Laat maar komen die klacht.
2019 is een verhaal van twee seizoenshelften voor Ferrari in de Formule 1. Na de wintertests werd de rode brigade gebombardeerd tot de torenhoge favoriet voor de titel, maar in de eerste helft van het seizoen bleek daar maar weinig van. Mercedes won alles en als het dan een keer de bal liet vallen, was het Red Bull Racing dat de kruimels opraapte.
Na de zomer is alles opeens anders. Vooral op de zaterdagen is Ferrari opeens oppermachtig. Op de zondag kunnen ze dat voordeel niet altijd vertalen naar een overwinning, maar de prestaties zijn desalniettemin een stuk beter dan voorheen. Zoveel beter, dat de concurrentie de wenkbrauwen af en toe een beetje fronst. Vooral hét nieuwe sterke punt van Ferrari, namelijk de enorme motorpower die ze op zaterdagen uit hun motor weten te peuren, is de rest een doorn in het oog. Is het allemaal wel legaal wat ze doen in Maranello? Enkele teams wilden dat weleens officieel aan de FIA vragen, zo gonsde het dit weekend in de paddock.
Teambaas Mattia Binotto slaat bij Autosport keihard terug met harde woorden. Als iemand wil protesteren, dan moeten ze dat vooral doen, aldus Mattia. Dan kan Ferrari namelijk aantonen dat ze zich wel degelijk aan de regels houden en daarmee een einde brengen aan de geruchten. Tevens vindt Binotto het wel lekker om te bewijzen hoe stom de anderen zijn:
I would be happy because then we can show how stupid they are, and stop the rumours.
Ferme woorden dus van de Italiaan, maar we graven dat wel. Het gemekker van de rest, met name van de kant van Mercedes, is natuurlijk ontzettend potsierlijk gezien de recente historie van de sport. En dat gewauwel over illegaliteit is ook maar irritant. Protesteren, prima. Kopiëren, ook prima. Maar jankmuilen en iets boven de markt laten hangen, daar heeft niemand tijd voor. Toch?
ghost zegt
Heerlijk, ik proef hier volop Italiaans temperament!
wif1 zegt
@ghost: Hoe durven we te denken dat ze semi vals zouden spelen! We doen we net alsof ze bij wijze van vorig jaar nog op hun vingers zijn getikt omdat ze bijvoorbeeld sensoren omzeilen tussen batterij en electro motor ofzo waardoor ze meer vermogen dan toegestaan zouden genereren. Nee, als er een team is welke nog nooit met dit soort zaken in verband is gebracht…
VeniVidiVici zegt
Dan kunnen ze laten zien hoe stom de rest is… klinkt alsof de rest gewoon een trucje over het hoofd ziet.
dolledries zegt
@venividivici: precies dat!
Dutchdriftking zegt
@venividivici: Haha inderdaad!
Erik zegt
Iedereen, ook Mercedes, mag toch hardop denken wat ze ervan vinden van de motor van Ferrari, toch?
peterv zegt
Ik proef hier een anti Mercedes houding. Zowel vanuit de kant van de redactie, alsmede de meeste comments. Dacht juist dat Red Bull degene waren die het hards liepen te huilen. In ieder geval wordt er vrij weinig respect getoont voor de zeer knappe prestaties van Mercedes.
KEV9 zegt
@peterv: nou van mij krijgen ze een diepe buiging.
750i zegt
@peterv: omdat de meeste waarschijnlijk een hekel hebben aan Hamilton en Max voor hun een soort van afgod is.
rob5nismo zegt
@peterv: de prestatie van Mercedes vind ik ook een hele grote. Alleen is doordat ze een geweldig product neer gezet hebben de F1 helaas voorspelbaar
str8six zegt
@peterv: er is niets mis met een anti Mercedes houding.
KEV9 zegt
Toch blijft het zeer opvallend, voor de zomerstop deden ze leuk mee, na de zomerstop in een periode dat er niet aan de auto mag worden gesleuteld rijden ze ineens iedereen zoek, is hun topsnelheid zoveel hoger dan de rest..
Maar ja de FIA hé. FIA = Ferrari en Ferrari = FIA
eefie zegt
@Soulmaster: in de zomerstop mogen ze in de fabrieken wel verder ontwikkelen, alleen niet aan de auto’s sleutelen.
En 1990 wil zijn grap terug over de FIA..
AMG zegt
Mercedes is gewoon de beste team.
brammetjedeb zegt
Controleren. Er moet iets zijn, die krengen rijden wel zo achterlijk hard, die moeten wel iets geks doen. Mercedes heeft dat destijds ook gedaan. Olie meestoken. Is toegegeven door oud monteurs.
toniominestrone zegt
Ferrari is te vergelijken met Feyenoord, zien zichzelf als grootmacht en moeten de fans tevreden stellen met sporadisch een kampioenschap, rode draad bij beide: ontbreken van een visie, teren op resultaten uit het verleden en niet onbelangrijk, de emotionele supporters.
karaya zegt
@toniominestrone: Sporadisch? Kan je niet tellen?
subzero079 zegt
Om echt te begrijpen of er een motivatie is bij FIA / Liberty Media om Ferrari een “competive advance” te willen geven, zul je wat dieper moeten graven:
1. Kijkcijfers: Liberty Media is een mediabedrif (Duh). Hun business model is content verkopen aan tv stations en andere broadcast platforms tegen een zo hoog mogelijke prijs. In de eerste helft van dit seizoen was er in een grootste markt (UK) maar 1 race (nota bene Paul Ricard) die hogere kijkcijfers haalde dan in 2018.
https://www.google.nl/amp/s/www.forbes.com/sites/csylt/2019/07/04/record-number-of-tv-viewers-tune-into-boring-f1-race/amp/
2. Regelgeving: Sinds de overname van de F1 door Liberty Media wordt er binnen de F1 al druk gesproken over radicale veranderingen in de regelgeving die nodig zouden zijn om de sport wereldwijd te laten groeien. Er zijn nog veel markten (o.a. VS) waar de F1 nog niet de kijkcijfers haalt die er potentieel te behalen zijn, en dat wordt verweten aan het gebrek aan spektakel. Om dat spektakel te krijgen, zullen de regels moeten worden aangepast. Met name het budgetplafond is een heet hangijzer. Nu is de F1 een optocht in volgorde van teambudget, als je de budgetten aftopt, creëer je een meer level playing field en dus meer spanning, is de gedachte. Probleem is tot nu toe dat de teams teveel zeggenschap hebben en nauwelijks op 1 lijn te krijgen zijn en stemmen ze altijd in hun eigen korte termijn belang. Daarbovenop heeft Ferrari ook nog eens een vetorecht. Daarom is het ontzettend ingewikkeld om radicale verandering in regelgeving erdoor te krijgen.
Wat er nu aan het gebeuren is, is dat Liberty Media heeft geconcludeerd dat het zo niet opschiet. Ze willen hun radicale plannen doorvoeren, en zullen dit erdoor pushen met een “Take it or leave it” voorstel. Dit brengt een groot risico met zich mee want Ferrari heeft altijd gedreigd de sport te verlaten als er plannen worden doorgepushed die hen teveel benadelen.
Ik denk dat vanwege dit spel wat nu wordt gespeeld Ferrari achter de schermen wordt gemasseerd om mee te gaan in de aankomende regelwijzigingen en als “smeermiddel” (pun intended) wordt er nu een oogje dichtgeknepen door de FIA bij een aantal zaken die eigenlijk niet in de haak zijn.
M.a.w. Ferrari (en de neutrale F1 fans) wordt nu op korte termijn tevreden gehouden door vals spel toe te staan met als doel de sport op de midden lange termijn weer echt spannend te maken.
Wat denken jullie?
alfapeter zegt
@subzero079: ik denk dat jij een alu-hoedje draagt.
donjunior zegt
@subzero079: Het is maandagochtend…
technofreak zegt
Ik zie het probleem niet?
Voor de zomerstop waren ze langzamer en finishten op 3 en 4, nu zijn ze sneller in een rechte lijn en finishen ze op 3 en 4.
Zonder Max was de wedstrijd van gister trouwens ook weer niet om aan te gluren geweest. Weer een nog saaiere optocht was het geworden dan het nu al was.
66 ronden op 1 set banden, Hamilton zonder noemenswaardig gevecht weer op 1.
eindstand weer Merc, Fezza, RBR en dan de rest.
deslimstemens zegt
@technofreak: dat klopt volledig. Ik vond er niks aan.
karaya zegt
Tja, Ferrari die sneller blijkt dan een premium Duitser.
Dat doet het wereldbeeld van de premium boys op z’n grondvesten schudden.
gregorius zegt
Het is niet alleen Ferrari: bij Haas (een koop-Ferrari) doen ze het ook goed in de kwali en dat ding valt ook elke race terug tot rondom de Williamsen.
De Alfa’s verliezen ook vaker plaatsen in de race dan dat ze plaatsen in de race winnen.
m.a.w. Ferrari’s hebben een leuke party mode.
niex zegt
Als je F1 al langer kijkt dan Max, dan ontgaat de ironie hiervan je niet. Als iemand faalt, blundert en zeurt over anderen…