat potentiële klanten niet kunnen proefrijden in de auto met een inmiddels inconische V12, is hij toch al helemaal uitverkocht.
De chief marketing en commercial officer Enrico Galliera bevestigde tegen Drive dat de Purosangue de komende twee jaar helemaal uitverkocht is. Hij zegt dat er veel vraag is naar de SUV en dat zonder ook maar één auto af te leveren. Zelfs voor Ferrari een opmerkelijke situatie.
Productie
De meeste ondernemers zouden de productie verhogen bij veel vraag. Dan kan je meer leveren en dat resulteert in meer omzet. Maar niet bij Ferrari. Het bedrijf wil ervoor zorgen dat de vraag groter is dan het aanbod (exclusiviteit!). En misschien kunnen ze hierdoor een lekkere hoge prijs vragen. De productie van de Purosangue zal niet meer dan 20% worden van de totale productie. Als we even snel rekenen zal Ferrari dan ongeveer 3.000 SUV’s maken, als we uitgaan van een totale productie van 15.000 auto’s.
Dat maakt de Purosangue zeldzamer dan zijn grootste concurrent de Urus. Van deze SUV worden er meer dan 5.000 per jaar gemaakt. De Lambo is daarin tegen wel ‘goedkoper’.
Concluderend: ben jij in de markt voor een SUV van Ferrari, sluit dan aan achteraan in de rij. Vermoedelijk duurt het nog jaren voordat jij er een kan kopen. Wanneer Ferrari weer bestellingen aanneemt is onbekend. Of je moet er een tweedehands weten te bemachtigen, maar die zijn veelal (nog) veel duurder.
Nathan zegt
Sportief pookje
rwdftw zegt
@onno , het is niet helemaal waar dat Ferrari wegens exclusiviteit de productie laag wil houden. Ferrari en exclusief horen samen dus het is een excuus wat aansluit bij het image.
De reden is meer de EU. De geproduceerde auto’s moeten een gemiddelde CO2 uitstoot van 95 gram/km halen. Dat is over het hele gamma en je mag samenwerken met andere fabrikanten. Zo wist Alfa Romeo hun “aandeel” te verlagen door in zee te gaan met Tesla, https://www.youtube.com/watch?v=PwXsY7IcrO8.
Ferrari gaat dat met alleen maar sportwagens niet redden. Ferrari kan echter een uitzondering aanvragen op basis van hun productie en afzet. Hiervoor gelden 2 factoren, niet meer dan 1000 voertuigen in de EU of niet meer dan 10.000 voertuigen per jaar. Nu zal er wel een beetje onderhandeld worden maar ik denk dat Ferrari de productie laag moet houden zodat ze niet aan de zeer strenge regels hoeven voldoen. https://www.youtube.com/watch?v=nZ9haRQ0kiU
brent zegt
hij is niet lelijk maar zo mooi vind ik hem nou ook weer niet
brammetjedeb zegt
Van Ferrari verwacht je iets meer. Als hier een Hyundai logo op geplakt was had ook iedereen het geloofd.
mashell zegt
Bij Ferrari zie je hetzelfde als bij Porsche, als de puristen klagen dan wordt het een groot succes.
Aon zegt
De mooiste in zn klasse alleen jammer dat ze er geen aan een eierenboer wilde verkopen (https://www.autoblog.nl/nieuws/nederlandse-ondernemer-mag-geen-ferrari-purosangue-kopen-3411411). dat is slechte reclame voor mij.
Kvgorp zegt
Hetzelfde verhaal als bij Rolex. Wil jij een Rolex bij de Officiële dealer? Helaas dat gaat niet. Wil je op de wachtlijst? Helaas dat gaat ook niet. Wil jij snel een Rolex ja dan moet je op de tweedehands markt kijken. Daar staan er zat te koop nieuw in plastic van een maand oud.
Prijs? Tja. 2-3x de advies verkoopprijzen.
schreute01 zegt
Wat een onzin. Rolexen kan je gewoon bij de officiële Rolex-retailers kopen.
Mike zegt
Dus als ik even snel reken dan worden er van de 15000 auto’s maar 7000 sportwagens gebouwd en 8000 suvs dat is minder dan de helft. Slechte ontwikkeling en natuurlijk alleen maar om het geld maar ja het blijft een onderneming natuurlijk
Ordas zegt
20% van 15000 is nog altijd 3000.
Dan houd je 12000 sportwagens over.
Mike zegt
Je hebt gelijk ik zag 5000 urus staan en bij het woord suv krijg ik altijd een rode waas voor mijn ogen en kan ik niet meer goed rekenen 😝
coupedriver zegt
Bestel dan gewoon een veel mooiere DBX 707 van Aston Martin.
ericc zegt
Liever een Roma!